Gå til innhold

Dere med runde sofabord...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere aldri kaffebesøk/spiser dere aldri i sofaen? 😅 Jeg har så lyst på rundt bord, men samboer insisterer på rektangulært og minst 120cm langt. Jeg ser jo behovet, for vi har jo kaffeselskap noen ganger i året, og vi spiser ofte lørdagstacoen ved sofaen til en god film etter mini er lagt. Men jeg syns det er sååå stygt med det svære bordet til en liten sjeselongsofa 🤯

Anonymkode: 3ded2...223

Skrevet

vi spiser aldri ved sofabordet nei. Har to barn, 2 og 5 år gamle, kjøpte rundt sofabord når vi fikk nr to. Hadde rektangulært lavt bord med skarpe kanter før, det var ikke trygt for barna. Vi har aldri kaffebesøk i sofa heller. 😅 Hvsi vi har besøk, sitter vi ved spisebordet.

Anonymkode: b8942...0bc

• Liker 2
Skrevet

Vi har rundt bord. Men ikkje sånt moderne bittelite. Vårt er ca 1 meter i diameter så klarer å dekke til kaffe/ kake til 4 personer. Har ett gammelt stort furubord som jeg dekker med duk når vi skal dekke til mange 😚

Anonymkode: 0a84e...e42

Gjest ByeByeLove
Skrevet

Har to små kvadratiske bord. Fungerer utmerket.

Skrevet

Hva med et ovalt et?:) Det har jeg litt lyst på selv.

Anonymkode: bac4b...3d4

• Liker 1
Gjest TyrkiskPepper
Skrevet

Har rundt bord og angrer ikke, vi spiser på det om det er kun oss to om kvelden. Kaffi besøk kan man trekke til spisestua og servere noe der heller.

Skrevet

Går fint med kaffe og kake på sofaen med et rundt bord og, men det bør være stort nok 

• Liker 1
Skrevet

Vi har da sittet mange rundt bordet til kaffe vi. Spiser sjelden der, men det hender, 4 i familien. 

Anonymkode: 596f0...847

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg - høyt sofabord er ikke pent.

Vi har aldri kake-kaffe, slik som foreldrene våre (og besteforeldrene) har, så det behovet er ikke der. 

Hender vi har litt kaffe, eller tar et glass i sofaen, i forbindelse med selskap. Men serverer da fingermat. I tillegg til det lave sofabordet har vi 2-3 sidebord, så det er enkelt å sette fra seg ett glass. 

Det hender vi spiser i TV stuen, der har vi ikke bord i det hele tatt. Normalt forsyner vi oss på kjøkkenet. Og vi har også her mindre sidebord som enkelt kan flyttes, for det som eventuelt må stå fremme. 

Anonymkode: f1aa9...54c

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere aldri kaffebesøk/spiser dere aldri i sofaen? 😅 Jeg har så lyst på rundt bord, men samboer insisterer på rektangulært og minst 120cm langt. Jeg ser jo behovet, for vi har jo kaffeselskap noen ganger i året, og vi spiser ofte lørdagstacoen ved sofaen til en god film etter mini er lagt. Men jeg syns det er sååå stygt med det svære bordet til en liten sjeselongsofa 🤯

Vi spiser i sofaen, jo. Og har et lite og lavt ovalt bord. Da har man to alternativer:

1. fat balanseres i den ene hånden mens man spiser med den andre. Barn ned til 10 år klarer dette uten å grise, så lenge det en enkel gaffel-mat (alt fra gryterett til kake) Går åpenbart litt galt med taco eller svinesteik om det er barn i bildet - voksne spiser jo greit uten å grise uansett. Det runde bordet duger til å slenge nedpå kopp/glass/kakefat. Er man bare "seg selv" kan gulvet brukes til å sette ting på. 

2. Man slenger seg nedpå med fatet i fanget. Avslappa. ;) Går bra med alt. Cluet for å ikke grise til sofaen er å bruke en ordentlig tøyserviett under fatet.

Anonymkode: bf918...34f

Skrevet

Vi har svææær sofa, så hvis det bare er meg og mannen og avslappa stil bruker vi brett i sofaen, så vi slipper å lene oss frem til bordet. ;)

Får jo plass til litt på bordet ved kaffeselskap, men er vi flere enn 4-5 spiser vi heller ved spisebordet. 

Er sååå glad vi ble kvitt det store, rektangulære bordet! 

Skrevet

Jeg valgte mellomtingen! Avlangt trekant/ovalt (aner ikke hva jeg skal kalle formen på det egentlig) 
https://jysk.no/stue/sofa-hjornebord/sofabord-lejre-60x120-hvit-eik 
Har ett stort, og ett lite av samme typen, det lille har jeg delvis under det store. 

Andre jeg kjenner som har hjørnesofa har helt ovalt, slik som dette https://www.ikea.com/no/no/p/stockholm-bord-valnottfiner-70239710/

Prøvde rektangulært,men syntes det ble vanskelig med hjørnet mot sjeslongen. Måtte endten ha bordet så langt unna sofa at det var upraktisk spise/drikke, eller så nært at man ikke kunne passere skikkelig med hjørnet. Vurderte rundt, men da ble det motsatt problem med hjørnet, at det ble for langt fra sofa til bord med hjørnet av sofaen.  

Anonymkode: 90dbd...9ef

Skrevet

Har rundt sofabord, men spiser alltid rundt kjøkkenbordet og har sjeldent kaffebesøk. Synes rundt bord er finere enn et rektangulært stort bord. Skjønner du grøsser av tanken, men dere må jo bli enige. Hva med en mellomting?

Skrevet

Tusen takk for masse gode svar! Jeg ser det er lite kaffeselskaper ute å går. Er vi gammeldagse som feirer bursdager med kaffe og kake i sofaen? 😅 Det høres tungt ut for stumpen å sitte rett opp og ned på spisestolene å spise kake og prate i et par timer (som selskapene med samboers familie ofte dras ut til). 

Jeg tror nok en mellomting kan fungere om jeg står på mitt, men samboer er altså veldig bastant på at vi trenger stort bord, og det må være stødig (altså er Jysk og Ikea nesten banneord her i gården). 

• Liker 1
Skrevet

Vi har et stort, tungt, ovalt bord med avrundede kanter som er trygge for 1-åringen og som er stødig nok til at eldstebarnet kan bruke det som scene til danseoppvisninger.

Planer om barn snart? ;)

Anonymkode: 03119...502

Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for masse gode svar! Jeg ser det er lite kaffeselskaper ute å går. Er vi gammeldagse som feirer bursdager med kaffe og kake i sofaen? 😅 Det høres tungt ut for stumpen å sitte rett opp og ned på spisestolene å spise kake og prate i et par timer (som selskapene med samboers familie ofte dras ut til). 

Jeg tror nok en mellomting kan fungere om jeg står på mitt, men samboer er altså veldig bastant på at vi trenger stort bord, og det må være stødig (altså er Jysk og Ikea nesten banneord her i gården). 

Neida, vi har også kaffebesøk i sofaen :) Ønsker å bytte ut det rektangulære bordet med runde her, for nå får vi større sofa med større plass inne i u'en. Jeg har lyst på to runde, slik at det laveste kan stå litt under det største. Men litt spent på det med kaffebesøk.. Vi er mange, så sitter tett i tett når det er bursdager o.l. her. Har stort spisebord, men vi er sikkert litt gammeldagse, spiser middag og skravler ved bordet, og så "trekker vi inn i salongen" for kaffe og kaker :fnise: Etter en stund når selskapet brytes opp går ofte vi damene tilbake til spisebordet og pusler med litt rydding og skravling der, mens mannfolkene og ungene har satt på en fotballkamp e.l på tven. 

Anonymkode: e434f...384

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner flere som har IKEA stockholm-bordet, og det er absolutt ikke ustødig!
Selv med masse kaffekopper og barn som henger på bordkantene 😛 

Anonymkode: 90dbd...9ef

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et stort, tungt, ovalt bord med avrundede kanter som er trygge for 1-åringen og som er stødig nok til at eldstebarnet kan bruke det som scene til danseoppvisninger.

Planer om barn snart? ;)

Anonymkode: 03119...502

Hvor er det kjøpt? 

Her er det barn i hus allerede, hun er 1 år snart og tripper rundt bordet rett som det er 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...