AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #1 Skrevet 21. oktober 2019 Ønsker litt råd til hvilke planter jeg kan plante i hagen min (og når de bør plantes). Bor på vestlandet like ved sjøen. Kan være litt vind og en god del regn til tider. Har gressplen, men er høyst sannsynlig fjell under. Så usikker på dybde, men er fra før av et par grønne busker og "nål"-busker i hagen. Har også et par bed bed. Disse er ca. 40cm bred, ca 50cm høy (usikkert om jorden går helt ned eller om det er noe annet under). Jeg har veldig lyst på noen spiselige vekster. Som f.eks rips og bringebær hvis det kan trives? Ellers hadde det vært fint med noen dekorative planter/trær. Vil ikke at det skal være overplantet, men må se pent ut. Vil gjerne beholde en del av plenen også pga. barna. Jeg er ikke så flink med hage (foreløpig) så ønsker noe som er lettstelt. Anonymkode: 3ba6b...93e
Zienna Skrevet 21. oktober 2019 #2 Skrevet 21. oktober 2019 Mitt beste råd er å sjekke ut denne bloggen: https://www.moseplassen.no/norske-hageblogger/ Her finner du det meste om hage og planter, og får masse inspirasjon. Du må finne ut hvilken herdighetssone du bor i, og så tar du det derifra. Ønsker deg masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #3 Skrevet 21. oktober 2019 Hasjplanter Anonymkode: d9545...53f 2
Gjest Arwen Undómiel Skrevet 31. oktober 2019 #4 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg har plantet Forglemmegei rundt omkring i hagen og litt rundtomkring, om de trives får vente å se, håper det
skrue Skrevet 31. oktober 2019 #5 Skrevet 31. oktober 2019 6 hours ago, Arwen Undómiel said: Jeg har plantet Forglemmegei rundt omkring i hagen og litt rundtomkring, om de trives får vente å se, håper det Min erfaring er at det skal mye til før forglemmegei ikke trives. Her må den lukes for å ikke ta helt over (Oslo). Men, den varer ikke så lenge, så man kan ikke bare ha den.
Juniper Skrevet 1. november 2019 #6 Skrevet 1. november 2019 Tipper rips, bringebær, solbær og jostabær går helt fint. Antagelig kan du ha kirsebær og epler også. Hvis du har et skikkelig hagesenter i nærheten er det smart å spørre der. Vær bare obs på at enkelte anbefaler litt optimistisk for å få solgt unna det de har inne.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 Rips trives overalt Anonymkode: f00c8...d36
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 Gojibær kan vel også gå? De skal visstnok tåle det meste, og klarer seg greit i sur vind og salt jord. Anonymkode: f00c8...d36
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #9 Skrevet 2. november 2019 Gå en tur i nabolaget og så hva som trives i andres hager. Da får du en pekepinn på hva som er mulig å få til. Sjekk også herdighetssone der du bor. Les deg opp å hvilke jord- og lysforhold plantene du ønsker deg trenger. Mye er også prøving og feiling. Anonymkode: 75077...ed6
Gjest Arwen Undómiel Skrevet 2. november 2019 #10 Skrevet 2. november 2019 På 31.10.2019 den 18.32, skrue skrev: Min erfaring er at det skal mye til før forglemmegei ikke trives. Her må den lukes for å ikke ta helt over (Oslo). Men, den varer ikke så lenge, så man kan ikke bare ha den. Jeg håper de trives, jeg bare plantet litt rundtomkring, men må nok luke litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå