AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg må innrømme, at selv om jeg trives og har det bra, så er jeg litt usikker på om jeg kommer til å leve like lenge som mine jevnealdrende, som ikke veier dobbelt så mye som bmi skal være. Har dere slike tanker? Er det mulig å dele de kanskje? Anonymkode: eb38e...77c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #2 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg tenker det at jeg kan godt leve like lenge. Men vil nok høyst sannsynlig være mer pleietrengende og ha dårligere helse generelt. Og akkurat den biten er jeg mer redd for. Personlig hadde jeg heller forlatt jorden 70 år gammel og frisk enn 95 og totalt pleietrengende. Anonymkode: 9007b...d64 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #3 Skrevet 23. oktober 2019 Min bestefar var tynn som en strek, og døde da han var sytti av hjerteinfarkt. Min bestemor var rund som en bolle og døde da hun var 99, angivelig av et fiskebein som kom på avveie fordøyelsessystemet. I likhet med alle søsknene hennes (7stk), som alle ble bortimot 100, og døde av influensa og liknende ikke livsstilstilstander. I min slekt er det den siden av slekta som ser sprekeste ut, som trener regelmessig , ikke er overvektige osv som har dødd først. Tror dette har mye med gener å gjøre for vår del. Anonymkode: f799a...c79 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #4 Skrevet 23. oktober 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Min bestefar var tynn som en strek, og døde da han var sytti av hjerteinfarkt. Min bestemor var rund som en bolle og døde da hun var 99, angivelig av et fiskebein som kom på avveie fordøyelsessystemet. I likhet med alle søsknene hennes (7stk), som alle ble bortimot 100, og døde av influensa og liknende ikke livsstilstilstander. I min slekt er det den siden av slekta som ser sprekeste ut, som trener regelmessig , ikke er overvektige osv som har dødd først. Tror dette har mye med gener å gjøre for vår del. Anonymkode: f799a...c79 Dette er så utypisk som det går an å bli. Håper ikke du hviler for mye på disse supergenene dine. I USA og flere andre land hvor de har slitt med en fedmeepidemi i flere tiår så er gjennomsnittsalderen stadig synkende: https://time.com/5100737/obesity-lowering-life-expectancy-united-states/ Jeg er selv overvektig, og holder på å gå ned i vekt. At det forkorter livet mitt er ikke den store motivatoren, men jeg ønsker å være sprek og mobil og ikke avhengig av tre pleiere til å løfte meg på gamlehjemmet. Anonymkode: d1fec...6c1 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #5 Skrevet 23. oktober 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Min bestefar var tynn som en strek, og døde da han var sytti av hjerteinfarkt. Min bestemor var rund som en bolle og døde da hun var 99, angivelig av et fiskebein som kom på avveie fordøyelsessystemet. I likhet med alle søsknene hennes (7stk), som alle ble bortimot 100, og døde av influensa og liknende ikke livsstilstilstander. I min slekt er det den siden av slekta som ser sprekeste ut, som trener regelmessig , ikke er overvektige osv som har dødd først. Tror dette har mye med gener å gjøre for vår del. Anonymkode: f799a...c79 Det er det samme i min familie. Alle kvinnene tilbake til min tipptippoldemor har veid rundt 200 kg og levd til de var godt over 100 (generasjonene før der igjen har også levd til de rundet 100, men jeg vet ingenting om hvor mye de veide). Samtlige har vært fullt oppegående og spreke helt til det siste og har dødd av ikke-livsstilsrelaterte ting. En av dem døde under fjøsstellet, en mens hun plukket multer oppe på snaufjellet og en mens hun klippet plenen. Alle mine mannlige forfedre derimot, har dødd i alderen 65-75 år selv om de var aldri så slanke. Det er lett å gå i den fella at man tror at overvekt betyr at man lever usunt og at man er slank betyr det motsatte, men slik behøver det absolutt ikke å være. Anonymkode: b626b...583
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #6 Skrevet 24. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det samme i min familie. Alle kvinnene tilbake til min tipptippoldemor har veid rundt 200 kg og levd til de var godt over 100 (generasjonene før der igjen har også levd til de rundet 100, men jeg vet ingenting om hvor mye de veide). Samtlige har vært fullt oppegående og spreke helt til det siste og har dødd av ikke-livsstilsrelaterte ting. En av dem døde under fjøsstellet, en mens hun plukket multer oppe på snaufjellet og en mens hun klippet plenen. Alle mine mannlige forfedre derimot, har dødd i alderen 65-75 år selv om de var aldri så slanke. Det er lett å gå i den fella at man tror at overvekt betyr at man lever usunt og at man er slank betyr det motsatte, men slik behøver det absolutt ikke å være. Anonymkode: b626b...583 Høres litt spesielt ut at tipptippoldemødrene dine veide 200 kilo på 1800-tallet. Anonymkode: 2bd10...127 13
matrobot Skrevet 24. oktober 2019 #7 Skrevet 24. oktober 2019 Man kan godt veie mye og likevel være sunn - det forutsetter at man spiser sunn og beveger seg mye. Det gjorde 2 av mine besteforeldre og levde til de var 85+, mens de 2 andre usunne besteforeldrene døde 15-20 år tidligere. Min teori for å leve lenger: - Bevege seg hver dag. Gå ut på tur, osv. - Spis sunn og variert - Bruk hodet (f.eks. lese, spille, være sosial) Og en annen viktig ting - lær å kommunisere på andre måter (via tekstmeldinger, chat, tegnspråk eller noe annet). Lær det gjerne tidlig som mulig, så man ikke glemmer hvordan man gjør det. Etter at to av mine besteforeldre mistet hørsel, gikk det rett og slett ned for dem. De sluttet å kommunisere, ble isolert, mistet motivasjon til å leve - det varte maks 1-2 år før de døde. Har sett det samme hos andres besteforeldre. Selvfølgelig kan det skje at man får kreft eller noe annet som hindrer oss å leve. Men statistisk sett så lever man lenger om man er aktiv. Både kroppen og hodet. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #8 Skrevet 24. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det samme i min familie. Alle kvinnene tilbake til min tipptippoldemor har veid rundt 200 kg og levd til de var godt over 100 (generasjonene før der igjen har også levd til de rundet 100, men jeg vet ingenting om hvor mye de veide). Samtlige har vært fullt oppegående og spreke helt til det siste og har dødd av ikke-livsstilsrelaterte ting. En av dem døde under fjøsstellet, en mens hun plukket multer oppe på snaufjellet og en mens hun klippet plenen. Alle mine mannlige forfedre derimot, har dødd i alderen 65-75 år selv om de var aldri så slanke. Det er lett å gå i den fella at man tror at overvekt betyr at man lever usunt og at man er slank betyr det motsatte, men slik behøver det absolutt ikke å være. Anonymkode: b626b...583 Det er det største selvbedrag jeg noengang har lest.. 200kg og steller i fjøset og plukker multer? Anonymkode: 87a85...599 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #9 Skrevet 24. oktober 2019 Det kommer selvfølgelig an på hvor tykk man er. Å ha noen kilo ekstra trenger ikke å være farlig så lenge man har en relativt sunn livsstil. Å være sykelig overvektig er noe annet. Det øker sannsynligheten for en tidlig død. Men selv om sannsynligheten øker så betyr det ikke at det gjelder alle. Det går også an å endre på sin egen livsstil for å redusere sannsynligheten, hvis man ønsker det. Anonymkode: 39b11...58e 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #10 Skrevet 24. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres litt spesielt ut at tipptippoldemødrene dine veide 200 kilo på 1800-tallet. Anonymkode: 2bd10...127 Denne er nok ironisk 😉 Anonymkode: d1fec...6c1 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #11 Skrevet 24. oktober 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det samme i min familie. Alle kvinnene tilbake til min tipptippoldemor har veid rundt 200 kg og levd til de var godt over 100 (generasjonene før der igjen har også levd til de rundet 100, men jeg vet ingenting om hvor mye de veide). Samtlige har vært fullt oppegående og spreke helt til det siste og har dødd av ikke-livsstilsrelaterte ting. En av dem døde under fjøsstellet, en mens hun plukket multer oppe på snaufjellet og en mens hun klippet plenen. Alle mine mannlige forfedre derimot, har dødd i alderen 65-75 år selv om de var aldri så slanke. Det er lett å gå i den fella at man tror at overvekt betyr at man lever usunt og at man er slank betyr det motsatte, men slik behøver det absolutt ikke å være. Anonymkode: b626b...583 Mener du at en person på 200kg kan leve til h*n er 100 år? Haha, neppe. Tror neppe du lever til 30 om du veier 150kg en gang. Anonymkode: eb38e...77c 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #12 Skrevet 24. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne er nok ironisk 😉 Anonymkode: d1fec...6c1 Nei, jeg var ikke ironisk. Jeg var dønn seriøs. Anonymkode: b626b...583
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #13 Skrevet 24. oktober 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det samme i min familie. Alle kvinnene tilbake til min tipptippoldemor har veid rundt 200 kg og levd til de var godt over 100 (generasjonene før der igjen har også levd til de rundet 100, men jeg vet ingenting om hvor mye de veide). Samtlige har vært fullt oppegående og spreke helt til det siste og har dødd av ikke-livsstilsrelaterte ting. En av dem døde under fjøsstellet, en mens hun plukket multer oppe på snaufjellet og en mens hun klippet plenen. Alle mine mannlige forfedre derimot, har dødd i alderen 65-75 år selv om de var aldri så slanke. Det er lett å gå i den fella at man tror at overvekt betyr at man lever usunt og at man er slank betyr det motsatte, men slik behøver det absolutt ikke å være. Anonymkode: b626b...583 Alle de tre du nevner her, dør jo ikke av å gjøre det de holdt på med da de døde. De døde mest sannsynlig av et hjerteinfarkt som skjedde der og da, eller et hjerneslag. Noe som er relatert til høy vekt og økt sannsynlighet for å få det, og f.eks. pottetette blodårer til hjerte pga fettavleiringer inni årene. Anonymkode: 080ac...e45 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #14 Skrevet 24. oktober 2019 Nei jeg er ikke så bekymret for det. Men jeg er ca 25 kg overvektig, og fettet legger seg på rumpe og lår. Så magen min er temmelig flat, til at jeg veier så mye. Så har vi en del arvelige, dødelige sykdommer i familien. På den ene siden har alle blitt demente, på den andre siden har alle dødd av tarmkreft. Tarmkreft kan jeg sjekke meg for jevnlig, og forhåpentligvis da klare å overleve. Blir jeg dement, tar jeg livet mitt. Det unner jeg ikke min verste fiende. Anonymkode: 65e0b...c4b
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #15 Skrevet 24. oktober 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle de tre du nevner her, dør jo ikke av å gjøre det de holdt på med da de døde. De døde mest sannsynlig av et hjerteinfarkt som skjedde der og da, eller et hjerneslag. Noe som er relatert til høy vekt og økt sannsynlighet for å få det, og f.eks. pottetette blodårer til hjerte pga fettavleiringer inni årene. Anonymkode: 080ac...e45 Ok, du har rett med to av dem. At de "plutselig falt om av alderdom" innebærer muligens en form for hjerte-kar sykdom for to av dem, men hun som plukket multer døde av dehydrering. Men jeg vil nå uansett si at å være i full aktivitet når man er over 100 tilsier at man ikke er over normalt plaget av livsstilssykdommer. Et eller annet skal man dø av i den alderen - det er de færreste forunt å leve spesielt mye lenger uansett vekt. Anonymkode: b626b...583
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #16 Skrevet 24. oktober 2019 På 23.10.2019 den 6.58, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det at jeg kan godt leve like lenge. Men vil nok høyst sannsynlig være mer pleietrengende og ha dårligere helse generelt. Og akkurat den biten er jeg mer redd for. Personlig hadde jeg heller forlatt jorden 70 år gammel og frisk enn 95 og totalt pleietrengende. Anonymkode: 9007b...d64 Tror du at du sier det selv nå du er 70 og frisk? Anonymkode: 22e7f...f34
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #17 Skrevet 24. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det største selvbedrag jeg noengang har lest.. 200kg og steller i fjøset og plukker multer? Anonymkode: 87a85...599 Ja, hvorfor ikke? Hvor bevegelseshemmede man blir på 200 kg kommer i veldig stor grad ann på hvor vekta setter seg og hvor sunn og/eller sterk man er. Og ikke minst hvor høy man er. De fleste mennesker aner ikke hvordan 200 kg kan se ut fordi de færreste deler hvor mye de veier med folk rundt seg. Anonymkode: b626b...583
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #18 Skrevet 24. oktober 2019 Bestemor har vært rund som en ball, og sittet på raua lenger enn jeg har levd. Hun har først de siste årene slitt med mye plager. Det er ikke gitt at de som er større får et dårligere liv, men risikoen øker for helseplager da. Anonymkode: 41804...b20 1
Million Skrevet 24. oktober 2019 #19 Skrevet 24. oktober 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvorfor ikke? Hvor bevegelseshemmede man blir på 200 kg kommer i veldig stor grad ann på hvor vekta setter seg og hvor sunn og/eller sterk man er. Og ikke minst hvor høy man er. De fleste mennesker aner ikke hvordan 200 kg kan se ut fordi de færreste deler hvor mye de veier med folk rundt seg. Anonymkode: b626b...583 Jeg har tatt meg en tur på internett og googlet etter folk som veier 440 pound (200 kg) og de ser definitivt IKKE ut til å være i stand til å bøye seg og plukke en eneste multe! Med den vekten klarer man ikke knytte sine egne sko en gang. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #20 Skrevet 24. oktober 2019 Som motvekt til alle i tråden som var flere hundre kilo tunge og levde og løp rundt på fjellet til de var over hundre, så kan jeg vel nevne en venn av meg som veide 150 kg og døde av det før han ble 50. Anonymkode: 03ff3...b83 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå