Gå til innhold

Svigermor og krav....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg er litt oppgitt. Vi skal døpe minsten. Første barn til samboer, men ikke første barnebarn til hans mor. 

Jeg gikk med på å ha deres dåpskjole(stygg som pokker, ser ut som en gammal nattserk) Hun har kjøpt bånd, strikka sokker osv...

Jeg kom henne i forkjøpet med å kjøpe body og strømpebukse. Hun mente han skulle ha hvitskjorte under. 

Jeg hater den blåfarga på bånda, så jeg har kjøpt nye. De var lyseblå, jeg har kjøpt kongeblå. Sokkene....jeg ønsker ikke å bruke dem(ene grunnen er faktisk at hun krever at de skal brukes) så jeg skal få min mor til å strikke "tøffelsokker" som JEG ønsker. 

Dåpslua er et kapittel for seg selv.... 

Så til spm.... er det urimelig av meg å gjøre det? 

Anonymkode: 8e96f...b9e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fremstår barnslig og smålig.

Anonymkode: 84d8f...7f5

• Liker 33
Gjest padawan
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det gjør ikke svigermoren?

Skrevet

Selvfølgelig ikke urimelig.

Men dette er tydeligvis viktig for svigermor. 

Så jeg ville tatt en telefon (evt latt mannen gjøre det), og sagt rett ut at du også vil gjøre dette til ditt antrekk, at du vil at din mor skal være en del av det gjennom å strikke sokker. 

Akkurat nå bygger det opp til konflikt. Og det er ikke trivelig for noen å sikt. 

Anonymkode: 33949...43c

• Liker 17
Skrevet

Nei, synes ikke du er urimelig. Det er deres barn, deres ønsker. Det er lov å si fra på en hyggelig måte at dere hadde sett for dere/ønsker noe annet. 

Anonymkode: dbec4...455

• Liker 6
Skrevet

Dere døper et barn som ikke er gammel nok til å velge selv, dere tråkker på religionsfriheten til barnet. Det er et større problem her

Anonymkode: 3509b...23f

• Liker 19
Skrevet

Hvor er barnets far oppe i dette?

Har han noen meninger? Eller holder han helt kjeft fordi du og svigermor har gjort dåpsantrekk til en krigssone som ingen andre tør å mene noe om?

Hvor er dialogen med svigermor her?  Hvordan har du tenkt at dere skal kunne ha et godt forhold med henne fremover, der ikke mannen din og barna blir sittende i klemma mellom deg og henne?

Er dette antrekket virkelig SÅ viktig for deg? Eller er det noe av dette som er viktigere enn noe annet.
Jeg tenker det er kjempehyggelig om barna blir døpt i familiens tradisjonelle dåpskjole. Men du kunne hatt dialog med svigermor om fargen på båndene, når de uansett måtte kjøpes nye. Kanskje kunne du fått valgt farge. (Ikke for det, det er vel enten lyseblått eller rosa det pleier å være.)

På meg virker det som om svigermor har veldig lyst til å være en stor del av planleggingen her. Hun synes dette er kjempestas, til tross for at det ikke er første barnebarn.
Og så fremstår du som en litt trassig unge, som blir sur fordi hun blander seg mer enn du vil. Og som istedenfor å snakke med henne og finne et kompromiss dere begge (Alle tre, om mannen inkluderes) er fornøyd med, så protesterer du demonstrativt som en trassig unge.

Ta initiativ til dialogen. Du trenger ikke være dørmatte, men du trenger ikke være kontrollfrik heller.
Sett deg ned og fortell at du synes det er veldig hyggelig at hun vil engasjere seg. Men du har veldig spesifikke ønsker om hvordan dåpen skal være, og synes du har strekt deg langt når dere bruker dåpskjolen. Derfor ønsker du å kunne velge tilbehøret mer selv.

Slik det er nå, så spiller du jo moren din og svigermor opp mot hverandre. Du sier med handlinger at din mor er viktigere enn svigermor. Ettersom du lar begge strikke sokker i den tro at de skal brukes, men du bruker bare de du får av din mor.

Anonymkode: e1f83...5d7

• Liker 6
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Sikker på at dåpskjolen ikke er stygg overhode

• Liker 4
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan svigermor har presentert disse plaggene, men jeg tror du gjør lurt i å ta en ikke-konfronterende tone tilbake. Når dåpskjolen er fra hennes side, går det helt an å si at du har spurt din mor om å strikke sokker for å ha noe fra begge sider, og at du ønsker kongeblå bånd. Lat for all del som om du har forståelse for at svigermor har tanker om antrekket, men bare stå på ditt at begge slekter bidrar. 

• Liker 13
Skrevet

Det skal være foreldrene som bestemmer. :) Skjønner ikke helt hvorfor dette engang skal diskuteres?

Min svigermor var veldig villig til å velge NAVN til vårt første barn, og sa at navnet vi hadde allerede valgt var stygt. Jeg sa bare at de har allerede valgt navn til deres barn, vi velger navn til våre barn, og at hvis de er så glade i valg av navn så får det kjøpe seg katt eller hund og velge navn til det, men vårt barn blir ***** og that's it. Case closed. 

Anonymkode: 689b6...f52

• Liker 13
Skrevet

Mannen har sagt seg enig i bånda, hun bare kjøpte bånd. Hun bare strikka sokker uten å spør. Jeg ønsker ikke å bruke lyseblått, jeg liker ikke den farga. Og mannen syns det var finere med mørkere blå. 

Jeg mener INGEN kan komme å kreve hva ungen SKAL ha på seg! Hadde det vært min mor, så hadde jeg likevel gjort som jeg ønska! 

Sånn jeg har forstått det så var det svigermor som stod for og hadde kontrollen på de andre barnebarnas dåp. Men det er veldig uaktuelt her. Jeg har hatt 2 barnedåper før. 

Saken er vel at jeg ønsker ikke å bli pressa til noe jeg ikke ønsker, og mannen er enig med meg, men han gidder ikke ta den med sin mor. 

Ts

• Liker 5
Skrevet

Så utrolig hyggelig av din svigermor å tilby kjole og bidra med sokker etc. Kanskje din mor kan bidra med et antrekk til resten av dåpsdagen - kjolen er da vel bare på en kort tid uansett. Båndet mener jeg du fint kan bytte, men husk å takke din svigermor for det du har fått og pent si at du har litt annen smak.

Anonymkode: cf308...2de

• Liker 7
Skrevet

Jeg er evig takknemlig for at min svigermor spurte om vi ville bruke deres dåpskjole, og også spurte hville farger jeg ønska på båndene. Kjolen er ikke fin, men det er en familiekjole, og ærlig talt så er det få dåpskjoler som er direkte pene. 

Det sagt, så syns jeg du virker veldig hissig og påståelig, og ganske ufin i fremtoningen din. At du bare overgår henne på pur faen er barnslig og smålig, selv om det er ditt barn og samboer er enig. Slikt kan man ta som en samtale, å informere før du gjør noe og ikke bare gjøre det og drite i resten. 

Og med det sagt, så syns jeg fortsatt dette er opp til deg og din samboer, og dere bestemmer naturligvis selv. Men man bør ha respekt for svigerfamilien og deres tradisjoner, nok til å i allefall forklare hvorfor du ikke vil følge de. 

Anonymkode: 140d0...426

• Liker 3
Skrevet

Noen ganger kan det være greit å inngå et kompromiss; dåpskjolen fra din manns familie og resten bestemmer dere foreldre.

Det med kompromiss er noe både svigermor og svigerdatter bør tenke over 😬

Skrevet

Skjønner ikke hva svigermor har med deres dåp å gjøre. Selvfølgelig er alt som har med dåpen av deres barn deres valg, og KUN DERES!!

Anonymkode: dbc92...a21

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er evig takknemlig for at min svigermor spurte om vi ville bruke deres dåpskjole, og også spurte hville farger jeg ønska på båndene. Kjolen er ikke fin, men det er en familiekjole, og ærlig talt så er det få dåpskjoler som er direkte pene. 

Det sagt, så syns jeg du virker veldig hissig og påståelig, og ganske ufin i fremtoningen din. At du bare overgår henne på pur faen er barnslig og smålig, selv om det er ditt barn og samboer er enig. Slikt kan man ta som en samtale, å informere før du gjør noe og ikke bare gjøre det og drite i resten. 

Og med det sagt, så syns jeg fortsatt dette er opp til deg og din samboer, og dere bestemmer naturligvis selv. Men man bør ha respekt for svigerfamilien og deres tradisjoner, nok til å i allefall forklare hvorfor du ikke vil følge de. 

Anonymkode: 140d0...426

Akkurat dette. 

Mine barn er døpt i en 100 år gammel kjole som er brukt av faren, hans søsken, moren og mange familiemedlemmer. Den er heklet og sydd av moren til svigermor. 

Jeg synes det er en ære egentlig å få den tilitten til å bruke noe som er så utrolig viktig for slekta. 

Hadde aldri falt meg inn å Ikke bruke den fordi jeg synes mer moderne kjoler var penere. 

Synes du høres enormt kranglevoren og konfliktskapende ut, selv om du selvsagt skal få lov å velge egne bånd og sokker om du vil det. 

Og du... Sett deg i hennes sko... Sønnen hennes har sagt ja til at hun skal lage fotplagg. Så gjør hun det, med mye tid og omsorg, så sier du at de ikke er bra nok og at de vil du virkelig ikke ha. Du fremstår ikke akkurat sympatisk. 

Anonymkode: c88f5...704

• Liker 8
Skrevet

Ja du er urimelig. Og du virker ordentlig ufin på måten du ordlegger deg. Håper jeg aldri får en svigerdatter som deg🤔

Anonymkode: e993f...a05

• Liker 4
Skrevet

Dere er foreldre til barnet, dere bestemmer. 

Anonymkode: c6581...b10

• Liker 2
Skrevet

Dere bestemmer selvsagt selv. Men er dette så voldsomt viktig at du er villig til å skape dårlig stemning og kanskje et dårlig forhold fremover? 

Og: sokker under en dåpskjole synes ikke....

• Liker 3
Skrevet

Mannen har ikke sagt hverken ja eller nei til sokkene. Hun sa bare: jeg skal strikke hvite sokker han skal ha under kjolen. 

Mulig jeg høres ut som svigerdatter fra helvete, men jeg er drit lei av at hun setter krav om hva vi skal.. 

Og nei, mannen gidder ikke si noe, så da blir det opp til meg..

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...