Gå til innhold

Lyddempende paneler fra IKEA - håp om lyddemping utenfra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke dryppingen lyder som kommer gjennom veggen og vinduet? Tviler på at det vil hjelpe med dette produktet. 

Har du ikke mulighet til å gjøre noe med dryppingen? Endre der det drypper fra, eller der dråpene treffer? 

Vi var plaget med drypping i en takrenne. Jeg festet bare en snor som vannet kunne renne langs. Det er nå fem-seks år siden, og det fungerer enda. 

• Liker 1
Skrevet

Slike plater demper ekko/romklang, noe som kan være plagsomt i åpne arealer. De gjør ikke lydene fra regndråpene svakere nær vinduet, men de kan kanskje bidra til at du hører noe mindre av dryppingen når du befinner deg aller lengst vekk fra vinduet. 

Hvis lyden fra regndråper på vindusbrett er plagsomt sterk, tror jeg du enten har glisne vinduer eller er svært følsom for lyd. Hvis vinduene er glisne bør du heller kjøpe nye tetningslister. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at IKEA snart lanserer disse i norske butikker, og er veldig spent på effekten https://www.ikea.com/no/no/p/oddlaug-lyddempende-plate-gra-00427366/ . Plages av regn som drypper på vindusbrettet, og håper på en demping av dette. 

Hva tror dere? Vil disse kunne dempe lyd utenfra?

Anonymkode: 62a86...4ce

:fnise::troest:

Anonymkode: 264c3...269

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

:fnise::troest:

Anonymkode: 264c3...269

Nå var du frekk. Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme måter å behandle spørsmål på.

• Liker 1
Skrevet

Bygget er nytt, så vinduene er gode. Lyden kommer fordi arkitekten tydeligvis mente at det var penere med vindu uten vannbrett over. Ettersom jeg bor høyt opp, kommer jeg ikke til vindusbrettet (vindu fra tak til gulv, kun mulig å åpne øverste vindu). Har bedt både utbygger og styre om å vurdere tiltak, men utbygger viser til arkitekt, og styre viser til utbygger....

Så skal noe gjøres, må jeg få festet noe over vinduet, og da må jeg ha en lift. Noe jeg faktisk har begynt å vurdere. 

Skrevet

Når det er lyd du plages så mye av utenfor vinduet, så ville jeg gjort det her: 

Heng opp kraftig skinne, tror du bør ta gardinstang. Sy på stoff på et gulvteppe, og heng gulvteppet som skyvegardin foran vinduet. Jeg antar du har prøvd kraftige gardiner uten resultat, og disse lyddempende panelene blir nok i samme kategori som gardiner. Men et teppe er ofte rufsete og tyngre. 

Forstår godt at det er frustrerende forresten, er det ikke andre beboere som også plages? 

Anonymkode: c3e79...20e

Skrevet

Evt kan du ta en Reodor Felgen-løsning. Kjøp en liten takrenne, teip den på skrå utenpå vinduet, slik at den samler opp vann og leder det til ene siden fremfor å dryppe ned. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Evt kan du ta en Reodor Felgen-løsning. Kjøp en liten takrenne, teip den på skrå utenpå vinduet, slik at den samler opp vann og leder det til ene siden fremfor å dryppe ned. 

Men da må jeg komme til, og føles ikke helt trygt å gjøre noe slikt 6 etasjer over bakken. Dessuten hadde vel styret reagert på denne "fasadeendringen". Men jeg har jo tenkt tanken, at det skulle ikke mer til for å utbygger: å få inn en blikkenslager og ordne med enkle løsninger over vinduene. Men du vet - money talks....

Skrevet

Jeg har akkurat det samme problemet. Regnet smeller så i i det «brettet» utenfor vinduet at jeg ikke får sove. Flyttet inn for 2 måneder siden. Enn så lenge har jeg hengt et badehåndkle ut vinduet når det har regnet men det er ikke en permanent løsning. 

Jeg har nå kjøpt en tynn, billig gulvmatte på Ikea. Tenkte å skjære opp den og lime fast med dobbeltsidig tape. Bor i 6 etg, så må kunne fikse det innenfra. 

Litt strengt styre i sameiet, men satser på at det blir så lite synlig at ingen legger merke til det 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...