Gå til innhold

Rutiner og krav 6 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er deres rutiner og krav for deres seksåringer? Må dessverre innrømme og innse at barnet vårt er ganske bortskjemt, og ønsker å snu dette.. Går ikke så mye på materielle ting, men mer på oppførsel. Nekter f.eks. totalt å bli med hjem fra sfo, kresen på mat, legging... Det meste er egentlig en kamp, og jeg trenger innspill på hvordan dere har det og hvilke konsekvenser helt konkret..

Anonymkode: 94f6a...b6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det alltid vært slik? 

6-årsperioden er veldig omveltende for mange barn, som kan føre til nettopp den atferden du beskriver 

• Liker 1
Skrevet

Det har vært ille i ca 1 år. Har jo vært tendenser tidligere, men ikke så ille. Feks middag da, så har jeg aldri laget noe annet enn det vi har.. Så føler ikke helt at det er selvforskyldt akkurat. Blir usikker på om jeg setter for lave krav. Kan være at barnet nekter å kle på seg selv om morgenen, skal drive å "forhandle" om at jeg skal ha på sokker osv. 

Skrevet

"Slutter ikke du å tulle med legging nå så blir ingen ipad/playstation/tv imorgen." Fungerer hver gang!

Anonymkode: a2474...c26

• Liker 1
Skrevet

Min seksåring har også to søsken, så det blir ikke tid til «dulling» her. Hun går hjem fra skolen selv tre dager i uka og hentes de to andre. Pleier å gå fint. 
Spiser omtrent alltid det vi har til middag, for hun vet det ikke nytter å be om annet. Hun må ikke spise av alt eller spise opp. Men gjør som regel det allikevel for hun vet at vi ønsker det. 
Det må av og til mases litt for å få henne på badet, men når vi først kommer dit går det som regel greit med resten av leggingen. 
Hun er ganske flink til å følge beskjeder om at hun må rydde, ordne seg, kle seg osv. Sjelden noe tull. 

Av daglige rutiner kler hun seg, smører frokost og niste selv, grer hår, pusser tenner (får litt hjelp) og går til skolen. På ettermiddag er det henge opp yttertøy, pakke ut av sekken, lekser, skifte til fritidsaktivitet osv. Hun rydder stort sett rommet sitt selv og også rot hun har laget i fellesområder (her må det av og til mases litt)

Anonymkode: f62a9...305

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Slutter ikke du å tulle med legging nå så blir ingen ipad/playstation/tv imorgen." Fungerer hver gang!

Anonymkode: a2474...c26

Jeg pleier å si det, bryr ikke seg.. Sier bare "javel", og fortsetter å tulle.

Skrevet

Holder du det du sier da eller er det bare tomme trusler?

Anonymkode: 6eb86...d72

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min seksåring har også to søsken, så det blir ikke tid til «dulling» her. Hun går hjem fra skolen selv tre dager i uka og hentes de to andre. Pleier å gå fint. 
Spiser omtrent alltid det vi har til middag, for hun vet det ikke nytter å be om annet. Hun må ikke spise av alt eller spise opp. Men gjør som regel det allikevel for hun vet at vi ønsker det. 
Det må av og til mases litt for å få henne på badet, men når vi først kommer dit går det som regel greit med resten av leggingen. 
Hun er ganske flink til å følge beskjeder om at hun må rydde, ordne seg, kle seg osv. Sjelden noe tull. 

Av daglige rutiner kler hun seg, smører frokost og niste selv, grer hår, pusser tenner (får litt hjelp) og går til skolen. På ettermiddag er det henge opp yttertøy, pakke ut av sekken, lekser, skifte til fritidsaktivitet osv. Hun rydder stort sett rommet sitt selv og også rot hun har laget i fellesområder (her må det av og til mases litt)

Så flink hun er :) Jeg lager ikke ny middag jeg heller, rydder bort leker om hun ikke leker osv, men det biter rett og slett ikke på..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Holder du det du sier da eller er det bare tomme trusler?

Anonymkode: 6eb86...d72

Ja, jeg gjennomfører alltid. Skulle nesten ønske jeg ikke gjennomførte, for da hadde jeg hatt noe å gjøre😂 Jeg bærer henne om nødvendig ut av bilen fra sfo, liksom, men det begynner jo å bli litt latterlig da..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å svare på konsekvenser. 
Liker hun ikke mat som serveres tenker jeg hun ikke er sulten. Da får hun vente til senere. Men dette skjer omtrent aldri. 
Hvis hun ikke følger beskjeder om å feks kle seg, gå på badet etc får det ingen konsekvenser bortsett fra at mamma blir irritert. Da hun var mindre kunne jeg bære henne på badet. Men nå vet hun at det blir sånn som mamma har sagt. Og de får opp tempoet om jeg er irritert. 

Når de skal rydde kan det bli litt tull. Som regel gir jeg heller belønning og sier at de skal få noe når de har ryddet eller få se på iPad. Lettere enn å gi straff. Tror jeg omtrent aldri gir straff/konsekvens. Men jeg er en veldig bestemt person/mamma.

• Liker 1
Skrevet

Snakker jeg eller mannen med noen, kan barnet  stå å mase. Vi sier ifra 1 gang at " jeg skal snakke med deg etterpå, nå snakker jeg med Gudrun ", og det er det. Men det går ikke inn. Har dratt hjem fra så mange bursdagsselskap, diverse andre (morsomme!) Greier pga dårlig oppførsel.  Skal herske og dominere i lek,  får raserianfall dersom de andre barna vil leke noe annet.. Må si jeg er fortvilet..

Skrevet

Eks sfo - hvordan går det for seg når du henter henne da?

Syns jeg kjenner igjen så mye fra mi på 3,5 år, har hørt at det kommer igjen rundt 6-års alder. jeg må være veldig smart og strategisk ved henting i bhg, og helt ærlig må jeg bare ha tid, noen ganger 10-15 minutter for at hun skal få gjøre seg ferdig, si hade osv før hun er klar for å bli med hjem. Andre dager løper hun ut i gangen med en eneste gang. Vet aldri, så jeg har alltid tiden :)

Anonymkode: e05b2...3ff

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eks sfo - hvordan går det for seg når du henter henne da?

Syns jeg kjenner igjen så mye fra mi på 3,5 år, har hørt at det kommer igjen rundt 6-års alder. jeg må være veldig smart og strategisk ved henting i bhg, og helt ærlig må jeg bare ha tid, noen ganger 10-15 minutter for at hun skal få gjøre seg ferdig, si hade osv før hun er klar for å bli med hjem. Andre dager løper hun ut i gangen med en eneste gang. Vet aldri, så jeg har alltid tiden :)

Anonymkode: e05b2...3ff

Pleier å ha god tid, lar henne avslutte dersom hun er midt i noe mens jeg samler sammen tingene hennes etc. Er rett å slett at hu løper bort, nekter å bli med... Ja.. Rett og slett som en treåring altså. 

Skrevet

Jeg har en seksåring og atferden hennes kan være svært varierende avhengig av hva det gjelder. Hun går hjem selv fra skole og SFO sammen med en av eller begge brødrene. Hun er veldig ansvarsfull, hjelper gjerne til med matlaging og rydding, har faste plikter som å ta ut av oppvaskmaskinen. Samtidig er det områder som er mer strevsomme. Hun er fersk førsteklassing og synes leksene er et ork. Hun bruker minst tre-fire ganger så mye tid på å klage over leksene som det tar å faktisk gjøre dem. (Akkurat det har jeg litt forståelse for, det oppleves nok ikke motiverende å skulle ringe rundt R i en tekst når man kan lese godt, men vi prøver å motivere med at det tross alt går fort og at hun kan gjøre morsomme ting etterpå.)

Når det gjelder kresenhet er det ikke et problem for seksåringen, men åtteåringen har vært kresen i mange år. Vi passer på at kresenheten ikke er et tema til måltidene, men heller har fokus på at det er hyggelig. Han skal tross alt ikke spise for vår skyld, men sin egen. Vi lager sjelden to middager eller spesialmat til ham, brødskive er heller ikke et alternativ til middag. Derimot sørger jeg for at minst én ingrediens er noe han klarer å spise og ingen har vondt av å spise bare stekt kylling eller bare brokkoli til en og annen middag. Det er greit å huske på at selv et dårlig norsk kosthold er fantastisk mye bedre enn det veldig mange barn i verden spiser og at det skal mye til før det blir ille. Har hun det bra, sover godt, er konsentrert og vokser som hun skal ville jeg ikke vært bekymret for mangelfullt kosthold. Snakk gjerne med helsesøster hvis du er usikker. 

Når det gjelder andre ting tenker jeg at det er viktig å velge sine kamper. Ikke si nei eller bruk tvang eller trusler for alt mulig. Ha et bevisst forhold til hva som rent faktisk er viktig at hun gjør og hva dere kan være runde i kantene med. Hvis hun trues med å miste privilegier ti ganger hver dag mister det til slutt sin verdi, så hold straff til et minimum. Prøv å motivere framfor å bli sur. F.eks. når dere skal hjem fra SFO. Gi henne noen minutter til å avslutte det hun holder på med og si ha det til vennene sine. I stedet for å si "Kom igjen nå, jeg gidder ikke å springe etter deg, nå vil jeg dra." kan du heller si. "Kom, så hører vi på yndlingssangen i bilen/går den fine omveien gjennom skogen/fortell meg hvem du har lekt med eller det morsomste du har gjort i dag mens vi går/hvis du er raskt klar til å dra rekker vi å spille et spill sammen før middag." eller noe annet hyggelig. 

Og så vil jeg bare si at det du beskriver er helt normalt, og det kommer til å bli bedre. :) 

Skrevet

Man må tilpasse kravene etter barnets situasjon og personlighet - og etter hva som er viktig for dere som foreldre.

For oss er det viktig at barna er selvstendige og at de bidrar med husarbeid hjemme. Vi stiller ganske høye krav, men vi ser at de takler det og vokser på det. 

Barna har oppgaver i hjemmet hver dag (tilpasset alder). De må sitte ved bordet når det er middag, men hvor mye de spiser er opp til dem - det gidder jeg ikke å gjøre til en kamp. Legging er til fast tid, og somling gir mindre tid til å lese på senga.

Jeg er enig med Arkana her, man bør bruke minst mulig mas og trusler. Prøv å holde en god tone selv om du blir irritert (lettere sagt enn gjort).

6-årsalderen er en vanskelig alder for mange - det er mye hormoner og følelser. Uavhengig av oppførsel og krav synes jeg det er viktig å gjøre plass til følelsene og prøve å få til gode samtaler når kaoset har lagt seg litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...