Gjest z Skrevet 23. mai 2005 #1 Skrevet 23. mai 2005 Jeg fortsetter hunde-researchen min ... Det jeg lurer på er om det generelt er vanskelig å finne hybelverter som synes det er OK at du har hund - jeg bor i Oslo. Erfaringer?
Gjest Ninakanin Skrevet 23. mai 2005 #2 Skrevet 23. mai 2005 spar den infoen til det ser ut til at du kan få hybelen. Gå på visning, bygg deg opp god kontakt. Og når det virker aktuelt for huseier å vurdere deg, sier du noe sånn som at "det er bare en liten ting". Og så bretter du ut om hvor renslig den er, snill ,lydig, aldri har vært noe problem før osv Lykke til!
Gjest z Skrevet 23. mai 2005 #3 Skrevet 23. mai 2005 Og så bretter du ut om hvor renslig den er, snill ,lydig, aldri har vært noe problem før osv Det er en valp. Tror du det hjelper om jeg tar den med?
Gjest Ninakanin Skrevet 23. mai 2005 #4 Skrevet 23. mai 2005 aha... hehe kanskje? vet ikke hva du skal gjøre da, faktisk!
Gjest z Skrevet 23. mai 2005 #5 Skrevet 23. mai 2005 aha... hehe kanskje? vet ikke hva du skal gjøre da, faktisk! Seeeeeee, så SØØØØT - nuskenuskenusk! Eh, I think not.
Cherie Skrevet 23. mai 2005 #6 Skrevet 23. mai 2005 Erfaringer fra Trondheim er at så fort vi spurte om det kunne la seg gjøre å ha hund der ..så ble det ikke noe hybel på oss.... MEN skjønner huseiera godt jeg. Jeg har ikke villet ha leietakere med hund....selv om jeg har det selv.... Tror det kan bli tøft for deg. muligen lettere litt lengre på landet?
smidja Skrevet 24. mai 2005 #7 Skrevet 24. mai 2005 Vi har leid et hus med hage, hos en MEGET pertentlig fyr. Vi hadde på det tidspunktet tre hunder. Han ville egentlig ikke ha hunder der, men vi fikk stedet, og bodde der i fem år. Han klagde ikke da, og har ikke klaget på noe ekstra slitasje når vi flyttet. Vi hadde med oss hundene i bilen når vi var på visning, og han fikk hilse på de og se at de var rolige. En annen ting du kan gjøre er jo å annonsere selv: Rolig, pliktoppfyllende jente med en liten firbent venn søker hybel... Lykke til
Gjest z Skrevet 24. mai 2005 #8 Skrevet 24. mai 2005 En annen ting du kan gjøre er jo å annonsere selv: Rolig, pliktoppfyllende jente med en liten firbent venn søker hybel... Lykke til Ja, det skal jeg prøve. Vet andre som har fått bolig på den måten, men "politistudent med hund" er nok lettere å svelge enn "student med hund". Det er ihvertfall verdt et forsøk! Takk for svarene.
Trampe Skrevet 24. mai 2005 #9 Skrevet 24. mai 2005 Hvis jeg skulle leid ut til deg ville jeg satt pris på at du tok med den hunden på visning. Selv om jeg elsker hunder ville jeg nok tenkt meg om et par ganger før jeg hadde godtatt en i utleieboligen. Uten en påpasselig eier kan man oppleve ødeleggelser på vegger og gulv, og for ikke å snakke om hundebæsj og det at enkelte hunder lukter veldig....det er store forskjeller fra hund til hund. Hvis jeg ikke fikk møte hunden ville jeg sagt tvert nei. Ta med deg hunden eller annonser selv. Det kan være smart! Si til dem at det aldri har vært noen problemer med hunden, la dem møte den og si at det er en selvfølge at de aldri kommer til å se en hundebæsj på tomta.
