Gå til innhold

Hvor langt ut i graviditeten virker graviditetstester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det et metningspunkt? Eller vil streken fortsette å bli sterkere, F.eks fra 3000 HCG til 6000 hcg? Eller fra 6000 hcg til 12000 hcg.

Håper noen her inne vet litt om dette! 

Anonymkode: 59dd2...df6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den vil bli knall positiv ganske tidlig, og da er det ikke mulig å få sterkere strek.

Anonymkode: fdc93...5bc

Skrevet

Det finnes et metningspunkt, men akkurat hva det ligger på varierer nok fra merke til merke. Og sikkert fra enkelttest til enkelttest også, det er ikke så nøyaktig. Jeg tok nettopp en test jeg hadde liggende i uke 27 for morro skyld, og den var ikke noe sterkere enn testen jeg tok i uke 4. 

Anonymkode: 1276c...977

Skrevet

Takk for svar. Grunnen til at jeg spør er at etter jeg kom over 5+0, så blir ikke strekene sterkere lenger... det bekymrer meg litt. Men jeg tror at jeg, for min egen psyke, bør gi bort/ kaste resten av strimmeltestene jeg har igjen. Små variasjoner skremmer meg. Jeg blir sittende og granske bilder jeg har tatt av tester og lurer på "Er den svakere eller sterkere enn i går?" Osv.

Kan bli gal av mindre. 

Jeg fikk 3+ på Clearblue digital da jeg var 5+0. Jeg får bare lene meg på denne, og prøve å slappe litt av...

Vil så gjerne at graviditeten skal gå veien! 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Grunnen til at jeg spør er at etter jeg kom over 5+0, så blir ikke strekene sterkere lenger... det bekymrer meg litt. Men jeg tror at jeg, for min egen psyke, bør gi bort/ kaste resten av strimmeltestene jeg har igjen. Små variasjoner skremmer meg. Jeg blir sittende og granske bilder jeg har tatt av tester og lurer på "Er den svakere eller sterkere enn i går?" Osv.

Kan bli gal av mindre. 

Jeg fikk 3+ på Clearblue digital da jeg var 5+0. Jeg får bare lene meg på denne, og prøve å slappe litt av...

Når du har fått 3+ anbefaler jeg at du slutter å teste. Jeg drev stadig og testet og ble full i bekymringer, helt uten grunn. Nå er jeg 20 uker på vei og alt er fint. Strimmeltester er skummel. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du har fått 3+ anbefaler jeg at du slutter å teste. Jeg drev stadig og testet og ble full i bekymringer, helt uten grunn. Nå er jeg 20 uker på vei og alt er fint. Strimmeltester er skummel. 

Takk for betryggende ord! Jeg gjør som du sier, tror der er det eneste fornuftige. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan bli gal av mindre. 

Ja, kast resten av testene :) Jeg drev også sånn og testet og sammenlignet streker i første svangerskap. Det jeg fikk ut av det, i tillegg til mye bekymring, var at graviditetstester ikke er ment å brukes til å måle mengde HCG, og særlig ikke når man har passert uke 5. De skal bare vise om man er gravid eller ikke. 

Jeg så flere ganger at streken ble svakere fra en dag til neste, og var overbevist om at det gikk galt. Det endte med ei frisk jente til termin. I dette svangerskapet testet jeg en gang med strimmeltest og to ganger med digital (klarte ikke la være å sjekke om jeg fikk 3+). Det var veldig godt å la resten av den testingen være. Bekymring vil det gjerne være uansett. Men nå er sjansen størst for at det går bra for deg. 

Lykke til, krysser fingrene for at det går veien! 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kast resten av testene :) Jeg drev også sånn og testet og sammenlignet streker i første svangerskap. Det jeg fikk ut av det, i tillegg til mye bekymring, var at graviditetstester ikke er ment å brukes til å måle mengde HCG, og særlig ikke når man har passert uke 5. De skal bare vise om man er gravid eller ikke. 

Jeg så flere ganger at streken ble svakere fra en dag til neste, og var overbevist om at det gikk galt. Det endte med ei frisk jente til termin. I dette svangerskapet testet jeg en gang med strimmeltest og to ganger med digital (klarte ikke la være å sjekke om jeg fikk 3+). Det var veldig godt å la resten av den testingen være. Bekymring vil det gjerne være uansett. Men nå er sjansen størst for at det går bra for deg. 

Tusen takk, virkelig. Akkurat det jeg trengte å høre. Det blir ikke mer testing på meg.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr 3+ at det er 3 uker sia befruktning? Hvis man får gravid 1-2 så vil man i teorien få 3+ om man tester en uke eller to senere ?

Skrevet
13 minutter siden, hobbykokken said:

Betyr 3+ at det er 3 uker sia befruktning? Hvis man får gravid 1-2 så vil man i teorien få 3+ om man tester en uke eller to senere ?

Det stemmer. Den forsøker å måle hcg innenfor et visst intervall, som svarer til 1-2, 2-3 eller mer enn 3 uker siden befruktning. Ikke like sikkert resultat som gravid/ ikke gravid spørsmålet da (individuell variasjon i hcg, ulik konsentrasjon på urinen, og vanskelig å måle nøyaktig). 

Anonymkode: 1e1be...56f

Skrevet
29 minutter siden, hobbykokken skrev:

Ja, stemmer. 3 uker siden befruktning, 5 uker på vei i graviditeten siden den regnes fra siste mens. Men det er ikke helt nøyaktig, og trenger ikke å være noe galt om man tester 5+0 og fortsatt får 2-3 uker. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stemmer. 3 uker siden befruktning, 5 uker på vei i graviditeten siden den regnes fra siste mens. Men det er ikke helt nøyaktig, og trenger ikke å være noe galt om man tester 5+0 og fortsatt får 2-3 uker. 

Okei. Nylig hatt en SA og skal begynne å prøve neste uke. Om testene fremdeles viser gravid onsdag neste uke feks, når vi begynner å ha sex igjen og den etter si 4 uker viser 3+ så er Jeg gravid igjen? 

Anonymkode: 8735a...c9f

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Nylig hatt en SA og skal begynne å prøve neste uke. Om testene fremdeles viser gravid onsdag neste uke feks, når vi begynner å ha sex igjen og den etter si 4 uker viser 3+ så er Jeg gravid igjen? 

Det vil jeg tro, men ta samme type test før du blir gravid. Hvis den viser 1-2 nå, og 3+ senere, så vet du at det ikke er "gammel" hcg fra forrige graviditet. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg tro, men ta samme type test før du blir gravid. Hvis den viser 1-2 nå, og 3+ senere, så vet du at det ikke er "gammel" hcg fra forrige graviditet. 

Høres logisk ut. Kjører på!! 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres logisk ut. Kjører på!! 

Masse lykke til! Jeg er selv nettopp blitt gravid igjen etter en MA tidligere i år. Vi ventet noen måneder før vi prøvde igjen, da (av ulike grunner...), men håper det kan være til oppmuntring for deg ❤️  Jeg ble hvertfall gravid igjen. 

Skrevet

Er i uke 38 og tok en nettopp for morro skyld (aner ikke hvorfor egentlig), og den var ikke super-positiv. Var ikke sterkere enn 15-16 DPO liksom.

Anonymkode: fd433...4f1

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Masse lykke til! Jeg er selv nettopp blitt gravid igjen etter en MA tidligere i år. Vi ventet noen måneder før vi prøvde igjen, da (av ulike grunner...), men håper det kan være til oppmuntring for deg ❤️  Jeg ble hvertfall gravid igjen. 

Det er til oppmuntring. Har slutta å blø nå, ei uke siden SA idag, så begynner ikveld. Tok en digital CB, som viste gravid 1-2, så tar en ny en om 4 uker, så om den viser 2-3 Eller 3+ så er Jeg vel gravid igjen 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er til oppmuntring. Har slutta å blø nå, ei uke siden SA idag, så begynner ikveld. Tok en digital CB, som viste gravid 1-2, så tar en ny en om 4 uker, så om den viser 2-3 Eller 3+ så er Jeg vel gravid igjen 

Jeg fikk fortalt av legen min etter både SA og MA at jeg skulle ta en test etter 4 uker for å se om den var negativ. Var den dert var all HCG ute. Var den fortsatt positiv måtte jeg kontakte den for å eventuelt sjekke for rester :)

Men som du sier, hvis den øker i antall uker den samme testen du tar, så sier det seg at HCG har steget og du er gravid.

Ønsker deg masse lykke til i prøvingen fremover, håper dere blir fort gravide igjen :)

Skrevet

Jeg begynte å få svakere tester etter 5+0. Husker ikke hva «fenomenet» kalles, men testene ble svakere. Viste seg at HCG var så høy at testene «klikket». Men jeg ble så urolig at jeg tok en blodprøve for å måle HCG med et par dagers mellomrom å joda jeg var fortsatt i aller høyeste grad gravid å fikk streng beskjed om å slutte å teste. 

Så anbefaler å slutte nå! Du blir bare urolig av det når det ikke er noen grunn til engstelse :) 

Anonymkode: f3579...437

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...