Gå til innhold

Muligheter for tilrettelegging i høyere utdanning? Evnt ta bachelor over mer enn 3. år? Ønsker gjerne råd og info

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går nå 1. året på sykepleien. På grunn av psykisk lidelse får jeg oppfølging av psykiater, burde vel også si at jeg har det litt tyngre nå for tiden. Men er ikke så lett å si om det er på grunn av diagnosen, og forverring eller symptomer eller på grunn av den store livsendringen i forhold til studiene, flytting, ny by, ingen nettverk her, lite kontakt med familie og tidligere venner i tillegg til det å komme inn i rutiner og alt det andre i forhold studiene osv med tanke på at jeg har vært utenfor både skole og arbeid over lengre tid. 

Uansett, spørsmålet mitt jeg vil frem til er:
Er det noen som kan dette om hvilke muligheter som finnes for tilrettelegging i høyere utdanning?  Er det noen som har erfaring med å ta bachelor over mer enn 3. år? Eller annen type tilrettelegging? 

Vet at det generelt sett er lite tilrettelegging å få på universitet/høyskole (sammenlignet med f.eks vgs) I tillegg til at sykepleiestudiet er litt annerledes i forhold til en del andre studier mtp at man må bestå både praksisperioder og alle eksamener før man kan fortsette til neste året. Så slikt sett er det vel ennå mindre muligheter for å få tilrettelagt studiene? Er jo mulig å ta det på deltid også, men ikke ved skolen jeg går nå. Jeg vil da tro jeg må søke på nytt til neste år om jeg velger det? I tillegg til at jeg egentlig helst ønsker å (prøve) fullføre til vanlig tid og gå fulltidsstudie dersom det er mulig for meg. 

Har ikke snakket med skolen ennå, da jeg egentlig er veldig usikker på om jeg i det hele tatt vil/burde gjøre det eller heller vente og se an om det blir bedre. Tenker óg det kan være lurt å sette seg inn i hva man selv ønsker og trenger ift mulig tilrettelegging og videre studier, og kanskje vite litt om hva man har krav på og hva skolen kan tilrettelegge for? 

Har sett litt på sidene til skolen, men ser ikke ut til der egentlig er noe tilrettelegging som de lister opp som er relevant for meg og min situasjon? Ellers står det bare "andre tiltak kan innvilges når særlige tungtveiende grunner gjør det nødvendig", men er jo ikke så lett å si hva det innebærer? Og jeg ser også litt for meg at dersom jeg ber om tilrettelegging på sykepleierstudiet ut i fra en såkladt tungtveiende grunn på grunn av en psykisk diagnose så vil de kanskje bare heller gi meg avslag og si at jeg ikke burde studere? (Ikke at verken jeg eller psykologen tenker dette, men man møter jo ofte slike fordommer og antagelser). 

Anonymkode: b1014...0a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager at det ble så langt, er ikke så god på å skrive kortfattet. Håper det er noen som har mulighet til å lese likevel. Eller bare svare på spørsmålene som er uthevet 🙂

Anonymkode: b1014...0a9

Skrevet

Jeg vet at noen høyskoler tilbyr desentralisert utdanning. Da tar man utdanningen i løpet av 4 år.

Har du ellers mulighet for å ta enkeltemner eller ta et eget løp i utdanningen, eller må du følge resten av kullet?

Hva tenker du å gjøre i praksisperiodene?

Tror det beste er å snakke med noen på skolen altså. De vet jo hva som gjelder for akkurat den skolen :) 

Anonymkode: 8b89a...189

Gjest ByeByeLove
Skrevet

Ikke meningen å være negativ, men hvordan stiller du deg til å jobbe som sykepleier om det er vanskelig å komme seg gjennom studiene, deriblant praksis? Det å være sykepleier er ganske tøft med tredelt turnus og sparsomt med søvn i perioder.

Skrevet

Snakk med skolen. Jeg ble gravid under mine studier og endte opp med å ta noen fag med mitt årskull og andre fag med årskullet over meg, og noen emner tok jeg med dem på årskullet under etter barnet var født, det var problemfritt. 

(Var enkelte emner jeg ikke kunne ta som gravid pga lab.øvelsene var farlige for fosteret)

Anonymkode: 91eb2...12e

Skrevet

Jeg går 2.året på sykepleien og er ferdig våren 2021, men har to års ekstra studierett. Jeg vet at noen "utvider" årene sine så de f.eks tar 1 år med bare praksisperiodene og 1 år med bare teorien. Du får egentlig bare et godt svar om du spør skolen din.

Anonymkode: 10f60...265

Skrevet

Snakk med studierådgiver på ditt universitet :) Er flere som tilbyr sykepleien nett og samlingsbasert over 4år, valgte dette selv da dette passet vår livssituasjon bedre. Ville valgt det igjenn :)

Skrevet

Det å ta en bachelor over 3 år er ganske vanlig, iallefall på NTNU der jeg studerer. Jeg tror det er 60% eller 40% som bruker lengre tid enn nominert. Leste det et sted i fjor. Usikker på hvordan det er med sykepleie, men det er vel rent generelt.  

Du må undersøke med studieveileder, eller en tilretteleggings tjeneste på skolen der du studerer om du kan ta bacheloren over tre år. Høgskole/universitet er veldig hjelpsomme og forståelsesfulle. De vil at du skal komme deg igjennom studiene, så de tilrettelegger uavhengig av hva du trenger. Kan være individuelt, men det er min erfaring fra NTNU Tilrettelegging.

Anonymkode: d87bf...1fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...