AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #1 Skrevet 22. oktober 2019 Valgte å flytte inn i kollektiv da jeg begynte å studere fordi jeg ikke kjenner noen her og tenkte det kunne være fint/koselig å bo i kollektiv og bare få den erfaringen. Tenkte også at "hvis jeg velger kollektiv blir jeg i det minste kjent med noen, er jo omtrent umulig å ikke bli kjent når man bor med 10 stykker", men det er visst mulig i mitt tilfelle. Tenker at det har aller mest å gjøre med hvordan bygget er konstruert. Vi deler kjøkken, men det ligger i enden av bygget (i en gang) og langt fra der vi som deler kjøkkenet har rom. Nå bruker jeg ikke så veldig mye tid på kjøkkenet, men er veldig sjeldent jeg møter noen der. Er heller aldri noen som sitter der for å spise virker det som. I forhold til stue/oppholdsrom er det nede i kjelleren, der er ikke vindu, er ofte kaldt, og ingen bruker den til vanlig. Har i alle fall aldri opplevd at det sitter noen der å ser på tv eller annet. Eneste jeg har sett folk bruke den er hvis noen har fest for å feire noens bursdag o.l. Når man møter folk i gangene sier man jo hei, men det er liksom ikke tid til eller naturlig å starte en lengre samtale. Har flere venner som har bodd i andre kollektiv i andre byer og de trivdes kjempegodt og ble lett kjent med flere, men der var det bedre lagt opp til at man faktisk kunne møte hverandre annet enn i gangene 😅Altså, der stuen og kjøkkenet var plassert i midten og alle hadde rom rundt. I utgangspunktet var det slik jeg trodde det var hit jeg flyttet også, og tenkte at det passet meg perfekt. Men nå er jeg litt usikker på hva jeg burde gjøre videre. Tenker at enten så flytter jeg inn i et annet kollektiv eller så blir jeg bare boende. Men det som er "problemet" er at dette er de eneste studenthyblene her og det som leies ut privat er i mindre skala. Det vil si hus eller leiligheter der man har hvert sitt rom og deler bad. Tenker på en måte at det hadde vært utrolig mye mer hjemmekoselig og sosialt å bo på den måten, men så er det jo det at man aldri hvem disse 1-3 personene man ender opp med å leie sammen med er og hvordan man fungerer sammen. Hvordan man går overens og er som personer og hvilke forventinger man har til kollektivet/relasjonene til hverandre, har jo veldig mye å si for hvordan det kommer til å fungere. Er heller ikke den mest sosiale og utadvendte, har behov for alenetid, men tror likevel jeg hadde hatt godt av å bo i kollektiv likevel. I alle fall for 1 år. Hva ville dere gjort i min situasjon? Hva tenker dere er beste løsning? Er det noe jeg ikke har tenkt over her? Anonymkode: 8a082...736
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #2 Skrevet 22. oktober 2019 Du kan jo søke etter venner andre steder enn i kollektivet da ☺️ Hadde du bodd i byen min kunne vi fint funnet på noe! Anonymkode: 7a187...205 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #3 Skrevet 22. oktober 2019 Det du beskrive hadde vært min drømmesituasjon 😅Jeg bor i et hektisk kollektiv med 4 andre hvor det er folk med gjester på kjøkkenet, oppholdsrom, kø på badet og høyt lydnivå 24/7. Jeg trenger studiero, og tenker å flytte asap. Skal vi bytte? Anonymkode: 04b0d...549 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #4 Skrevet 22. oktober 2019 TS, det du beskriver er ikke uvanlig i enkelte kollektiv. Mange tror kollektiv er som en amerikansk tv serie/sitcom. Jeg har bodd i flere forskjellige kollektiv, og kun den ene gangen traff jeg folk hvor vi ble venner og det var samhold i kollektivet. Vi spiste faste måltider ilag, hadde fest og ellers aktiviteter i sammen når vi følte for det. Kjempegøy. Men kollektiv er ofte overraskende asosialt og begredelig rotete og skittent. Ta det med ro og gi det tid. Du kan finne venner på studentaktiviteter og jobb. Sjekk ut hvilke tilbud det er hos ditt universistet. Anonymkode: 6dd40...f56
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #5 Skrevet 23. oktober 2019 Sjekk via studentsamskipnaden om de har flere ulike typer kollektiv. Hos oss er det ofte utenlandske studenter som bor slik og de er sosiale og ønsker å bli kjent. Ellers er det populært å bo flere (3-4 stk) sammen i en vanlig leilighet. Man bør ikke være flere enn 3-5 stk syns jeg. Sjekk hybel.no om du finner ledige kollektiv. Be om å få treffe de som bor der på visning. Spør om miljøet, hva de gjør sammen, hvordan rydding/vasking av fellesareal, kjøkken osv fungerer. Mange sliter ofte der. Disse tingene er vel så viktige som pris og størrelse på rom. Anonymkode: e756b...a9f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #6 Skrevet 23. oktober 2019 Om det er samhold i kollektiv kommer an på ting som: Hvis man flytter inn i kollektiv der det er en stor gjeng som kjenner hverandre fra før kan det være vanskeligere som "nytt tilskudd" Folk har forskjellige timeplaner, eventuelt livssituasjon, personlighet, interesser osv. (I noen kollektiv er det også folk som jobber fullt) noe som gjør det vanskeligere å treffes på tvers I noen kollektiv kommer det litt an på alder. Stort aldersspenn kan føre til at de som er vesentlig eldre eller yngre opplever at de ikke har så mye til felles med de andre og holder seg for seg selv. Uegnede felles lokaler som du beskriver, som kan gjøre det vanskeligere å samlokaliseres (Kanskje lite kjøkken langt unna, lite trivelig stue der du også sier det er kaldt). Trives du virkelig ikke ville jeg søkt på samskipnadens hybler slik at du kommer inn i køen der, og lagt ut noen følere på det private markedet på hybel.no for eksempel. Du kan jo også høre med studievenner/kontakter om de kjenner noen som skal leie ut et rom. Samtidig er det nok lurt å stagge forventningene noe. Et norsk kollektiv er faktisk ikke så ofte som et amerikansk college-dorm i en amerikansk film. Selv om man bor sammen, har folk som regel litt forskjellige liv, med sine forpliktelser og interesser, så det er ikke sånn at man alltid er veldig sammensveise med de man deler bolig med. Derfor ville jeg fokusert på å sosialisere med andre også, gjennom hobbyer og linjeforeninger der du studerer. Anonymkode: c8ac0...587
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå