AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #1 Skrevet 22. oktober 2019 Jeg har selv mistet mine nærmeste i alvor sykdom, både fysisk og psykisk sykdom, jeg har levd oppi det fra starten av mitt liv , og jeg har blitt involvert mye i sykdommene av både foreldre og helsepersonell opp igjennom. Sykdommene førte desverre til døden hos begge. Nå har jeg en svigermor som på meg virker fult fungerende, hun er i full jobb, og har nettverk rundt seg. Jeg skal ikke si at det er ensbetydende med å fungere , men det er noe annet enn hva jeg er vant med når det gjelder alvorlig sykdom. Det som er problemet er at hun bruker helsen som grunnlag for å ikke se oss. Det kan være veldig rare utsagn som for meg virker krisemaksmerende . F eks.: "Jeg kan ikke se dere akkurat nå om dagen. Jeg har en føflekk jeg skal sjekke, men det betyr ikke at det ER kreft, men det kan hende". "Jeg har så vondt i vaginaen, og det ødelegger nattesøvnen min. Jeg må si ifra når jeg har overskudd til å få besøk". Jeg vet hun har sjekket alt,og at det ikke er noe farlig. Jeg synes dette er veldig leit, og klarer ikke møte henne på disse grunnlagene. Det kan gå uker og nesten måneder mellom hver gang vi og barna våre ser henne pga disse eksemplene. Hun forteller også om manglende nattesøvn til mennesker vi har på besøk som hun ikke har møtt før, om hun tilfeldig er innom mens venner er her. Jeg blir litt flau. Anonymkode: 159c8...02c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #2 Skrevet 22. oktober 2019 Var tydeligvis ikke interessant nok dette. Anonymkode: 159c8...02c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #3 Skrevet 22. oktober 2019 Jeg besøker ikke min svigermor. Heldigvis aldri fått et forhold, jeg er der kanskje 1 gang pr år. En av grunnene er jo sykdomsprat, av en relativt frisk person. To timer med sykdom, ikke et ord får vi andre sagt. Skaper ikke akkurat grobunn for et forhold. Å det går helt greit det altså. Mannen får ta seg av den delen, så tar jeg meg av alt det andre. Anonymkode: 3968a...167
The Kitten Skrevet 22. oktober 2019 #4 Skrevet 22. oktober 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var tydeligvis ikke interessant nok dette. Anonymkode: 159c8...02c Gi folk litt tid til å svare før du begynner å mase... 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #5 Skrevet 23. oktober 2019 Ja hva ville dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 159c8...02c
solmåneogstjerner Skrevet 23. oktober 2019 #6 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg ville bare sagt ja og ok og lykke til. Og levd videre. Du kan ikke gjøre så mye med dette. 1
Mt3 Skrevet 23. oktober 2019 #7 Skrevet 23. oktober 2019 Trist, men tror ikke du får gjort noe med det. Virker som om hun har litt mangler på sosial kompetanse, med tanke på at hun legger ut om søvnproblemer til ukjente. Du kan prøve å formulere ett brev til henne der du skriver ned dine følelser og at du synes det er synd hun ikke får til å prioritere familie (barnebarn). Men pass på at det ikke blir formulert så det fremstår anklagende eller belærende.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #8 Skrevet 23. oktober 2019 Vondt i vaginaen. Den har jeg faktisk ikke hørt før. Anonymkode: a8d8b...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #9 Skrevet 23. oktober 2019 Forstår at du har ondt i vaginaen svigermor men det er sikkert ikke farlig. Sånn. Anonymkode: a8d8b...b8e
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #10 Skrevet 23. oktober 2019 Sammenliknet med det du har vært gjennom så klarer du ikke å ta henne alvorlig? Det kan jeg forstå, men hennes angst er jo reell, og det er kan skje et underliggende ønske om at noen viser at de bryr seg om henne også? Når noen klager over at et blåmerke gjør vondt i tre dager, så vil de kanskje bare ha en klem om du skjønner. Det koster ikke så mye å spørre hvordan hun har det, men du trenger ikke overdrive heller. En må nok bare leve side om side med litt irritasjon og oppgitthet iblant. Eller en får være litt overbærende. Har du forresten snakket med henne om hva du har vært igjennom? En kan lettere forstå om en er ærlig og prater om ting, uten å klandre noen eller sette seg som et offer. Nå skal en vel ikke gå rundt og være hverandres psykologer, tror ikke det er helt bra. Men å være litt rund iblant lønner seg nok. Anonymkode: 81f11...17a
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #11 Skrevet 23. oktober 2019 Gi denne boka til henne i julegave: https://www.ark.no/boker/Ingvard-Wilhelmsen-Hypokondri-9788253036106 Anonymkode: adb28...950
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #12 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg har også en svigermor som "alt" er galt med. Plutselig har hun kreft, og så har hun det ikke likevel, osv. Alltid prat om alt som feiler henne. Hun liker å få oppmerksomhet og medlidenhet. Hun lover ofte å komme på besøk, men hun kommer sjelden, fordi hun plutselig er syk. Vi sier bare uff og okei og orker ikke bry oss mer. Barnet vårt er foreløpig for ungt til å få med seg at farmor egentlig skulle komme på besøk, men ser for meg at vi ikke sier noe i fremtiden, og så får det bli en overraskelse om farmor faktisk kommer. Anonymkode: 542a4...ef0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå