AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #1 Skrevet 22. oktober 2019 Dette er på ingen måte et hat-innlegg til de som ønsker seg barn, eller fordømmende på noen måte. Jeg lurer oppriktig bare på HVORFOR man skal få barn... Inntrykket mitt er nemlig det at 1. Forholdet du har med samboeren din blir enten dårligere, eller ryker, når man får barn. Det blir mer krangling, dårligere økonomi, mindre voksentid. Selv de som har vært sammen i flere år før de får barn, går fra hverandre når barna enda er små. Jeg synes det er så forferdelig trist å tenke på barn som må vokse opp med splittet familie, steforeldre, osv. 2. Verden har for mange mennesker. Vi trenger ikke at antallet mennesker går opp, heller ned. Er det ikke egentlig mer miljøvennlig å IKKE produsere flere barn? 3. Det er dyrt og vanskelig å ha barn slik man burde ha dem. Å la barnehagen oppdra barna sine fra 07-16 hver dag, der man bare får se de på kvelden og i helgene... Jeg blir også helt sjokkert når jeg hører hva folk betaler i utgifter til barnehage, utstyr, aktiviteter osv med barn. Jeg skjønner det er opp til en selv, til en viss grad, hvor mye man vil bruke på barna sine. Men likevel, det er dyrt med barn. Og man får lite tid til dem, når man må jobbe for å kunne betale for ungene. 4. Man må ofre seg selv. Man må gi opp livet sitt for noen andre, og jeg skjønner at man gjør det av hormoner og morsinstinkt nærmest som den største selvfølge når man får barn. Jeg skjønner man elsker dem og ikke kan se for seg et liv uten omtrent, når de først er der. Men likevel... Tanken på å gi opp livet mitt, slik jeg liker det nå, for alle de ovenstående punktene... Samtidig med at jeg ikke får livet mitt tilbake slik det er nå før jeg er pensjonist nesten. Nei. Hvorfor får man barn? Er det frykt for å være alene på helligdager og når man blir gammel? Fordi man føler man må føre genene sine videre? Jeg trives godt i eget selskap, har flere søsken og mange venner uten barn, har dyr jeg heller ofte foretrekker å være sammen med enn folk... Min konklusjon er nok at det er langt flere ulemper enn fordeler med å få barn, men ønsker gjerne å høre andre synspunkt. Er det noen som oppriktig angrer på at de fikk barn? Anonymkode: d7a2d...80b 35
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #2 Skrevet 22. oktober 2019 Man skal ikke, men man kan hvis man vil. De er en byrde og en utgift, men det er jo alle interesser. Man lever ikke for å samle penger, man samler penger for å leve, og barn er en av greiene man kan velge å bruke dem på. Anonymkode: f87ef...a8a 18
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #3 Skrevet 22. oktober 2019 "Min konklusjon er nok at det er langt flere ulemper enn fordeler med å få barn, men ønsker gjerne å høre andre synspunkt. " Dette er er noe som gjelder for DEG. Hvorfor i alle dager skal andre tenke likt som deg? Det er jo ikke som om du sitter på det rette svaret for andre enn deg selv? Du liker jo dyr bedre enn folk, så for deg er jo en pusekatt et bedre alternativ enn en siklende småunge. Anonymkode: 948ca...86c 13
Gjest ana0603 Skrevet 22. oktober 2019 #4 Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Dette må være den mest egoistiske tråden jeg har lest denne måneden, ekkelt. Endret 22. oktober 2019 av ana0603
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 Populært innlegg #5 Skrevet 22. oktober 2019 1 minutt siden, ana0603 skrev: Dette må være den mest egoistiske tråden jeg har lest denne uken, ekkelt. Ikke egoistisk, men realistisk. Flere burde tenkt gjennom dette før de setter barn til verden. Er helt enig med TS 👍 Anonymkode: 26f0c...34f 63
*nordby* Skrevet 22. oktober 2019 #6 Skrevet 22. oktober 2019 Jeg hadde lyst å lage et kjærlighetsbarn med mannen min. Å se hvordan barnet ville likne på oss. Og å oppdra barnet sammen. Og barnet har bragt oss enda nærmere sammen, til tross for at ingen av oss trodde det kunne være mulig engang ❤ 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #7 Skrevet 22. oktober 2019 Er enig til en viss grad med ts. Jeg ble tante for ikke så lenge siden, og på søndag ble jeg fadder for første gang. Har fått et litt annet syn på dette med å få barn etter det. Det er virkelig hyggelig og mye selskap i disse smårollingene. ☺️ Allikevel har det ikke gjort at jeg har endret mening om å bli mor selv. Det er en jobb man har resten av livet(selv etter at barna har blitt voksne), og det er helt anderledes enn å være tante og gudmor. Så for min del holder det, og jeg er fornøyd med det 😊 Anonymkode: 6c585...b68 11
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #8 Skrevet 22. oktober 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er på ingen måte et hat-innlegg til de som ønsker seg barn, eller fordømmende på noen måte. Jeg lurer oppriktig bare på HVORFOR man skal få barn... Inntrykket mitt er nemlig det at 1. Forholdet du har med samboeren din blir enten dårligere, eller ryker, når man får barn. Det blir mer krangling, dårligere økonomi, mindre voksentid. Selv de som har vært sammen i flere år før de får barn, går fra hverandre når barna enda er små. Jeg synes det er så forferdelig trist å tenke på barn som må vokse opp med splittet familie, steforeldre, osv. 2. Verden har for mange mennesker. Vi trenger ikke at antallet mennesker går opp, heller ned. Er det ikke egentlig mer miljøvennlig å IKKE produsere flere barn? 3. Det er dyrt og vanskelig å ha barn slik man burde ha dem. Å la barnehagen oppdra barna sine fra 07-16 hver dag, der man bare får se de på kvelden og i helgene... Jeg blir også helt sjokkert når jeg hører hva folk betaler i utgifter til barnehage, utstyr, aktiviteter osv med barn. Jeg skjønner det er opp til en selv, til en viss grad, hvor mye man vil bruke på barna sine. Men likevel, det er dyrt med barn. Og man får lite tid til dem, når man må jobbe for å kunne betale for ungene. 4. Man må ofre seg selv. Man må gi opp livet sitt for noen andre, og jeg skjønner at man gjør det av hormoner og morsinstinkt nærmest som den største selvfølge når man får barn. Jeg skjønner man elsker dem og ikke kan se for seg et liv uten omtrent, når de først er der. Men likevel... Tanken på å gi opp livet mitt, slik jeg liker det nå, for alle de ovenstående punktene... Samtidig med at jeg ikke får livet mitt tilbake slik det er nå før jeg er pensjonist nesten. Nei. Hvorfor får man barn? Er det frykt for å være alene på helligdager og når man blir gammel? Fordi man føler man må føre genene sine videre? Jeg trives godt i eget selskap, har flere søsken og mange venner uten barn, har dyr jeg heller ofte foretrekker å være sammen med enn folk... Min konklusjon er nok at det er langt flere ulemper enn fordeler med å få barn, men ønsker gjerne å høre andre synspunkt. Er det noen som oppriktig angrer på at de fikk barn? Anonymkode: d7a2d...80b Punkt 1: FEIL Punkt 2: FEIL. Punkt 3. Delvis riktig.. barn er dyrt ja, det skal du ha Punkt 4: Stort sett FEIL: At man må ofte seg selv er riktig... at livet tar nærmest slutt? ehehehe morsom du.. rlivet blir en BERIKELSE med barn! Anonymkode: 06da8...7b2 11
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #9 Skrevet 22. oktober 2019 6 minutter siden, ana0603 skrev: Dette må være den mest egoistiske tråden jeg har lest denne måneden, ekkelt. Hvorfor i all verden er den det? Å få barn er ikke for alle og ulempene hun nevner er reelle. Anonymkode: e0bac...770 41
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #10 Skrevet 22. oktober 2019 Det er nok for mange meningen med livet. Og det gir jo mening, siden det er det eneste som fører oss som menneskehet videre. To each their own, men det der miljøargumentet er kvalmt. "Siden afrikanerne får så mange barn bør nordmenn bare slutte å reprodusere seg." Seriøst, slutt. Anonymkode: d00cc...7f5 8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #11 Skrevet 22. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er enig til en viss grad med ts. Jeg ble tante for ikke så lenge siden, og på søndag ble jeg fadder for første gang. Har fått et litt annet syn på dette med å få barn etter det. Det er virkelig hyggelig og mye selskap i disse smårollingene. ☺️ Allikevel har det ikke gjort at jeg har endret mening om å bli mor selv. Det er en jobb man har resten av livet(selv etter at barna har blitt voksne), og det er helt anderledes enn å være tante og gudmor. Så for min del holder det, og jeg er fornøyd med det 😊 Anonymkode: 6c585...b68 *om å ikke bli mor selv* skulle det stå 😊 Anonymkode: 6c585...b68
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #12 Skrevet 22. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Punkt 1: FEIL Punkt 2: FEIL. Punkt 3. Delvis riktig.. barn er dyrt ja, det skal du ha Punkt 4: Stort sett FEIL: At man må ofte seg selv er riktig... at livet tar nærmest slutt? ehehehe morsom du.. rlivet blir en BERIKELSE med barn! Anonymkode: 06da8...7b2 Det verste man kan gjøre for miljøet er faktisk å få barn. Anonymkode: e0bac...770 22
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #13 Skrevet 22. oktober 2019 Du står helt fritt til å ikke ønske deg barn eller å få barn. Dersom du skal kritisere de som får barn lurer jeg på en ting: Når du blir gammel og hjelpetrengende, har du da tenkt å kun motta hjelp fra jevngamle? Anonymkode: 6fb84...df6 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #14 Skrevet 22. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du står helt fritt til å ikke ønske deg barn eller å få barn. Dersom du skal kritisere de som får barn lurer jeg på en ting: Når du blir gammel og hjelpetrengende, har du da tenkt å kun motta hjelp fra jevngamle? Anonymkode: 6fb84...df6 Det er ikke vits i å diskutere med TS... kan være morsomt, men altså ikke vits i... For det første er TS veldgig trangsynt.... For det andre så må man faktisk ha barn for å diskutere fordeler/ulemper med barn... Joda, vi vet alle at det å få barn f.eks koster penger, tærer på en, man blir sliten, det går ut over fritiden bla bla bla... men man må faktisk HA barn for å virkelig forstå dette. Ellers er det bare tomprat. At noen som ikke har egne barn skal holde foredrag om dette temaet blir bare tull... Anonymkode: 06da8...7b2 8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #15 Skrevet 22. oktober 2019 Man får barn fordi man har lyst på barn? Fordi man ønsker å bidra til at slekten og menneskeheten går videre? (Om INGEN får barn, så utrydder jo menneskeheten seg selv.) Fordi barn er givende, og koselig, og et felles prosjekt med en du allerede er utrolig glad i? Det er bare en andel som går fra hverandre etter at de har fått barn. Hvor mange er det ikke som går fra hverandre FØR de har fått barn? Kanskje passet man ikke sammen i utgangspunktet. Kanskje vokste man fra hverandre. Eller kanskje valgte man bort partner og barn til fordel for noe annet? Ja, det koster en del å ha barn. Så det er en reell vurdering man burde gjøre før man får dem. Har jeg råd til å gi dette barnet det det trenger? Man gir ikke opp livet sitt heller. Man prioriterer bare annerledes. Man velger varianter av det man gjorde før, som også kan gjøres med barn. (Med unntak, kanskje, av de aller første årene, da barna uansett krever at du setter mye av livet på "hold". Men selv da er det mange som klarer å prioritere å gjøre det som er viktig for dem.) Det er jo ikke sånn at ALLE MÅ ha barn. Det er frivillig for de aller fleste. Så om du ikke forstår hvorfor du skal få barn, så er det bare å la være. Men du trenger ikke å fortelle alle andre at de er idioter bare for at de velger annerledes enn deg. (På samme måte som det er uforståelig for deg at folk kan få barn, så er det helt uforståelig for meg at noen ikke ønsker seg dem. Men jeg går da ikke rundt og krever at de forklarer seg for meg likevel. De gjør sine valg, jeg gjør mine, og så lenge ikke deres valg er direkte skadelige for noen, så legger ikke jeg meg oppi dem!) Anonymkode: 0bbc4...3bb 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #16 Skrevet 22. oktober 2019 For å øke populasjonen. Anonymkode: 393a7...f6c 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #17 Skrevet 22. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du blir gammel og hjelpetrengende, har du da tenkt å kun motta hjelp fra jevngamle? Anonymkode: 6fb84...df6 Jeg har spart millioner på å ikke ha barn. Så har mer enn nok penger til en privat sykehjemsplass. Til og med i utlandet, med litt sol og varme. Og all mulig annen hjelp og service jeg kan tenke meg. Det å få hjelp når man blir gammel må være det dårligste argumentet for å få barn noen sinne. Ikke bare er man dønn egoist, men man har også urealistiske forventninger til hvordan familie stiller opp. Anonymkode: e0953...89a 25
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #18 Skrevet 22. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har spart millioner på å ikke ha barn. Så har mer enn nok penger til en privat sykehjemsplass. Til og med i utlandet, med litt sol og varme. Og all mulig annen hjelp og service jeg kan tenke meg. Det å få hjelp når man blir gammel må være det dårligste argumentet for å få barn noen sinne. Ikke bare er man dønn egoist, men man har også urealistiske forventninger til hvordan familie stiller opp. Anonymkode: e0953...89a Det var ikke poenget til personen du siterte. Dersom ingen får barn, hvem skal ta seg av de eldre? Skal du kjøpe disse velferdstjenestene av andre som er like gamle som deg selv? Anonymkode: e8692...7db 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #19 Skrevet 22. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke vits i å diskutere med TS... kan være morsomt, men altså ikke vits i... For det første er TS veldgig trangsynt.... For det andre så må man faktisk ha barn for å diskutere fordeler/ulemper med barn... Joda, vi vet alle at det å få barn f.eks koster penger, tærer på en, man blir sliten, det går ut over fritiden bla bla bla... men man må faktisk HA barn for å virkelig forstå dette. Ellers er det bare tomprat. At noen som ikke har egne barn skal holde foredrag om dette temaet blir bare tull... Anonymkode: 06da8...7b2 Heller omvendt. Den trangsynte er nok deg. Men jeg tror ikke det hjelper å forklare dette til deg. Anonymkode: 6376b...9d7 14
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #20 Skrevet 22. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har spart millioner på å ikke ha barn. Så har mer enn nok penger til en privat sykehjemsplass. Til og med i utlandet, med litt sol og varme. Og all mulig annen hjelp og service jeg kan tenke meg. Det å få hjelp når man blir gammel må være det dårligste argumentet for å få barn noen sinne. Ikke bare er man dønn egoist, men man har også urealistiske forventninger til hvordan familie stiller opp. Anonymkode: e0953...89a Hvem skal da ta imot alle disse millionene du skryter av at du har dersom ingen får barn? Anonymkode: 6fb84...df6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå