AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #1 Skrevet 22. oktober 2019 Hei Jeg sliter med dårlig apetitt og orker for det meste å spise kun en gang om dagen (en normal porsjon), og kanskje en frukt til kvelds. Tenkte nå å bruke det til min fordel og kanskje gå litt ned i vekt kombinert med trening. Jeg har jo lest at man må spise ofte og lite, men jeg synes det er ganske vanskelig å spise frokost, lunsj etc.. Det er for kort tid og jeg rekker aldri bli sulten. Jeg vet at kroppen sparer på alt den kan når man spiser sjeldent, men hvor lenge varer det før den begynner å forbrenne fett? Eller burde jeg heller spise frukt eller grønnsaker litt oftere og en mindre middag? (synes forøvrig det er vanskelig) Anonymkode: b7df1...df5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #2 Skrevet 22. oktober 2019 Søk opp OMAD (One Meal A Day), det er en veldig vanlig livsstil blant mange av oss. Jeg fungerer definitivt best når jeg kun spiser ett måltid om dagen! Mer energi, mer fokusert gjennom arbeidsdagen, klarere i huet rett og slett. Jeg gikk ned i vekt da jeg begynte med det, men nå ønsker jeg å holde vekta og sørger for å spise et svært måltid med alt jeg behøver av kalorier og næring, jeg har gjerne middagsmat med en smoothie på siden av. Anonymkode: d0c30...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #3 Skrevet 22. oktober 2019 For meg fungerer det ikke. Å skal stappe inn 1800 kcal i ett måltid, betyr at det enten blir veldig stort eller fettrikt. For min egen del, så er blodsukkeret stabilt og humøret på topp når jeg får jevnt påfyll gjennom dagen. Spiser normalt 3-5 måltider. Anonymkode: 0a75c...0da
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #4 Skrevet 22. oktober 2019 Kroppen sparer ikke på noe. Det er gsmmel feillære. Kalorier inn verus kalorier ut er eneste som betyr noe. Men skal man orke et liv, så trenger man rett næring, da i form av proteiner, karbohydrater og litt fett. Vitaminer og fiber i grønnsaker er veldig viktig for kroppen for å bevare energi. Nei man trenger ikke spise lite og ofte. Man bør spise når man føler seg sulten, i moderate mengder. Grønnsaker er viktig hver dag, samme med proteiner. Skal man ha ork til trening så må man også få i seg proteiner. Anonymkode: 0c933...1af 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #5 Skrevet 22. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For meg fungerer det ikke. Å skal stappe inn 1800 kcal i ett måltid, betyr at det enten blir veldig stort eller fettrikt. For min egen del, så er blodsukkeret stabilt og humøret på topp når jeg får jevnt påfyll gjennom dagen. Spiser normalt 3-5 måltider. Anonymkode: 0a75c...0da I tillegg blir det et stort press på magesekken når man dytter i seg så mye på en gang. Anonymkode: 0c933...1af 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #6 Skrevet 22. oktober 2019 Jeg har kun et hovedmåltid om dagen. Men spiser riktignok 2-3 ganger til gjennom dagen. Alt fra litt havregrøt, til gulrøtter. Det fungerer for meg. Jeg er mett, konsentrert, lett i kroppen, sover godt. Og jeg holder idealvekten. Begynner meg med alt mulig av råd som skal være bedre for vekt og kropp går jeg opp i vekt. Slik som å spise frokost, spise mange, små måltid, spise etter klokka, med mer. Anonymkode: e779e...a32 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #7 Skrevet 22. oktober 2019 Det er totalen som har noe å si, ikke antallet måltider. Ligger du i kaloriunderskudd totalt: går du ned. Men å spise ett måltid om dagen er på alle måter usunt. Man overspiser gjerne til det ene måltidet: noe som er en belastning for kroppen, i tillegg til at det er vanskelig å få satt sammen det måltidet på en sånn måte at alle næringsstoffene kroppen trenger er med. Anonymkode: 117ba...668 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #8 Skrevet 22. oktober 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg fungerer det ikke. Å skal stappe inn 1800 kcal i ett måltid, betyr at det enten blir veldig stort eller fettrikt. For min egen del, så er blodsukkeret stabilt og humøret på topp når jeg får jevnt påfyll gjennom dagen. Spiser normalt 3-5 måltider. Anonymkode: 0a75c...0da Jeg merker lite på humøret når jeg er sulten, og jeg blir ganske sjeldent sulten. Pleier å bli litt sulten rundt middagstid. Og da tar jeg en porsjon (vanlig mengde med whatever) og vil jeg ha mer, venter jeg 20 minutter nettop så hjernen får registrert metthetsfølelsen. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kroppen sparer ikke på noe. Det er gsmmel feillære. Kalorier inn verus kalorier ut er eneste som betyr noe. Men skal man orke et liv, så trenger man rett næring, da i form av proteiner, karbohydrater og litt fett. Vitaminer og fiber i grønnsaker er veldig viktig for kroppen for å bevare energi. Nei man trenger ikke spise lite og ofte. Man bør spise når man føler seg sulten, i moderate mengder. Grønnsaker er viktig hver dag, samme med proteiner. Skal man ha ork til trening så må man også få i seg proteiner. Anonymkode: 0c933...1af Takk for tips! Her bruker jeg frukt og grønnsaker som måltid om jeg skulle bli sulten, og jeg spiste faktisk en brødskive med kaviar til frokost. Idag er jeg faktisk litt sulten og har nettop trent. Så blir kanskje en appelsin etter dusjen. Den holder fint frem til middag. Vi skal ha torsk, rotgrønnsaker og pesto. Jeg tar multivitaminer nettop fordi jeg er redd jeg ikke får i meg nok. Jeg blir kvalm av brød (bortsett fra idag tydeligvis), så det blir ofte erstattet med knekkebrød uten pålegg 😂 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er totalen som har noe å si, ikke antallet måltider. Ligger du i kaloriunderskudd totalt: går du ned. Men å spise ett måltid om dagen er på alle måter usunt. Man overspiser gjerne til det ene måltidet: noe som er en belastning for kroppen, i tillegg til at det er vanskelig å få satt sammen det måltidet på en sånn måte at alle næringsstoffene kroppen trenger er med. Anonymkode: 117ba...668 Har aldri opplevd å overspise, bortsett fra de gangene jeg spiser flere ganger på dagen. Eller hvis det er veldig godt. Og det er det sjeldent. Anonymkode: b7df1...df5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #9 Skrevet 22. oktober 2019 Jeg skjønner egentlig ikke hva du lurer på, TS. Hvis du kun spiser én normal porsjon én gang daglig, pluss én frukt, så går du jo allerede ned i vekt. Eller så stemmer det ikke at du spiser så få måltider eller at det er en «normal porsjon» du får i deg. Anonymkode: bb9bd...83f 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #10 Skrevet 22. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner egentlig ikke hva du lurer på, TS. Hvis du kun spiser én normal porsjon én gang daglig, pluss én frukt, så går du jo allerede ned i vekt. Eller så stemmer det ikke at du spiser så få måltider eller at det er en «normal porsjon» du får i deg. Anonymkode: bb9bd...83f Vel jeg forstår skepsisen din. Jeg skal kombinere det med trening for å gå ned. For en måned siden veide jeg 3 kg mer enn jeg gjør nå, nettop pga min dårlige apetitt. Det har selvfølgelig vært dager hvor jeg har spist flere måltider, kanskje opp til 3, så ja, det stemmer ikke at jeg kun har spist ett måltid hver eneste dag over en lengre periode, men de fleste dagene har det vært et måltid pluss en frukt eller muslibar eller lignende. Også kombinerer du den siste måneden hvor kanskje 3 av 10 dager har flere måltider, og et ganske lavt aktivitetsnivå. Det var derfor jeg lurte på, om jeg går fra 3 av 10, til 1 av 10 dager med flere måltider og for det meste holder meg til kun et måltid om dagen, kombinert med trening, vil jeg da gå ned (mer) i vekt, eller vil kroppen gå på sparebluss? Det fikk jeg foresten svar på. Så hovedpoenget er at jeg kan dra fordel utfra den dårlige apetitten og heller holde meg til et måltid istedet for å stresse mer med mat når jeg blir kvalm av det, for så å trene mer. Og jeg fikk svar på det. Anonymkode: b7df1...df5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #11 Skrevet 22. oktober 2019 Hvis du trenger å gå ned i vekt, og trives med ett måltid om dagen er det ikke noe problem. Men jeg ville tatt en tur til fastlegen og funnet ut hva denne dårlige appetitten dreier seg om.. Anonymkode: 7b948...088
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #12 Skrevet 22. oktober 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du trenger å gå ned i vekt, og trives med ett måltid om dagen er det ikke noe problem. Men jeg ville tatt en tur til fastlegen og funnet ut hva denne dårlige appetitten dreier seg om.. Anonymkode: 7b948...088 Tror det er stress og depresjon. Blir sikkert lykkeligere hvis jeg får kontroll over vekten har satt meg et mål, og skal farge håret blått, så dette blir flott. Anonymkode: b7df1...df5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #13 Skrevet 22. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel jeg forstår skepsisen din. Jeg skal kombinere det med trening for å gå ned. For en måned siden veide jeg 3 kg mer enn jeg gjør nå, nettop pga min dårlige apetitt. Det har selvfølgelig vært dager hvor jeg har spist flere måltider, kanskje opp til 3, så ja, det stemmer ikke at jeg kun har spist ett måltid hver eneste dag over en lengre periode, men de fleste dagene har det vært et måltid pluss en frukt eller muslibar eller lignende. Også kombinerer du den siste måneden hvor kanskje 3 av 10 dager har flere måltider, og et ganske lavt aktivitetsnivå. Det var derfor jeg lurte på, om jeg går fra 3 av 10, til 1 av 10 dager med flere måltider og for det meste holder meg til kun et måltid om dagen, kombinert med trening, vil jeg da gå ned (mer) i vekt, eller vil kroppen gå på sparebluss? Det fikk jeg foresten svar på. Så hovedpoenget er at jeg kan dra fordel utfra den dårlige apetitten og heller holde meg til et måltid istedet for å stresse mer med mat når jeg blir kvalm av det, for så å trene mer. Og jeg fikk svar på det. Anonymkode: b7df1...df5 Men hvorfor undersøker du ikke hvorfor du har så dårlig apetitt og blir kvalm av brød? Kanskje du burde undersøkes med gastroskopi for å se om du har f.eks gastritt? Anonymkode: b9bbe...30b
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #14 Skrevet 22. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor undersøker du ikke hvorfor du har så dårlig apetitt og blir kvalm av brød? Kanskje du burde undersøkes med gastroskopi for å se om du har f.eks gastritt? Anonymkode: b9bbe...30b Fordi det er psykisk. Vi har tatt masse prøver, og jeg har vært hos legen. Jeg er ikke kvalm de dagene jeg har det bra. Hun har henvist til psykolog, men jeg sliter for mye til å ta kontakt. Anonymkode: b7df1...df5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #15 Skrevet 22. oktober 2019 Kroppen sparer ikke på alt når man spiser sjeldent. Det du kan oppnå med OMAD er også autofagi. Da blir blant annet protein i dårlige celler resirkulert (Ja, dette er bevist! https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/2016/press-release/) Her er et lite kurs fra prisvinneren og hans team (tar ca 4 timer totalt): https://www.edx.org/course/autophagy-research-behind-the-2016-nobel-prize-in-physiology-or-medicine Du begynner å forbrenne fett når glykogenlagret (karbohydrat) er tømt. Om ikke OMAD passer deg, så kanskje periodisk faste vil hjelpe deg. Spis som normalt. Det er i de fleste tilfeller tilstrekkelig. Anonymkode: 019c5...11f 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #16 Skrevet 23. oktober 2019 19 hours ago, AnonymBruker said: Det er totalen som har noe å si, ikke antallet måltider. Ligger du i kaloriunderskudd totalt: går du ned. Men å spise ett måltid om dagen er på alle måter usunt. Man overspiser gjerne til det ene måltidet: noe som er en belastning for kroppen, i tillegg til at det er vanskelig å få satt sammen det måltidet på en sånn måte at alle næringsstoffene kroppen trenger er med. Anonymkode: 117ba...668 Dette er myter. Studier har avbunka det for mange år siden. Anonymkode: d0c30...6ac
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #17 Skrevet 23. oktober 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det er stress og depresjon. Blir sikkert lykkeligere hvis jeg får kontroll over vekten har satt meg et mål, og skal farge håret blått, så dette blir flott. Anonymkode: b7df1...df5 Desverre blir man ikke lykkeligere av å være tynn. Grunnen til depresjoner forsvinner ikke med kgene. De må jobbes med utennom. Anonymkode: 0c933...1af 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #18 Skrevet 28. oktober 2019 Å spise bare ett måltid om dagen er ikke så lurt. Det er mange næringsstoffer kroppen må ha, og det er begrenset hvor mye den kan ta opp på én gang. Sammensetningen spiller også en rolle. Jeg drikker myseproteinpulver (whey) til frokost fordi jeg synes det er lettere å drikke noe når jeg ikke har lyst på mat. Anonymkode: 15782...67f
Perelandra Skrevet 30. oktober 2019 #19 Skrevet 30. oktober 2019 (endret) Tråden er ryddet for diskusjon om daglig matinntak under 1500 Kcal, og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 30. oktober 2019 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #20 Skrevet 31. oktober 2019 On 10/29/2019 at 1:50 AM, AnonymBruker said: Å spise bare ett måltid om dagen er ikke så lurt. Det er mange næringsstoffer kroppen må ha, og det er begrenset hvor mye den kan ta opp på én gang. Sammensetningen spiller også en rolle. Jeg drikker myseproteinpulver (whey) til frokost fordi jeg synes det er lettere å drikke noe når jeg ikke har lyst på mat. Anonymkode: 15782...67f For mange av oss er det lurt jo. Jeg får i meg alle næringsstoffer jeg behøver og jeg går sakte ned i vekt (gjennomsnitt 0,4kg i uka). Blodprøvene mine viser sunnere verdier nå enn jeg noensinne har hatt tidligere. Anonymkode: d0c30...6ac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå