Gå til innhold

Kommer til å slite med å finne navn til fremtidig barn, liker ingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innser at jeg kommer til å slite med å finne navn til fremtidig barn, da jeg ikke liker noen navn spesielt godt. Og de navnene jeg liker er uaktuelle å bruke fordi enten venner eller nærmeste familie heter dette, og jeg tror egentlig jeg bare liker navnet fordi jeg forbinder det med personen og ikke nødvendigvis fordi jeg liker selve navnet så spesielt godt.  

Er vel ett typisk I-landsproblem der de fleste helst ønsker å svare "du får vel bare la være å få barn da om du ikke klarer å finne noe navn" eller "hva med Oluf-Kåre?" 

Men skulle gjerne hatt noen genuine svar. Hva gjør man? Er det noen som har følt på det samme, endret det seg da du fikk barn og hvordan fant du det rette navnet som du også likte? 

Anonymkode: c0746...2f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje den du får barn med har noen favoritt-navn, og du syns et av dem er fint eller helt ok? Kanskje dere kan velge navn ut i fra at det har en betydning dere liker godt? Oppkalling etter noen som har betydd noe for deg/dere, enten ved å bruke nøyaktig samme navn eller et som ligner?

Vi hadde litt motsatt problem. Både mannen og jeg hadde flere navn vi likte godt, men vi var ikke enige. Vi var på en lang kjøretur etter at vi fikk vite kjønn på babyen, hvor vi gikk igjennom det vi kunne komme på ulike navn og hva vi tenkte om dem. Både navn på folk vi kjente, folk vi visste om, slektninger og til og med navn på skilt vi kjørte forbi. Til slutt kom vi inn på et navn det viste seg at begge likte godt, hentet fra noen jeg kjente til i barndommen. Med nr. to startet vi med å gå igjennom navn med samme opprinnelse som det datteren fikk, og fant utrolig nok et som begge syntes var ok. Det var altså bare ok, ikke fantastisk i starten, men etter hvert har jeg begynt å like det veldig godt. 

Anonymkode: b39b4...8ce

• Liker 1
Skrevet

Velg et topp ti navn da. Det er safe. Eller et klassisk, enkelt navn som Marie eller Kristian. Navn som "ingen" misliker.

Anonymkode: 49602...a02

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velg et topp ti navn da. Det er safe. Eller et klassisk, enkelt navn som Marie eller Kristian. Navn som "ingen" misliker.

Anonymkode: 49602...a02

Enig med denne. Ta et navn dere synes er ok,bare. Navnet behøver ikke være fantastisk og unikt, ungen blir unik uansett 😀

• Liker 3
Skrevet

Jeg trodde aldri jeg kunne like et navn på et barn. Så kom det til det punktet at jeg skulle få et barn og vi fikk beskjed om at det var en gutt. Ble enig om et navn med "motparten" etterhvert utrolig nok. På fødestuen kom det ut en jente og det ble brukt litt tid på å finne navn. Utrolig nok fant vi et navn til slutt 🤪

Jeg er sær så brukte mye tid på internett og "navnesider" på nettet altså.

Anonymkode: b35e7...b02

• Liker 2
Skrevet

Jentungen er 14,og jeg er glad hun ikke var gutt, da hadde hun vært navnløs enda 🤪

Seriøst, det kan hende den du får barn med har noen ønsker. Og da kan du legge ned veto mot noen og godta et som er helt ok. Det trenger ikke være mer enn det! 

• Liker 2
Skrevet

Altså, vi hadde mange navn, men ingen var en tier. Og de vi faktisk likte, gjorde de andre narr av.. Det er ikke så hyggelig. Så fant vi et navn som var en trygg 8, minnet om to personer som heter det, som vi liker veldig godt. Likevel var det også et annet navn vi stod mellom, men vi var rett og slett litt usikre. 

Så fødte jeg da, og navnet som var en trygg 8 var det jeg tenkte på, sa til mannen "blir det" Maria" da..?" han sa ja. 

Nå kunne hun ikke hett noe annet, jeg elsker navnet, kanskje mest fordi det er datteren min. Feminint, søtt, gode assosiasjoner.. Bringer bare gode følelser❤️ 

Anonymkode: 7ec8e...bd5

• Liker 1
Skrevet

Hvis mannen ikke har noen meninger, velger dere bare et vanlig standard ok navn: Ida, Anders, Kristian, Mari, Lise, Ellen, Johan, Knut, Erik, Anne, Magnus, Fredrik, Hanna, Martin, Jonas. Ser kjedelige ut samlet slik, men er ok navn hver for seg, og faktisk ikke så vanlige i barnegruppen nå.

Er du skikkelig i mot dem, velger blant de som har vært populære lenge nå: Julie, Emma, Amalie, Alma, Jakob, William, Oskar, Adrian osv. 

Ellers finner dere bare ut at dere vil ha en Mina, Hennie, Sienna eller Luca, Teddy, Mali,Aleksander eller Elisabeth. Karsten. Hunter. Skjalg. Oppkall etter besteforeldre/oldeforeldre eller en fin bok, eller hva som er populært i Sverige, så ligger dere i forkant. 

Anonymkode: 16980...2d4

• Liker 1
Skrevet

Du finner et navn til slutt, og du blir glad i det fordi babyen din er verdens beste ;)

Sønnen vår var fire mnd da han fikk navn. Da fikk vi brev fra folkeregisteret som sa at ga vi ikke barnet navn, kom de til å gjøre det🙈 (vi fant selv da) 

Så alternativet er jo å la staten ta støyten for deg😂

Anonymkode: 2591e...a17

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du finner et navn til slutt, og du blir glad i det fordi babyen din er verdens beste ;)

Sønnen vår var fire mnd da han fikk navn. Da fikk vi brev fra folkeregisteret som sa at ga vi ikke barnet navn, kom de til å gjøre det🙈 (vi fant selv da) 

Så alternativet er jo å la staten ta støyten for deg😂

Anonymkode: 2591e...a17

Haha, var ikke klar over at folkeregisteret faktisk gir barn navn dersom man ikke gjør det selv innen rimelig tid, men det er jo selvfølgelig logisk nå som du sier det. Barnet kan vel ikke akkurat få navnet "Baby Johansen" i fødselsattest o.l. Men hvordan bestemmer de navnet egentlig? Velger de bare ett helt ordinært norskt navn som er mye brukt? Ikke at jeg tenker å gjøre det på denne måten altså, bare lurer. 

Skrevet

Da vår praktfulle sønn ble født på midten av nittitallet valgte  vi et  tradisjonelt navn men  som ingen rundt her hette fordi det ikke var på moten den gangen. Året etter skulle "alle" i lokalsamfunnet- til og med i vår vei plutselig hete det. Jeg tror at jeg kan telle 20 med samme navn som min sønn i denne skolekretsen mot ingen før han ble født. Navn kan kopieres til det kjedsommelige men personlighetene til disse andre er jo så langt unna min skjønne sønns som det går an.Mange velger navn utifra personligheten de håper at vedkommende skal få. Så blir det sjelden slik. Enhver er unike og verdifulle og det føles alltid godt å ta et selvstendig valg.

Anonymkode: f9065...29e

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men skulle gjerne hatt noen genuine svar. Hva gjør man? Er det noen som har følt på det samme, endret det seg da du fikk barn og hvordan fant du det rette navnet som du også likte? 

Vi bare valgte et navn. Det ble bare sånn: "Det høres bra ut. Vi tar det."
Har en Kristian selv. Syns det er kjempefint. :) 

Skrevet

Hadde det på helt samme måte da jeg gikk gravid med sønnen min. Likte ingen guttenavn. Han fikk ikke navn før han var 6 mnd gammel:P Samboeren kom hjem en dag og foreslo et godt norsk, traust guttenavn som jeg forbinder med gamle gubber. Tenkte umiddelbart at aldri i livet! Han skal i hvert fall ikke hete det! Men jeg hadde ingen andre navn å komme med. Så etter at vi smakte på det noen mnd, så ble det dette navnet. Nå elsker jeg det, og vi har fått mange komplimang på det:) Det er utrolig søtt til en liten gutt også. Nå venter vi jente. Flere fine navn her, men synes det er vanskelig. 

Anonymkode: bf047...aec

Skrevet

Lenge før vår var påtenkt, studerte vi familietreet hjemme hos farmor. Vi fant blant alle Kårene og Gunnarene et navn som vi umiddelbart syntes var fantastisk. Og da sa lille farmor med tårer i øynene "å, tenk om vi fikk en **** til i familien." Så da vi skulle få en gutt, var vi veldig spente på om det virkelig kom en slik ut, og det gjorde det. 😉 Ellers er guttenavn vanskelig, synes jeg. Selv om Matteo og Henrik er utmerkede navn. 

Skrevet

Kall barnet opp etter forfedre? Det er sterk tradisjon i vår slekt, så vi har ikke store problemer med navnevalg. Bare kikker over slektstreet og finner et man liker. Oftest etter beste- og oldeforeldre. Jeg er oppkalt etter begge mine oldemødre og har et klassisk men uvanlig navn (3 stk i Norge har fonavnet+mellomnavnet), og da jeg var barn så hatet jeg det. Men som voksen er jeg utrolig takknemlig og introduserer meg selv med stolthet. Min bror skal få barn og skal kalle den etter en bestfar vi aldri kjente, et flott norrønt navn❤️

Anonymkode: bae53...41e

Skrevet
På 22.10.2019 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Innser at jeg kommer til å slite med å finne navn til fremtidig barn, da jeg ikke liker noen navn spesielt godt. Og de navnene jeg liker er uaktuelle å bruke fordi enten venner eller nærmeste familie heter dette, og jeg tror egentlig jeg bare liker navnet fordi jeg forbinder det med personen og ikke nødvendigvis fordi jeg liker selve navnet så spesielt godt.  

Er vel ett typisk I-landsproblem der de fleste helst ønsker å svare "du får vel bare la være å få barn da om du ikke klarer å finne noe navn" eller "hva med Oluf-Kåre?" 

Følte at det var veldig vanskelig å finne navn til mine to barn. Men det gikk jo til slutt 😄 Å finne navn til barna er vel det letteste av utfordringene med å få barn, så du trenger ikke tenke på det. Det er på en måte vanskelig å gi et mer seriøst svar på et så i-landsproblem som du selv nevner ☺️

Anonymkode: cb5c0...503

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...