AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1 Skrevet 23. oktober 2019 Vi har nylig kjøpt oss rekkehus og trives godt. Naboene er hyggelige. Også veldig overrasket over hvor lite man hører til naboene, til tross for at rekkehuset er fra 50-tallet. Naboene har barn og vi har aldri hørt de "gjennom veggen". Vi så for oss å kunne høre snakking, krangling og andre lyder, siden det hørte vi tydelig da vi bodde i blokk fra 70-tallet. Men. Fra den ene naboen hører vi mye "dunking" i veggen og gåing i trapper. Man hører det veldig tydelig. Stueveggen vår er inntil denne naboens kjellernedgang (og ekstra utgang), og vi tror naboen oppbevarer noe i trappa som han ofte bruker. I starten lo vi litt av det, siden det er jo helt merkelig at vi skal høre sånne ting, men aldri noe annet. Nå blir det egentlig mer og mer plagsomt. Naboen jobber ikke, og han driver i denne kjellernedgangen døgnet rundt. Jeg jobber turnus og hører "buldring" til alle tider av døgnet. Vanskelig å beskrive lydene, men det høres ut som han flytter på noe, tar ting ned fra veggen og henger det opp igjen, banker i noe, flytter støvsuger over treskaller (se for dere lyden, bare at det gjentar seg). Vi så ved en tilfeldighet også at et hundebur står der, kanskje hund også lager noen av lydene. Nå høres vi ut som skikkelig drittnaboer, men det er faktisk veldig plagsomt. Vi har bodd i blokk med festing hver helg og krangling fra naboer, og dette oppleves faktisk som verre. Jeg er helt utslitt etter jobb, og det er så kjedelig å glede seg til å komme hjem og slappe av foran tven, og måtte høre på det der hele tiden. Jeg aner ikke hva han driver med der, det kommer lyder derifra nesten hele tiden. Dette er selvfølgelig ikke noe vi kommer til å ta opp med naboen, han må få lov til å gjøre det han vil i sin egen leilighet. Men er det noe vi kan gjøre for å dempe lyden? Kan det hjelpe å lydisolere? Anonymkode: e1618...210
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #2 Skrevet 23. oktober 2019 Lydisolering hjelper iallefall mot en del støy. Bor i borettslag og har en nabo vegg i vegg, han har lydisolert veggene, og jeg hører så godt som aldri noe fra han. Jeg hører om han banker i veggen mot meg (stue mot stue), men om han har fester med en god del folk så hører jeg aldri snakking, kun litt bass dersom dem spiller høy musikk. Har vært inne i andre leiligheter i borettslaget som ikke er lydisolert, og hører definitivt mer fra naboene der. Har nabo over meg, der er det ikke lydisolert, og hører enormt mye derfra. Jeg regner med å pusse opp selv i løpet av ett års tid, og jeg kommer da til å legge nytt tak iallefall i stue, med lydisolering. Det kommer nok ikke til å fjerne all støy, men om det dempes så er det verdt det for min del Anonymkode: e205c...a25
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #3 Skrevet 23. oktober 2019 Da jeg bodde i rekkehus, hadde jeg samme problem. Naboens trappegåing hørtes merkelig nok veldig godt, men ingenting annet (borsett fra sus i vannrør fra tid til annen). Lydisolering av vegg inn mot nabo er vel den beste løsningen, da jeg tror dere vil høre denne trappegåing uansett hvem som bor der. Anonymkode: 3fabd...154
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #4 Skrevet 23. oktober 2019 Du hører nok mye til denne fordi det er trapp som er festet i bjelkene i felles vegg og betonggulv, lyden forplanter seg da. Riktig utført lydisolering vil hjelpe. Anonymkode: ad0f1...ec3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå