Gå til innhold

Udiagnostisert ADHD har nærmest ødelagt utdanningen min - hvordan forklare dette for potensielle arbeidsgivere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ganske kort fortalt: Jeg brukte 10 år på å fullføre 2 Bachelorgrader og 1 Mastergrad. Siste Bachelor + Master er i samme fagområde, mens første ikke har noen relevans. 

De 8 første åra var ekstremt turbulente, og jeg slet ekstremt. Kjæresten spurte meg rett ut: Kan det være at du har ADD? Jeg matchet vist på alle symptomer, og vi valgte da å få meg på utredning. 

Jo da, det viste seg at jeg hadde det som heter ADHD i dag, men uten hyperaktivitet. Det som før het ADD. 

Jeg fikk begynt på medisiner / behandling, og alt ble helt klart i hodet. Jeg kunne for første gang i mitt liv konsentrere meg på noe - jeg fikk tatt opp resterende fag, og fikk til alt med gode resultater. Dette var fag jeg i flere år ikke hadde greid å bestå; Stort sett større prosjektbaserte fag. 

Alt gikk egentlig oppover i livet.

Men - nå søker jeg da på jobber, med en CV som ikke ligner noe som helst. Folk spør jo hvorfor jeg brukte så mange år på utdanningen, og når de ser på karakterene fra tidligere år, så kommer jo antagelsene om at jeg er lat eller dum. 

Jeg har jo lyst å bare si det som det er: Jeg har ADHD, men går nå på medisiner, og fungerer like godt som alle andre. Men føler også at dette kommer med stigma; Hva om noe skulle skje - hva om jeg plutselig ikke skulle gå på medisiner - osv. 

Noen her som er - eller har vært - i samme situasjon? 

Anonymkode: 1d02a...5c0

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Tror ikke det er noen bra plan å forespeile arbeidsgivere for diagnoser. 

Skrevet

vært i lignende situasjon men med en annen diagnose. sa det som det var på intervju. fikk jobben og har jobbet her i seks år

Anonymkode: 499ea...c22

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, theTitanic said:

Tror ikke det er noen bra plan å forespeile arbeidsgivere for diagnoser. 

Ja, det er jo klart, men alternativet er jo at du ikke sier noe, og de antar at du er lat / og eller bare surret/festet rundt i studietiden. 

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo klart, men alternativet er jo at du ikke sier noe, og de antar at du er lat / og eller bare surret/festet rundt i studietiden. 

Jeg forstår det. Du trenger noe å si til det. Men noe annet. Jeg har ikke noe bra svar til deg desverre. 

Skrevet

Si det som det er? 

"Jeg startet på utdanningen min i 20xx, men brukte lengre tid enn normert fordi jeg strevde med (konsentrasjon, lære, sett inn det som passer). I 20xx ble jeg utredet for ADD, som kunne forklare hvorfor jeg slet med XXX. Etter jeg begynte på medisiner klarte jeg fullføre utdsnningen til normert tid med gode karakterer. Diagnosen min påvirker ikke min hverdag i dag"

• Liker 4
Skrevet

Norge er dritt. Et konformt søppelland der alle skal være like. Arbeidsgivere krever ting av unge folk de aldri har vært i nærheten av selv. Prøv å finne jobb i utlandet. Norge vil snart nok være et fattig og uinteressant land likevel så like greit å komme seg vekk først som sist.

Anonymkode: f7325...444

Skrevet

Jeg har alltid vært ærlig om at jeg har ADHD når jeg har søkt jobb. Ble diagnosert i voksen alder og har derfor et lite lekkert vitnemål fra skolen. Men har aldri opplevd å bli stigmatisert. Tvert om så har jeg opplevd at det har vært positivt, særlig med tanke på god selvinnsikt som man gjerne får når man er litt "annerledes". 

Jeg vet at jeg kan avbryte folk når de snakker, og jeg jobber med saken. Jeg vet at jeg må sitte å fikle med ting hele tiden, og at det kan være irriterende for andre. Jeg vet at jeg kan prate høyt og fort, jeg kan være litt distré, jeg sliter med å få med meg en samtale hvis noen prater om noe annet ved siden av meg eller hvis toget kjærer forbi. Men jeg kan også hyperfokusere, jeg lærer fort, jeg er kvikk og våken, jeg evner å sette meg inn i situasjoner og har masse empati, jeg har god utholdenhet og jeg trenger gode systemer for å ha struktur, så jeg følger de rammer og regler som er satt fordi det er enklere å forholde seg til for meg.

Har stort sett fått de jobbene jeg har søkt på. 

Anonymkode: cfb93...125

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...