Gå til innhold

sånn mexicansk ris!!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest sulten

Hvordan lager man det?

Jeg har tenkt å bare ha to små porsjoner ris ved siden av resten av måltidet liksom, hadde tenkt å bruke sjasminris. Funker ikke det bra? Blir sånn god og klissete?

Jeg vet man skal bruke gurkemeie for å få den gul, men hvor mye?

Og hva annet har de oppi risen? Er noe grønt og noe rødt krydder.. Hva er det? Og hvor mye skal jeg ha av det?

Hjelp hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å bruke basmatiris og tilsette litt paprika og jalapeños som er hakket i små biter.

Fres ris, paprika og jalapeños i litt olje før du tilsetter riktig mengde vann og koker etter anvisningen på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meksikansk ris (6 pers.)

300 g langkornet ris

1 stor hakket løk

½-1 finhakket chili

2 store knuste hvitløksfedd

4 hakkede tomater, uten skinn

125 g hakkede gulrøtter

9 dl kylling- eller grønnsaksbuljong

125 g erter

salt/pepper

hakket koriander eller bladpersille

Hell risen i en bolle, dekk med kokende vann og la stå 10 minutter. Sil av. Fres risen 5 minutter i litt olje, til den begynner å ta farge. Tilsett løk, chili, hvitløk, tomater og gulrøtter og la frese et minutt før buljongen tilsettes. Kok opp og la småkoke under lokk ca 20 minutter, uten å ta av lokket. Rør inn ertene og la småkoke videre under likk 5 minutter. Ta av varmen og la hvile 5-10 minutter, rør gjennom med en gaffel og server med et dryss av koriander eller persille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Det var meg som var trådstarter her, var ikke innlogga :)

Risen ble så som så i smak, hehe, men det SÅ kuul ut! Men men jeg lærer nok etterhvert :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...