AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1 Skrevet 23. oktober 2019 Funker det å bruke ullteppe istedenfor lammeskinn under vognpose i bagdelen? Er det ullet eller skinnet som har effekten? Har bugaboo donkey og bagdelen til baby er veldig liten, så har ikke plass til vanlig vognpose men bruker bilstolpose. Usikker på om jeg får plass til lammeskinn og om jeg trenger det... Anonymkode: 51d11...dae
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #2 Skrevet 23. oktober 2019 Med mindre det blir veldig kaldt der du bor, trenger du ikke noe under vognposen. Vinterposene er ganske gode og varme. Du kan eventuelt bare legge et tynt ullteppe i bunn. Anonymkode: ea954...607 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #3 Skrevet 23. oktober 2019 Lammeskinn er så mye varmere enn ullteppe. Jeg har brukt det i oslo på vinteren og i Finnmark. Jeg hadde også bugaboo, ikke problem med plass? Kjøp et skinn som er beregnet til vogn, med hull til seler Anonymkode: 24698...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #4 Skrevet 23. oktober 2019 Brukte selv tovet ullteppe som underlag - alt som isolerer fungerer jo Men ville hatt noe underlag, om det ikke er en skinnfell. For det blir kaldt 'undenfar', der en ligger på vognposen blir den klemt flat - og da isolerer det ikke noe særlig. Kjøpte et slikt litt tykt ullteppe de selger på Kid til ca 200-300 kr, og kjørte det i vaskemaskina så det kympa/tova og ble litt tykkere. Klippa det til i passe stykker til der jeg trengte underlag. Til sprut-gulp baby trengte vi å ha flere underlag å bytte med enkelt. Anonymkode: 52b15...b00 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #5 Skrevet 23. oktober 2019 Har du liten plass i vogna, så er det tynneste du kan bruke under vognposen et oppklippet liggeunderlag. Det vil isolere enormt mye bedre enn et ullteppe i samme tykkelse. Anonymkode: f5527...fd9 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #6 Skrevet 23. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du liten plass i vogna, så er det tynneste du kan bruke under vognposen et oppklippet liggeunderlag. Det vil isolere enormt mye bedre enn et ullteppe i samme tykkelse. Anonymkode: f5527...fd9 Dette fikk vi tips om på helsestasjonen også. Brukte det i tillegg til saueskinn da. De sa at mange bare la på ekstra tepper over barnet, men glemte å tenke på hvor mye kulde som kom inn under barnet. Anonymkode: f2d1a...21b 2
addict Skrevet 24. oktober 2019 #7 Skrevet 24. oktober 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Med mindre det blir veldig kaldt der du bor, trenger du ikke noe under vognposen. Vinterposene er ganske gode og varme. Du kan eventuelt bare legge et tynt ullteppe i bunn. Anonymkode: ea954...607 Uenig, så lenge man ikke har ull underste i vognposen. Mi lå ute i 7 grader her om dagen og var faktisk kjølig i ryggen fordi jeg hadde byttet vogn og glemt å legge skinn under. Det kommer luft inn selehullene blant annet, og det som isolerer i posen er jo luft pga dun. Ligger du på den og den blir flatklemt så mister man den isolasjonen. Vi har Easygrow-pose, så det er ikke en dårlig pose heller. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 På 23.10.2019 den 11.33, AnonymBruker skrev: Har du liten plass i vogna, så er det tynneste du kan bruke under vognposen et oppklippet liggeunderlag. Det vil isolere enormt mye bedre enn et ullteppe i samme tykkelse. Anonymkode: f5527...fd9 Noe av de beste underlagene er reinsdyrskinn. Veldig isolerende og et must på kalde vinterturer. Er dog litt tykkere og mye tyngre enn liggeunderlag. Men man bør ikke bruke tynne, billige underlag av typen Phox, de isolerer dårlig. Kjøp et moderne å la det fra Bergans selv om det koster mer. Anonymkode: afb55...fcf
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #9 Skrevet 25. oktober 2019 På 23.10.2019 den 11.13, AnonymBruker skrev: Funker det å bruke ullteppe istedenfor lammeskinn under vognpose i bagdelen? Er det ullet eller skinnet som har effekten? Har bugaboo donkey og bagdelen til baby er veldig liten, så har ikke plass til vanlig vognpose men bruker bilstolpose. Usikker på om jeg får plass til lammeskinn og om jeg trenger det... Anonymkode: 51d11...dae Hvor kaldt blir det normalt sett der du bor? Røros og Kireknes er betydelig kaldere enn vestlandskysten. Lammeskinn i vogn og lammeskinn til baby er ikke anbefalt av Helsedirketoratet, det har flere her inne vist til tidligere med link. Og nei, jeg leter ikke frem linken til noen, det får dere bruke tid på selv, dersom dere er interessert i den. Ull i teppe av god kvalitet isolerer godt. Fleece isolerer også godt i bunnen på bagen, under vognpose. Anonymkode: 91c70...e40
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #10 Skrevet 25. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe av de beste underlagene er reinsdyrskinn. Veldig isolerende og et must på kalde vinterturer. Er dog litt tykkere og mye tyngre enn liggeunderlag. Men man bør ikke bruke tynne, billige underlag av typen Phox, de isolerer dårlig. Kjøp et moderne å la det fra Bergans selv om det koster mer. Anonymkode: afb55...fcf Før man fikk liggeunderlag, ble det brukt isoporplager i vognene. Disse ble lagt under vognens madrass. Anonymkode: 91c70...e40
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #11 Skrevet 25. oktober 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor kaldt blir det normalt sett der du bor? Røros og Kireknes er betydelig kaldere enn vestlandskysten. Lammeskinn i vogn og lammeskinn til baby er ikke anbefalt av Helsedirketoratet, det har flere her inne vist til tidligere med link. Og nei, jeg leter ikke frem linken til noen, det får dere bruke tid på selv, dersom dere er interessert i den. Ull i teppe av god kvalitet isolerer godt. Fleece isolerer også godt i bunnen på bagen, under vognpose. Anonymkode: 91c70...e40 Men den anbefalingen gjaldt såvidt jeg vet bare dersom barnet har eksem fra før? Prøvde å søke opp lenken siden du ikke ønsket, men den som har vært diskutert her før er fjernet fra helsedirektoratet sine hjemmesider. Finner ikke oppdatert informasjon, som kan bety at dette er utdatert. Uansett burde du ikke være så bombastisk hvis du ikke er villig til å belegge påstandene dine. Anonymkode: a47f6...bd8 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #12 Skrevet 25. oktober 2019 Vi brukte ikke noe ekstra i vår bugaboo, selv når det var ganske kaldt. Har en voksi-pose med ull i ryggen, og hadde aldri problem hverken med plass eller temperatur baggen. Men barn er jo ulike, så mulig min var varm av seg. Anonymkode: dd63a...480
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #13 Skrevet 25. oktober 2019 Lammeskinn er veldig godt egnet fordi det er naturlig ull med.mye innhold av lanolin. Det er også flott fordi det gjør ikke noe om det kommer tiss på det. Bare sett det inn med mer lanolin etterhvert! Anonymkode: b7a3d...47e 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #14 Skrevet 25. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men den anbefalingen gjaldt såvidt jeg vet bare dersom barnet har eksem fra før? Prøvde å søke opp lenken siden du ikke ønsket, men den som har vært diskutert her før er fjernet fra helsedirektoratet sine hjemmesider. Finner ikke oppdatert informasjon, som kan bety at dette er utdatert. Uansett burde du ikke være så bombastisk hvis du ikke er villig til å belegge påstandene dine. Anonymkode: a47f6...bd8 Enig med dette. Jeg finner heller ikke noe troverdig, kvalitetssikret informasjon om at lammeskinn ikke er anbefalt for babyer. Det står bare at det skal være korthåret lammeskinn ment for babyer, ikke f.eks. langhåret som man får kjøpt til voksne (til å ha i sofaen e.l.). Anonymkode: abd63...b86 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 26. oktober 2019 #15 Skrevet 26. oktober 2019 Jeg brukte bare det ulltrekket som hørte til Bugaboo-madrassen det første året, funket veldig fint sammen med vinterpose. Ei i slekta har bare sydd underlag med hull av et gammelt ullteppe, det funker også bra Synes skinn gjør at det fort blir litt for trangt til seler, men synes nok det blir litt lunere med ull enn ingenting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå