Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
55 minutter siden, Sirkelen skrev:

Dette er helt klart et antivitenskapelig prosjekt som skal påvirke ungdom til å omfavne religiøs overtro isteden.

Endret av GaiusMarius
Videoannonse
Annonse
Gjest 007_008_007
Skrevet
8 timer siden, Chiyo skrev:

Hvis han vil kaste bort femten millioner, så får han bare gjøre det, men det som provoserer er at han vil ha dette inn i norske klasserom. BioCosmo er ute etter å "opplyse" ungdom, noe jeg syns er ganske slept. De søker å påvirke unge mennesker når de er i en ganske sårbar alder, og jeg syns ikke noe om dette prosjektet. Det skal i alle fall ikke inn i naturfagundervisningen, det er sikkert.

Nå er det slik at en ny teori ikke bare kan lanseres ut av det blå, men funnene må forsvares foran et råd bestående av fagfolk som har som oppgave å kritisere den nye teorien. Alt vil da bli gransket. Design, utvalg, hypotese(r) - alt dette vil man se nærmere på. Siden det er evolusjonsteorien som blir utfordret så vil nok ledende forskere ha interesse for ny kunnskap.

Gjest Sirkelen
Skrevet
6 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Nå er det slik at en ny teori ikke bare kan lanseres ut av det blå, men funnene må forsvares foran et råd bestående av fagfolk som har som oppgave å kritisere den nye teorien. Alt vil da bli gransket. Design, utvalg, hypotese(r) - alt dette vil man se nærmere på. Siden det er evolusjonsteorien som blir utfordret så vil nok ledende forskere ha interesse for ny kunnskap.

Jeg tror du har et litt idealisert bilde av hvordan dette vil foregå. Tror neppe de sender inn artikler til fagfellevurdering. Dette dreier seg om påvirkning på samfunnet, uten reell faglig forankring. Om det motsatte var tilfelle, ville jeg blitt svært overrasket.

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Sirkelen skrev:

Jeg tror du har et litt idealisert bilde av hvordan dette vil foregå. Tror neppe de sender inn artikler til fagfellevurdering. Dette dreier seg om påvirkning på samfunnet, uten reell faglig forankring. Om det motsatte var tilfelle, ville jeg blitt svært overrasket.

I så fall er det svært uheldig og om jeg skal si det rett ut; manipulativt. Vi får håpe at de skoler ikke tar imot budskapet. Jeg er dog litt i tvil med tanke på den sittende regjeringen. Var det ikke en politiker fra Frp som visstnok satt med forskningsresultater i forbindelse med debatten om Cannabis for en tid tilbake? Han sa visst noe som at "Den forskningen jeg har tilgang på...".

Jeg har ikke lest artikkelen som TS linket til og kun kommentert ut fra overskriften. Men jeg tenker at når rike mennesker spytter inn så store beløp så er det en baktanke. Det er noen som er tjent med at folk flest ikke blir for "smarte", men forblir kontrollert av misledende informasjon. Sosial entreprenørskap er vel det rette ordet.

Endret av 007_008_007
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes ingen missing link. 

Anonymkode: a4247...cf2

Er vel derfor linken kalles missing.

Det finnes absolutt forklaringer på hvordan livet kan ha oppstått. Og vi vet ikke minst mye om hvordan liv kan ha utviklet seg, og hvordan det utviklet seg fra det første liv til dagens levende vesener.

Oppstått fra ingenting?

Skrevet

Jeg synes det høres ut som et spennende prosjekt. Jeg er også tilhenger av intelligent design, så jeg er spent på om de finner ut noe. 

Anonymkode: 2ad97...cc0

Gjest Sirkelen
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres ut som et spennende prosjekt. Jeg er også tilhenger av intelligent design, så jeg er spent på om de finner ut noe. 

Anonymkode: 2ad97...cc0

Hvordan kan du være tilhenger av hypotesen om intelligent design, og likevel være «spent» på om de finner ut noe? Bør ikke dette «noe» være på plass før du blir tilhenger av en hypotese?

