Gå til innhold

Er det best å levere blankt eller bare svada på eksamen når man virkelig ikke kan pensum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det best å levere blankt eller bare svada på eksamen når man virkelig ikke kan pensum?

Gjelder eksamen på universitetet/høyskole. Er inne i en tung periode psykisk, men har ikke (ønsker ikke) vert ærlig om det så har dermed knapt åpnet bøkene eller lært meg pensum. Vil heller ikke være mulig å be om legeerklæring/utsettelse av eksamen. (Har prøvd mitt beste, så trenger ikke kommentarer på dette).  

Jeg er 100% sikker på at jeg omtrent ikke kommer til å skjønne spørsmålene en gang. Hvis jeg skal skrive noe kommer det bare til å bli svada med bare en gjengivelse av spørsmålet og ren gjetting. F.eks Eksamensspørsmål: "Statsministeren i Norge heter Erna og er 49 år, Hvilke saker brenner hun for innen politikken?" Mitt svar: "Erna er 49 år og statsminister i Norge, hun brenner aller mest for katters rettigheter innen dyrevern og å bruke oljepengene til å bygge flere og bedre veier inn til Oslo, spesielt da i østgående retning". <-- (Eksempel)

Så, hva er best? Å levere helt blankt uten ett eneste ord eller å bare skrive svada og ren gjetning som sannsynligvis bare vil gjøre sensor irritert og gjøre det 100% åpenbart at man ikke kan faget? Eksamen er i ett fag av typen der svaret er enten galt eller rett, så er ikke mulig å gjette seg til noe og unngå å stryke på den måten. 

Anonymkode: 53778...b19

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det har ikke noe å si. 

Du har tre forsøk uansett om du stryker eller ikke. Beste karakter teller. 

Anbefaler å prøve ditt beste så har du ihvertfall det. 

Hva du svarer på en eksamen har ikke noe å si for sensuren på den andre. Du er anonym. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 6
Skrevet

Samme det, hvis du ikke kan svaret så stryker du vel uansett. Så les spørsmålene, og hvis du ikke har peiling i det hele tatt, hvorfor plage deg selv med å klemme ut et svadasvar?

Anonymkode: 6b412...3c8

Skrevet

Jeg likte "Erna er 49 år og statsminister i Norge, hun brenner aller mest for katters rettigheter innen dyrevern og å bruke oljepengene til å bygge flere og bedre veier inn til Oslo, spesielt da i østgående retning". Gå for det samme hva du skal besvare.

• Liker 9
Gjest kalkulator
Skrevet (endret)

Jeg bare skrev noe på siste eksamen og fikk C.

Karma slo endelig tilbake etter haugevis av elendige eksamener.

Endret av kalkulator
Gjest førstedamen
Skrevet
1 minutt siden, kalkulator skrev:

Jeg bare skrev noe på siste eksamen og fikk C.

Hvilket fag var det? 😀 Og hadde du lest litt eller ingenting av pensum? 

Gjest ByeByeLove
Skrevet

Du må i hvert fall møte opp, slik at du kan “konte”. Jeg har aldri strøket i noe, så det er vanskelig for meg å forholde meg til spørsmålet.

Skrevet
4 minutter siden, Bunuel skrev:

Jeg likte "Erna er 49 år og statsminister i Norge, hun brenner aller mest for katters rettigheter innen dyrevern og å bruke oljepengene til å bygge flere og bedre veier inn til Oslo, spesielt da i østgående retning". Gå for det samme hva du skal besvare.

Enig! 

Anonymkode: 92bd7...033

Gjest kalkulator
Skrevet
1 minutt siden, førstedamen skrev:

Hvilket fag var det? 😀 Og hadde du lest litt eller ingenting av pensum? 

Filosofi. Hadde selvfølgelig lest, men oppgaven handlet ikke akkurat om det jeg kunne mest. Så jeg bare skrev noe og håpte på det beste :)

Skrevet

Ønsker du utsatt eksamen neste semester så holder det å levere blankt, du må ikke skrive noe svada. Du får ikke bestått og du får ta eksamen til våren om det arrangeres da. 

Anonymkode: b3bde...ffa

Skrevet

Ville møtt opp, skriv svada, gå hjem. 

Anonymkode: 554eb...e72

Skrevet

Ved noen skoler så resulterer blankt i "ikke møtt opp" - mens det å bare skrive svada gir det "stryk", dersom du skulle stryke. 

Anonymkode: 73451...7c0

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ved noen skoler så resulterer blankt i "ikke møtt opp" - mens det å bare skrive svada gir det "stryk", dersom du skulle stryke. 

Anonymkode: 73451...7c0

Hva er forskjellen? Man får vel konte i begge tilfellene?

Skrevet
3 timer siden, Nomaden skrev:

Hva er forskjellen? Man får vel konte i begge tilfellene?

Ikke på mitt universitet,  da må du stryke 

Anonymkode: f61aa...ca7

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville møtt opp, skriv svada, gå hjem. 

Anonymkode: 554eb...e72

Enda bedre, møte opp, skrive noe gjennomtenkt basert på dine manglende kunnskaper og hva du ellers har fått med deg i livet, og så gå hjem.

• Liker 2
Skrevet

Du må faktisk prøve å besvare oppgaven, ellers har du ingen sjanse for å kunne ta eksamen opp igjen. Da er det bedre å skrive noe svada, håpe at du stryker på innholdet, og få konto den eksamen neste runde.

• Liker 1
Skrevet

Du må sjekke hva universitetet krever for konte. Ved mitt studie ved UiT må man ha gjort et skikkelig forsøk for å få konte. Hvis man leverer blankt eller åpenbart bare skriver masse bullshit får man ikke tatt før neste ordinære eksamen, altså ikke konten.

Anonymkode: 797af...7bf

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sjekket rutiner for konte på ditt studiested. 
For det første er det ikke alltid det settes opp konte, uansett om noen stryker. 
For det andre, om du skriver svada og det faktisk er nok til en E, vil du da ta den opp igjen? Om det blir satt opp konte, så er det ikke alltid den er åpen for de som vil forbedre, noen ganger er konte-eksamen lukket for de som har strøket eller har legeerklæring. 

Men om E er bra nok for deg, så ville jeg møtt opp, svart på det jeg kunne, gjettet vilt på resten, og krysset fingrene for at det var nok. Been there, done that, en gang holdt det akkurat til bestått, en annen gang ble det stryk. 

• Liker 1
Skrevet

Mister du ikke stipend og studielån for neste halvår dersom du stryker? 

Skrevet
14 minutter siden, Sokkar skrev:

Mister du ikke stipend og studielån for neste halvår dersom du stryker? 

Nei.

Anonymkode: 797af...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...