Gå til innhold

Hva slags hekk bør vi velge...


Kristin

Anbefalte innlegg

Har kjøpt hus... Og trenger en hekk for å hindre innsyn fra vegen.. Hva slags hekk skal vi velge?? Den må være relativt hurtigvoksende og helst vintergrønn. Er det noen som kan hjelpe?? På forhånd takk!! :-)

Endret av Titti73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hindre innsyn...hurtigvoksende og vintergønn - da tror jeg rett og slett du ikke har noe annet valg enn tuja brabant.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

jeg så nettopp en hage som hadde rohdodendron (staving!?) som hekk!! Langs heeeele hagen!!

Må være utrolig flott nå når de begynner å blomstre... :hjerter:

Men hurtigvoksene eller billig? Hehe nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke tuja.... vurderer å bytte ut hekk her...så andre råd kan komme godt med...

vokser ikke disse ripshekkene ganske kjapt? men vintergrønne er de nok ikke... da må man nok ha noe eføy eler granaktig som tuja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ninakanin

Det er jo veldig fint med bøke-hekk. Men de er jo heller ikke vintergrønne, akkurat. Bladene henger allikevel ofte godt på, og man får litt skjul til tross for at de ikke er vintergrønne.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vokser ikke disse ripshekkene ganske kjapt? men vintergrønne er de nok ikke... da må man nok ha noe eføy eler granaktig som tuja....
Jo rips vokser fort...dvs. jeg har kun piling på alperips og spisebærrips da.

Når det gjelder eføy så er den veldig fin, men kan lett gå helt amok og overta hele hagen.

Klipt granhekk er forresten kjempefint...men den vokser jo så sent at hvis den påbegynnes nå...så blir det barnebarna som får glede av den.

Tuja er og blir "ikkeinnsynhekken".....uansett om mange nå river seg i håret av den.

Det som går an, er å plante noen grupper foran tujaen....så den ikke blir så ensformig....feks. kinaeiner og såtegran ++

(Jeg synes tujahekk er fint jeg, men mange planter altfor tett. Lar man det være en meter mellom plantene så får hekken en fin form når den blir stor).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke tuja spesielt godt, men det kan se pent ut mange steder.

Planta meg småbladlind hekk. Den er ikke vintergrønn da.

Men den vokser fort og er man flink å klipper den får man fin tett hekk. Og den er lett å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ii Persille

Et alternativ kan være barlind. Vintergrønn den også.

Snakket med nabo om å plante felles hekk. Hun ville ha thuja, men da satte jeg foten ned. Fant ut av barlind er et bra alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan være barlind. Vintergrønn den også.

Snakket med nabo om å plante felles hekk. Hun ville ha thuja, men da satte jeg foten ned. Fant ut av barlind er et bra alternativ.

Ja, det er også et alternativ. Det som imidlertid kan være litt problematisk med barlind er at enkelte deler av den er giftig...og at noen da kan bry seg om at den må fjernes hvis den brukes som hekk langs vei...fordi den da er tilgjengelig for de som går forbi.

Media skapte et hysteri om dette for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BritElin ikke innlogget

Liguster er jo vintergrønn og vokser forholdsvis fort. Har bøkehekk selv og synes den er nydelig men den er jo ikke vintergrønn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...