AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #1 Skrevet 22. oktober 2019 Noen som har gjort noe alternativt? Feks filosofisk konfirmasjon? En som kom hjem i går og trodde han ville velge vekk kirken. Litt skuffet, men det er hans valg. Men jeg har ikke lyst at han skal velge human etisk. Skal ta en snakk med han rundt det og forklare han hvorfor. Gidder ikke diskutere dette videre her. Noen forslag til alternativer? Anonymkode: 54020...66c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #3 Skrevet 22. oktober 2019 2 minutter siden, Antoinette skrev: La tenåringen selv få velge. Det var ikke spørsmålet Anonymkode: 54020...66c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #4 Skrevet 22. oktober 2019 Er det ikke bare å ikke konfirmere seg da? Konfirmasjon er jo det å konfirmere troen sin på Gud, om man ikke tror hva er poenget? Anonymkode: 6bfec...c55 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #5 Skrevet 22. oktober 2019 Hvorfor skal det du har lyst til vektlegges mer enn det han har lyst til når det er hans konfirmasjon? Anonymkode: aacc4...eb9 3
Måbarefåsiat... Skrevet 22. oktober 2019 #6 Skrevet 22. oktober 2019 Sjekk om unitarene har noe. Og selv om du ikke vil høre det, så skal det være ungdommens valg. 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #7 Skrevet 22. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke bare å ikke konfirmere seg da? Konfirmasjon er jo det å konfirmere troen sin på Gud, om man ikke tror hva er poenget? Anonymkode: 6bfec...c55 Jeg er enig med deg i det. Så dette må vi ta en snakk om. Anonymkode: 54020...66c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #8 Skrevet 22. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal det du har lyst til vektlegges mer enn det han har lyst til når det er hans konfirmasjon? Anonymkode: aacc4...eb9 Ønsker svar på alternativer. Årsaken skal jeg forklare han nøye. Men jo da. Det blir hans valg, men ikke uten en gjennomgang av alternativet. Anonymkode: 54020...66c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #9 Skrevet 22. oktober 2019 Hva med å bare ha en fest fordi han nå « trer inn i de voksnes rekker»? Uten noen seremoni. jeg ønsket at mine barn skulle følge undervisning både i kirken og med humanetisk forbund fordi jeg ville at de skulle reflektere litt over hele konseptet. De ville ikke det for de ønsket avsluttende seremoni. La ungdommen få bestemme selv🌸 Anonymkode: 2e34f...3c8 3
-LykkeLiten- Skrevet 22. oktober 2019 #10 Skrevet 22. oktober 2019 Selv hadde jeg ingen konfirmasjon, men fikk sertifikatet og litt penger av mine foreldre. Vi er 3 søstre, og alle valgte dette. Ingen av oss har noen gang angret. Mitt søskenbarn hadde bare en familiefest med gaver, taler osv. Håper dere finner ut av det. Men prøv å hold det slik at det blir hans valg, ellers er det veldig mulig han tenker på og angrer i etterkant.
Okapi Skrevet 22. oktober 2019 #11 Skrevet 22. oktober 2019 Ærlig talt synes jeg konfirmasjonspress er et samfunnsproblem. Det skyldes jo ene og alene gavene; hadde det kun vært en religiøs seremoni hadde de troende gjort det og de ikke-troende latt være. Sånn det er nå handler det mest av alt om penger, noe som fører til at en ikke-troende tenåring uten noe behov for markering likevel velger et opplegg. Hva skal man ellers gjør når man mest sannsynlig har null inntekt og aldri har hatt noe særlig med penger, si nei til et par titusener? Helt absurd å tvinge en 15-åring til å velge mellom økonomi og integritet.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #12 Skrevet 22. oktober 2019 1 time siden, Okapi skrev: Ærlig talt synes jeg konfirmasjonspress er et samfunnsproblem. Det skyldes jo ene og alene gavene; hadde det kun vært en religiøs seremoni hadde de troende gjort det og de ikke-troende latt være. Sånn det er nå handler det mest av alt om penger, noe som fører til at en ikke-troende tenåring uten noe behov for markering likevel velger et opplegg. Hva skal man ellers gjør når man mest sannsynlig har null inntekt og aldri har hatt noe særlig med penger, si nei til et par titusener? Helt absurd å tvinge en 15-åring til å velge mellom økonomi og integritet. Og svaret på spørsmålet var? Anonymkode: 54020...66c
Okapi Skrevet 22. oktober 2019 #13 Skrevet 22. oktober 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Og svaret på spørsmålet var? Anonymkode: 54020...66c Underlig tone. Det var ikke et forslag, det var en betraktning. Jeg har ingen løsning på problemet, da det er systemisk mer enn individuelt. Ett alternativ er å rett og slett la være, men nettopp på grunn av pengene er ofte ikke det relevant å vurdere engang. Om jeg skal foreslå noe konkret ville det vel vært å ta et steg tilbake og ikke fortelle hva du ønsker. Det er hans markering og hans overbevisning, og din jobb er å støtte ham uansett om han vil konfirmere seg i kirken, hos HEF, et annet sted eller ikke i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå