Gå til innhold

Min mor er utrolig opptatt av min vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg er stor, og har igrunn alltid vært det, og kjent lite press verken fra familie eller venner i oppveksten på grunn av det. Min mor har også alltid vært overvektig så lenge jeg kan huske, men for ca tre år siden startet hun "et nytt og bedre liv", med trening og endring av kosthold, som resulterte i at hun gikk mye ned. Nå er det, sant og si, et ork å være på besøk, fordi hun nesten hver gang kommer inn på temaet kropp og vekt, og da spesielt min kropp og min vekt.

Min mor hadde mange problemer, ikke minst knyttet til psyken, som har bedret seg mye etter hun endret livsstilen sin. Det er jeg selvsagt glad for. Det eneste er at vi er veldig forskjellige der. Jeg har aldri mistrives med min størrelse, og aldri slitt med noe i forhold til vekten. Det at hun "innfører" ordninger med ja-mat og nei-mat, og stadig ønsker motivere meg ift vektnedgang og trening blir bare mer og mer et ork. Spesielt siden jeg nå er 24 år, og ikke en gang bor hjemme lenger. Jeg kjenner bare på en voldsom frustrasjon og at hun ikke respekterer meg og kan se at jeg har det bra. Har noen råd som kan hjelpe meg? For det blir etterhvert et sant ork å dra "hjem" på besøk når det blir slik gang etter gang. Denne "motivasjonen" hennes fungerer heller ikke, og jeg føler meg heller oppgitt og at det fungerer mot sin hensikt slik hun holder på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Miramira95 skrev:

Jeg vet jeg er stor, og har igrunn alltid vært det, og kjent lite press verken fra familie eller venner i oppveksten på grunn av det. Min mor har også alltid vært overvektig så lenge jeg kan huske, men for ca tre år siden startet hun "et nytt og bedre liv", med trening og endring av kosthold, som resulterte i at hun gikk mye ned. Nå er det, sant og si, et ork å være på besøk, fordi hun nesten hver gang kommer inn på temaet kropp og vekt, og da spesielt min kropp og min vekt.

Min mor hadde mange problemer, ikke minst knyttet til psyken, som har bedret seg mye etter hun endret livsstilen sin. Det er jeg selvsagt glad for. Det eneste er at vi er veldig forskjellige der. Jeg har aldri mistrives med min størrelse, og aldri slitt med noe i forhold til vekten. Det at hun "innfører" ordninger med ja-mat og nei-mat, og stadig ønsker motivere meg ift vektnedgang og trening blir bare mer og mer et ork. Spesielt siden jeg nå er 24 år, og ikke en gang bor hjemme lenger. Jeg kjenner bare på en voldsom frustrasjon og at hun ikke respekterer meg og kan se at jeg har det bra. Har noen råd som kan hjelpe meg? For det blir etterhvert et sant ork å dra "hjem" på besøk når det blir slik gang etter gang. Denne "motivasjonen" hennes fungerer heller ikke, og jeg føler meg heller oppgitt og at det fungerer mot sin hensikt slik hun holder på.

Det er nok bare godt ment. Hun synes vel at livet har blitt veldig mye enklere etter at hun gikk ned i vekt og bedre og da er det naturlig å ønske det samme for sine nærmeste. Du får evt ta det opp med henne.

Anonymkode: df0e7...486

• Liker 17
Skrevet

Kanskje hun ikke ønsker å miste deg i en alder av 30? Eller kanskje hun ikke vil du skal ende opp alene eller med noen som ingen andre ville ha

Hvis du sier du har det bra lyver du bare for deg selv. Helsen din har det iallfall ikke bra

• Liker 12
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får evt ta det opp med henne.

Det er jo dette jeg ønsker å gjøre, men trenger litt hjelp/råd til.

6 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Kanskje hun ikke ønsker å miste deg i en alder av 30? Eller kanskje hun ikke vil du skal ende opp alene eller med noen som ingen andre ville ha

Hvis du sier du har det bra lyver du bare for deg selv. Helsen din har det iallfall ikke bra

Det er ingenting som tyder på at jeg ikke blir 30. Dessuten har jeg en flott kjæreste, både i form av utseende og intelligens, så den andre der skjønte jeg i alle fall ikke noe av.

• Liker 17
Skrevet
52 minutter siden, Miramira95 skrev:

Jeg ville ha satt meg ned med henne og sagt at du ikke liker at hun gjør det. Det er ikke sikkert at hun merker det selv hvis hun er i en slags lykkerus etter å ha klart å endre livsstilen sin.

Det neste jeg vil si, forhåpentligvis uten å virke fornærmende, er at din voldsomme frustruasjon (som du kaller det) kanskje er et tegn på at du ikke har det så bra med deg selv som du ønsker å formidle til omverdenen og deg selv.

Du vet at det er helsefarlig å være stor, så du burde gjøre noe med det, selv om du sier til deg selv at du trives som du er. Kraftig vekt gjør deg ikke stygg! Men det er veldig viktig å tenke på helsa, særlig som 24-åring.

Men vi har alle hatt irriterende mødre, og jeg skjønner det hvis du ikke vil gi henne den gleden at det var HUN som fikk deg til å endre livsstil. Det er helt fair. Gjør det for deg selv.

Anonymkode: 9dd27...4fb

• Liker 4
Skrevet

Vekt er et ubehagelig tema uansett, er det ikke? Jeg klarer ikke forstå at folk stadig skal nevne verken sin egen vekt eller andres vekt - jeg hater det! Har en mor som alltid har vært besatt av at hun ikke skal veie mer enn så og så mye, og hun bruker den samme målestokken på meg (selv om jeg er høyere). Veier jeg noen kilo under, så mener hun jeg er for tynn og spiseforstyrret. Veier jeg noen kilo mer, så drar hun frem historier om alle hun kjenner som er SÅ slanke og flinke i kostholdsveien. Jeg blir sprø! Og ja, det har definitivt skapt en glipe mellom henne og meg. Jeg har kontrollen over min kropp selv, og trenger ikke hennes "velmenende" vekttips. Skulle gjerne hatt gode råd å gi her, men min måte å takle det er å fade ut kontakten. Kanskje fryktelig feigt, men min mor låser seg ved hvert minste forsøk på å prate om ting. Hun bare nekter plent. So what to do?

Anonymkode: d7da2...627

• Liker 4
Skrevet

Hvor stor er du? Vekt/ høyde? 

Anonymkode: a64d7...898

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor er du? Vekt/ høyde? 

Om du vil snakke om noe relatert til det jeg spør om, kan du sende meg melding. Da kan jeg eventuelt oppgi tall.

Skrevet

Hva om du avbryter besøket og reiser hver gang hun begynner å skulle prakke på deg slanketips? Etter å ha gitt beskjed en gang om at du ikke ønsker rådene, selvsagt. 

Litt brutalt, men om hun vil ha deg på besøk vil hun da etterhvert forstå at hun må slutte å blande seg. 

• Liker 4
Skrevet

Dere har hatt samme problem med overvekt, og hun identifiserer seg med deg selv om du ikke har slitt med det samme. Hun har fått en mye bedre kvalitet på livet, og det ønsker hun for deg også. Dette er veldig typisk mennesker som har "skjønt ting" og "sett lyset" Heelt typisk 🙂

Nå kan en være likeglad til både overvekt og usunn livsstil, og en kan velge å leve akkurat som en vil uansett om det er best eller ikke. Det er vel det du må formidle. Ja, det er risiko ved å være mye overvektig, men det er ditt liv. Nå vet jeg ikke hvor mye du veier, for det er jo forskjell på 20 kg overvekt og 30+liksom. Uansett, du må bare si at hennes "misjonering" ikke hjelper, at du er glad på hennes vegne, og at du er klar over hva som er bra for helsen osv. Benekter du det, så vil hun tro at du ikke vet, og det får henne kanskje ikke til å stoppe. Be om at din overvekt og livsstil ikke bør være tema hver gang! 

• Liker 2
Gjest RosaMystica-O-P-N
Skrevet

Så lenge du ikke er superfeit (aka må sages ut av huset mm) så synes jeg det er en menneskerett å få holde den vekten man selv vil ha. Egentlig gjelder dette om man er smellfeit også, men da kan andres bekymringer i det minste sies å være berettiget. 

Jeg synes at du og moren din skal ta en liten alvorsprat. Dette plager sikkert mer enn mor er klar over.

Skrevet

Folk som har vært overvektige lenge og så plutselig har sett lyset og gått ned er faktisk ofte fryktelig travle for omgivelsene. De får en religiøs overbevisning for metoden som har fått dem ned i vekt, når det egentlig kanskje handlet mest om at de hadde motivasjonen og overskuddet akkurat da. Og at metoden passet godt for dem, noe som ikke betyr at det er riktig metode for andre. 

Har ikke så gode tips, bare sender over litt medfølelse! Og så er det greit å sette ned foten. 

• Liker 5
Skrevet
58 minutter siden, Miramira95 skrev:

Om du vil snakke om noe relatert til det jeg spør om, kan du sende meg melding. Da kan jeg eventuelt oppgi tall.

Det med vekt er veldig variabelt. Og det er stor forskjell på hva enkelte kan se på som overvekt og ekstremt overvekt. 

For å gå ned i vekt er det noe som må komme fra deg selv. Innenfra. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Miramira95 skrev:

Det er jo dette jeg ønsker å gjøre, men trenger litt hjelp/råd til.

Det er ingenting som tyder på at jeg ikke blir 30. Dessuten har jeg en flott kjæreste, både i form av utseende og intelligens, så den andre der skjønte jeg i alle fall ikke noe av.

Det vet man aldri. I tillegg til alle de vanlige hjerteproblemene du påfører deg, øker overvekt sjansen til å få kreft mer enn røyking gjør

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Juniper skrev:

Hva om du avbryter besøket og reiser hver gang hun begynner å skulle prakke på deg slanketips? Etter å ha gitt beskjed en gang om at du ikke ønsker rådene, selvsagt. 

Litt brutalt, men om hun vil ha deg på besøk vil hun da etterhvert forstå at hun må slutte å blande seg. 

Støtter denne. Om ikke dette får mor til å slutte å blande seg så vet ikke jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Hun høres ut som en ‘nyfrelst’. Du må rett og slett si det rett ut til henne: Du er fornøyd med deg selv, og det burde hun også være. Dersom du kommer til et punkt og vil ha råd og tips, er hun den første du vil gå til. 

Anonymkode: 94678...722

• Liker 1
Skrevet

Min mor er også veldig fokusert på dette. Så mye at en av de første tingene hun sa til meg etter at mormor døde var at min mormor hadde fortalt til henne at hun var så bekymret for meg fordi jeg var overvektig og kunne få hjerte og karsykdommer. Min mor tok seg også friheten til å legge til at det virkelig var tid at jeg begynte å gjøre noe med det, og legge om kostholdet og begynne å trene. For ingen vil jo miste ennå en i familien. 

Jeg har valgt å bare ignorere henne så godt som mulig, da det ikke har noe for seg å prøve å snakke med min mor ut i fra hvordan hun er. Dersom hun nevner noe eller spør sier jeg bare at jeg jobber med saken og skifter tema. 

Har inntrykk av at din mor kanskje er litt mer mottagelig for å bli snakket til, så om du ønsker å gjøre det prøv å vinkle det på en mest mulig positiv måte samtidig som at du er tydelig på at du ikke ønsker at hun nevner det mer. Kanskje noe lignende "Jeg synes det er så flott at du har fått til en livsstilendring og har gått ned i vekt, og at du bryr deg om meg og ønsker å gi meg råd og motivere meg til det samme. Men jeg føler at jeg har full kontroll på dette selv og trives uansett til tross for overvekt, jeg opplever det også som frustrerende når du tar opp dette hver gang vi snakker sammen. Jeg ønsker heller fokusere på andre ting. Og jeg føler det også som at du ikke respekterer meg eller se hvor bra jeg har det på alle andre områder i livet (til tross for at jeg er overvektig)"

Anonymkode: b5ab8...854

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Miramira95 skrev:

det fungerer mot sin hensikt slik hun holder på.

Kanskje dette er hva du bør si til henne...med litt store bokstaver. Tror du må si veldig tydelig ifra,at dette temaet er du ikke interessert i å høre på mer,si rett ut at det er lite trivelig å komme på besøk,når det blir slikt 'gnål' hver gang.

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men er du ikke engstelig selv for helseproblemene overvekt fører med seg? Du virker totalt likegyldig til den delen. Du er i tjueårene, og typisk nok tror du at du er uovervinnelig, at "ingenting galt kan skje med min helse, for det skjer bare med alle andre, ikke meg".

DET er en farlig ide å ha. Du står i faresonen for å utvikle alle slags problemer, inkludert hjerteproblemer i tidlig alder, problemer med ødelagte knær pga tyngden, høyt blodtrykk (som kan være dødelig om man går ubehandlet), diabetes, visse kreft-former, kar-sykdommer, osv (listen videre er svært lang over hva fedme fører med seg av helseproblemer, men antar disse eksemplene burde holde).

Jeg skjønner ærlig talt ikke at du tør å gå rundt uten å gjøre noe med overvekten din. Fedme er farlig, rett og slett. Det fører til flere sykdommer og følger enn røyking gjør!

Ta tak i livet ditt og legg om dietten, tren på en lystbetont måte, få et nytt og sunnere liv som du forhåpentligvis vil få leve lenger.

Anonymkode: e4176...bcc

• Liker 5
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld at jeg spør, men er du ikke engstelig selv for helseproblemene overvekt fører med seg? Du virker totalt likegyldig til den delen. Du er i tjueårene, og typisk nok tror du at du er uovervinnelig, at "ingenting galt kan skje med min helse, for det skjer bare med alle andre, ikke meg".

DET er en farlig ide å ha. Du står i faresonen for å utvikle alle slags problemer, inkludert hjerteproblemer i tidlig alder, problemer med ødelagte knær pga tyngden, høyt blodtrykk (som kan være dødelig om man går ubehandlet), diabetes, visse kreft-former, kar-sykdommer, osv (listen videre er svært lang over hva fedme fører med seg av helseproblemer, men antar disse eksemplene burde holde).

Jeg skjønner ærlig talt ikke at du tør å gå rundt uten å gjøre noe med overvekten din. Fedme er farlig, rett og slett. Det fører til flere sykdommer og følger enn røyking gjør!

Ta tak i livet ditt og legg om dietten, tren på en lystbetont måte, få et nytt og sunnere liv som du forhåpentligvis vil få leve lenger.

Anonymkode: e4176...bcc

Unnskyld,men ts sitt innlegg handler om å slippe mas fra sin mor ang. sin vekt,hvordan få moren til å slutte med det.

Ts setter sikkert pris på å få en lang tirade ifra deg med mas også :ironi:

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...