Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge gått og tenkt at det kanskje er noe litt rart med forholdet mitt, vi har vært sammen i noen år nå. Det begynte veldig bra, men så begynte det med mye krangling over småting. Kranglene var aldri fysiske eller skremmende på den måten, men følte at han ofte ble sint over småting. Da måtte jeg gjerne beklage, også fikk jeg beskjed om at ting som irriterer han fikk jeg ikke gjøre hvis vi skulle være sammen. Som å stille dumme spørsmål, noe han mener jeg gjør. Samtidig vil han ikke at jeg skal anta ting, men får heller ikke stille "dumme" spørsmål. Noen ganger truer han med å blokkere meg hvis jeg sender en melding til eller lignende. Han har nevnt at han må prioritere seg selv ovenfor andre. For litt siden virket det som han skulle slå opp med meg og han fortalte at han ofte blir sur eller irritert på meg uten at jeg nødvendigvis har gjort noe galt, men fordi jeg ikke når opp til hans høye forventninger. Blant annet at jeg ikke jobber hardt med ting, og ikke er systematisk. Da orker han rett og slett ikke å snakke med meg hvis noe jeg gjør har irritert han. Det hender han trenger pause fra å snakke med meg på noen dager også. Dessuten er han veldig negativ til vennene mine, og fornærmer dem ofte til meg. Selv om han ikke har blitt ordentlig kjent med mesteparten av dem engang. Jeg har vurdert om han kanskje bare er med meg for det seksuelle, men da svarte han at det er samme for han hvem han har sex med og at han hadde flere enklere og nærmere alternativer hvis det kun var det han var ute etter. Han sier ofte også at det er så rart vi har endt opp sammen, noe jeg er enig i siden vi er så vidt forskjellige. Er det på tide å pakke sakene mine og komme meg unna?

Anonymkode: 55460...4be

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpes hvor gammel er han? Hørtes ikke bra ut. Dump.

Anonymkode: b6264...fc4

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes hvor gammel er han? Hørtes ikke bra ut. Dump.

Anonymkode: b6264...fc4

Midten av 20-årene

Skrevet

Veldig sterkt kontrollbehov. Om du har hørt om ordet "entitled" så er han nettopp det. Alt skal skje på hans premisser og han mener han har krav på at du skal underføye deg. Slike menn blir aldri bedre, de er sånn til dagen de dør, fordi de mener de har rett og det er ingen måte man kan få dem til å innse noe annet. De er ikke i stand til selvinnsikt på den måten som normale mennesker er. De kan late som om de angrer eller skal endre seg, men igjen er det en måte å kontrollere på når de merker de mister grepet om sin partner. 

Anonymkode: d0ea5...e77

• Liker 4
Skrevet

Hva konkret får deg til å tenke i så alvorlige baner? 

Anonymkode: f7d1d...095

Skrevet

Pakk sakene dine. Dette er ikke bra, uansett hva man kaller det. 

Anonymkode: 9b8a3...11f

• Liker 6
Gjest ByeByeLove
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har lenge gått og tenkt at det kanskje er noe litt rart med forholdet mitt, vi har vært sammen i noen år nå. Det begynte veldig bra, men så begynte det med mye krangling over småting. Kranglene var aldri fysiske eller skremmende på den måten, men følte at han ofte ble sint over småting. Da måtte jeg gjerne beklage, også fikk jeg beskjed om at ting som irriterer han fikk jeg ikke gjøre hvis vi skulle være sammen. Som å stille dumme spørsmål, noe han mener jeg gjør. Samtidig vil han ikke at jeg skal anta ting, men får heller ikke stille "dumme" spørsmål. Noen ganger truer han med å blokkere meg hvis jeg sender en melding til eller lignende. Han har nevnt at han må prioritere seg selv ovenfor andre. For litt siden virket det som han skulle slå opp med meg og han fortalte at han ofte blir sur eller irritert på meg uten at jeg nødvendigvis har gjort noe galt, men fordi jeg ikke når opp til hans høye forventninger. Blant annet at jeg ikke jobber hardt med ting, og ikke er systematisk. Da orker han rett og slett ikke å snakke med meg hvis noe jeg gjør har irritert han. Det hender han trenger pause fra å snakke med meg på noen dager også. Dessuten er han veldig negativ til vennene mine, og fornærmer dem ofte til meg. Selv om han ikke har blitt ordentlig kjent med mesteparten av dem engang. Jeg har vurdert om han kanskje bare er med meg for det seksuelle, men da svarte han at det er samme for han hvem han har sex med og at han hadde flere enklere og nærmere alternativer hvis det kun var det han var ute etter. Han sier ofte også at det er så rart vi har endt opp sammen, noe jeg er enig i siden vi er så vidt forskjellige. Er det på tide å pakke sakene mine og komme meg unna?

Ja, dette høres ikke koselig ut. Her vil du miste deg selv om du forblir i relasjonen. Fint at du tar tilstrekkelig vare på deg selv til å spørre her. Kom deg ut av forholdet.

Skrevet

Det er umulig å svare på spørsmålet ditt da informasjonen er for sparsom, men ut fra det du skriver tenker jeg at han gjør mange ting som ikke er bra. Hvordan reagerer du når han stiller sine krav til hvordan du skal være? Prøver du å etterleve f.eks. ikke å stille «dumme spørsmål»? I så fall er det trolig at du blir påvirket av manipulasjonen hans, og tegn på en veldig dårlig og usunn dynamikk. Synes du skal overveie sterkt å gå.

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig sterkt kontrollbehov. Om du har hørt om ordet "entitled" så er han nettopp det. Alt skal skje på hans premisser og han mener han har krav på at du skal underføye deg. Slike menn blir aldri bedre, de er sånn til dagen de dør, fordi de mener de har rett og det er ingen måte man kan få dem til å innse noe annet. De er ikke i stand til selvinnsikt på den måten som normale mennesker er. De kan late som om de angrer eller skal endre seg, men igjen er det en måte å kontrollere på når de merker de mister grepet om sin partner. 

Anonymkode: d0ea5...e77

Uff, tror dessverre du har rett. Har gått med et håp om at det kanskje kunne forandre seg, men takk for svar!

TS

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva konkret får deg til å tenke i så alvorlige baner? 

Jeg bare føler noen ting kan minne om kjennetegnene på en sosiopat, men det kan selvfølgelig være noe langt mindre alvorlig, som fremdeles ikke er ok. Har en tendens til å overtenke og se for meg det verste

TS

Skrevet
13 minutter siden, Jabbadabbaduu skrev:

Det er umulig å svare på spørsmålet ditt da informasjonen er for sparsom, men ut fra det du skriver tenker jeg at han gjør mange ting som ikke er bra. Hvordan reagerer du når han stiller sine krav til hvordan du skal være? Prøver du å etterleve f.eks. ikke å stille «dumme spørsmål»? I så fall er det trolig at du blir påvirket av manipulasjonen hans, og tegn på en veldig dårlig og usunn dynamikk. Synes du skal overveie sterkt å gå.

Jeg vil være litt sparsommelig fordi jeg er redd for å bli gjenkjent. Jeg er en veldig sta person som absolutt ikke liker å bli herset med. Har et behov for å alltid svare i mot dersom jeg er uenig, derfor vi ofte har kranglet. Men må innrømme at noen ganger bare gir jeg etter for å slippe å diskutere mer

Skrevet

Det er jo ikke sikkert at han gjør det bevisst for å være ekkel. Det kan jo være det er en frustrasjon han føler på hvis han har irritert seg over ting over tid, og at det har bikket over et punkt der han har lært å irritere seg over alt. (Men det er ikke dermed sagt at det er din skyld, det kan være ham det feiler noe)

Som et eksempel: Hvis du har stilt spørsmål som han mener er irriterende (uavhengig av om han burde blir irritert), så vil også gode spørsmål gitt i "riktig" anledning føles som irriterende pga hvordan han oppfatter at ting generelt er.

Hvis han føler du snakker mye når det ikke passer, så vil han kanskje også irritere seg i gode samtaler der det vanligvis skulle ha passet.

Er det mulig å ta det opp med ham?

Anonymkode: 85045...f4c

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare føler noen ting kan minne om kjennetegnene på en sosiopat, men det kan selvfølgelig være noe langt mindre alvorlig, som fremdeles ikke er ok. Har en tendens til å overtenke og se for meg det verste

TS

Det du forteller er for allment til å kalle noe annet enn et kontrollerende og svært usunt forhold, som du bør komme deg ut av. Jeg har selv vært sammen med en i flere år som jeg mener har absolutt ALLE trekk av narsissistisk personlighetsforstyrrelse -fullblods, altså (alle mindre andre ekser er flotte folk, så jeg er ikke en som «diagnostiserer» over en lav sko, så er det sagt). Det har mange fellestrekk med «psykopati», herunder sosiopat. Det er ganske heavy shit. Fokuser heller på hva som er akseptabel og ikke akseptabel oppførsel for deg, uavhengig av hva den andre evt måtte slite med. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sikkert at han gjør det bevisst for å være ekkel. Det kan jo være det er en frustrasjon han føler på hvis han har irritert seg over ting over tid, og at det har bikket over et punkt der han har lært å irritere seg over alt. (Men det er ikke dermed sagt at det er din skyld, det kan være ham det feiler noe)

Som et eksempel: Hvis du har stilt spørsmål som han mener er irriterende (uavhengig av om han burde blir irritert), så vil også gode spørsmål gitt i "riktig" anledning føles som irriterende pga hvordan han oppfatter at ting generelt er.

Hvis han føler du snakker mye når det ikke passer, så vil han kanskje også irritere seg i gode samtaler der det vanligvis skulle ha passet.

Er det mulig å ta det opp med ham?

Noen ganger er det veldig enkelt å snakke med han om ting, andre ganger ender det bare i krangel. Dessuten når vi krangler ender det gjerne med at han sier vi burde slå opp og at det er best for oss begge. Derfor spesielt nå som jeg vurderer å slå opp vil jeg ha litt tid til å tenke, for tror hvis jeg tar opp dette nå går det dårlig uansett. Men har vel mer eller mindre bestemt meg for å slå opp, så kan vel like så godt gjøre det..

• Liker 1
Skrevet

Han der høres jo helt syk ut. Pakk sakene og kom deg vekk fra idioten. 

Anonymkode: f79ed...16e

• Liker 1
Skrevet

Se denne tråden, les artikkelen det linkes til og les gjennom svarene i tråden. Tenker det kanskje kan være relvant for deg og din situasjon... 

Anonymkode: e1d09...1ca

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil være litt sparsommelig fordi jeg er redd for å bli gjenkjent. Jeg er en veldig sta person som absolutt ikke liker å bli herset med. Har et behov for å alltid svare i mot dersom jeg er uenig, derfor vi ofte har kranglet. Men må innrømme at noen ganger bare gir jeg etter for å slippe å diskutere mer

Om du tenker deg om - hvem starter alle kranglene? 

Dere har vel ikke mye krangling fordi du sier i mot, eller fordi han fortsetter , dere har dem fordi de ble startet i første omgang. 

Så - hvem starter dem sa du? 

Den andre, den som egentlig ikke vil krangle - det er den som kan leve trygt og fredelig, med "sunn krangling" i et annet forhold. Og det er vel deg? 

Please Gå Ut Nå

Å bli gammel på dette viset gjør oss grå

Anonymkode: bfd46...315

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ikke ut som et godt forhold. Er det nok for deg i lengden, og er det sånn du vil tilbringe årevis eller resten av ditt liv?

Anonymkode: c7525...c3a

• Liker 3
Skrevet

Men selv om et forhold ikke fungerer så trenger det ikke å være snakk om en diagnose. Jeg har bodd i kollektiv med en person som var... tja.. bare en idiot. Mange meninger om hvordan kollektivet burde være, og gikk rundt og var kronisk sur. Han hadde bare bestemt seg for å være sur og for å irritere seg over alle detaljer. Det var alt fra å krangle om hvem sin skyld det var at strømregningen var høy, til at det var rot. Samtidig var han ganske konfliktsky så ofte sa han ingenting, men gikk heller rundt og drev med litt silent treatment og var sur inni seg selv.

Å ta opp ting på en saklig måte funket heller ikke (f.eks. at det står varmekabler på i flere fellesrom), for da ble han som å diskutere med et barn som ikke lyttet til det saklige, men avbrøt og svarte frekt uten å prøve å forstå.

Men jeg skal ikke si at han hadde en diagnose eller at han bevisst forsøkte å drive med hersketeknikker og masse rart. Denne personen mente nok oppriktig at han selv hadde rett, og reagerte dermed slik han mente var rett. Jeg vil bare si at det manglet litt sosial intelligens og selvinnsikt samt evne til god konfliktløsning. En bad catch for dem som velger ham som venn eller partner. Kanskje han vil endre seg når han ser at ingen orker sure kverulerende folk og alle vender ham ryggen.

I dag sitter han mer eller mindre uten venner. Men jeg vil likevel være varsom med å tillegge ham en diagnose. 

Skrevet

Jeg lurer på om du har møtt min eks? For det du beskriver er helt likt min eks som forøvrig fikk diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse. 

Du må komme deg bort, det vil bmi vanskeligere og vanskeligere å for deg klare å holde deg innefor kravene hans, han vil samtidig provosere deg til å "gjøre feil" sånn at han kan kjefte på deg. 

Anonymkode: 7c396...6ba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...