Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som til stadighet melder seg syk. Personen skriver seg opp på vakter, men samme dag som h#n skal på jobb, kommer det meldinger om sykdom. Dette har begynt å skje så ofte , at vi andre lurer på hva som egentlig "skjer". Vi blir og satt i situasjoner der det må dekkes inn med vikar , og det er ikke så lett i helger og på netter. Bør ikke leder ta dette opp med vedkommende? Det er blitt et skikkelig irritasjonsmoment for oss andre, som ikke er så bra i lengden for noen. Innspill ?

Anonymkode: 640fd...39c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo en god leder bør se dette og ta tak i det. Jobbet i helse i mange år, og innimellom kommer det slike folk. De ser ikke selv engang at de er mye borte fra jobb. Nå skal man jo ikke spekulere i andres sykdom, og klart vi alle kan bli syke. Men mår man begynner å føle at sykdommen alltid kommer da og da, så blir det til man begynner å lure.

Det første som burde skje er jo at personen får mindre vakter h*n har søkt på, for er jo viktig for arbeidsplassen at den som tar på seg ekstravakter faktisk dukker opp. Har man en kronisk sykdom som gjør man ofte er borte fra jobb, bør man kanskje ikke ta på seg ekstravakter? 

Pr nå har vi en som av en eller annen grunn nekter å følge rutiner, vi sier i fra og vips er personen syk. Blir veldig synelig.

Anonymkode: a0070...6e0

• Liker 1
Skrevet

Skjønner irritasjonen, men er vel strengt tatt ikke din sak?

Anonymkode: 41de4...fa3

• Liker 14
Skrevet

Hva leder gjør vet jo ikke du, pass på deg selv du.

Anonymkode: aa7fc...b5e

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner irritasjonen, men er vel strengt tatt ikke din sak?

Anonymkode: 41de4...fa3

Jo, dersom hun til stadighet må jobbe dobbeltvakter og lete desperat etter vikar på kort varsel blir det det.

Anonymkode: 21a50...042

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo, dersom hun til stadighet må jobbe dobbeltvakter og lete desperat etter vikar på kort varsel blir det det.

Anonymkode: 21a50...042

Det er fortsatt ikke din sak, det er en sak for lederen din - og det kan jo hende noe allerede gjøres.

Anonymkode: bc0d1...ea0

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo en god leder bør se dette og ta tak i det. Jobbet i helse i mange år, og innimellom kommer det slike folk. De ser ikke selv engang at de er mye borte fra jobb. Nå skal man jo ikke spekulere i andres sykdom, og klart vi alle kan bli syke. Men mår man begynner å føle at sykdommen alltid kommer da og da, så blir det til man begynner å lure.

Det første som burde skje er jo at personen får mindre vakter h*n har søkt på, for er jo viktig for arbeidsplassen at den som tar på seg ekstravakter faktisk dukker opp. Har man en kronisk sykdom som gjør man ofte er borte fra jobb, bør man kanskje ikke ta på seg ekstravakter? 

Pr nå har vi en som av en eller annen grunn nekter å følge rutiner, vi sier i fra og vips er personen syk. Blir veldig synelig.

Enig. Tenker det er leders ansvar å ta tak i. Takk for godt innspill.

Ts

• Liker 4
Skrevet

Dette er en gylden mulighet til å vise toleranse slik at vedkommende ikke havner på nav og kanskje blir ufør. Det er nå dere kan vise at dere er ok med mennesker på arbeidsplassen som har ustabil helse og som ikke kan yte like godt som friske. 

Anonymkode: 17ce5...a86

• Liker 11
Skrevet

Det er da definitivt også kollegaers sak om en person stadig setter de andre i en situasjon hvor vakter må dekkes på kort varsel. Jeg har flere ganger endt med dobbelvakt fordi kollega varsler på kort varsel og det er umulig å få tak i annen vikar. Det er selvsagt leder sitt ansvar å ta tak i problematikken. Og ingen har noe med hvorfor en person melder seg syk støtt og stadig. Men når det blir et mønster på det, og vedkommende setter seg opp og deretter blir syk -og dette skjer gjentatte ganger -så må leder ta tak i det. Og kollegaene har all rett til å reagere og melde sin bekymring til leder. Så blir det opp til leder hva som må gjøres videre. Men vedkommende bør iallfall ikke få ekstravakter før hen har vært på jobb uten fravær i lengre perioder.

Dessuten bør dette med sykepenger seriøst revurderes -det bør feks ikke utbetales sykepenger for ekstravakter man har påtatt seg utenom sin vanlige turnus/vaktplan. For det er i utgangspunktet ikke forventet lønn/inntekt -det er EKSTRALØNN for å jobbe EKSTRA utenom vanlig arbeid. Og om man blir syk, så bør slike ekstravakter ikke regnes med i sykelønn. Da hadde det blitt betraktelig mindre fraværsproblematikk også. På et tidspunkt kommer dette til å skje -for Norge har ikke råd til dette misbruket av velferdsstaten så mye lengre. Og selv om mange er ærlige iht sykdom etc -så er det INGEN tvil om at mange misbruker systemet. 

Anonymkode: 9275a...f7a

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er en gylden mulighet til å vise toleranse slik at vedkommende ikke havner på nav og kanskje blir ufør. Det er nå dere kan vise at dere er ok med mennesker på arbeidsplassen som har ustabil helse og som ikke kan yte like godt som friske. 

Anonymkode: 17ce5...a86

:kari:

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt ikke din sak, det er en sak for lederen din - og det kan jo hende noe allerede gjøres.

Anonymkode: bc0d1...ea0

Når det i stor grad går utover egen jobb (og i mange tilfeller også fritid hvis man må jobbe dobbelt opp) så blir det ens egen sak jo. Klar over at det er leders sak, men dersom slikt får pågå lenge så tyder det jo på at leder da ikke gjør jobben sin. Så da er min respons til det selvsagt ikke at jeg tar det med den med fravær, men med fagforening og leder i samme rom, med tilhørende argumentasjon fra min side om at ledelsen ikke følger opp med tanke på et forsvarlig arbeidsmijø relatert til situasjonen. 

Anonymkode: b2258...ae4

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en kollega som til stadighet melder seg syk. Personen skriver seg opp på vakter, men samme dag som h#n skal på jobb, kommer det meldinger om sykdom. Dette har begynt å skje så ofte , at vi andre lurer på hva som egentlig "skjer". Vi blir og satt i situasjoner der det må dekkes inn med vikar , og det er ikke så lett i helger og på netter. Bør ikke leder ta dette opp med vedkommende? Det er blitt et skikkelig irritasjonsmoment for oss andre, som ikke er så bra i lengden for noen. Innspill ?

Dette har ikke du noe med.

Pass jobben din du, gjør det du skal.

Anonymkode: 0bec4...45c

• Liker 1
Skrevet

Vi har samme case. Personen har helgekontrakt men har vært syk hver helg siden han/hun ble tilsatt for mellom 6 og 12 mnd siden. En av mine oppgaver på vakt er å få inn vikarer om det blir meldt sykdom, og derfor kan jeg ikke si at det er et problem. Vanskelig ja, men det er tross alt jobben min.

Anonymkode: 9a2f7...d6f

• Liker 2
Skrevet

Dette er det nok flere som har vært utfor ja. Sette seg på ekstravakter, men ikke møte opp. Så får de allikevel betalt for den ekstravakten de aldri jobbet. Dette kan skje alle, men det skjer ikke hver gang. Da er det ikke normalt. 
Det er leder sitt ansvar, men jeg synes det er helt greit at kollegaer også kan si sitt. Dersom de til stadighet må steppe inn på kort varsel eller til stadighet gå doble vakter, så øker også sjansen for sykdom hos de. Arbeidsmoral hos enkelte er på et bunnivå dessverre.

Har man kjent sykdomsproblematikk og selv ser at man til stadighet ikke kan ta de vaktene man selv har satt seg opp på, ja da får man ta ansvar og enten bytte jobb eller ikke sette seg opp på disse vaktene.

Anonymkode: 2647b...2fc

• Liker 3
Skrevet

Det er da definitivt også kollegaers sak om en person stadig setter de andre i en situasjon hvor vakter må dekkes på kort varsel. Jeg har flere ganger endt med dobbelvakt fordi kollega varsler på kort varsel og det er umulig å få tak i annen vikar. Det er selvsagt leder sitt ansvar å ta tak i problematikken. Og ingen har noe med hvorfor en person melder seg syk støtt og stadig. Men når det blir et mønster på det, og vedkommende setter seg opp og deretter blir syk -og dette skjer gjentatte ganger -så må leder ta tak i det. Og kollegaene har all rett til å reagere og melde sin bekymring til leder. Så blir det opp til leder hva som må gjøres videre. Men vedkommende bør iallfall ikke få ekstravakter før hen har vært på jobb uten fravær i lengre perioder.

Dessuten bør dette med sykepenger seriøst revurderes -det bør feks ikke utbetales sykepenger for ekstravakter man har påtatt seg utenom sin vanlige turnus/vaktplan. For det er i utgangspunktet ikke forventet lønn/inntekt -det er EKSTRALØNN for å jobbe EKSTRA utenom vanlig arbeid. Og om man blir syk, så bør slike ekstravakter ikke regnes med i sykelønn. Da hadde det blitt betraktelig mindre fraværsproblematikk også. På et tidspunkt kommer dette til å skje -for Norge har ikke råd til dette misbruket av velferdsstaten så mye lengre. Og selv om mange er ærlige iht sykdom etc -så er det INGEN tvil om at mange misbruker systemet. 

Ha ha. Får håpe du selv aldri blir syk. Dette har du tydeligvis ikke peiling på!

Anonymkode: 98c01...285

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har samme case. Personen har helgekontrakt men har vært syk hver helg siden han/hun ble tilsatt for mellom 6 og 12 mnd siden. En av mine oppgaver på vakt er å få inn vikarer om det blir meldt sykdom, og derfor kan jeg ikke si at det er et problem. Vanskelig ja, men det er tross alt jobben min.

Anonymkode: 9a2f7...d6f

Selvsagt kan du si at det er et problem, og jeg vil jo si at det da også er en del av jobben din. Dvs. du snakker selvsagt ikke med den som melder seg syk, men med leder. Og da sier du ganske enkelt at det er tydelig at det ikke er nok regulær bemanning, at vikarbruken har økt mye noe som øker kostnadene for butikken. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ha ha. Får håpe du selv aldri blir syk. Dette har du tydeligvis ikke peiling på!

Anonymkode: 98c01...285

Ikke meg du siterer, men ikke peil på? Den du siterer er spot on, det er et leders ansvar å sørge for et minimum av bemanning, og det er ikke bare bedriften som skal betale for kronisk sykdom. Da må leder heller gjøre det korrekt, som er å diskutere langvarig sykemelding med den enkelte. 

Og nei, man får i prinsippet ikke lønn for ekstravakter utover det som er sin vanlige stilling, og da beregnes det heller ikke sykepenger av ekstraarbeid som ikke er utført. Sykelønnen din beregnes ut fra det man jobber fast, evt. et gjennomsnitt av det man faktisk har jobbet den siste tiden hvis man ikke har hatt noen fast stillingsprosent. Man man kan ikke påberope seg at den skal beregnes på grunnlag av ekstravakter man faktisk ikke jobbet.  

Skrevet

Hos oss ( jobber i helsevesenet) får vi kun lønn hvis vi møter opp på ekstravakter, hvis vi er syke blir vakten strøket. Dette gjelder både spl og leger. Alle er inneforstått med dette og syns det er helt greit. Vi er en avd med under 2 % sykefravær for spl og under 1% for legene. Så alle stortrives på jobb. 

Anonymkode: 1ee0b...b98

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss ( jobber i helsevesenet) får vi kun lønn hvis vi møter opp på ekstravakter, hvis vi er syke blir vakten strøket. Dette gjelder både spl og leger. Alle er inneforstått med dette og syns det er helt greit. Vi er en avd med under 2 % sykefravær for spl og under 1% for legene. Så alle stortrives på jobb. 

Det er ikke lov. Hadde meldt i fra til arbeidstilsynet. Slikt skal ikke skje. Har kun 50% fast og må derfor ha ekstravakter for å overleve. Skulle jeg blitt syk på en av de og ikke fått betalt måtte jeg uansett sykdom troppet opp på jobb. Noe sikkert Frøken Olsen med lungebetennelse og nedsatt imunforsvar hadde likt. 

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov. Hadde meldt i fra til arbeidstilsynet. Slikt skal ikke skje. Har kun 50% fast og må derfor ha ekstravakter for å overleve. Skulle jeg blitt syk på en av de og ikke fått betalt måtte jeg uansett sykdom troppet opp på jobb. Noe sikkert Frøken Olsen med lungebetennelse og nedsatt imunforsvar hadde likt. 

For oss er dette helt greit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...