Gå til innhold

Butikksjef. Alt for lav lønn?! Hva har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet fast i bedriften i 10 år, før det i ferier og lørdager. For 3 år siden fikk jeg tilbud om å bli butikksjef. Jeg hadde da en timelønn på 164 kr. Ble lovet å stige i lønn. Firmaet var i en dårlig periode da og de kunne kun tilby meg 10 kr mer. Disse 10 kr hadde jeg egentlig krav på fra før siden jeg har ett fagbrev. Jeg har fremdeles ikke steget noe. Har 174 kr i timen. Sjefen gir meg stadig mer ansvar og nye oppgaver. Vi er en liten bedrift med 10 ansatte. Firmaet går veldig bra nå og det er absolutt rom for å stige i lønn. Men hva burde jeg hatt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

174 kr i timen er slavelønn,og utnytting....tragisk at folk finner seg i slike arbeidsforhold. Som leder i butikk bør du ha minimum 240 kr pr time, en skal jo ha betalt for ansvar også. De i kassa på kiwi har jo mye mer enn deg,pluss kveld/helge tillegg. Hvorfor jobbe for folk som utnytter deg? Stilling som butikksjef er forresten heller ikke noen status å skryte av lenger,nettopp pga at de jobber mye for luselønn.

Anonymkode: 09192...b17

• Liker 10
Skrevet

Jeg har 180 i timen (som butikksjef), syntes det er litt lite, så søker andre jobber. Men er en kjempeliten bedrift, det skal sies. I en større bedrift har jeg ei venninne som får 193 som assisterende butikksjef. Butikksjefen får fastlønn (ca 200 i timen).

Anonymkode: 74efc...7c9

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

174 kr i timen er slavelønn,og utnytting....tragisk at folk finner seg i slike arbeidsforhold. Som leder i butikk bør du ha minimum 240 kr pr time, en skal jo ha betalt for ansvar også. De i kassa på kiwi har jo mye mer enn deg,pluss kveld/helge tillegg. Hvorfor jobbe for folk som utnytter deg? Stilling som butikksjef er forresten heller ikke noen status å skryte av lenger,nettopp pga at de jobber mye for luselønn.

Hva er kilden din på dette?

Anonymkode: 74efc...7c9

• Liker 1
Skrevet

En god attest, og ny jobb. Luring, den sjefen din.

Dette er noe jeg har inntrykk av skjer. EN av de ansatte som er "uunnværlig" utnevnes til butikksjef, og får på luselønn for å være tilgjengelig bestandig. Med feriepengene dine skal du med timelønnen din på ett årsverk, 1750 timer, havne på om lag 330000. Ikke kan du leve på det, og hvis du sulter ihjel, har du ikke råd å begraves.

Med flere oppgaver og mer ansvar, skal du stige i lønn. Og jeg vet neimen ikke om den økningen i lønn du beskriver, kompenserer for økning i KPI.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slavelønn er det alldeles ikke. Du finner mange som er villige til å jobbe for den lønnen. Det er ikke akkurat en stilling som krever høy IQ eller kompetanse. 

Anonymkode: 29808...48f

• Liker 2
Skrevet

Da jeg jobbet som butikksjef inntil i fjor så hadde jeg 180 i timen. Tar nå utdanning innen noe helt annet, da jeg forstod at jeg aldri ville få en grei lønn med å jobbe i butikk. Ingen som jeg tjener i bransjen tjener oppimot 240 i timen som første kommentaren nevner. Greit nok at man mener vi burde få det, men det er ikke realitetene i bransjen. 

Anonymkode: f462c...929

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde 198 som leder i post i butikk liksom 😯

Anonymkode: dea68...508

Skrevet

Du har mer ansentiet enn meg i butikk og ligger ca 40 kr under i timen, det burde si sitt. Her ville jeg faktisk vurdert og organisert meg og fåt hjelp av fagforeningen.

Anonymkode: be17e...585

• Liker 3
Skrevet

Jeg har 225,- som assisterende butikksjef. Faghandel. Mange år i bransjen.

Anonymkode: 49111...594

Skrevet

Er ikke satsen til handel og kontor 207kr e.l med full ansiennitet nå? Jeg startet som tilkallingsvakt uten ansiennitet på 162. Avdelingsledere ligger tiern over eget ansiennitetsnivå. Rimelig sikker på at butikksjefens fastlønn ligger på 230-250 kr/timen

Anonymkode: aab18...895

• Liker 2
Skrevet

Herregud, slutt på dagen!!

Så mange som lar seg utnytte, aldri jobb for under 200kr uansett stilling.

Vi bor i verdens dyreste land.

Anonymkode: ab4c5...164

• Liker 1
Skrevet

Oi det var lav lønn. Jeg uten utdannelse og ansinittet i yrke jeg jobber i har 204,- timen. Aldri om jeg hadde jobbet for under 190,- i timen

Anonymkode: f8e1d...e24

Skrevet

Jeg har 170 som butikksjef, og tjener mer enn meg. Jeg tenker å skifte jobb etter å lest hva folk skriver her.

Anonymkode: 6d1ba...5b1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 190 som assisterende butikksjef. 15 års erfaring fra bransjen, men relevant utdanning.

Anonymkode: 18e4b...f54

Skrevet

Litt på siden av tema, men ikke helt: Butikkjobber vil i fremtida automatiseres bort, ting kan kjøpes på Internett eller butikkene blir selvbetjent. I tillegg til høy konkurranse og lav fortjeneste gjør det at butikkmedarbeider dessverre ikke er et yrke for fremtida. Man kan i hvert fall ikke regne med høy lønn, det er ikke rom for det.

Er du nogenlunde ung ts bør du kanskje tenke på alternative karriereveier. 

Anonymkode: b9d11...b88

• Liker 1
Skrevet

Åj, jeg har alltid trodd butikksjef var godt betalt! 

Jeg har 222,67 kroner i timen med fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Jeg har riktig nok 10 års ansiennitet, men likevel.

Anonymkode: 9b480...dcb

Skrevet

Dette avhenger veldig av hvilken butikk du jobber i. Jeg har ca 205 kroner i timen som vanlig ansatt på gulvet, og jeg må bare anta at hun som er butikksjef tjener mer en meg i timen. Har aldri spurt henne hva hun har i timen da, men hun får også ledertillegg som sikkert er på noen tusen hver måned også. Jobber på Plantasjen. 

Anonymkode: 40372...e49

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Litt på siden av tema, men ikke helt: Butikkjobber vil i fremtida automatiseres bort, ting kan kjøpes på Internett eller butikkene blir selvbetjent. I tillegg til høy konkurranse og lav fortjeneste gjør det at butikkmedarbeider dessverre ikke er et yrke for fremtida. Man kan i hvert fall ikke regne med høy lønn, det er ikke rom for det.

Er du nogenlunde ung ts bør du kanskje tenke på alternative karriereveier. 

Anonymkode: b9d11...b88

Det er mye mer som inngår i butikkdrift enn å stå i kassen, og i enkelt bransjer ser jeg ikke bort ifra at butikkmedarbeider kan bli bedre betalt. For det første fordi god fagkunnskap er verdt å betale for, og for det andre fordi automatisering vil frigjøre ressurser og dermed muliggjøre høyere lønn. Man trenger ikke hjelp til å betale eller pakke varene sine, men man trenger fagkunnskap, og det er det fremtidens butikkmedarbeidere må kunne tilby. Roboter og automatisering er bare skremmende hvis man ikke eier omstillingsevne. 

Anonymkode: 40372...e49

Skrevet

Tror beste for deg TS er å søke jobb en annen plass. Men butikker er ekstremt forskjellig jeg har selv en lønn på 206kr i timen som møbel selger og 174 kr i timen i en kiosk. Jeg får selv ikke høyere i kiosken fordi de har ikke høy tariff. Det blir take it or leave it fordi det er nok av folk som vil jobbe i butikk. 

Anonymkode: 51008...7ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...