AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #1 Skrevet 22. oktober 2019 Har solgt min 17kvm hybel. Lurer på om alle disse kostnadspostene er vanlige ved eiendomssalg eller om meglerhuset her har lagt til kostnadsposter som egentlig inngår i hverandre? Når jeg hadde møte med megleren og ble enig fikk jeg opplyst at kostnadene var meglerprovisjon + markedspakken, og i tillegg takstmann, fotograf og kostnadene til staten; tinglysning, kartverket etc. Men føler at det i oppstillingen har kommet flere utgiftsposter jeg ikke var informert om... Fikk informert om at det i markedspakken (11.900kr) inngikk Finn-annonse, befaring, markedsføring og prospekt. Her er kostnadsoppstillingen: Eierskifteforsikring (6609,60kr frivillig valgt) Sikringsobligasjon - Statens kartverk Meglerprovisjon (40.000kr) 17 kvm hybel. Markedspakken (11.900kr) Oppgjørsgebyr (6.490kr) ? Fotograf (4750kr) Takst (5000kr) Tilretteleggingshonorar (4490kr)? Dokumentbehandlingsgebyr (3490kr) Opplysninger fra forretningsfører (3300kr) (opplysninger til megler fra forretningsfører i sameiet) Finansgebyr (2490kr)? Tinglyst erklæring (349kr) Sluttoppgjør selger (2821,40kr)? Noen som har peiling som kan forklare hva som inngår i de postene jeg har satt spørsmålstegn ved? Trodde postene inngikk i arbeidet i kostnadene man betalte for meglerprovisjon (40.000kr) og markedspakken (11.900kr). Anonymkode: 445f6...3bb
Ny Bruker Skrevet 23. oktober 2019 #2 Skrevet 23. oktober 2019 Alt unntatt eierskifteforsikring. Det er ikke et must. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #3 Skrevet 23. oktober 2019 https://www.boligmani.no/gode-tips/ressurs/Forstå-tilbud-eiendomsmegler/6020 Anonymkode: c48c9...c93
Traktor Skrevet 23. oktober 2019 #4 Skrevet 23. oktober 2019 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har solgt min 17kvm hybel. Lurer på om alle disse kostnadspostene er vanlige ved eiendomssalg eller om meglerhuset her har lagt til kostnadsposter som egentlig inngår i hverandre? Når jeg hadde møte med megleren og ble enig fikk jeg opplyst at kostnadene var meglerprovisjon + markedspakken, og i tillegg takstmann, fotograf og kostnadene til staten; tinglysning, kartverket etc. Men føler at det i oppstillingen har kommet flere utgiftsposter jeg ikke var informert om... Fikk informert om at det i markedspakken (11.900kr) inngikk Finn-annonse, befaring, markedsføring og prospekt. Her er kostnadsoppstillingen: Eierskifteforsikring (6609,60kr frivillig valgt) Sikringsobligasjon - Statens kartverk Meglerprovisjon (40.000kr) 17 kvm hybel. Markedspakken (11.900kr) Oppgjørsgebyr (6.490kr) ? Fotograf (4750kr) Takst (5000kr) Tilretteleggingshonorar (4490kr)? Dokumentbehandlingsgebyr (3490kr) Opplysninger fra forretningsfører (3300kr) (opplysninger til megler fra forretningsfører i sameiet) Finansgebyr (2490kr)? Tinglyst erklæring (349kr) Sluttoppgjør selger (2821,40kr)? Noen som har peiling som kan forklare hva som inngår i de postene jeg har satt spørsmålstegn ved? Trodde postene inngikk i arbeidet i kostnadene man betalte for meglerprovisjon (40.000kr) og markedspakken (11.900kr). Anonymkode: 445f6...3bb Dette er helt vilt, nesten 90 000 kr for å selge en hybel?! Fotografjobben kan ikke akkurat ha vært særlig stor eller takstjobben for den del. Her skor bransjen seg på at folk har mye penger tilgjengelig etter et boligsalg. Ingen andre ville kommet unna med denne galskapen! Endret 23. oktober 2019 av Traktor 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #5 Skrevet 23. oktober 2019 3 minutter siden, Traktor skrev: Dette er helt vilt, nesten 90 000 kr for å selge en hybel?! Fotografjobben kan ikke akkurat ha vært særlig stor eller takstjobben for den del. Her skor bransjen seg på at folk har mye penger tilgjengelig etter et boligsalg. Ingen andre ville kommet unna med denne galskapen! Du kan ikke dømme hele meglerbransjen nord og ned på bakgrunn av et prisoppsett i en anonym posting på nettet. Eiendomsmegling koster. Prisoppsettet gjengir vanlige poster for salg. Dog kan hver og en megler prise oppdraget i samarbeid med oppdragsgiver. Fremfor å legge saken ut på nett, burde du ta forholdet opp med megler. Anonymkode: efacb...962 3
Traktor Skrevet 23. oktober 2019 #6 Skrevet 23. oktober 2019 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke dømme hele meglerbransjen nord og ned på bakgrunn av et prisoppsett i en anonym posting på nettet. Eiendomsmegling koster. Prisoppsettet gjengir vanlige poster for salg. Dog kan hver og en megler prise oppdraget i samarbeid med oppdragsgiver. Fremfor å legge saken ut på nett, burde du ta forholdet opp med megler. Anonymkode: efacb...962 90 000 kr er nesten et kvart årsverk for mange. Dette kan rett og slett ikke forsvares for jobben med å selge en hybel på 17 kvadratmeter. Ikke har megleren noe som helst ansvar for feil vedkommende måtte gjøre heller. Så at det er store verdier inne i bilde har egentlig ingenting å si. Det finnes selvfølgelig unntak slik som Himla, som gjør jobben for omtrent en tredjedel. Da begynner det å nærme seg fornuftig. Jeg har vært på flere visninger og det som går igjen er at megleren har satt seg svært lite inn i objektet de selger, og må begynne å bla i prospektet for det minste spørsmål. Det verste jeg har vært med på var en visning der megleren ikke hadde vært i leiligheten før visning. Han visste knapt hvilken vei som var øst eller vest. Å skulle betale nærmere 100 000 for slikt fremstår for meg som ren galskap. Endret 23. oktober 2019 av Traktor 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #7 Skrevet 23. oktober 2019 Det ser ut til å stemme det. Det er ikke billig å selge, nei. Anonymkode: 94212...5e7
Grandidosa83 Skrevet 23. oktober 2019 #8 Skrevet 23. oktober 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Har solgt min 17kvm hybel. Lurer på om alle disse kostnadspostene er vanlige ved eiendomssalg eller om meglerhuset her har lagt til kostnadsposter som egentlig inngår i hverandre? Når jeg hadde møte med megleren og ble enig fikk jeg opplyst at kostnadene var meglerprovisjon + markedspakken, og i tillegg takstmann, fotograf og kostnadene til staten; tinglysning, kartverket etc. Men føler at det i oppstillingen har kommet flere utgiftsposter jeg ikke var informert om... Fikk informert om at det i markedspakken (11.900kr) inngikk Finn-annonse, befaring, markedsføring og prospekt. Her er kostnadsoppstillingen: Eierskifteforsikring (6609,60kr frivillig valgt) Sikringsobligasjon - Statens kartverk Meglerprovisjon (40.000kr) 17 kvm hybel. Markedspakken (11.900kr) Oppgjørsgebyr (6.490kr) ? Fotograf (4750kr) Takst (5000kr) Tilretteleggingshonorar (4490kr)? Dokumentbehandlingsgebyr (3490kr) Opplysninger fra forretningsfører (3300kr) (opplysninger til megler fra forretningsfører i sameiet) Finansgebyr (2490kr)? Tinglyst erklæring (349kr) Sluttoppgjør selger (2821,40kr)? Noen som har peiling som kan forklare hva som inngår i de postene jeg har satt spørsmålstegn ved? Trodde postene inngikk i arbeidet i kostnadene man betalte for meglerprovisjon (40.000kr) og markedspakken (11.900kr). Anonymkode: 445f6...3bb For det første SKAL poster man tar betalt for også framkomme tydelig i oppdragsavtalen. Opplever du at dette ikke stemmer overens med avtalen dere har gjort; be om en kopi av avtalen slik at du kan sammenligne. Finner du feil kan du reklamere ovenfor meglerfirmaet og/eller ta det videre til reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglere. Oppgjørsgebyr: Er ofte til et eksternt firma / annet firma i konsernet som sluttbehandler oppgjøret. Altså innhenter sluttsaldoer, sletter pant, tinglyser pant, skjøter over eiendommen mv. Tilrettelegging: Normalt sett for å lage kjøpekontrakter, holde kontraktsmøte og sluttføre sjekklister / timelister osv. Finansgebyr: Kostnaden for å ha pengene utestående i perioden mellom salget og overtagelsen. Det koster noe for et firma å ha X antall kroner utestående over tid (de må selv ta kreditt), så dette er ment å dekke dette. Sluttoppgjør selger: Veldig diffust. Det kan være manglende innbetalte kostnader på oppgjørstidspunkt; typisk felleskostnader, kommunale avgifter mv.
Grandidosa83 Skrevet 23. oktober 2019 #9 Skrevet 23. oktober 2019 3 timer siden, Traktor skrev: 90 000 kr er nesten et kvart årsverk for mange. Dette kan rett og slett ikke forsvares for jobben med å selge en hybel på 17 kvadratmeter. Ikke har megleren noe som helst ansvar for feil vedkommende måtte gjøre heller. Så at det er store verdier inne i bilde har egentlig ingenting å si. Det finnes selvfølgelig unntak slik som Himla, som gjør jobben for omtrent en tredjedel. Da begynner det å nærme seg fornuftig. Jeg har vært på flere visninger og det som går igjen er at megleren har satt seg svært lite inn i objektet de selger, og må begynne å bla i prospektet for det minste spørsmål. Det verste jeg har vært med på var en visning der megleren ikke hadde vært i leiligheten før visning. Han visste knapt hvilken vei som var øst eller vest. Å skulle betale nærmere 100 000 for slikt fremstår for meg som ren galskap. Jeg bryr meg ikke om hvilken meglertjeneste man velger, men før jeg sluttet i bransjen haglet det inn med folk som var misfornøyd med tjenester som himla, marton, propr osv.. Rett og slett fordi det ikke var oppfølgning og noen som stod ansvarlig for prosessen. For noen passer det dog supert. Så fra mitt ståsted som "tradisjonell" megler. For det første har størrelsen på objektet begrenset betydning for arbeidet som gjøres. Så ja; det koster prosentvis mer å selge rimelige objekter enn større. Du nevner Himla: Som tar 30 000 (?) uansett om det er 1 kvm eller 300,-. For en tradisjonell megler blir det mye det samme. Ser du på regnestykket fremlagt her er følgende poster noe som normalt sett dekker utlegg og ikke går til megleren: Eierskifteforsikring (6609,60kr frivillig valgt) Sikringsobligasjon - Statens kartverk Fotograf (4750kr) Takst (5000kr) Dokumentbehandlingsgebyr (3490kr) Opplysninger fra forretningsfører (3300kr) (opplysninger til megler fra forretningsfører i sameiet) Finansgebyr (2490kr)? Tinglyst erklæring (349kr) Sluttoppgjør selger (2821,40kr)? Som da utgjør: 28 810,- Videre er det som regel slik at markedspakkene går for kostpris som da øker summen til 40 800,- Ergo er det disse punktene som er igjen å tjene penger på: Meglerprovisjon (40.000kr) 17 kvm hybel. Oppgjørsgebyr (6.490kr) ? Tilretteleggingshonorar (4490kr)? Altså kr 50 980,- Dernest trekker man fra moms og står igjen med 40 784,- Da jeg jobbet med det fikk jeg 35% av meglerprovisjonen og tilretteleggingshonoraret (oppgjørshonoraret gikk til oppgjørsmedarbeideren). Altså satt jeg igjen 12 476,- for oppdraget. Deretter ble 12% trukket i feriepenger, slik at jeg satt igjen ca kr. 10 962,- brutto. Et slikt oppdrag bruker man gjerne 30 timer timer på totalt under optimale omstendigheter. Herunder alt fra klargjøring til befaring til reise til og fra befaring, tid brukt på befaring, oppfølgning i etterkant på tlf (for å få oppdraget), gjennomgang med kunden av papirer til salgsprosess osv. Så optimalt ville jeg da sittet igjen med kr. 365,- per time. Dog er det ofte oppdrag tar mye mer tid enn dette, og gjerne i helger, om kvelder i ferier osv. Så fort faller timelønnen ned mot kr 250,- per time. Yrket er rett og slett ikke så lukrativt som mange antar. Kort fortalt er de bemidlede "meglertrynene" folk ser i avisene ofte eiere i selskaper som før en del av utbytte samt også har oppnådd et renomè som gjør at folk er villig til å betale noe ekstra for. I tillegg kompenseres det med ekstra lange dager, nedkuttet ferie osv. Samtidig må ting sees i perspektiv. Ja, 90 000 i dette tilfellet er mye penger. Det var det også da jeg betalte 53 000,- for å bytte to veluxvinduer hvorav ca 39 000,- var arbeidspenger. Dog skjønner jeg at jeg betaler for litt mer enn akkurat de x timene de førte (to arbeidsfolk i to dager). Sånn er det i Norge; det koster. Slutt og drit ut meglere for at de faktisk tar seg betalt for jobben de gjør. Ønsker man et enklere produkt ala propr osv velger man det. Så enkelt er det. 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #10 Skrevet 23. oktober 2019 Synes meglerprovisjonen var HØY! Vi skal selge leilighet på 60 kvm nå og det inngår en meglerprovisjon på ca 25 000 kr.. Anonymkode: 5be5f...1fb
Grandidosa83 Skrevet 23. oktober 2019 #11 Skrevet 23. oktober 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: NSynes meglerprovisjonen var HØY! Vi skal selge leilighet på 60 kvm nå og det inngår en meglerprovisjon på ca 25 000 kr.. Anonymkode: 5be5f...1fb Hørtes latterlig lavt ut, men er dere fornøyd med produktet og megleren er det det viktigste.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #12 Skrevet 23. oktober 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Tilretteleggingshonorar (4490kr)? Dokumentbehandlingsgebyr (3490kr) Opplysninger fra forretningsfører (3300kr) (opplysninger til megler fra forretningsfører i sameiet) Finansgebyr (2490kr)? Sluttoppgjør selger (2821,40kr)? Anonymkode: 445f6...3bb Har solgt to boliger, og disse postene har jeg aldri sett før. Opplysninger fra forretningsfører regner jeg med er noe forretningsfører sender faktura på, så det kan kanskje ikke telle med. Men hva står i kontrakten du har med megler? Slike poster skal jo summeres opp i det totale pristilbudet. Hvis disse postene ikke er nevnt noe sted, så hadde jeg kverulert på det. Når jeg har bedt om pristilbud fra megler har jeg bedt om totalsum. Det har da vært spesifisert at ekstra visninger koster så og så mye, ekstra annonser utover den vanlige pakken koster så og så mye, etc. Anonymkode: 6a680...9ad
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #13 Skrevet 23. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har solgt to boliger, og disse postene har jeg aldri sett før. Opplysninger fra forretningsfører regner jeg med er noe forretningsfører sender faktura på, så det kan kanskje ikke telle med. Men hva står i kontrakten du har med megler? Slike poster skal jo summeres opp i det totale pristilbudet. Hvis disse postene ikke er nevnt noe sted, så hadde jeg kverulert på det. Når jeg har bedt om pristilbud fra megler har jeg bedt om totalsum. Det har da vært spesifisert at ekstra visninger koster så og så mye, ekstra annonser utover den vanlige pakken koster så og så mye, etc. Anonymkode: 6a680...9ad Jeg har sett de i de 3 jeg har solgt. Anonymkode: 7f317...c60
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #14 Skrevet 23. oktober 2019 Kan hende meglerne kaller det ulike ting. Jeg solgte nylig, og f eks finansgebyr og dokumentbehandlingsgebyr, fremkommer ikke. Men jeg har betalt mer enn deg for tilrettelegging, så kanskje det kommer inn der? Men uansett, så kom min 100 kvm leilighet på noenlunde det samme som din 17 kvm leilighet, og da fremstår det som ganske dyrt oppgjør. Men du fikk jo tallene fremlagt i en oppdragsavtale og leste den før du signerte? Anonymkode: 0bd30...b49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå