Gå til innhold

Oppskrifter på sunne måltider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen Fine gode og sunne oppskrifter eller ideer til måltider som passer ved vektreduksjon ?

Anonymkode: e2cc9...251

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder meg stort sett til enkle og gode middager, og teller kalorier. Ender ofte med kyllingfilet kuttet i biter med grillkrydder, søtpotetfries og masse grønnsaker (stort sett brokkoli og rosenkål), og mye laks med blant annet quinoa og grønnsaker. Av og til lager jeg stroganoff med grønnsaker og kjøtt med quinoa som tilbehør :) Middagene ligger på rundt 450 - 500 kalorier 

Anonymkode: 625c1...925

• Liker 2
Skrevet

Det er det jeg har gjort til nå også. Har blitt så matlei at jeg har hatt tre skikkelige utskeielses dager 😅 føler veien til å gå ned er såå lang.. 

Skrevet

Hei

Jeg legger ut sunne oppskrifter her jevnlig: https://www.suntfokus.no/. Oppskriftene har alltid oppgitt næringsinnhold og er kalorivennlige.

- Elisabeth

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser mye entrecôte stekt i meierismør, med litt salt. Restene av smøret jeg stekte i bruker jeg som saus. Mmm! Jeg spiser også mye kjøttdeig som jeg steker i meierismør - uten krydder. Dette ser ut til å passe for alle fordi jeg får aldri ha det i fred når jeg spiser det. Tantebarn på 1, 3 og 5 spiser alltid veldig godt når de får spise dette til et måltid. I tillegg til at søskene mine og foreldrene mine også sniker til seg kjøttdeig.

Anonymkode: c4cc4...cfe

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser mye entrecôte stekt i meierismør, med litt salt. Restene av smøret jeg stekte i bruker jeg som saus. Mmm! Jeg spiser også mye kjøttdeig som jeg steker i meierismør - uten krydder. Dette ser ut til å passe for alle fordi jeg får aldri ha det i fred når jeg spiser det. Tantebarn på 1, 3 og 5 spiser alltid veldig godt når de får spise dette til et måltid. I tillegg til at søskene mine og foreldrene mine også sniker til seg kjøttdeig.

Ingen grønnsaker?

Anonymkode: 70af8...3a9

Skrevet

Spørs hvilken diett du følger. Men om det bare er lav kalori du føler kan du spise vanlig mat men halv porsjon, også ha salat på resten av tallerkenen. :)

Anonymkode: f9be7...fb1

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen grønnsaker?

Anonymkode: 70af8...3a9

Jeg er på carnivore-kosthold og spiser bare fra dyreriket. Jeg fant dette kostholdet da jeg prøvde å finne ut av fordøyelsesproblemene jeg har. Vektnedgang er bare en bonus for meg. De aller fleste planter gir meg diaré, selv i små mengder. Magesmerter ble mye bedre på lavkarbo siden jeg kuttet ut mange av verstingene, men jeg hadde fortsatt mye diaré. Senere har jeg også lært om diverse antinæringsstoffer som finnes i de fleste planter. Mat fra dyreriket er mye mer næringsrikt. Vitaminer og mineraler i planter er langt fra like tilgjengelig som fra dyrekilder. Man får i seg alt man trenger ved å spise rent kjøtt, gjerne også innmat, og så kan man spise ost, egg, melk osv hvis man tåler det.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på carnivore-kosthold og spiser bare fra dyreriket. Jeg fant dette kostholdet da jeg prøvde å finne ut av fordøyelsesproblemene jeg har. Vektnedgang er bare en bonus for meg. De aller fleste planter gir meg diaré, selv i små mengder. Magesmerter ble mye bedre på lavkarbo siden jeg kuttet ut mange av verstingene, men jeg hadde fortsatt mye diaré. Senere har jeg også lært om diverse antinæringsstoffer som finnes i de fleste planter. Mat fra dyreriket er mye mer næringsrikt. Vitaminer og mineraler i planter er langt fra like tilgjengelig som fra dyrekilder. Man får i seg alt man trenger ved å spise rent kjøtt, gjerne også innmat, og så kan man spise ost, egg, melk osv hvis man tåler det.

Og hvor tror du dyrene får vitaminer og mineraler fra? 

Anonymkode: fcafb...8fb

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor tror du dyrene får vitaminer og mineraler fra? 

Gress, og et insekt her og der, som blir brytt ned i de fire magene. Helt fantastisk hvordan de kan bryte ned gress som vi ikke har evne til å fordøye, og så blir det til næringsrik mat på en bærekraftig måte der de i tillegg tilfører næring til jorda i stedet for å utarme jorda slik som åkerdrift gjør. Hvis man bryr seg om helse, miljø og dyrevern, så bør man velge å spise kjøtt og innmat fra dyr som beiter hos en bonde som driver bra.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gress, og et insekt her og der, som blir brytt ned i de fire magene. Helt fantastisk hvordan de kan bryte ned gress som vi ikke har evne til å fordøye, og så blir det til næringsrik mat på en bærekraftig måte der de i tillegg tilfører næring til jorda i stedet for å utarme jorda slik som åkerdrift gjør. Hvis man bryr seg om helse, miljø og dyrevern, så bør man velge å spise kjøtt og innmat fra dyr som beiter hos en bonde som driver bra.

De får næringen fra planter!

Og om man virkelig bryr seg om det du skriver lar du dyrene være i fred

• Liker 1
Skrevet
På 25.10.2019 den 7.13, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du dyreforet produseres? 

Anonymkode: 61e81...586

Skrevet
On 10/25/2019 at 7:13 AM, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. Dyrene tar næring (nitrogen) fra jorda når de spiser planter/ gress, det er derfor kubæsj brukes til gjødsling. Nitrogenen de har tatt fra gresset et sted kommer delvis ut igjen i bæsj og brukes til gjødsling et annet sted. Mye nitrogen forsvinner i deler av dyret som ikke blir spist o.l, så det er ikke en effektiv prosess for å gi nitrogen tilbake til jorda, det er ikke effektivt for å holde jorda næringsrik. Kuene lager ikke nitrogen selv, de tar det fra planter. Da er det bedre med planter som gir nitrogen til jorda som for eksempel linser, bønner og alger, disse hjelper å holde jorda næringsrik. 

Anonymkode: 5ee67...8eb

Skrevet

Blomkålsris blandet med brokkoli og purrepure servert med hva man føler for, men jeg går ofte for litt scampi.

Ta et blomkål, rasp opp til små «ris-korn». 

Kok brokkoli og purre i grønnsaksbuljong til det er mørt.

Hell av men ta vare på buljongvannet. Kjør brokkoli og purre til en glatt pure, og bland det sammen med blomkålsrisen. Ha i litt av buljongvannet i blandingen, for å oppnå ønsket konsistens og varme tilføye varme. 

Server til ønsket tilbehør :) stekt scampi er supert. Men et fint laksestykke, kyllingfilet ol :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...