Gå til innhold

Gatevold i Oslo fortell meg om foreldrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt rystet over utviklingen om dagen. Leder mye i media om hva folk mener bør gjøres for å forebygge osv osv. Men her har det jo gått helt galt i oppdragelsen av disse unge menn og kvinner. 

Jeg kjenner ikke disse foreldrene det gjelder. Men jeg lurer fælt på hva det er de gjør som fører til at ungene deres ender opp slik. Kjenner du disse foreldrene? Hva er det som  gjør at de ikke oppdrar ungene sine til å ha ambisjoner om å bli noe mer samfunnsnyttig enn aggressiv ungdomskriminell? 

Fortell! 

Anonymkode: 8f241...6f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ikke foreldrene til disse ungdommene som står om i media, men da jeg var yngre kjente jeg en del ungdommer som oppførte seg likt. De stjal fra andre jevnaldrende, slåss (ofte med kniver, jernstenger, balltre), lå med eldre menn for penger osv. Kun jentene det siste.

Felles for de fleste foreldrene var at de var mest opptatt av at barna kom hjem for å hjelpe foreldrene innimellom og praktiserte religionen i form av bønn, klær, høytider etc. Utenom det ga foreldrene totalt f. Guttene var stort sett aldri hjemme mens jentene ofte ble ringt midt i timen for å hjelpe til hjemme. Foreldrene var overhodet ikke interessert i foreldremøter, foreldresamtaler, følge skoletid eller ferietid og var generelt ikke involvert i barnas liv utover det som foregikk innenfor husets fire vegger samtidig som alt var veldig skambelagt og strengt. Jentene måtte kle seg fullstendig tildekket og guttene fikk gjøre som de ville. Flere av jentene gikk til skolen i full hijab og kledde av seg til vanlige klær i sekundet de kom inn døren.

Guttene trakassere norske jenter i gymtimene og kommenterte klær, utseende og klådde hvis de fant det for godt. Det var ofte rus, slåssing og problemer på skolen. Politi var innom der flere ganger i uken.

Barna hadde ikke innetider, de fikk gjøre hva de ville når de ville, de gikk gatelangs i timesvis hver eneste uke, de deltok ikke på aktiviteter og ble overhodet ikke fulgt opp. Foreldrene kunne som regel ikke språket og forsto derfor heller ikke hva skolen forsøkte å formidle. 

Ungdommene var rett og slett helt grusomme mot hverandre og andre de måtte komme over. Det var om å gjøre å ligge lavt og finne seg i mye uten å si noe. Det er mange av dem som i dag er kriminelle og har falt helt utenfor. De ble fort ekskludert fra det "norske" miljøet pga vold, rus og kriminalitet. 

Anonymkode: 39595...4d7

• Liker 11
Skrevet

Men det finnes vel norsk ungdom som også har havnet på skråplanet?

Anonymkode: 0a6a6...4c2

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ikke foreldrene, så skal ikke si noe bestemt, men jeg har noen teorier. 

Det har ikke nødvendigvis med noe av foreldrene å gjøre, at noen kanskje er lavt utdannede, føler seg utenfor samfunnet, ikke nok kunnskaper.. For selvom disse tingene, så kan de være gode foreldre som gir god omsorg.. Men hva barna driver med utenfor hjemmet kan være noe helt annet og gjenspeiler ikke hvordan det er i hjemmet.

Når ungdommer møtes, så kauker de hverandre opp. Noen synes det er viktig å spille tøff, noen er noen skikkelig tøffinger, og andre er kun med. 

Et merkelig eksempel. Jeg hadde ei venninne fra et annet land, hun kommer fra en familie med en utrolig søt og snill mor, pappaen er mye borte, men snill og god. Vi var ute, og vi møtte en av hennes andre venninner fra et annet land igjen. Hun var en såkalt tøffing. Atferden til min venninne endret seg, hun snakket plutselig annerledes (ikke et annet språk altså, men litt mer slang), og guess what.. De "skrøt" av at de har blitt lapsa her og der.. Siden jeg er norsk, og satt ser jeg også, så sa de det at norske de blir ikke slått, og blir kanskje sjokka når de hører hva utlendinger snakker om. 

Det jeg var mest sjokkert over var hvordan atferden til venninnen min gjennom mange år plutselig forandret seg. Hun vet ikke at jeg har blitt klappet til flere ganger så jeg har snublet og neseblodet rant. 

Ihvertfall, noen spiller tøffe når de ikke er det, og noen ganger gjør folk ting de vanligvis ikke ville gjort om de var alene eller i riktig miljø. 

Anonymkode: 3c0d3...689

Skrevet

Forsøker noen å sette inn tiltak mot disse ungdommene (og foreldrene deres) så blir folk bare anklaget for "rasisme" og påstått forskjellsbehandling.       

Selvfølgelig har ikke kommunen (eller noen andre) lyst til å forsøke å gjøre noe som helst da. Best å sitte stille i båten, og ikke gøre noe som helst. 

Anonymkode: 6f84a...222

• Liker 3
Skrevet

Mange foreldre har stålkontroll med døtrene. Søsken, fettere, taxibransjen m.fl som holder oppsikt og rapporterer. Så de har tydeligvis verktøyene og mulighetene. Men kun når det gjelder jentene virker det som..

Anonymkode: 5c60f...102

• Liker 12
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Her jeg bor er det ikke snakk om å havne på skråplanet. Det er store bølingen med ungdommer og unge aggressive menn som i flokker på 16-20 stykker går til angrep på andre mennesker. Her i sommer dro de kniv mot to ( etnisk morske) 13 åringer som sto og ventet på bussen. De truet med å drepe dem og banket de helseløse for et par øretelefoner. ......

Anonymkode: 8f241...6f4

• Liker 4
Skrevet

Når man leser avisene og hører på nyhetene om dette problemet så er det ingen som snakker om fellesnevneren i disse sakene, nemlig at det er snakk om ungdommer med innvandrerbakgrunn. Myndighetene kommer aldri til å få bukt med dette problemet så lenge de ikke vil innse fakta, man må gå drastisk til verks med tiltak som er rettet mot innvandrermiljøene.

Dette er et resultat av at integreringen ikke funger, det settes ikke krav til å lære språket eller grundig opplæring i Norske lover og den Norske kulturen. Konsekvensene av å bryte loven er ikke strenge nok og myndighetene er så livredde for rasismestempelet at de heller lar være å gjøre noe, hvis man lar dette fortsette lenge nok så ender vi opp med de samme problemene man har i Frankrike, England, Tyskland og Sverige.

Enkelte politikere skylder på fattigdom og mangel fritidstilbud som bare er en billig unnskyldning for å unngå å nevne den virkelige grunnen til problemene som er kultur og religion.

Det er ikke samfunnets oppgave å oppdra ungene men foreldrene, hvis foreldrene ikke snakker Norsk eller mangler kunnskaper om hvordan det Norske samfunnet fungerer så blir det et problem som smitter over på ungene. I enkelte kulturer så er denne flokkmentaliteten og volden helt vanlig, det er status å være voldelig og drive med kriminalitet. Fedre og brødre har stålkontroll på mødre og søstre mens guttene kan gjøre som de ønsker. 

Anonymkode: 59e11...473

• Liker 6
Skrevet

Det er foreldre som overlater oppdrager-rollen til andre, så fort barna går ut av huset. 

De bor gjerne på 60-70kvm store leiligheter og har gjerne 5-6-7 barn. Det er for trangt å ha dem hjemme, så de må ut på ettermiddag/kveld. Jeg har blitt plaget av ungdomsgjenger sent på kvelden i ukedagene. Noen av dem er i 10-11 årsalderen. Foreldrene bryr seg dessverre ikke. 

Anonymkode: 71bea...704

• Liker 2
Gjest tranedatter
Skrevet

Tipper halvparten av svarene bare juger ihop egne fordommer. ;)

Jeg vokste opp på 80-tallet. De som var utagerende da, det som var felles var rus, psykiatri hos foreldrene. Psykiatri hos barna. Og endel var såkalte svake ressurser hjemmefra, foreldre mye borte, barna overlatt til seg selv. 

Når jeg senere ble voksne og jobbet med barn og unge i Oslo indre øst, så var fortsatt dette fellesnevneren. Rus, psykiatri hos foreldre, hos barna. 

Ja det er forskjell i oppdragelsen til en viss grad hos noen innvandrere. De fleste er generellt strengere, både mot gutter og jenter. Men noen foreldre er slappere med guttene. Mindre kontroll. Men igjen: dette er allerede familier med svake ressurser.

Åja,bort sett fra pøblen fra beste vest, som skrøt av at de brukte bli kjørt til byen av pappas privatsjåfør, for å drikke, rølpe, bråke, ruse seg. Bare for at de kunne. (så nei har ingen problemer med å forstå Exit kan finnes IRL). Men også hos disse er det fraværende foreldre. Vaskehjelp, sjåfør og gartner erstatter ikke foreldreomsorg.

Skrevet
1 time siden, tranedatter skrev:

Tipper halvparten av svarene bare juger ihop egne fordommer. ;)

Jeg vokste opp på 80-tallet. De som var utagerende da, det som var felles var rus, psykiatri hos foreldrene. Psykiatri hos barna. Og endel var såkalte svake ressurser hjemmefra, foreldre mye borte, barna overlatt til seg selv. 

Når jeg senere ble voksne og jobbet med barn og unge i Oslo indre øst, så var fortsatt dette fellesnevneren. Rus, psykiatri hos foreldre, hos barna. 

Ja det er forskjell i oppdragelsen til en viss grad hos noen innvandrere. De fleste er generellt strengere, både mot gutter og jenter. Men noen foreldre er slappere med guttene. Mindre kontroll. Men igjen: dette er allerede familier med svake ressurser.

Åja,bort sett fra pøblen fra beste vest, som skrøt av at de brukte bli kjørt til byen av pappas privatsjåfør, for å drikke, rølpe, bråke, ruse seg. Bare for at de kunne. (så nei har ingen problemer med å forstå Exit kan finnes IRL). Men også hos disse er det fraværende foreldre. Vaskehjelp, sjåfør og gartner erstatter ikke foreldreomsorg.

Vi har et litt mer rustet barnevern i dag hvor disse barna blir fortere fanget opp, enn på 80 tallet. 

Nå har vi et nytt problem. Og nei, det gjelder absolutt ikke alle innvandrere. De fleste jeg har møtt er svært pliktoppfyllende og høflig, faktisk mer enn nordmenn. Men de som ikke oppfører seg og driver med kriminalitet er en stor utfordring for samfunnet, spesielt i de større byene. 

Vestkantgutter kan pøble de også, men ikke i den grad som det snakkes om her. 

Anonymkode: 22313...c09

• Liker 4
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Selvsagt, men da er det i større grad enkeltindivider istedenfor grupper det er snakk om. Det kan ofte knyttes opp mot ting som bipolar lidelse, psykopati o.l. Når det er snakk om digre grupper kan jeg ikke se for meg at så mange med psykiske lidelser skulle klare å finne sammen. Evt. ledere vil jeg anta at har større sjanse for å være psykopater eller sosiopater (sistnevnte er jo ikke en medfødt lidelse), men jeg tviler sterkt på at særlig mange av disse ungdommene lider av noe spesielt.

Jeg tror det skyldes dårlig oppdragelse og manglende tilknytning til det norske samfunnet. Foreldrene kommer fra vanstyrte land som ikke fungerer, og bosetter seg i et nabolag i Oslo der alle naboene har tilsvarende bakgrunn. Hverken barn eller voksne har noen nevneverdig tilknytning til det norske samfunnet, og evner ikke å sette grenser. Det er faktisk umulig å drive integrering når nesten alle i et område har en annen bakgrunn enn omverdenen. I mindre innvandrertette områder går det jo normalt sett langt bedre, men jeg tror det er umulig å unngå parallellsamfunn i områder der nesten samtlige elever kun omgås andre innvandrere.

Anonymkode: 3006a...12b

• Liker 3
Skrevet

Foreldrene har ikke noen interesse av å integreres, de trives med den kulturen de har med seg og viderefører den til barna sine, sammen med den nedlatende holdningen de har til det norske samfunnet. Den avstanden foreldrene tar til nordmenn, tar barna også.

Anonymkode: b6c82...9b1

• Liker 7
Skrevet

Kjenner foreldrene til en helnorsk gutt, de flyttet. Før det, slet de skikkelig noen år, ukentlige møter på skolen, fotfølging av gutten (ungdomsskolen). De måtte kutte all kontakt med alle barndomsvenner, skikkelig tragisk for han der og da, og noen av vennene som det er/var håp for. Men det er sammensatt. Denne gutten var ledende i sitt dårlige miljø, altså han var en som initierte bråk og ugagn, ikke en uskyldig, norsk gutt som var noe offer. Han ville være tøffere enn de tøffeste innvandrergutta. Og klarte det, med sine ressurser (vett, penger, godt norsk hjem, streetwise til tusen, god i sport, manipulering av lærere og familie, klarte seg greit nok faglig syns han selv, uskyldig utseende, alle syns det var ok å henge med ham). Han fikk andre til å ta skylden. Skolearbeidet gikk helt i dass, han har mistet minst ett års undervisning i praksis. Men skolen hadde så store problemer at de kunne ikke konsentrere seg om han, som tross alt hadde det bra hjemme og foreldre som forsøkte. Da det gikk opp for foreldrene hva det var som foregikk, forsøkte de å bytte skole, men det var umulig før de flyttet. Nå følger de ham fortsatt tett, organiserte fritidsaktiviteter der foreldrene følger, avtalte vennebesøk i ny klasse, null kontakt med gamle venner, sosiallærer og kontaktlærer følger ham tett, ekstra lekseoppfølging, besteforeldre som henter ham hver dag  på ungdomsskolen. Det krever enormt av foreldrene, men de snur det nå.

Det var ikke bare bare å flytte, han har søsken, foreldrene har jobber, det er i Oslo hvor det er dyrt, alle kan ikke bare bestemme seg for å flytte til et bedre miljø. Men de måtte, og de kunne. 

Søsknene som er oppvokst samme sted, på samme relativt dårlige skole i det samme svært innvandrertette miljøet har klart seg helt fint hele skoleløpet, gjort det bra og har gode venner og har aldri vært i noe bråk ene eller andre veien. 

Anonymkode: 03ed5...944

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for hatefulle innlegg.

Kragebein, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...