Herix Skrevet 22. oktober 2019 #1 Skrevet 22. oktober 2019 https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Hva på denne listen er det du har og hva mangler du? Hva slags katastrofe tror du er det mest sannsynlige scenarioet? Har du en umiddelbar plan for hva du skal gjøre dersom noe skulle skje? Jeg selv mangler ganske mye på lista og vurderer å ta en skikkelig runde, tror det mest sannsynlige er naturkatastrofe eller solstorm som slår ut alt av nettverk og elektronikk, eller krig. Har en ''kriseplan'' laget i hodet mitt, men har ikke akkurat tenkt på hvordan alt skal gjennomføres enda
Gjest #Rasshøl Skrevet 22. oktober 2019 #2 Skrevet 22. oktober 2019 Nei. Hadde tørstet og fryst ihjel om vinteren. Hadde det vært snø, kunne jeg smeltet snø eller drukket regnvann, men hadde nok blitt syk av forurenset ukokt vann.
Gjest RoNo Skrevet 22. oktober 2019 #3 Skrevet 22. oktober 2019 Jeg tror vi skal klare oss godt. Har ikke havregryn, men har sikkert mat for en måned eller to. Fryseren er stappfull og det samme er skapene. Har strømaggregat også. Vi har vedfyring og frukt/bær i hagen. Jeg tror det mest sannsynlige er naturkatastrofer som slår ut elektrisitet og terror. Muligens teknologisk terror som slår ut internett. Kriseplan er å bli her vi er. Tenker vi er rimelig trygge her. Hadde vi bodd i leilighet i stor by hadde det nok vært annerledes.
Honey Dew Skrevet 22. oktober 2019 #4 Skrevet 22. oktober 2019 Nei, det orker jeg ikke holde på med. Kommer det en katastrofe, så kommer det en katastrofe.
tonebelinda Skrevet 22. oktober 2019 #5 Skrevet 22. oktober 2019 Det er mye på den lista vi mangler hjemme hos oss Vi har mye mat i fryseren, men om strømmen går, så er jo ikke det holdbart så veldig lenge. Vi har gassgrill så vi kan tilberede mat. Vi har ved så vi kan fyre i peisen. Ellers mangler vi mye på den lista
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #6 Skrevet 22. oktober 2019 9 liter vann per person(regner med dette er om det skjer noe med den vanlige vannforsyningen) to pakker knekkebrød per person en pakke havregryn per person tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade medisiner du er avhengig av ved-, gass eller parafinovn til oppvarming grill eller kokeapparat som går på gass stearinlys, lommelykt med batterier(og solcelle), parafinlampe fyrstikker eller lighter varme klær, pledd og sovepose førstehjelpspakke batteridrevet DAB-radio batterier, batteribank og mobillader til bilen våtservietter og desinfeksjonsmiddel tørke-/toalettpapir litt kontanter ekstra drivstoff og ved/gass/parafin rødsprit til oppvarming og matlaging jodtabletter (til bruk ved atomhendelser) Jeg har litt, men langt fra alt:P Brorparten er oppvarming og matlaging, jeg må liksom til med bål for jeg eier ikke noe alternativ til elektrisk. Men jeg bor heldigvis med marka som nærmeste nabo, så forhåpentligvis kunne jeg gått dit for å finne vann i det minste(er et ferskavann en kilometer eller to oppi her). Kommer an på hva slags katastrofe det er snakk om, og hvor det starter. Om jeg måtte flykte så tror jeg faktisk jeg hadde droppet bilen og heller tatt sykkelen, evt. benyttet bilen til den var tom for bensin og tatt med sykkel. Den er laget for terreng og er sammenleggbar:) Kan ikke overnatte ute i vinterhalvåret, men jeg kan bevege meg utendørs lenge med utstyret jeg har per nå. Jeg tviler på at det blir noe katastrofe med det første, hadde det vært mer ustabilt så ville jeg kanskje vært mer forberedt men. Per nå bekymrer jeg meg ikke:) Anonymkode: 99ddb...fa2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #7 Skrevet 22. oktober 2019 Ser på Doomsday Preppers eller lignende på Youtube.... Anonymkode: c6e34...5c0
Herix Skrevet 23. oktober 2019 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2019 Føler at jeg som bor i leilighet i Oslo er ganske utsatt, og tenker at hvis det hadde vært tid før krisen slo til ville jeg prøvd å komme meg til landsbygda i Vestfold hvor familien min kommer fra.
Trolltunge Skrevet 23. oktober 2019 #9 Skrevet 23. oktober 2019 Da må vi drikke vin, har jeg kommet frem til. Må bare få barn og foreldre på hytta først. De kan drikke vin der også. 1
Antoinette Skrevet 23. oktober 2019 #10 Skrevet 23. oktober 2019 Går gladlig ut av døren og inn i apolalypsen :-)
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #11 Skrevet 23. oktober 2019 Har våpen, ammunisjon, jaktterreng, sjø med fisk og dyr i fjøset, så mat klarer jeg å skaffe, vann har vi mye av rundt her. Med fire biler så klarer vi å skaffe strøm lenge til småting. Huset kan vi uten problem fyre på bare ved og ved har vi nok av .. Har 1000 liter diesel på lager og kjelleren er full av potet. Skulle greid meg ganske lenge. Anonymkode: a5191...b38
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #12 Skrevet 23. oktober 2019 Nei, dog privat brønn og mye vann rundt her jeg bor. Blir det forgiftet dør man jo så klart. Men har evnen tilmå overleve det meste. Tror det holder😂 Anonymkode: e3260...670
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #13 Skrevet 23. oktober 2019 Nei, men har det jeg trenger for å ta livet av meg dersom elendigheten blir for ille. Anonymkode: db5ea...520
Druid Skrevet 23. oktober 2019 #14 Skrevet 23. oktober 2019 På 22.10.2019 den 7.37, Herix skrev: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Hva på denne listen er det du har og hva mangler du? Hva slags katastrofe tror du er det mest sannsynlige scenarioet? Har du en umiddelbar plan for hva du skal gjøre dersom noe skulle skje? Jeg selv mangler ganske mye på lista og vurderer å ta en skikkelig runde, tror det mest sannsynlige er naturkatastrofe eller solstorm som slår ut alt av nettverk og elektronikk, eller krig. Har en ''kriseplan'' laget i hodet mitt, men har ikke akkurat tenkt på hvordan alt skal gjennomføres enda Rent bokstavelig mangler jeg mye fra lista. Rent praktisk i form av reelle behov, har jeg mer enn jeg trenger. Vi bør fungere rimelig normalt i 1 måned off grid, før vi må begynne å tenke kreativt. Mange av katastrofescenarioene mine, har jeg ikke lyst å overleve, så de mest sannsynlige løpene da, er å slenge seg i sofaen med en god bok og drikke opp vinkjelleren. For den typen issues som løses etter 3 dager, ser jeg bare som livshendelser...
kaleidoskop Skrevet 23. oktober 2019 #15 Skrevet 23. oktober 2019 Jeg har mye, men ikke alt mye som nevnt på lista. Sovepose, stormkjøkken og sånn er turutstyr så ligger ikke sammen med maten. Det har vi i en tett boks i kjelleren. Har ikke kontanter der heller. Fyller opp dunker med vann nyttårsaften som skal byttes en gang i året. Vi kan bruke kjelleren som bomberom. Jeg tror ikke noe blir å skje, men det er så lite tiltak at jeg bestemte meg for å ha en slik kasse stående.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå