Gå til innhold

Hva er en date?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva kjennetegner en date? 

Nei, jeg er ikke 14 år, men har aldri vært på date, og forstår ikke hvordan kjærlighet fungerer. Jeg sier alltid at jeg aldri har vært på date, for jeg mener at jeg ikke har det. Men når jeg tenker etter, så vet jeg ikke om jeg egentlig vet hva en date er. Kanskje jeg faktisk har vært på date, bare uten å vite at det faktisk var en date?

Hvordan vil dere definere eller forklare ordet "date" til en person, med utgangspunkt i at vedkommende ikke vet hva det er?

Anonymkode: fe628...946

Skrevet

En date er et formalisert møte mellom to parter der målet er å finne ut om det kan bli et romantisk forhold mellom de to. Som regel kjenner de to (mann og kvinne som regel) ikke hverandre godt, eller i det hele tatt.

Dating er et tegn i tiden, det er mindre og mindre akseptert å vise romantisk interesse for noen uten en form for gjensidig kontrakt om at begges parter godkjenner det. På tinder må begge godkjenne før kontakt kan forekomme, og en av partene har da tillatelse til å be om et møte / date. 

Anonymkode: 2a138...060

• Liker 1
Skrevet

Strengt talt er ikke ordet date knyttet til noe romantisk en gang. Man har f.eks play date

• Liker 1
Skrevet

Oversatt til norsk : stevnemøte 

Anonymkode: 5ae52...2d6

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vel egentlig vært på en ordentlig date. Var veldig hyggelig det.

Når jeg traff min x for 20 år siden så brukte en ikke begrepet date. Opplegget var vel samme, en avtalte å treffes, men kan ikke huske det var så stor "greie" med selve datingen. Synest nesten ordet date gjør det hele så "seriøst". 😅

Anonymkode: b58b7...420

• Liker 2
Skrevet

Men om man har vært ute og spist middag, eller tatt en kaffe eller øl med noen, hvordan vet man om det er en date eller ikke? Hva er det som definerer at det er en "date", av den romantiske typen? 

Hva om det er to kolleger som begynner å treffes privat, etter å ha kjent hverandre i flere år? Eller med to venner som går ut og spiser en middag? Hva "må til" for at det skal kunne defineres som en romantisk date?

• Liker 1
Skrevet

Noen flere som har tid til å svare? 🙂 

Skrevet

Date er å avtale å møtes. Gjerne pyntet og ut for å spise. Men også kino, tur i parken, hjemmekveld ol. At man møtes for å bli kjent med formålet å finne seg en kjæreste.

• Liker 1
Skrevet

Men om to personer er ute og spiser en middag, hva er det som avgjør eller definerer at det de to menneskene er på er en date eller ikke?

Skrevet

Når man tenker på date, tenker man på et møte der man skal vurdere om man vil bli mer kjent for kanskje å bli kjærester til slutt. Om begrepet brukes i andre sammenhenger (f.eks. playdate), er opprinnelig date det samme som stevnemøte, et romantisk møte.

Anonymkode: 97806...f66

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om to personer er ute og spiser en middag, hva er det som avgjør eller definerer at det de to menneskene er på er en date eller ikke?

Jeg kan godt gå på middag med en kollega av motsatt kjønn, uten at det er date. Jeg har gått å tatt en matbit med kollegaer etter jobb, og da har det kun vært som venner. 

En romantisk date, er for meg middag, litt pynta, kino osv. Da mellom to parter som skal se om det kan utvikle seg til noe mer. 

En vanlig date kan også bare være en kaffekopp. Men det er forskjell å ta en kaffe med en venninne eller kompis, enn det er med en ukjent du feks har truffet via tinder. 

Jeg har hatt mange møter gjennom livet, men tradisjonell date, hadde jeg ikke før jeg møtte samboer. Da ba han meg ut på restaurant, også dro vi på kino etterpå. 

Men jeg anså våres første møte som date også, da tok vi bare en kaffe på verandaen hans :) men det var jo for å se om vi hadde kjemi :)

Anonymkode: 62db9...e61

• Liker 1
Skrevet

Men hvordan vet man om det er en date? For det er vel ikke slik at alle bruker ordet "date" hver gang?

Om en mann spør ei dame om hun vil bli med på middag, for eksempel, hvordan vet de to involverte at dette faktisk er en date, og ikke bare en middag?

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan vet man om det er en date? For det er vel ikke slik at alle bruker ordet "date" hver gang?

Om en mann spør ei dame om hun vil bli med på middag, for eksempel, hvordan vet de to involverte at dette faktisk er en date, og ikke bare en middag?

Fordi man har avtalt det? Om jeg spiser middag med en kompis er det ikke en date, men når kjæresten ba meg på middag i bli-kjent-fasen var det jo en date. En date er et møte mellom to, i en romantisk setting. Kjæresten ber meg fortsatt på date, og vi har vært sammen i 2 år. 

Anonymkode: a2b97...63d

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

En date er et møte mellom to, i en romantisk setting. Kjæresten ber meg fortsatt på date, og vi har vært sammen i 2 år. 

Anonymkode: a2b97...63d

Vet ikke helt om jeg forstår hva som er en romantisk setting, men det kan jo være for at jeg aldri har vært i en .... Er ikke lett å forstå seg på dette nei. 

Gjest ana0603
Skrevet (endret)

vel...

om du ikke kjenner noen så bra, så arrangerer dere en date og der har dere rett til å spørre om hva som helst uten at det skal være rart, eller at den andre skal si "hvorfor vil du vite det?"

om du allerede kjenner ham, dvs, om han er en fra skolen, eller fra nabolaget, om dere har vært sammen en stund, da arrangerer dere en date for romantikkens skyld ❤️ han tar deg med på et fint sted, behandler deg som en gentleman... de aller fleste driver ikke med sånt i hverdagen, så en "date" kan få fram nydelige følelser.

Endret av ana0603
Annonse
Skrevet
39 minutter siden, ana0603 said:

om du ikke kjenner noen så bra, så arrangerer dere en date og der har dere rett til å spørre om hva som helst uten at det skal være rart, eller at den andre skal si "hvorfor vil du vite det?" - dette blir mer formelt enn romantisk.

Problemet er at jeg ikke forstår/ser hvem det skulle blitt. Jeg er ikke så god sosialt, så kommer ikke så lett i kontakt med noen. Har jo for så vidt noen i livet mitt fra før, men problemet der er at jeg ikke forstår dette med sosialisering, flørting, dating osv, så jeg evner bare ikke å forstå eventuelle signaler derfra. Tror egentlig ikke at det kommer noen, men jeg forsøker å lære og forstå hvordan dette funker, men jeg forstår det bare ikke. 

Det som skjer vanligvis er at jeg lurer meg selv til å tro at ei dame er interessert, så viser det seg at hun er overhodet ikke interessert, og om hun er det, så er hun kun interessert i vennskap. Men allikevel så lar jeg meg lure hver gang, og da blir jeg både redd og usikker. Det er bare vanskelig å ta med seg noe lærdom når jeg ikke finner noen som er interesserte. Så da forsøker jeg å gå tilbake til dette med dating, som jeg aldri har forstått meg på, for å se om jeg kan klare å knekke koden, og kanskje finne noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...