AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #1 Skrevet 22. oktober 2019 Hva slags type overvåkning er lov av ansatte ? Jeg jobba i en butikk der det var koblet inn kameraer som filmet hele tiden og sjefen kunne døgnet rundt se hva vi gjorde i butikken via en app på tlf. Denne overvåkningen skulle jo hjelpe mot ran etc men følte meg overvåket og trodde reglene sa at filmen ble sendt til en harddisk som etterhvert ble slettet ? Anonymkode: 7097c...f30
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #2 Skrevet 22. oktober 2019 Er det en jurist som kan svare ? Evt noen som jobber med arbeidsmiljø-loven ? Anonymkode: 7097c...f30
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #3 Skrevet 22. oktober 2019 Kontakt fagforening. Anonymkode: c0944...19b 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #4 Skrevet 22. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kontakt fagforening. Anonymkode: c0944...19b Aldri vært i en fagforening Anonymkode: 7097c...f30
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #5 Skrevet 22. oktober 2019 Noen som har vært borti tilsvarende ? Anonymkode: 7097c...f30
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #6 Skrevet 22. oktober 2019 Det reguleres i en egen forskrift til arbeidsmiljøloven. Opptakene skal normalt slettes innen 7 dager, men kan i noen tilfeller oppbevares i 30 dager: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-07-02-1107 Anonymkode: d3467...28a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #7 Skrevet 22. oktober 2019 Der det er relativt høy risiko for tyveri/kriminalitet er det som regel lov å installere kameraer etter søkand, som f. eks. i butikker. De fleste butikker har fått godkjent slik søknad, så man kommer neppe noen vei. Man må jo nødvendigvis filme kassaområdet også siden det gjerne er der et eventuelt ran oppstår. Anonymkode: 51ea5...508
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #8 Skrevet 22. oktober 2019 jeg føler meg ikke lenger hverken som noen kunde eller ansatt, men en mistenkt tyv. Kamera over alt. Anonymkode: 0492a...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #9 Skrevet 22. oktober 2019 Føler ingen svarer på det jeg spør om- prøver igjen : er det lov at eier av burikken «live-streamer» overvåkning Av butikk og ansatte til egen privat mobil ? Anonymkode: 7097c...f30 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #10 Skrevet 22. oktober 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler ingen svarer på det jeg spør om- prøver igjen : er det lov at eier av burikken «live-streamer» overvåkning Av butikk og ansatte til egen privat mobil ? Anonymkode: 7097c...f30 Du må høre med fagforeningen din. Hvis du ikke er medlem, meld deg inn. De har egne jurister som kan gi råd i din spesifikke situasjon. Anonymkode: 9ff82...eab 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #11 Skrevet 22. oktober 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler ingen svarer på det jeg spør om- prøver igjen : er det lov at eier av burikken «live-streamer» overvåkning Av butikk og ansatte til egen privat mobil ? Jeg er rimelig sikker på at dette har ikke sjefen lov til. Dem har lov til å rette et kamera mot døra, eller foran disk, men det skal ikke være rettet mot de ansatte. For at sistnevnte skal være "lov", må alle ansatte skrive under på at dem godtar dette. Jeg anbefaler deg at du sender en henvendelse til Datatilsynet. Dette kan potensielt være svært ulovlig. Det er på ingen måte innenfor å overvåke ansatte. F.eks så er det ikke lov med GPS-tracking av firmabil med mindre alle ansatte skriver under på at dem godtar dette. Selv da er det faktisk i gråsona. Anonymkode: ccf14...07c 6
papaf Skrevet 22. oktober 2019 #12 Skrevet 22. oktober 2019 Kameraovervåkning i butikk er i utgangspunktet lov hvis det finnes en berettiget interesse, altså bedriftens interesse veier tyngre enn personvernet til de som blir filmet. En slik interesse vil kunne sies å være å forebygge eller sikre bilder av tyveri, men det må da også argumenteres for hvor utsatt butikken er for tyveri og verdien av varene butikken selger. Kameraovervåkning med det formål om å overvåke butikkansatte skal butikken argumentere svært godt for. Et eventuelt samtykke vil ikke være gyldig. Datatilsynet vil være rett klageinstans
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #13 Skrevet 22. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags type overvåkning er lov av ansatte ? Jeg jobba i en butikk der det var koblet inn kameraer som filmet hele tiden og sjefen kunne døgnet rundt se hva vi gjorde i butikken via en app på tlf. Denne overvåkningen skulle jo hjelpe mot ran etc men følte meg overvåket og trodde reglene sa at filmen ble sendt til en harddisk som etterhvert ble slettet ? Anonymkode: 7097c...f30 På Diskusjon.no er det ett under-forumet som heter Juss. Ett par stykker som henger der og svarer på en del utfordringer har faktisk en del juridisk kompetanse. Skader vel ikke å opprette en lignende tråd der og spørre? Anonymkode: b5e99...b4c 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #14 Skrevet 22. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: er det lov at eier av burikken «live-streamer» overvåkning Av butikk og ansatte til egen privat mobil ? Altså poenget mitt er: ja jeg skjønner man har behov for kamera for å forebygge tyveri og Evt bruke opptakene for å avsløre identiteten på tyvene.... men vanligvis går jo opptakene til en låst harddisk som da åpnes først ved et tyveri- det livestreames ikke direkte til butikk-eierens tlf ???? Det er dette som er ubehagelig. At h*n hjemmefra kunne følge med på oss ansatte hvilken h*n også gjorde. Anonymkode: 7097c...f30 2
Gjest ti10 Skrevet 22. oktober 2019 #15 Skrevet 22. oktober 2019 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-07-02-1107 og https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-9-1-vilkar-for-kontrolltiltak-i-virksomheten/ Som du ser, kan det være lovlig i visse tilfeller, men sjefen har altså ikke lov å bruke liveovervåking fra bedriften som underholdning til fredagstacoen. Har du en fagforening du kan ta dette opp med? Tror dessverre dette med liveoverføring til mobilen er vanligere enn folk tror. Gjerne i små bedrifter uten verneombud (eller i lomma på sjefen), der sjefen er egenutnevnt "konge på haugen".
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #16 Skrevet 22. oktober 2019 1 minutt siden, ti10 skrev: Tror dessverre dette med liveoverføring til mobilen er vanligere enn folk tror. Gjerne i små bedrifter uten verneombud (eller i lomma på sjefen), der sjefen er egenutnevnt "konge på haugen". Ja slik var det. Liten bedrift. Ingen fagforening. Anonymkode: 7097c...f30 1
papaf Skrevet 22. oktober 2019 #17 Skrevet 22. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså poenget mitt er: ja jeg skjønner man har behov for kamera for å forebygge tyveri og Evt bruke opptakene for å avsløre identiteten på tyvene.... men vanligvis går jo opptakene til en låst harddisk som da åpnes først ved et tyveri- det livestreames ikke direkte til butikk-eierens tlf ???? Det er dette som er ubehagelig. At h*n hjemmefra kunne følge med på oss ansatte hvilken h*n også gjorde. Anonymkode: 7097c...f30 Nei, det vil i så fall kreve eget formål (og lovhjemmel) som han vil ha store utfordringer med å finne. Opptak skal slettes innen en uke. Se forskrift kameraovervåkning paragraf 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #18 Skrevet 22. oktober 2019 1 minutt siden, papaf skrev: Nei, det vil i så fall kreve eget formål (og lovhjemmel) som han vil ha store utfordringer med å finne. Opptak skal slettes innen en uke. Se forskrift kameraovervåkning paragraf 6 Feks kunne h*n gå tilbake på tlf og vise oss noe vi eller kundene gjorde. Eller ringte og sa «ja det så jeg akkurat på tlf» Anonymkode: 7097c...f30
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #19 Skrevet 25. oktober 2019 selvsagt er det lov å ha kameraovervåking på arbeidsplassen med tanke på ran og kriminalitet. det har vi også. teknikerene våre kan se oss på tlf om de vil. kameraene er jo rettet mot kasseområdet naturligvis. opptakene blir slettet etter 7 dager. Anonymkode: da574...e6d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #20 Skrevet 25. oktober 2019 På 22.10.2019 den 18.19, AnonymBruker skrev: Føler ingen svarer på det jeg spør om- prøver igjen : er det lov at eier av burikken «live-streamer» overvåkning Av butikk og ansatte til egen privat mobil ? Anonymkode: 7097c...f30 ja det er lov Anonymkode: da574...e6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå