Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå holder jeg på å bli sprø av søvnløshet. Den lille jenta vår på 6 mndr. sovner ikke før rundt kl. 23 om kvelden. Hun sover lite på dagtid, og når kvelden kommer er hun virkelig trøtt. Men hun klarer aldri å sovne skikkelig. Jeg har prøvd alt mulig, så nå er jeg desperat. Hun sover ganske urolig om natten også. Noen som har et skikkelig godt råd??!!? HJELP!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest 9mndmamma
Skrevet

Vi fikk orden på sovningen (det var det å sovne som var problemet her) når vi lot babyen skrike seg ned et par gir. Noen må dessverre det (jeg måtte også det). Ikke alle velger å la dem skrike, men sitter heller hos dem i timesvis og det respekterer jeg. For det var et mareritt å høre på skrikingen, selv om det ikke varte lenge. Boka sier vel at skrikingen er over på 3 dager. Her fungerte den fra første dag. Altså at vi ikke var ved sengen, men at vi gikk ut av rommet og lot babyen finne roen og søvnen selv. Vi har hatt perioder ettersom han har vokst med problemer igjen, men det som hjelper er å være konsekvent. Da vet babyen hva den har å forholde seg til, selv om det er hjerteskjærende for oss foreldre...

Vi går inn med jevne mellomrom. Før 5 minutter, nå 10 minutter. Enda lenger om det bare er småsutring. Mye kortere om skrikingen er "annerledes".

Vi begynte med dette da babyen var 4 mnd. Da begynte vi også med en baderutine hver kveld. Og at det var leggetid samme tid hver kveld (19-20).

Dette er min erfaring. Håper andre har annen erfaring, slik at du selv kan avgjøre hva du vil prøve og ikke.

Skrevet

Datteren vår sovnet sammen med meg oppi sengen vår i 22-tiden da hun var på den alderen. Jeg flyttet henne over i sin egen seng etter første nattamming (ved 01-tiden). Så lenge du er helt sikker på at barnet ikke kan falle ut av sengen, ved at dere setter den i et hjørne inntill vegge for eksempel (sånne små kan plutselig bevege seg bortover og nedover før man aner det) så skulle det være en grei metode. Fikk mange advarsler om at vi ikke kom til å kunne få henne til å sove i egen seng osv. seinere, men det gikk helt fint. Da jeg sluttet å amme (da hun var 9 måneder) fikk hun eget rom og vi har nå veldig fine leggerutiner for henne. Hun sovner trygt i sin egen seng med bamsen i 19-tiden. Av og til er det perioder med kvelds- og nattevåk selvfølgelig, men det opplever vel alle tror jeg.

Skrevet

Vår lille (2 år!) har nå fått stor seng for han bare klatret ut av sprinkelsengen uansett hva vi forsøkte... :-?

Hjalp det? Nei, i går holdt han på å gå fram og tilbvake til klokka var 21.30... :o Ut og jeg følger inn igjen, ut igjen og jeg følger inn igjen... er det mulig at en så liten kropp som er så aktiv på dagen holder ut så lenge... :o :-? Og når våknet han i dag - jo klokka 6.00 blank!!

Måtte bare fortelle at jeg også sliter og er trøtt... :Gjesp::wink:

Lykke til allesammen.... :)

Skrevet

Jeg har også en liten tass på seks måneder.

Vi sliter også endel med legginga. Han har rett og slett ikke lyst til å legge seg om kveldene. Til tider gråter han eller hyler så høyt at det skjærer i en stakkars mamma. Han er så trøtt at han svimer men hyler som en gris. Han våkner også flere ganger om kvelden før han finner roen i noen timer.

I det siste synes jeg likevel det har blitt lettere å legge han. Det vi har gjort er å ha veeeeldig ryddige rutiner om kvelden. Grøt, bad, pupp, lykkeliten, natta. Etterpå går vi ut og inn hvert femte minutt. I kveld tok det vel en time fra jeg la han i senga til han sovnet, han har ikke våknet enda og har sovet i halv annen time.

Så lenge barnet blir rolig med en gang du tar det opp, har det ikke det vondt og kan like godt sove. Vær sikker på at barnet ikke har vondt, og prøv å få opp eventuell luft.

En siste ting stress ned!!! Jeg har til tider gått rundt og ølt meg mislykket fordi barnet mitt ikke vil sove om kveldene. Likevel vet jeg med meg selv at jeg har ikke gjort noe feil. Noen har barn som sover som stener fra fødselen av, og noen gjør rett og slett ikke det, de trenger noe mer for å sove. Babyer da mennesker som er like forskjellige som voksne.

Lykke til!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Legg henne et kvarter tidligere hver kveld. Så i morgen blir det sengetid kl 2245....... Slik fortsetter det ned til babyen legger seg et sted mellom kl 1900 og kl 2000.

Tro meg det funker :P

Gjest Violetta
Skrevet

Kom på et lurt triks som jeg brukte da min datter var liten og vi jobbet med leggingen.

Jeg tok av meg en t-skjorte jeg hadde gått med, og la i sengen hennes. De er jo var for lukt disse små, og det var helt tydelig at denne t-skjorten hjalp.

Siden hadde hun et utvalg t-skjorter som jeg vekslet mellom. Praktisk, når jeg skulle vaske en hadde hun bare en ny en til "innkjøring", så byttet jeg.

Disse hadde hun lenge, helt til skolealder faktisk...men jeg får ikke lov til å si det til noen, så ikke si at jeg har sagt det! :wink::ler:

Skrevet

Vi har også vært gjennom dette og etter en del prøving og feiling var det dette som fungerte hos oss: Hun liker å ligge helt oppi det ene hjørnet når hun skal sove. I begynnelsen hadde vi avgrenset sprinkelsengen til det halve. Det var viktig at hun ble lagt ned mens lyset fortsatt var på slik at hun så hvor hun ble lagt. Vi hadde også en "bli kjent runde" i sprinklesengen på dagtid. Vi holder også på rutinene med mat, stelling, pupp og nattasang. Når det gjaldt leggetidspunkt gjorde vi det hardt og brutalt - før var det legging sammen med oss klokken 23, nå er det egen seng 19.30.

Det som er veldig viktig er å være konsekvente. Datteren vår har aldri fått komme ut av rommet etter at hun er lagt og vi har bare tatt henne opp dersom gråten har vært annerledes som noen skrev her. Det har vært mye skriking, men stort sett har det skyldes at hun er selskapsyk, for det har blitt rolig når vi har gått inn og snakket med henne.

Hilsen Lille meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...