Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lurerlitt
Skrevet

Jeg bare lurer litt, på om du bevisst eller ubevisst diskriminerer eller forhåndsdømmer pene mennesker?

Er det sånn at du irriterer deg mer over pene mennesker som ler høyt enn mindre pene mennesker? Irriterer du deg mer over pene mennesker som sniker i køen enn mindre pene mennesker?

Eller et det andre områder du trekker feil konklusjoner og lignende ting?

Man kan mene sin forhåndsdømming godt også, mens det kanskje ikke føles så godt for den det blir gjort mot. Jeg kjenner at jeg tar for gitt at de pene har det bra, så de pene vennene mine glemmer jeg kanskje litt.

Grunnen til at jeg lurer er at det på kullet mitt på høyskolen er ei som har tatt selvmord. Og penere jente skal du lete lenge etter.

Er det sånn at vi tar for gitt at de har det bra, og så glemmer vi å spørre? Fordi "de er jo pene", og da tror vi "da må de jo had et bra!" ?

Lurer bare litt.

Videoannonse
Annonse
Gjest *Fiona*
Skrevet

Jeg kan jo stille meg laglig til for hugg og si jeg har vært i andre enden. Opplevd forventninger til det bildet folk har av meg på grunn av fremtreden.

Det er høye forventninger, og folk blir veldig villige til å høre etter hvis det skjer noe menneskelig med en - skadefryden er litt større hvis det gjelder noen de mener virker "vellykkede". Oppfattes du av omverdenen som pen, og i tillegg får gode karakterer på skolen, så er jo ikke jentejuntaen langt unna.

En klassevenninne fra tenårene tok livet av seg. Hun var smellvakker, skarp som få og på topp i idretten sin. Vi snakket masse om alt mulig, og jeg og et par til var vel de eneste som kunne se tilbake etterpå og skjønne litt hva som rørte seg i hodet hennes - uten at vi hadde peiling på omfanget av problemene, selvsagt, det skjønte vi først i ettertid (misbruk av faren etc.)

Men fallhøyden blir så veldig stor, og det er veldig lett å avfeie "vellykkede" mennesker med "herlighet, har DU problemer med DET, du som er så ___" (fyll inn det som passer). Som om ikke skjønnhet og/eller selvfølelse er høyst subjektivt, og veldig sjelden har noe med andres oppfatning å gjøre eller realiteten, for den saks skyld.

Fordommer kan være skumle, både de "positive" og negative. De bildene vi har av andre mennesker er som regel begrenset ut fra vårt eget ståsted og egne erfaringer.

Det er i de fleste tilfeller en høyst mangefull referanse ;-)

Gjest Porselen
Skrevet

Jeg har plumpet uti mange fordommer gjennom årene, men jeg kan ikke si at de har vært utseendemessig betinget. Jo forresten, en gang, en venninne av meg som alltid har hatt det lille ekstra, pen, som ble stoppet på gaten og fikk fremlagt tilbud om å få klær mot å være en levende reklame for klærne på utesteder. Vi andre var litt skeptiske for vi lurte litt på hva slags folk som gjorde dette, og frarådde henne det. Men i dag kan ikke jeg unngå å kjenne et stikk hver gang jeg tenker på det... var det litt misunnelse eller var det ikke?? Jeg ser jo hvorfor hun fikk tilbudet, hun hadde noe som gjorde at alle la merke til henne.

Jeg må innrømme at jeg blir litt skadefro når det plutselig ikke er så fett allikevel hos enkelte som elsker å fremheve hvor mye ting koster, og som er mindre opptatt av kvaliteten og nødvendigheten.

Men jeg prøver å være objektiv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har opplevd at mennesker jeg kjenner irriterer seg mer over mindre pene mennesker som ler høyt etc etc. For min del kan både pene og mindre pene mennesker le så høyt de vil, for å bruke det som eksempel. Men ja, man kan ofte tro at pene og såkalt vellykkede mennesker har et godt liv på alle måter, selv om det kanskje er langt fra sannheten.

Gjest Gjesten
Skrevet

Det eg har lagt merke til er at ein del folk tydeleg har behov for å fortelle pene menneske at dei ikkje er perfekte. "Det er greit at du er pen men du trenger ikke snakke så mye/ høyt/ være bestemt/ tro du er noe/ tro du kan noe osv." Dette kan vere svært vanskeleg å takle, for det er ikkje nødvendigvis alle pene menneske som syns dei er så innmari pene sjølve... Men eg merkar at eg er litt skeptisk til pene menn, eg reknar med at dei er players eller så vandt til å få dei dei vil ha at dei ikkje er noko å samle på... Ikkje bra nei.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, det gjør jeg slettes ikke.

Har derimot erfart at flinke piker diskrimineres...