Dette innlegget er et komisk eksempel på kvasivitenskapelig og religiøs «tankegang». Jeg føler for at X er sant og håper noen, en eller annen gang, finner et fnugg av (eller antydning til) bevis på at X stemmer.

Endret av Sirkelen
Skrevet

En privat stiftelse har ingenting i et klasserom å gjøre. De kan gjerne bruke andre steder enn skolen til å spre budskapet sitt, og ungdommen nå til dags får selv velge om de vil slå følge eller ikke. Vet ikke om det er mye å hente fra Gen Z, da de er veldig lett påvirkelige utenfra, takket være lett og mangfoldig tilgang til SoMe. Så mye av ansvaret ligger på oss å lede dem på riktige veier.

Usikker om dette er noe som kan få fotfeste her til lands. Blir ikke overrasket om de skulle gå konkurs ila par år.

Skrevet
57 minutter siden, 007_008_007 skrev:

De sier at den blir "utfordret", men de har jo ingenting som kan motbevise evolusjonsteorien. Jeg nekter å tro at de kan bevise at Gud finnes, det er det ingen som har gjort så langt. 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mer kunnskap fra forskere som påpeker manglene i evolusjonsteorien vil gi flere religiøse.

Hmm, hva slags mangler har teorien egentlig?

Jeg kan skjønne teorien mangler en del da den ble lansert midt i 1800-tallet. Men i dag som vi kan lese DNA og se sporet bakover i tiden, ser jeg ingen mangel / feil med teorien.

• Liker 3
Gjest Sirkelen
Skrevet
7 minutter siden, Devilheart skrev:

En privat stiftelse har ingenting i et klasserom å gjøre. De kan gjerne bruke andre steder enn skolen til å spre budskapet sitt, og ungdommen nå til dags får selv velge om de vil slå følge eller ikke. Vet ikke om det er mye å hente fra Gen Z, da de er veldig lett påvirkelige utenfra, takket være lett og mangfoldig tilgang til SoMe. Så mye av ansvaret ligger på oss å lede dem på riktige veier.

Usikker om dette er noe som kan få fotfeste her til lands. Blir ikke overrasket om de skulle gå konkurs ila par år.

For endel år siden hadde jeg avfeid dette som harmløst sprøyt, importert fra USA, hvor kreasjonisme er utbredt og også undervises i naturfag på skolen i noen delstater.

Men i våre dager blir jeg oppriktig bekymret. Samfunnet er blitt så lettpåvirkelig, særlig unge folk, og alle slags negative og absurde trender brer om seg. Jeg ser nå hvordan dette kan «slå an».

Gjest theTitanic
Skrevet
21 timer siden, NordicViking skrev:

Stiftelsen BioCosmos med informatikkprofessor Steinar Thorvaldsen skal spre budskapet om at verden ikke er blitt til ved evolusjon alene, men med et bestemt formål. Teorien om intelligent design går ut på at evolusjonen ikke kan ha skjedd tilfeldig, men er et resultat av ingeniørkunst - dvs. en gud. Målgruppen er ungdom og unge i alderen 15–25 år. Skipsreder­ Einar Johan Rasmussen fra Kristiansand har bidratt med 15 millioner kroner, som er stiftelsens egenkapital. (Dagens Næringsliv)

Klarer ikke helt å se at det blir noe mindre oppslutning om evolusjonsteorien på grunn av dette.

Hva er verdien av å villede de unge med slikt vås? Mer religion er ikke akkurat noe bidrag til verdensfreden. 

Gjest Sirkelen
Skrevet
1 minutt siden, matrobot skrev:

Hmm, hva slags mangler har teorien egentlig?

Jeg kan skjønne teorien mangler en del da den ble lansert midt i 1800-tallet. Men i dag som vi kan lese DNA og se sporet bakover i tiden, ser jeg ingen mangel / feil med teorien.

De som støtter Intelligent Design lever intellektuelt på midten av 1800-tallet, hvor noen spredte bein var alt vi hadde av rester fra livets historie, og tilogmed Syndefloden var en akseptert del av geologien. Det er på dette nivået de ønsker å føre debatten, for å lure uvitende folk. Det stadige maset om «Missing Link» vitner om folk som ikke har fulgt med siden 1880-tallet.

