Gå til innhold

Stedatter spiser oss ut av huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utrolig frustrert over stedatterens spesial kost som går utover familieøkonomien vår. Jeg og mannen har felles økonomi, vi deler alt, husregninger, boliglån, strøm etc. Mannen tjener litt mindre enn meg, men vi deler likevel alle utgifter. Stedatter har nylig flyttet inn hos oss for noen måneder, hun har fortiden er dårlig forhold til morens kjæreste og har bestemt seg for å bo her, mens det « står på». 

Problemet er spisevanene hennes, som er dyre. Hun spiser ikke brød så lunsj er alltid stekt kyllingfilet, salat og skyr. Hun spiser heller ikke ris, poteter,  og minimalt karbohydrater til middagen. Har vi taco, skal hun kun ha kjøtt og grønnsaker, har vi gryterett og ris, er det kun kjøttbitene i gryta og salat. Dette fører veldig ofte til at det blir kjipe middager for resten av familien, f. eks når hun spiste 2/3 av kjøttet til tacoen. 

Jeg har snakka med mannen og han bagatelliserer dette. Men er det virkelig det? 

Anonymkode: 1b1d1...f7a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utrolig frustrert over stedatterens spesial kost som går utover familieøkonomien vår. Jeg og mannen har felles økonomi, vi deler alt, husregninger, boliglån, strøm etc. Mannen tjener litt mindre enn meg, men vi deler likevel alle utgifter. Stedatter har nylig flyttet inn hos oss for noen måneder, hun har fortiden er dårlig forhold til morens kjæreste og har bestemt seg for å bo her, mens det « står på». 

Problemet er spisevanene hennes, som er dyre. Hun spiser ikke brød så lunsj er alltid stekt kyllingfilet, salat og skyr. Hun spiser heller ikke ris, poteter,  og minimalt karbohydrater til middagen. Har vi taco, skal hun kun ha kjøtt og grønnsaker, har vi gryterett og ris, er det kun kjøttbitene i gryta og salat. Dette fører veldig ofte til at det blir kjipe middager for resten av familien, f. eks når hun spiste 2/3 av kjøttet til tacoen. 

Jeg har snakka med mannen og han bagatelliserer dette. Men er det virkelig det? 

Anonymkode: 1b1d1...f7a

Såpass, hvor gammel er hun. Høres ut som hun er 16 år

Anonymkode: 33407...540

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

La nå ungen få spise, stakkar.

Skrevet

Ts er en kjip gnier. At ikke barna i huset kan få spise seg mett på det de liker..latterlig. Klær og slikt er nå en ting. Men mat er et primærbehov man ikke må se seg blind på prislappen. Latterlig å telle kjøttbitene stedatteren spiser fra gryta. Forøvrig er ikke  alle nordmenn fan av den evinnelige brødmaten. 

Anonymkode: 51ca6...36d

• Liker 28
Skrevet
1 minutt siden, Antoinette skrev:

STEdatteren ja.

Hadde det vært ditt eget barn hadde du nok aldri sett på dette som en problem.

Her tenker jeg at du har rett, men en grunn til dette kan jo være at man har mer man skulle sagt om egne barns kost, ikke sant? Hadde det vært datteren til TS kunne hun gjort noe med dette, nå føler hun ikke at hun kan det. 

Det er ingen i et fellesskap som kan spise f.eks. 2/3 av kjøttet i en middag. Faren her må være en tafatt fyr. 

Anonymkode: e79f3...aac

• Liker 46
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alternativt, hadde dette vært mitt barn (jeg er ikke ts) ville jeg gitt barnet klar beskjed om at det ikke kan spise opp maten for alle andre. Men det har ikke en stemor «lov» til å gjøre.

Anonymkode: 53bd2...772

Jeg sier sånt til bonusbarna mine. Behandler de som jeg ville behandlet egne barn. Og mine egne barn får lov til å spise så mye de vil, derfor gjør også stebarna mine det. 

Hvor gammel er hun? Det er litt vesentlig. 

Skrevet
1 minutt siden, Pillarguri said:

Jeg tenker at dette er en bagatell.  Planen er at hun skal bo hos dere noen mnd så da vil dette snart ta slutt likevel.  Tenåringer er ofte sære og har litt fikse ideer.  Karbohydrater er det mange mennesker som unngår.

Hvis dere ikke har ekstremt trang økonomi så ville jeg ikke sagt noe, men latt henne styre på.  Om du steker en ekstra pakke med kjøttdeig til tacoen så koster det bare ca 30 kr og alle blir mett.  Kyllingbryst kan også kjøpes billig i store pakker på Obs. Går ut fra at mannen din slipper å betale bidrag når hun bor hos dere, og da går dere sikkert i pluss.

Konklusjonen er at når hun har konflikt med sin mor så er det viktig at hun kjenner varme og trygghet hos sin far.  Vær raus med henne så sparer du familien din for mye konflikter.

Litt usakelig her, men hvor får du tak i kjøttdeig pakker til 30,- ?  Jeg må bytte butikk!

• Liker 38
Skrevet

Hvor gammel er hun? Husk at tenåringer spiser mye da. De driver å utvikler seg fra barn til voksne. 

Anonymkode: 53904...b12

• Liker 10
Skrevet

For de som ikke skjønner at slik endring i kosten er dyrt; det er det faktisk... Jeg har nemlig vært gjennom det samme, bare at det var JEG som gikk over til denne dietten... 🙊 Siden det er jeg som handler og har kontroll på sum vi bruker på mat i måneden, så erfarte jeg at det er dyrt å spise mye kyllingfilet  osv. 

Jeg ble lei etter en måned, det ble rett og slett for mye styr å tilpasse min kost, og så savnet jeg både brød, potet og ris. 

Om trådstarter har små barn er det nok et sjokk å oppdage hvor mye tenåringer spiser, feks spiser mine sønner dobbelt så mye som meg😬 

Gå til innkjøp av bønner, kikerter og linser, rimelig og sunt for hele familien. 

Anonymkode: 9e557...3c0

• Liker 26
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt på sin plass å si til henne at hun ikke kan holde på å spise opp mesteparten av kjøttet på bekostning av dere andre. 
Far er unnvikende og stemor oppgitt men tør ikke bestemme siden det ikke er hennes barn. Helt vanlig problemstilling. 

Hvorfor spiser hun slik? Slanker hun seg? Kan hun ha begynnende spiseforstyrrelse? 

Anonymkode: 1861c...1e1

• Liker 31
Skrevet
5 minutter siden, ntrane skrev:

Litt usakelig her, men hvor får du tak i kjøttdeig pakker til 30,- ?  Jeg må bytte butikk!

Bunnpris har alltid det. I tillegg er det jo ymse tilbud, pluss man kan bruke kylling eller svinekjøttdeig.

Skrevet
2 minutter siden, ntrane skrev:

Coop kjøttdeig av svin kr 20, Coop kjøttdeig av lam kr 20. Har ikke nøyaktig pris på kjøttdeig av storfe, men ca. kr 30 for kjøttdeig (på tilbud) og ca. kr 50 for karbonadedeig.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, ntrane skrev:

Bunnpris feks, men det er bare 300g

• Liker 4
Skrevet

Hvis dette velter økonomien deres så må det være voldsomt stramt fra før.

Anonymkode: 7ffb2...ed8

• Liker 22
Skrevet

Ønsker hun å leve på lavkarbo, får hun finne seg en måte å redusere kostnaden på. En tier her og en tier her blir fort noen kroner. Jeg hadde aldri godtatt at noen, verken stebarn eller egne barn, skulle pelle ut kjøttbitene i gryteretten og la resten ligge igjen til esten av familien. Dårlig oppdragelse er vel hovedproblmet her.

Anonymkode: 0ba39...610

• Liker 41
Skrevet

Mine nevøer er slik. Husker jo selv hvordan det var å være tenåring, men når man blir invitert til min svigerinne på middag, og vi andre ikke får spist oss mette for at 3 gutter gafler innpå med hva det måtte være... Det er irriterende. Eller det som er irriterende, er at foreldrene ikke sier noe på at maten skal deles. 

Liten avsporing der, men jeg forstår deg ts. 

Anonymkode: 1ab9f...780

• Liker 21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...