Gjest z Skrevet 24. mai 2005 #10 Skrevet 24. mai 2005 Hvis jeg skulle leid ut til deg ville jeg satt pris på at du tok med den hunden på visning. Selv om jeg elsker hunder ville jeg nok tenkt meg om et par ganger før jeg hadde godtatt en i utleieboligen. Uten en påpasselig eier kan man oppleve ødeleggelser på vegger og gulv, og for ikke å snakke om hundebæsj og det at enkelte hunder lukter veldig....det er store forskjeller fra hund til hund. Hvis jeg ikke fikk møte hunden ville jeg sagt tvert nei. Ta med deg hunden eller annonser selv. Det kan være smart! Si til dem at det aldri har vært noen problemer med hunden, la dem møte den og si at det er en selvfølge at de aldri kommer til å se en hundebæsj på tomta. Problemet sånn sett er jo at jeg gjerne vil være sikker på å ha leilighet før jeg skaffer meg den. Den kommer dermed til å være valp når jeg flytter inn. På grunn av det kan jeg heller ikke si at det aldri har vært problemer med hunden.
LilleBille Skrevet 24. mai 2005 #11 Skrevet 24. mai 2005 Vi leide i sin tid ut til en med hund (hybel med teppe) .. og måtte skifte alle teppene etterpå. Hunden var snill som et lam den - bjeffet aldri - men røytet .. og det satt i møblene og alle teppene + at det "luktet hund" av hele hybelen. Vil derfor aldri vurdre å leie ut til en med hund igjen (selv om hunden er aldri så snill osv). Så du møter nok en del motforestillinger - selv om hunden er aldri så søt/snill osv.
Gjest z Skrevet 24. mai 2005 #12 Skrevet 24. mai 2005 Vi leide i sin tid ut til en med hund (hybel med teppe) .. og måtte skifte alle teppene etterpå. Hunden var snill som et lam den - bjeffet aldri - men røytet .. og det satt i møblene og alle teppene + at det "luktet hund" av hele hybelen. Vil derfor aldri vurdre å leie ut til en med hund igjen (selv om hunden er aldri så snill osv). Så du møter nok en del motforestillinger - selv om hunden er aldri så søt/snill osv. Ja, det skjønner jeg. Nå skal jeg leie umøblert, liten hybel - og helt klart uten tepper, så akkurat det blir nok ikke noe stort problem. Men jeg vet mange ikke vil leie ut til hundefolk, av ulike grunner, derfor driver jeg og hører litt rundt etter erfaringer.
Julie Skrevet 24. mai 2005 #13 Skrevet 24. mai 2005 Hva slags hund er det snakk om? Har samme problemet selv.
Gjest z Skrevet 24. mai 2005 #14 Skrevet 24. mai 2005 Hva slags hund er det snakk om? Har samme problemet selv. Det blir en Rottweiler. Har du prøvd å få tak i hybel/leilighet, uten hell? Hva slags hund har du?
Julie Skrevet 24. mai 2005 #15 Skrevet 24. mai 2005 Jeg studerer på en relativt "landlig" plass og var og heldig og fikk napp på første visning. Det at huseierne fikk hilse på hunden og at jeg poengterte at dette var en rolig hund som bjeffer minimalt og at det aldri kom til å bli aktuelt å la henne stå ute i løpestreng osv var utslagsgivende (puh, lang setning). Men nå skal jeg flytte til Trondheim og gruer meg litt. Blir nok verre der.. Dette er en korthåra Vorsteh, jakthund. Jeg er så heldig å ha en far som kan stille opp dersom det tar tid før det ordner seg med leilighet i Tr.heim og evt. hundepass dersom jeg drar utenlands. Har du bestilt valp? Hvis ikke, vær kritisk til foreldrene til valpen. Rasen sliter med gemyttet, spes. i forhold til andre hunder (utagering og aggressivitet). Har vært aktiv i Rottweiler miljøet og har relativt god kjennskap til rasen. Sier ikke at alle er sånn, men det kan være lurt å sjekke en del Og Rottweiler er kanskje en litt "ugunstig" rase mtp hybel, folk har en del fordommer om rasen..dessverre. Julie
Gjest gjest1 Skrevet 24. mai 2005 #16 Skrevet 24. mai 2005 Si i fra at du har valp med en gang, for mange huseiere er det helt uaktuelt med dyr. Så slipper du å kaste bort deres og din tid. De fleste leiligheter jeg har bodd på hadde forbud mot dyr.
Gjest z Skrevet 25. mai 2005 #17 Skrevet 25. mai 2005 Har du bestilt valp? Hvis ikke, vær kritisk til foreldrene til valpen. Rasen sliter med gemyttet, spes. i forhold til andre hunder (utagering og aggressivitet). Har vært aktiv i Rottweiler miljøet og har relativt god kjennskap til rasen. Sier ikke at alle er sånn, men det kan være lurt å sjekke en del Og Rottweiler er kanskje en litt "ugunstig" rase mtp hybel, folk har en del fordommer om rasen..dessverre. Julie Jeg skal ikke ha den enda, jeg har ikke engang bestemt om jeg skal kjøpe - delvis pga nettopp dette problemet. Jeg vet det er en ugunstig rase mtp å få goodwill fra eventuelle huseiere i tvil, men det er nå rottis jeg vil ha, så da får jeg eventuelt vente. Ja, jeg skal sjekke godt før jeg kjøper - men det bør gå bra dersom jeg tar kontakt med raseklubben for å finne en seriøs oppdretter, eller? Det er ekstremt viktig for meg å ha en hund med godt gemytt/gode nerver og god helse.
Gjest z Skrevet 25. mai 2005 #18 Skrevet 25. mai 2005 Jeg har bodd i Oslo før, og hadde hund, men har ikke hatt store problemer med å finne hybel alikevel. Selvsagt er det noen som sier "neitakk" i telefonen når jeg ringer, for jeg sier alltid fra om hunden, så jeg slipper bomtur. Der hvor folk sier at det er greit, pleide jeg alltid å ta med meg hunden, slik at de kunne hilse på han. I de tre hyblene jeg har hatt, har jeg til og med kunnet spørre huseier om vedkommende kunne luftet hunden litt, hvis jeg har blitt forsinket. På det ene stedet jeg bodde, pleide damen i huset å hente hunden og gå en lang tur med han daglig selvom jeg ikke ba om det. Hun tok med hunden opp til seg selv, og låste han inn til meg en stund før jeg kom hjem Jeg hadde sagt at det var helt greit at hun låste seg inn hos meg. (Hun snoket aldri. Sånn ser man. Hun var bare en snill gammel dame) Hun elsket hunder, men hadde ikke mulighet til å eie egen. Så fint å høre! Hvordan gikk du frem for å finne disse hyblene - averterte du selv?
Gjest Gjesta Skrevet 25. mai 2005 #19 Skrevet 25. mai 2005 Erfaringer fra Trondheim er at så fort vi spurte om det kunne la seg gjøre å ha hund der ..så ble det ikke noe hybel på oss.... MEN skjønner huseiera godt jeg. Jeg har ikke villet ha leietakere med hund....selv om jeg har det selv.... Tror det kan bli tøft for deg. muligen lettere litt lengre på landet? Ja, det er dessverre sånn i Oslo også. Noe som resulterte i at jeg måtte la hunden bli igjen til mine foreldre i to år og å kun se den i ferier og i enkelte helger. Jeg hadde leid ut til noen med hund hvis jeg hadde hatt hybel da..
Julie Skrevet 25. mai 2005 #20 Skrevet 25. mai 2005 Kjenner ikke de som sitter i avlsrådet i klubben, men håper og tror de er ærlige nok til å foreslå oppdrettere som driver seriøst. På stående fot kommer jeg på to oppdrettere som jeg ikke vil anbefale å kjøpe fra..vet ikke om det er lov å si navnet på oppdrettet her eller ikke. Støtter deg mtp godt gemytt og helse. Har sett mange Rottweiler "utagere" og ikke fungere sammen med andre hunder overhodet. Du verden, så tungvint. Meld deg inn i Rottweilerklubben, da får du blekka deres jevnlig..les den, da får du en viss "formening" om noen av oppdretterne. Og vær aktiv på nettet, søk og bruk diskusjonforum. Julie Julie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå