AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #1 Skrevet 21. oktober 2019 For noen dager siden kom jeg i en nettavis og er ikke fornøyd med hvordan jeg ble fremstilt (den handler om meg). Jeg har tatt dette opp med journalisten som gjorde visse endringer, men jeg føler ikke det ble noe bra likevel. Kan jeg be dem om å trekke saken fra nettavisen? Anonymkode: 726a6...906
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #2 Skrevet 21. oktober 2019 Føler at jeg gjorde en tabbe ved å si ja til intervju... ts Anonymkode: 726a6...906
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #3 Skrevet 22. oktober 2019 Ja, du kan alltids spørre. Men om du har rett til å få den fjernet er jeg usikker på. Spørs vel litt på hvorfor du ikke føler den ble bra o.l. Anonymkode: f81b4...c96 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #4 Skrevet 22. oktober 2019 Spør de da vel. Problemet ditt er jo at artikkelen og navnet ditt er søkbart i all evig tid og det er jo ikke noe gøy! Fikk du mulighet til å godkjenne før den ble lagt ut? Anonymkode: e9759...f47
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #5 Skrevet 22. oktober 2019 Du har bare lov å endre på direkte faktafeil og feilsiteringer av deg selv. Hvis det er tilfelle ville jeg meldt dem inn for PFU. Anonymkode: 4b4b2...46c 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #6 Skrevet 22. oktober 2019 Jeg fikk ikke muligheten til å godkjenne. I tillegg har de brukt et veldig stygt bilde. Kan jeg trekke tilbake samtykket om dette? ts Anonymkode: 726a6...906
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #7 Skrevet 22. oktober 2019 En har selvfølgelig ingen rett til å godkjenne en artikkel, eller bestemme hverken vinklingen som gjøres eller hvilke bilder som skal brukes. Ønsker en slik type kontroll bør en rett og slett ikke stille opp til intervju. Det er kun eventuelle faktafeil, og tildels rene feilsiteringer en kan forvente bli endret. Det er også kun direkte sitat i artikkelen en kan forvente å få bekrefte er riktige på forhånd, såkalt sitatsjekk. Hvordan sitatet blir brukt i artikkelen derimot ,kan en ikke styre. Her kommer begrepet 'den frie pressen' inn. Hvordan skulle det ha funka,, om f.eks våre politikere, eller andre som får kritisk søkelys mot seg, skulle hatt retten til å forhåndsgodkjenne alt innhold i alle artikler? Føler en at saken kommer veldig feil ut, så er det normale at en selv skriver et debattinnlegg eller kronikk til avisen. Slik får vi flere ulike synspunkt og vinklinger ut i offentligheten. Ønsker en full kontroll på eget narrativ får en heller starte en blogg. Anonymkode: c555f...8c6 2
The Kitten Skrevet 22. oktober 2019 #8 Skrevet 22. oktober 2019 Du kom i en nettavis? De har vel spurt deg om intervju før de lagde saken?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #9 Skrevet 22. oktober 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: For noen dager siden kom jeg i en nettavis og er ikke fornøyd med hvordan jeg ble fremstilt (den handler om meg). Jeg har tatt dette opp med journalisten som gjorde visse endringer, men jeg føler ikke det ble noe bra likevel. Kan jeg be dem om å trekke saken fra nettavisen? Anonymkode: 726a6...906 Nei, du bestemmer ikke hvordan en journalist skal forstå eller fremstille saken du har gitt avisen tillatelse til å omtale. Du får ta dette som en lærepenge på at man ikke løper til avisen med alt mulig. Du styrer nemlig ikke journalistens arbeid. Anonymkode: e3aed...d11
TrekStar Skrevet 22. oktober 2019 #10 Skrevet 22. oktober 2019 Og fortsatt vil ikke folk forstå at media vrir på fakta og lyver om det meste. Husk dette til neste gang noen tilbyr å intervjue deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå