AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1 Skrevet 23. oktober 2019 Vi er nå i en prosess hvor vi skal avgjøre om vi skal fortsette å bo i rekkehus, eller om vi skal ta det neste, siste steget til enebolig. Jeg føler meg imidlertid ikke helt sikker på eneboligkjøp, og ser gjerne flere synspunkter på fordeler og ulemper med begge deler. Det jeg liker med rekkehuset er at barna (og vi voksne, for så vidt) har venner som omtrent bor vegg i vegg, at diverse forsikringer, vann, og abonnementer er inkludert i felleskostnadene, og at vi har en liten hageflekk som er akkurat passe stor til at det ikke er for mye styr med den. Og at vi ikke har så forferdelig mye igjen på lånet, ikke minst. Ulempene med enebolig er pris og mer vedlikehold. Til gjengjeld får vi større plass og mer privatliv til barna (f.eks. TV-stue), vi får større hage (men igjen, mer vedlikehold) og ingen som bor vegg i vegg. Det gjelder Oslo-området, hvilket innebærer at en enebolig gjerne koster 10 millioner eller mer. Er det verdt å gjøre seg til gjeldsslave for en enebolig? Hva ville du ha valgt? Anonymkode: a1374...552
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #2 Skrevet 23. oktober 2019 Altså hvis dere liker mennesker vegg i vegg så er vel rekkehus ypperlig. For oss hadde dette vært tortur og vi elsker å bo "for oss selv". Hagearbeidet kan av og til være litt herk, men vi tenker å investere i en robotklipper så det blir litt mer mindre. Anonymkode: 3394a...017 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #3 Skrevet 23. oktober 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså hvis dere liker mennesker vegg i vegg så er vel rekkehus ypperlig. For oss hadde dette vært tortur og vi elsker å bo "for oss selv". Hagearbeidet kan av og til være litt herk, men vi tenker å investere i en robotklipper så det blir litt mer mindre. Anonymkode: 3394a...017 Enhetene er godt isolert og vi hører ingenting til naboen, så vi merker egentlig ikke at vi er vegg i vegg - bortsett fra når alle står ute og griller i barisen på rekke og rad i juli måned 😅 Anonymkode: a1374...552 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #4 Skrevet 23. oktober 2019 Så ts, hva er fordelen med enebolig siden du har listet opp ulempene bortsett fra større plass? Anonymkode: 386de...218
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #5 Skrevet 23. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så ts, hva er fordelen med enebolig siden du har listet opp ulempene bortsett fra større plass? Anonymkode: 386de...218 Kan godt gjenta: "Til gjengjeld får vi større plass og mer privatliv til barna (f.eks. TV-stue), vi får større hage (men igjen, mer vedlikehold) og ingen som bor vegg i vegg." Og så spurte jeg om det var noen som hadde flere innspill. Anonymkode: a1374...552 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #6 Skrevet 23. oktober 2019 Tomannsbolig da? Gjerne litt større enn enebolig. Bor selv i tomannsbolig, ganske likt som du beskriver rekkehus, men vi har to stuer, to bad og god plass. Anonymkode: a179c...87f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #7 Skrevet 23. oktober 2019 Mente selvsagt større enn rekkehus.. Anonymkode: a179c...87f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #8 Skrevet 23. oktober 2019 Det her er jo helt personavhengig. Personlig foretrekker jeg enebolig over rekkehus når som helst, og har derfor kjøpt meg enebolig. Var mange harde år med sparing, og har betalt hardt ned, men nå har jeg under en mill igjen i lån. Men jeg bor i en helt annen landsdel enn deg da, i Oslo får man vel ikke et kott en gang for 2 mill. Personlig liker jeg best den biten at jeg kan gjøre hva jeg vil, når jeg vil. Jeg kan male huset i hvilken som helst farge, uten at det bryr naboen. Jeg kan spille høy musikk kl 3 på natten om jeg vil. Jeg kan grille i joggebukse og slitt t-skjorte, og er gjemt bort av hekken. Anonymkode: eef57...f08 1
newman01 Skrevet 23. oktober 2019 #9 Skrevet 23. oktober 2019 Høres jo ut som større rekkehus eller vertikaldelt tomannsbolig er tingen for trådstarter. Da kan man få kjellerstue til barna, antagelig større hageflekk, og foreldre trenger ikke å selge den ene lungen, nyra og størsteparten av leveren for å supplere økonomien. Enebolig i Oslo har ofte et ugreit prisnivå 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #10 Skrevet 23. oktober 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tomannsbolig da? Gjerne litt større enn enebolig. Bor selv i tomannsbolig, ganske likt som du beskriver rekkehus, men vi har to stuer, to bad og god plass. Anonymkode: a179c...87f 29 minutter siden, newman01 skrev: Høres jo ut som større rekkehus eller vertikaldelt tomannsbolig er tingen for trådstarter. Da kan man få kjellerstue til barna, antagelig større hageflekk, og foreldre trenger ikke å selge den ene lungen, nyra og størsteparten av leveren for å supplere økonomien. Enebolig i Oslo har ofte et ugreit prisnivå Ja, mulig dette er alternativene vi bør se på. Det er jo i alle fall litt billigere enn enebolig! Anonymkode: a1374...552
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #11 Skrevet 23. oktober 2019 Vi bor i enebolig, men i et veeeeeldig tett bebygget felt. Snakker med naboene fra terassen om sommeren hehe.. Men utrolig digg å ikke bo vegg i vegg med noen gata er full av barn som leker. Vi kjøpte huset pga vi fikk det sosiale for barna samtidig som vi fikk alle vegger for oss selv. Anonymkode: f6bcc...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #12 Skrevet 23. oktober 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan godt gjenta: "Til gjengjeld får vi større plass og mer privatliv til barna (f.eks. TV-stue), vi får større hage (men igjen, mer vedlikehold) og ingen som bor vegg i vegg." Og så spurte jeg om det var noen som hadde flere innspill. Anonymkode: a1374...552 her er jo ett positivt/negativt ett - det jeg tenker er at du har svært mye på nei-siden og svært lite på ja-siden egentlig, dersom eneste argumentene er tv stue og ingen som bor "vegg-i-vegg" etterat du ahr naboer vegg-i-vegg på pluss siden? derfor lurte jeg på argumentene på pluss siden - de er liksom flere på den andre siden? Anonymkode: 386de...218 2
A-hunter Skrevet 23. oktober 2019 #13 Skrevet 23. oktober 2019 To-mannsbolig er ikke så gjevt dersom det skulle ende i konflikt med nabo når det kommer til vedlikehold, påkostninger, oppgraderinger eller endringer fordi hver av boligene sitter på 50% av stemmene. Enkelte nødvendige tiltak griper inn i begge andelene. 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #14 Skrevet 23. oktober 2019 Du virker jo egentlig fornøyd slik dere har dere , utenom større plass? Husk at større plass blir mer å vaske. Vi gikk fra leilighet til hus for 5 år siden, og bruker latterlig mye tid og penger på div oppussing/oppgradering.... selv om det ikke var planen. Men om du kjøper helt nytt trenger dere ikke tenke på det på noen år. Jeg hadde ventet og sett om dere virkelig MÅ ha større plass! Greit å ha tid og penger til overs til å LEVE også 😁 Anonymkode: ad86f...52c 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #15 Skrevet 23. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: her er jo ett positivt/negativt ett - det jeg tenker er at du har svært mye på nei-siden og svært lite på ja-siden egentlig, dersom eneste argumentene er tv stue og ingen som bor "vegg-i-vegg" etterat du ahr naboer vegg-i-vegg på pluss siden? derfor lurte jeg på argumentene på pluss siden - de er liksom flere på den andre siden? Anonymkode: 386de...218 Hele grunnen til at jeg skriver her nettopp er at jeg føler meg usikker på at enebolig er riktig for oss, selv om dette er det "naturlige" neste steget etter rekkehus og noe det virker som at de aller fleste ønsker seg. Men har du noen flere for-argumenter enn dem jeg har skrevet, hører jeg dem gjerne! Anonymkode: a1374...552
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #16 Skrevet 23. oktober 2019 3 minutter siden, A-hunter skrev: To-mannsbolig er ikke så gjevt dersom det skulle ende i konflikt med nabo når det kommer til vedlikehold, påkostninger, oppgraderinger eller endringer fordi hver av boligene sitter på 50% av stemmene. Enkelte nødvendige tiltak griper inn i begge andelene. Godt poeng, det tenkte jeg ikke på. Sånn sett er (i tillegg til enebolig) rekkehus kanskje bedre, i og med at vi er flere som stemmer over sakene. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du virker jo egentlig fornøyd slik dere har dere , utenom større plass? Husk at større plass blir mer å vaske. Vi gikk fra leilighet til hus for 5 år siden, og bruker latterlig mye tid og penger på div oppussing/oppgradering.... selv om det ikke var planen. Men om du kjøper helt nytt trenger dere ikke tenke på det på noen år. Jeg hadde ventet og sett om dere virkelig MÅ ha større plass! Greit å ha tid og penger til overs til å LEVE også 😁 Anonymkode: ad86f...52c Ja, vi er egentlig fornøyde, men kunne godt hatt større plass for barna i fremtiden (de er fortsatt i småbarnsalderen). Sikkert lurt å vente for å se om det blir nødvendig ... er jo ikke sikkert det blir noe behov for noe mer enn at de har hvert sitt rom (som de har p.t.). Selv har jeg aldri vokst opp med kjeller- eller loftstue, og det gikk forsåvidt greit, men det betød også at jeg sjelden hadde med folk hjem etter at jeg nådde en viss alder (gikk heller ut). Anonymkode: a1374...552
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #17 Skrevet 23. oktober 2019 Det virker som om dere trives med både plass og hus, men ikke helt str? Var jeg dere så ville jeg heller brukt penger på en arkitekt og fått dem til å hjelpe dere med å optimalisere boligen plassmessig. Redesigna hele skiten. Tror det blir veldig bra. Anonymkode: 8c500...290 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #18 Skrevet 23. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hele grunnen til at jeg skriver her nettopp er at jeg føler meg usikker på at enebolig er riktig for oss, selv om dette er det "naturlige" neste steget etter rekkehus og noe det virker som at de aller fleste ønsker seg. Men har du noen flere for-argumenter enn dem jeg har skrevet, hører jeg dem gjerne! Anonymkode: a1374...552 Mine for enebolig argumenter er overhode ikke gode på noen måte, jeg hadde bare en uendelig lang liste over nei til rekke/vertikal/leilighet den gang vi kjøpte.. Men i dag kunne jeg vurdert leilighet men fortsatt er jeg anti rekkeløsning.. Men, det å ikke ha naboer som skal mene noe om ens farve på boligen, det å ha litt rom til naboene i form av egen tomt man kan gjøre som man vil med, det å ikke måtte ta hensyn til andre enn sine egne, vi har stort hus men på en flate - det er deilig, ingen trapper! - så har vi tilhørende båtplass og naust som for oss er helt perfekt. Det er plass til flere bad, vi har eget tilknyttet vårt soverom og klesrom - det er fantastisk deilig, ett i ungene sin del og ett i den delen av boligen hvor gjester oppholder seg, samt et gjestedo i gangen, stort vaskerom, kjøkken - 300kvm boltreplass på ett plan, store vinduer og høyt under taket. og vaskehjelp.. Anonymkode: 386de...218
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #19 Skrevet 23. oktober 2019 Vi flyttet fra "30 unger i gata" til å måtte kjøres til venner fordi det bare bodde noen få i nærheten. Savnet etter å ha flere unger i nærheten var stort i oppveksten, vi ble litt utenfor og måtte liksom være venner med unger som ikke var så kjekke mot oss f.eks. Vi ble litt "innestengt", og det føltes nok mer fordi vi visste hva vi hadde dratt i fra. Enebolig er fint det, men ville funnet en hvor det var lett å være barn, lett å løpe til venner for å leke, og ikke en som kun lå "pent til" i forhold til utsikt og natur osv. Anonymkode: b76e8...897 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #20 Skrevet 23. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine for enebolig argumenter er overhode ikke gode på noen måte, jeg hadde bare en uendelig lang liste over nei til rekke/vertikal/leilighet den gang vi kjøpte.. Men i dag kunne jeg vurdert leilighet men fortsatt er jeg anti rekkeløsning.. Men, det å ikke ha naboer som skal mene noe om ens farve på boligen, det å ha litt rom til naboene i form av egen tomt man kan gjøre som man vil med, det å ikke måtte ta hensyn til andre enn sine egne, vi har stort hus men på en flate - det er deilig, ingen trapper! - så har vi tilhørende båtplass og naust som for oss er helt perfekt. Det er plass til flere bad, vi har eget tilknyttet vårt soverom og klesrom - det er fantastisk deilig, ett i ungene sin del og ett i den delen av boligen hvor gjester oppholder seg, samt et gjestedo i gangen, stort vaskerom, kjøkken - 300kvm boltreplass på ett plan, store vinduer og høyt under taket. og vaskehjelp.. Anonymkode: 386de...218 Høres fantastisk ut, men eneboliger av slik størrelse koster gjerne minimum 13 mill her vi bor, med mindre det er oppussingsbehov og man kan få det ned mot 10. Man kan angre på yrkesvalg som gjør at man må være tilknyttet Oslo når det gjelder bolig, ja. Anonymkode: a1374...552
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå