Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Paring hund

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, 

Jeg har Google meg opp i ente om paring, men jeg har ikke blitt klokere. Jeg lurer på alt ved paring. 

Hva ser man etter? Hjelper vi til? Hvordan vet vi om hannen treffer? Hva med "henget", hvorfor og hvor lenge? Hvordan vet vi om det ble befruktning? Skal de pares igjen for å være sikre på at vi traff? 

Jeg hadde satt veldig pris på utfyllende og lærende svar. Samt tips, og eventuelle ting jeg ikke har tenkt på enda. :smilyblomst:

Edit: Jeg skal ikke leke oppdretter eller drive med paring alene. Jeg skal være med som tilskuer på en paring, og i den sammenheng har jeg ett ønske om å vite litt mer om hva jeg går til. Jeg eier verken hann eller tispe, og selve paringen blir gjort av oppdretter. 

Endret av Lillemorbare
Skrevet

Ikke prøv å leke oppdretter uten å ha kunnskap om det. Anbefaler deg å ta kontakt med din hunds raseklubb og sette deg inn i avling samt kjøre alle helsesjekker ++++++++ for å bidra med noe godt til din rase.

Anonymkode: 447cf...a95

• Liker 5
Skrevet

Snakk med oppdrettere av den rasen du har, samt bruk en erfaren hannhund av samme rase. Sjekk bakover i generasjoner for sykdommer og ta de undersøkelser som kreves for rase-godkjenning. 

Anonymkode: b6978...752

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke prøv å leke oppdretter uten å ha kunnskap om det. Anbefaler deg å ta kontakt med din hunds raseklubb og sette deg inn i avling samt kjøre alle helsesjekker ++++++++ for å bidra med noe godt til din rase.

Såså, jeg skal ikke leke oppdretter! Jeg er så heldig å få kunne være med kun som tilskuer for å lære. Derfor ønsker jeg litt mer kjøtt på beina, bare for å vite hva jeg eventuelt kan se etter. Selve paringen er i regi av oppdretter. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med oppdrettere av den rasen du har, samt bruk en erfaren hannhund av samme rase. Sjekk bakover i generasjoner for sykdommer og ta de undersøkelser som kreves for rase-godkjenning. 

Anonymkode: b6978...752

Som nevnt over, så har jeg ingenting med verken tispen eller hannen. Jeg er kun tilskuer som ønsker å lære litt på forhånd. 

• Liker 1
Skrevet

Fint å lese at du er "bare" tilskuer. Beklager, det virket som om du selv skulle parre din hund.

Selve prosessen før hannen er oppå tispa vil du fort se er mer enn bare en "sniff bak". Det er dynamisk kroppspråk, og de vil ikke være i en "doggy-style" posisjon lenge - selve hengingen skjer ofte med rumpe mot rumpe, da hannens penis vil gå i en mer bakover-posisjon. Dette henget kan vare i opptil 30min, da penisen svulmer opp og fysisk henger fast i vagina.

Om det er suksessfull parring vil kunne vises en 3 uker etterpå med en ultralyd, hvor det scannes etter fostre. Tispens progesteron-nivå kan måles for å time parringen på den høyest fruktbare tiden under løpetid.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fint å lese at du er "bare" tilskuer. Beklager, det virket som om du selv skulle parre din hund.

Selve prosessen før hannen er oppå tispa vil du fort se er mer enn bare en "sniff bak". Det er dynamisk kroppspråk, og de vil ikke være i en "doggy-style" posisjon lenge - selve hengingen skjer ofte med rumpe mot rumpe, da hannens penis vil gå i en mer bakover-posisjon. Dette henget kan vare i opptil 30min, da penisen svulmer opp og fysisk henger fast i vagina.

Om det er suksessfull parring vil kunne vises en 3 uker etterpå med en ultralyd, hvor det scannes etter fostre. Tispens progesteron-nivå kan måles for å time parringen på den høyest fruktbare tiden under løpetid.

Det går helt fint, var dårlig formulert av meg i HI. Med det sagt, så er det topp at du presiserer hva som er helt riktig fremgangsmåte. :smilyblomst:

Hva gjør man med tispen mens hengingen pågår? Står hun der selv, eller må vi holde henne "fast"? Roterer hannen bare rundt når han er ferdig "tømt"? 

Og når han da henger, er det et sikkert tegn på at tispa var klar og han har "tømt" seg inni henne? Fysj, dette ble dårlig formulert og ganske grafisk forklart, beklager det! 

Sikkert kjempe dumme og rare spørsmål, men jeg vil ikke forstyrre oppdretter under selve paringen med alle mine dumme spørsmål. 

Tusen takk for svaret, jeg gleder meg veldig til å få være med, og lære noe helt nytt! 

Skrevet
2 minutter siden, Lillemorbare skrev:

Det går helt fint, var dårlig formulert av meg i HI. Med det sagt, så er det topp at du presiserer hva som er helt riktig fremgangsmåte. :smilyblomst:

Hva gjør man med tispen mens hengingen pågår? Står hun der selv, eller må vi holde henne "fast"? Roterer hannen bare rundt når han er ferdig "tømt"? 

Og når han da henger, er det et sikkert tegn på at tispa var klar og han har "tømt" seg inni henne? Fysj, dette ble dårlig formulert og ganske grafisk forklart, beklager det! 

Sikkert kjempe dumme og rare spørsmål, men jeg vil ikke forstyrre oppdretter under selve paringen med alle mine dumme spørsmål. 

Tusen takk for svaret, jeg gleder meg veldig til å få være med, og lære noe helt nytt! 

De står selv, men det kan oppfattes som smertefullt (i varierende grad) for tispa pga. hannens penis henger jo fysisk fast. Trøst og gode ord kan hjelpe til med å trygge tispen :)
Ja et heng er positivt! Men igjen, en sikker parring får man ikke svar på før ultralyden. At tispen feks. lager reir, spiser mer eller virker større rundt magen kan tyde på graviditet, men også pseudosvangerskap/innbilt svangerskap, så UL er den sikre måten å vite på.
Ingen problem! Oppdretter vil nok også forklare alt dette i detalj før/under seansen, så dette går nok fint!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De står selv, men det kan oppfattes som smertefullt (i varierende grad) for tispa pga. hannens penis henger jo fysisk fast. Trøst og gode ord kan hjelpe til med å trygge tispen :)
Ja et heng er positivt! Men igjen, en sikker parring får man ikke svar på før ultralyden. At tispen feks. lager reir, spiser mer eller virker større rundt magen kan tyde på graviditet, men også pseudosvangerskap/innbilt svangerskap, så UL er den sikre måten å vite på.
Ingen problem! Oppdretter vil nok også forklare alt dette i detalj før/under seansen, så dette går nok fint!

Oi, det med smertefullt var godt du sa, om ikke hadde nok jeg stått der i sjokk!

Tusen takk for lærdommen din, nå føler jeg mer trygg på hva jeg går inn i. :smilyblomst:

Men et siste spørsmål, om det ikke er noe heng, vil det da tilsi at paringen ikke var velykket? 

Ja, hun vil nok fortelle underveis, det har du rett i, men for min del synes jeg det er godt å ikke gå helt blindt inn i dette. 

Skrevet

Får håpe dette ikke er til hjelp for useriøse hundeeiere med valpesyke da.

Mener ikke deg ts, men alle kan jo lese her.

Anonymkode: 89cb4...1bf

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, så langt tenkte ikke jeg, dessverre.. :(

Jeg håper som deg at ingen misbruker denne tråden til noe helt annet. 

Jeg forstår ikke at folk tør å begi seg ut på noe slikt uten at de vet hva det innebærer heller. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så fall må man jo stenge internett 🙄 idioter finnes over alt 

Anonymkode: 826c3...63b

• Liker 1
Skrevet
På 22.10.2019 den 20.14, Lillemorbare skrev:

Oi, det med smertefullt var godt du sa, om ikke hadde nok jeg stått der i sjokk!

Tusen takk for lærdommen din, nå føler jeg mer trygg på hva jeg går inn i. :smilyblomst:

Men et siste spørsmål, om det ikke er noe heng, vil det da tilsi at paringen ikke var velykket? 

Ja, hun vil nok fortelle underveis, det har du rett i, men for min del synes jeg det er godt å ikke gå helt blindt inn i dette. 

Hannen får utløsning relativt fort, så et heng er ikke automatisk vellykket parring. Tispa kan ha bra progesteron-nivå og hannen bra med svømmere, og alikevel kan det bli mislykket. Som med oss mennesker - ikke alt treffer på første forsøk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...