Gjest ilska
Skrevet

Nei, jeg irriterer meg aldri over pene mennesker, men sjalu mennesker som er alminnelige, kan være helt pervo når det gjelder å spre rykter og være rene småjævler i sin misunnelse på de pene. (selv ser jeg helt normal ut, men har mange pene vakre venninner og jeg overser at de fjoller og jåler seg ut så lenge de kan føre en intelligent samtale med andre, og ikke minst vise følelser.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Pene jenter, söte og i tillegg morsomme og intelligente jenter - for omverden. Jo - de kan lett bli offre for vår mentalitet; du skal ikke tro at du er noe. Og penere jenter, - garantert - de må ha beina godt plantet på jorda, i forhold til sine medsöstre for å motta respekt og annerkjennelse bortsett for sitt utseende (som kun ofte er fra fra menn).

Pene jenter vet at de er pene. Og de vet at den eneste måten å bli likt, og godtatt av andre jenter, er å väre ydmyk, og lite selvsentrert.

Gjest *Fiona*
Skrevet
å väre ydmyk, og lite selvsentrert.

Ja, og hvor tåpelig er ikke egentlig det? Å hemme seg selv fordi man tilfeldigvis fikk gode gener, for å kompensere for andres dårlige selvfølelse? Blir feil det også, synes jeg, at noen skal måtte unnskylde det de ikke kan noe for, fordi andre ikke takler det. Bli uglesett fordi man er ressurssterk, minne seg selv på hele tiden at "må ikke tro jeg er noe, må ikke tro jeg er noe" for å ikke støte noen. Håpløst...

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
:sexy: Ja! Kanskje det er på tide å strutte med puppa og smile bredt :tunge1:
Gjest TomKrus
Skrevet

hehe, jeg tror jeg irriterer meg mer over sure, stygge og feite damer som sniker, enn en smekker vakker en. Men jeg er ikke en kvinne.

Gjest *Fiona*
Skrevet

Tror dere er inne på noe - jeg mener, hvem liker egentlig dem som har for LITE selvtillit da? Som konstant har en litt unnskyldende holdning, aldri har noen meninger og ikke står for noe som helst? De kjeder i hvert fall vettet av meg... enten det er menn eller kvinner.

Personlig integritet kan man ikke tape på, enten man er vakker, mindre vakker, alminnelig eller mindre pen - en person med selvrespekt og som er seg selv blir liksom aldri kjempestygg, synes jeg, uansett.

Jeg står nå mer i fare for å diskriminere mennesker som går i ett med tapetet enn dem som stikker seg ut, enten det er positivt eller negativt.

Gjest ilska
Skrevet

Jeg må rette på meg selv (stadig vekk...).

Jeg liker ikke de mennene dere liker, men straks jeg får en kjæreste som har vært nerd i år, så kaster dere dere over han. Hvorfor=?

Gjest ilska
Skrevet

Jeg må rette på meg selv (stadig vekk...).

Jeg liker ikke de mennene dere liker, men straks jeg får en kjæreste som har vært nerd i år, så kaster dere dere over han. Hvorfor=? (dere ukjente kvinner.)

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Jeg skal si deg hvorfor ditt innlegg alltid blir det siste :hoho: Fordi du skriver så mye ... TULL :ler::ler:

Gjest Sukkerert
Skrevet

Stygge mennesker blir diskriminert mer enn pene. Jeg, som andre, har mer fordommer mot uskjønne mennesker, selv om det er litt hardt å innrømme.

Gjest misunnelig:)
Skrevet
Stygge mennesker blir diskriminert mer enn pene. Jeg, som andre, har mer fordommer mot uskjønne mennesker, selv om det er litt hardt å innrømme.

Jeg tror man diskriminerer ulikt i ulike sammenhenger; jeg tror at jeg til hverdags faktisk kanskje behandler lite pene/udelikate mennesker med mindre respekt enn andre :o Litt i hvert fall. jeg blir fortere irritert på dem, for eksempel. Kanskje derfor mange "feite" gutter blir klassens komifigur, for unngå irritasjonen? Tragisk , men jeg tror det er noe sant i det.

Men samtidig har jeg et nokså uforklarlig og misunnelig sinne rettet mot (for meg) ukjente pene mennesker med suksess. Ok, ikke noe stort og farlig sinne, og det gjelder aldri folk jeg kjenner (eller vet noe om via andre). Men likevel - det må være kjipt å måtte føle på det å skulle "forsvare" sin posisjon (jobb e.l) ovenfor folk som ikke har noe med saken å gjøre. Ikke har jeg noen grunn til å være sjalu heller - jeg er pen nok, har pene venner og den utdanninga jeg ønsket meg... Men likevel.. Passe teit, egentlig.

Gjest misunnelig:)
Skrevet
hehe, jeg tror jeg irriterer meg mer over sure, stygge og feite damer som sniker, enn en smekker vakker en. Men jeg er ikke en kvinne.

Og når det gjelder sniking er jeg enig her - jeg irriterer meg over stygge folk, evt gamle folk, som ser ut til å ha fortrinnsrett og ikke "se" køer o.l. (snakker ikke om skrøpelige folk som faktisk bør få lov å slippe fram...). Pene folk har den store fordel at man blir smigret når de smiler til en i kø eller en annen ansikt til ansikt-situasjon, derfor irriterer jeg meg bare over pene mennesker på avstand/tv o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...