Gå til innhold

Syk etter mange år i en bransje med høyt temp, hva skal jeg gjøre nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mastergrad i teknologi og er ganske produktiv og flink, men har klart å fullstendig ødelegge meg selv etter mange år med mye jobbing i en bransje med høy usikkerhet og høyt tempo, og er nå på grensen til invalid med lang sykemeldig og psykiske problemer. Jeg har det vanskelig å forholde meg til stressede mennesker, men er veldig arbeidskompetent egentlig, men bare fullstendig utbrent og sliten. Jeg erfarer så vidt nå at jeg ikke blir noe spesielt friskere av å bare være hjemme og sengeliggende, og lurer derfor på om dere har forslag til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 7523a...369

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har valgt gå over til helt annen bransje. 
Var sykemeldt i to år før jeg var klar for å begynne jobbe igjen, og valgte da en "lettere" jobb, en som ikke krever like høy utdanning og heller ikke krever så mye av meg. 
Har måtte gå ned mye i lønn, men har det mye bedre nå når jeg kan senke skuldrene og slappe av etter jobb, selv om jeg ikke kan unne meg like mye luksus i hverdagen som før. 

Anonymkode: f68d8...f9b

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har valgt gå over til helt annen bransje. 
Var sykemeldt i to år før jeg var klar for å begynne jobbe igjen, og valgte da en "lettere" jobb, en som ikke krever like høy utdanning og heller ikke krever så mye av meg. 
Har måtte gå ned mye i lønn, men har det mye bedre nå når jeg kan senke skuldrene og slappe av etter jobb, selv om jeg ikke kan unne meg like mye luksus i hverdagen som før. 

Signerer denne❤️

Jeg valgte en helt annen bransje og jeg stortrives og er lykkelig! Jeg nærmest danser og smiler på vei til jobb. Lønna er ikke å skryte av, men formen og psyken har aldri vært så bra som nå. 

Lykke til☺️

Anonymkode: 9bb76...7de

• Liker 2
Skrevet

Dersom spørsmålet er hva du skal gjøre mens du er sykemeldt: tren, gå turer, gå i fjellet. Dette er bra for psyken! Gjør hyggelige ting. Vær med mennesker som gir deg energi. Hvis du klarer det kan det være bra å jobbe frivillig mens du er sykemeldt (dyrebeskyttelsen? Røde kors?). 

Anonymkode: e723d...fed

• Liker 2
Skrevet (endret)

Støtter deg

Endret av october
Skrevet

Takk for svar folkens.

Å bytte bransje høres veldig fint ut for min del, men jeg er litt rådvill til hva, har dere tips til hva jeg kunne gjort?

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar folkens.

Å bytte bransje høres veldig fint ut for min del, men jeg er litt rådvill til hva, har dere tips til hva jeg kunne gjort?

Det er veldig vanskelig komme med tips uten å vite mer om deg og dine erfaringer. 

Jeg valgte gå tilbake til noe jeg jobbet med før studiene og deltid ved siden av skole. 
Har du hatt deltidsjobber du har trivdes med, kundeservice, butikk, kontor, kafe, eller noe slikt, så kan du starte med en slik jobb for å komme deg i gang igjen. 
Jeg har valgt kontorfaglig jobb, hvor jeg jobber i team, slipper kundeoppfølging, og slipper tyngre ansvar. Jeg måtte starte i en jobb hvor det ikke er mulig presse seg til ytterpunktet igjen. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad i teknologi og er ganske produktiv og flink, men har klart å fullstendig ødelegge meg selv etter mange år med mye jobbing i en bransje med høy usikkerhet og høyt tempo, og er nå på grensen til invalid med lang sykemeldig og psykiske problemer. Jeg har det vanskelig å forholde meg til stressede mennesker, men er veldig arbeidskompetent egentlig, men bare fullstendig utbrent og sliten. Jeg erfarer så vidt nå at jeg ikke blir noe spesielt friskere av å bare være hjemme og sengeliggende, og lurer derfor på om dere har forslag til hva jeg kan gjøre?

Hvor gammel er du, med tanke på mulighet til å omskolere seg? 

Anonymkode: e47a7...934

Skrevet

Fagforeninger har ofte karriereveiledning, det har også NAV og det finnes private i større byer. Kanskje det hjelper å snakke med en psykolog? 

Dersom du er ansatt i en større bedrift, kan de kanskje flytte deg over på en annen type arbeidsoppgaver for en periode?

Jeg har samme problem, teknologisk utdanning, gikk rett i veggen. Prøver å søke jobber, men er livredd for å havne i tilbake i samme hamsterhjulet. Er overkvalifisert for jobber hvor man ikke trenger særlig utdanning.

Anonymkode: e723d...fed

Skrevet

samme her ts❤️Gikk på veggen for 2mnd siden. Besvimte på jobb rett og slett. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Legen søker på friskmelding til arbeidsøking da har jeg 3mnd på å finne noe nytt med full lønn om jeg får det innvilget. Men frykter at ny jobb i samme yrke vil sende meg rett i veggen igjen. Kan ikke være der jeg er nå vertfall det er alt for tøft, tenker jeg må prøve å bytte jobb i første omgang men er livredd for å kræsje igjen. Føler meg fortsatt helt utslitt etter 2mnd som sykemeldt😫

Skrevet

Finn karrieresenteret i ditt fylke. De har karriereveiledning. 

Har du tenkt over hvilke deler av jobben din som stresser deg? Hva kan du ta med deg inn i ny jobb og hva bør du unngå?

Anonymkode: b3294...e6f

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar folkens.

Jeg er samme, utslitt og drittlei. Så ikke meningen lenger.

Klarer du å snu om fokuset i livet blir ting bedre:

- Jobben er ikke livet
- Jobb for å overleve, ikke noe mer
- Fjern den materialistiske tankegangen, at du må kjøpe deg ting.
- Nedgrader dyr bolig/bil.
- Få et friere liv
- Bruk tid på andre ting som du får glede av, natur og fysisk aktivitet.
- Kan anbefale en jobb som er fysisk i stedet.

Selv valgte jeg deltid, nå jobber jeg 3 dager i uka. I en enkel jobb, magisk å gå ut av døra å faktisk være ferdig med jobben i det øyeblikket. Aldri hatt det bedre.

Jeg satt godt i det økonomisk før kollapsen min, så klarer meg på lav inntekt. Velger livet i stedet.

All tid du bruker på jobb får du aldri tilbake, du får heller ikke noe igjen for det. Kun penger.

Anonymkode: 51cfa...1d7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...