Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stiftelsen BioCosmos med informatikkprofessor Steinar Thorvaldsen skal spre budskapet om at verden ikke er blitt til ved evolusjon alene, men med et bestemt formål. Teorien om intelligent design går ut på at evolusjonen ikke kan ha skjedd tilfeldig, men er et resultat av ingeniørkunst - dvs. en gud. Målgruppen er ungdom og unge i alderen 15–25 år. Skipsreder­ Einar Johan Rasmussen fra Kristiansand har bidratt med 15 millioner kroner, som er stiftelsens egenkapital. (Dagens Næringsliv)

Klarer ikke helt å se at det blir noe mindre oppslutning om evolusjonsteorien på grunn av dette.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, NordicViking skrev:

Klarer ikke helt å se at det blir noe mindre oppslutning om evolusjonsteorien på grunn av dette.

Mer kunnskap fra forskere som påpeker manglene i evolusjonsteorien vil gi flere religiøse.

Anonymkode: f9ada...fc1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer kunnskap fra forskere som påpeker manglene i evolusjonsteorien vil gi flere religiøse.

Det er svært få forskere som påpeker mangler i evolusjonsteorien. 

Absolutt all forskning hittil bare styrker teorien. På samme måte som all forskning hittil styrker gravitasjonsteorien. Og relativitetsteorien. 

Men har du kilder på forskning tar jeg svært gjerne imot det. I likhet med absolutt alle naturvitere og forskere innenfor realfag så er jeg svært interessert i all forskning, og jeg (i likhet med alle naturvitere) har ikke noe problem med at evt ny forskning påpeker svakheter i gammel forskning. (Så lenge det er noe som faktisk teller som et seriøst forskningsarbeid selvfølgelig. Dureks atomsnuinger og homeopatiens kraft vil feks ikke kunne havne i denne kategorien)

Anonymkode: a4247...cf2

• Liker 17
Gjest Sirkelen
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er god forskning stiftelsen støtter vil den virke mot sin hensikt i det lange løp.

Dersom det dreier seg om kvasivitenskap vil den kun lykkes i å spre forvirring blant de dårlig utdannede.

Rimelig bortkastet investering.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er svært få forskere som påpeker mangler i evolusjonsteorien. 

Absolutt all forskning hittil bare styrker teorien. På samme måte som all forskning hittil styrker gravitasjonsteorien. Og relativitetsteorien. 

Mange har påpekt manglene i teorien, feks missing link, manglene på svar hvor vi kommer fra og hvorfor vi er her. Ingenting av dette kan Darwi eller evolusjonsteorien svare på.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange har påpekt manglene i teorien, feks missing link, manglene på svar hvor vi kommer fra og hvorfor vi er her. Ingenting av dette kan Darwi eller evolusjonsteorien svare på.

Det finnes ingen missing link. 

Det finnes absolutt forklaringer på hvordan livet kan ha oppstått. Og vi vet ikke minst mye om hvordan liv kan ha utviklet seg, og hvordan det utviklet seg fra det første liv til dagens levende vesener. 

Og absolutt ingen naturfaglig forskning kan svare på hvorfor. Om du tror at forskning dreier seg om hvorfor, da har du misforstått totalt.

Anonymkode: a4247...cf2

• Liker 7
Skrevet

........manglene på svar hvor vi kommer fra og hvorfor vi er her. Ingenting av dette kan Darwi eller evolusjonsteorien svare på.

Da er vi vel mer inne på religion og filosofi, og ikke naturvitenskap.

Anonymkode: 2cb80...f17

• Liker 6
Gjest Sirkelen
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er svarene:

Missing link: Dette har sitt opphav i en gammel misforståelse, knyttet til et manglende mellomledd mellom aper og mennesker. Men siden bare noen ytterst sjeldne individer blir bevart som fossiler, skal man være veldig heldig for å finne skjeletter som dokumenterer alle vesentlige ledd i en evolusjonsprosess. Det er snakk om kontinuerlige endringer over hundretusener og millioner av år. I dag har man gjort masser av funn av hominider som viser mange deler av utviklingsprosessen fra menneskets apelignende forfedre til oss som lever i dag. Så «Missing link»-begrepet gir ingen mening lenger.

Hvor vi kommer fra: Dette er godt besvart av astrofysikken, planetgeologi og evolusjonsbiologi. Slå opp i et leksikon nær deg.

Hvorfor vi er her: Det ligger ingen hensikt bak. Vi er dannet naturlig, slik som asteroider, blekkspruter og trær.

Det får være dagens voksenopplæring.

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)

Fra et vitenskapelig perspektiv tenker jeg at dette er et bra initiativ fordi den baserer seg på premissene for vitenskapen, nemlig at den ber om at en teori blir utfordret og kritisert. En teori er nettopp en teori som man tar utgangspunkt frem til det kommer en bedre teori. Vitenskapen vil jo at den blir utfordret. Skulle man oppdage noe helt annet enn det den rådende kunnskapen tilsier, så har man utvikling. Men skulle ny kunnskap ikke tilføre noe bedre/tydeligere så lever den nåværende teorien frem til den blir utfordret på nytt. Dette forstår ikke teologer fordi alt er i følge dem basert på en skaper, en absolutisme og kreasjonist. Derfor fikk Kopernikus vansker med kirken da han lanserte sin teori fordi dogmatiske teologer ikke ville ta til seg nye perspektiver. De ble truet av vitenskapen.

Hadde man ikke vært villig til å ta til seg ny kunnskap ville for eks. homofili fremdeles vært klassifisert som en psykisk lidelse i DSM-V. Kleptomani slik vi kjenner begrepet i dag ville ha blitt forstått som at den som utførte handlingene var ond og kriminell. I dag vet vi at det kan være en psykisk lidelse, men en teolog kunne fort moralisert over handlingene ved å referere til de hellige bøkene.

Endret av 007_008_007
Skrevet

Vi er så klart oppblandet med romvesner.

Anonymkode: 36a61...b80

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En besnærende tanke, men hvordan dokumenterer man det?  :klo:

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, NordicViking skrev:

fra Kristiansand har bidratt med 15 millioner kroner, som er stiftelsens egenkapital.

Fin måte å kaste 15 mill ut av vinduet på.

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen missing link. 

Det finnes absolutt forklaringer på hvordan livet kan ha oppstått. Og vi vet ikke minst mye om hvordan liv kan ha utviklet seg, og hvordan det utviklet seg fra det første liv til dagens levende vesener. 

Og absolutt ingen naturfaglig forskning kan svare på hvorfor. Om du tror at forskning dreier seg om hvorfor, da har du misforstått totalt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_link_(human_evolution)

Dette er en godt kjent teori, som ingen tilhengere av evolusjonsteorien har greid å gi noe svar på.

• Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En spennende idé, men da må man i detalj sammenligne vårt DNA med nærtstående arter. Jeg mistenker sterkt at å sette inn gener fra en utenomjordisk art (hvis de i det hele tatt har DNA, selv det virker usannsynlig) bare vil resultere i mutanter som dør i fosterstadiet. Om de kun redigerte de gener som allerede var der, virker det ikke fullt så vilt usannsynlig. Men jeg er grunnleggende skeptisk.

Gjest Sirkelen
Skrevet
2 minutter siden, Gullik skrev:

Fin måte å kaste 15 mill ut av vinduet på.

Hadde jeg kunnet kaste bort så mye penger på en hobby hadde jeg valgt en annen og mer spennende en. Dette blir for dumt.

Gjest Sirkelen
Skrevet

En besnærende tanke, men hvordan dokumenterer man det?  :klo:

Å be om dokumentasjon på et religionsforum er litt som å be om pass på et asylmottak eller eksamenspapirer av en alternativ behandler. Veldig upopulært.

Skrevet

Hvis han vil kaste bort femten millioner, så får han bare gjøre det, men det som provoserer er at han vil ha dette inn i norske klasserom. BioCosmo er ute etter å "opplyse" ungdom, noe jeg syns er ganske slept. De søker å påvirke unge mennesker når de er i en ganske sårbar alder, og jeg syns ikke noe om dette prosjektet. Det skal i alle fall ikke inn i naturfagundervisningen, det er sikkert.

• Liker 6
Gjest Sirkelen
Skrevet
7 timer siden, Chiyo skrev:

Hvis han vil kaste bort femten millioner, så får han bare gjøre det, men det som provoserer er at han vil ha dette inn i norske klasserom. BioCosmo er ute etter å "opplyse" ungdom, noe jeg syns er ganske slept. De søker å påvirke unge mennesker når de er i en ganske sårbar alder, og jeg syns ikke noe om dette prosjektet. Det skal i alle fall ikke inn i naturfagundervisningen, det er sikkert.

Dette er helt klart et antivitenskapelig prosjekt som skal påvirke ungdom til å omfavne religiøs overtro isteden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...