Gjest Sirkelen
Skrevet
3 minutter siden, theTitanic skrev:

Hva er verdien av å villede de unge med slikt vås? Mer religion er ikke akkurat noe bidrag til verdensfreden. 

Kreasjonisme har vært en kampsak blant konservative kristne i USA i hvertfall de siste hundre årene. De skjønner utmerket godt at Darwin er bomben under skipet de sitter på.

Gjest theTitanic
Skrevet
12 minutter siden, Devilheart skrev:

Forespeiler man folket en ide så vil den alltids verve noen, det er bare spørsmål om hvor mange. Enten det er dette, konservativ islam, Jehovas vitner eller ateisme. Hadde noen fått tid til å snakke i et klasserom så kunne de har overbevist mange om at dommedag skal skje 1 januar, og det ville ført til kaos.  Det er viktig at ikke svovelpredikanter og denslags får undervisningstid. 

Gjest Sirkelen
Skrevet
9 minutter siden, Chiyo skrev:

De sier at den blir "utfordret", men de har jo ingenting som kan motbevise evolusjonsteorien. Jeg nekter å tro at de kan bevise at Gud finnes, det er det ingen som har gjort så langt. 

Noen gir seg aldri. Selvfølgelig kan evolusjonsteorien motbevises, det holder å finne en fossil eller dyr som ikke stammer fra andre, og ikke kan ha oppstått gradvis.

Men noe slikt har aldri blitt funnet, og vil ikke bli det heller. Kan like godt begynne å lete etter epler som faller oppover fra treet.

Gjest Sirkelen
Skrevet
23 minutter siden, theTitanic skrev:

Forespeiler man folket en ide så vil den alltids verve noen, det er bare spørsmål om hvor mange. Enten det er dette, konservativ islam, Jehovas vitner eller ateisme. Hadde noen fått tid til å snakke i et klasserom så kunne de har overbevist mange om at dommedag skal skje 1 januar, og det ville ført til kaos.  Det er viktig at ikke svovelpredikanter og denslags får undervisningstid. 

Det er akkurat sånn det funker. Skolen må holdes fri fra hjernevask, uansett type.

Gjest Sirkelen
Skrevet
1 time siden, 007_008_007 skrev:

I så fall er det svært uheldig og om jeg skal si det rett ut; manipulativt. Vi får håpe at de skoler ikke tar imot budskapet. Jeg er dog litt i tvil med tanke på den sittende regjeringen. Var det ikke en politiker fra Frp som visstnok satt med forskningsresultater i forbindelse med debatten om Cannabis for en tid tilbake? Han sa visst noe som at "Den forskningen jeg har tilgang på...".

Jeg har ikke lest artikkelen som TS linket til og kun kommentert ut fra overskriften. Men jeg tenker at når rike mennesker spytter inn så store beløp så er det en baktanke. Det er noen som er tjent med at folk flest ikke blir for "smarte", men forblir kontrollert av misledende informasjon. Sosial entreprenørskap er vel det rette ordet.

Det er nok først og fremst at denne rike mannen har dette som sin private ideologiske kjepphest. Med så store ressurser kan du faktisk prøve å påvirke samfunnet i den retning du ønsker, på godt eller ondt. 

Vår tid flyter over av villedende polemikk, kvasivitenskap, «alternative» behandlere og «alternative» fakta, og all slags humbug. Så enda et manipuleringsforsøk er ikke noe å bli overrasket over. Velkommen til en fake verden.

Skrevet
10 minutter siden, Sirkelen skrev:

Det er akkurat sånn det funker. Skolen må holdes fri fra hjernevask, uansett type.

Kunnskap som motbeviser evolusjonsteorien er ikke hjernevask, det er slik vitenskap fungerer

Anonymkode: f9ada...fc1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunnskap som motbeviser evolusjonsteorien er ikke hjernevask, det er slik vitenskap fungerer

Anonymkode: f9ada...fc1

Men det kan ikke motbevise evolusjonsteorien. De må gjerne prøve.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...