Gå til innhold

Hvordan forsvare prisen? iPhone 11 pro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har spart en stund for å få råd til å kjøpe meg en ny mobiltelefon. Nå har jeg endelig råd til å bestille meg den jeg har lyst på, iPhone 11 pro, men jeg sliter så veldig med å forsvare summen man må betale for telefonen. Den koster over en halv månedslønn jo! 

Hvordan i all verden klarer folk å forsvare prisen på ny mobil over 10.000 kr? Jeg har veldig lyst på den, og har spart en stund for å få råd til den, og tenker at når jeg fremdeles vil ha den etter å ha spart så lenge så er det innafor å kjøpe den også. Men prisen svir likevel altså.

😳😳😳

Anonymkode: c68e9...29a

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet

Det er jo latterlig dyrt. Batteriene må lades hver dag, og alle såkalte nye funksjoner som folk flest aldri benytter seg av, forsvarer så absolutt ikke prisen. I tillegg varer de mye kortere enn før, så man tvinges til å kjøpe ny. Burde settes et øvre tak på prisene av mobiltelefoner.

Skrevet
17 timer siden, Villfisker skrev:

Det er jo latterlig dyrt. Batteriene må lades hver dag, og alle såkalte nye funksjoner som folk flest aldri benytter seg av, forsvarer så absolutt ikke prisen. I tillegg varer de mye kortere enn før, så man tvinges til å kjøpe ny. Burde settes et øvre tak på prisene av mobiltelefoner.

Helt enig med deg. Er latterlig dyrt. Jeg skjønner ikke hvordan noen tar seg råd til å kjøpe ny iPhone hvert eneste år. 

Skrevet

Hvorfor vil du ha den?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke forsvare prisen. En telefon til rundt en tredel gjør 99% av hva denne gjør. Det du stort sett får med en toppmodell er spillytelsee (som jeg ikke bryr meg om) og et hakket bedre kamera (som fortsatt er markant dårligere enn mitt lille Lumix GM1 fra 2013).

• Liker 1
Skrevet

Som alt annet i livet er jo dette individuelt. 

Om man må spare, eller om det utgjør så mye som en halv månedslønn, skal du være temmelig opptatt av å ha det beste/nyeste om du velger denne. 

Men om du ikke merker det å økonomien at du trekker kortet på denne, hvorfor ikke. 

Anonymkode: 4eea5...2b0

• Liker 1
Skrevet

Spør deg selv om du virkelig trenger det. Jobber du med grafikk/lyd eller kanskje applikasjonsutvikling? Da kan jeg forstå at man i noen tilfeller trenger en toppmodell med god prosessor og som er den nyeste for å prøve ut ting på det nyeste som finnes. De fleste privatpersoner behøver som regel ikke dette, og det er ofte vikarierende argumenter for å kjøpe. Hvorfor ikke satse på vanlig iPhone 11 (ikke pro) i stedet, eller f. eks. iPhone 10?De er i det minste hyggeligere priset. 

Anonymkode: 0df9e...9c5

• Liker 1
Skrevet

Vent til du får en bedre jobb, da får du sånn telefon, og månedslønnen din er mye høyere. Jeg tenker at folk som selv kjøper sånne telefoner, iallefall om du bare tjener 22.000, virkelig må realitetsorientere seg. Det gir ikke status.

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge tror du du kommer til å ha den? Mobiltelefoner har vel levetid ca et år. Da koster det deg nesten 1000 kr i måneden, pluss abonnement. Også bør man ha forsikring når man kjøper noe dyrt. Hva om du mister den, eller blir stjålet? Jeg hadde skjønt det om det var en telefon man skulle hatt lenge liksom, men de nye iPhonene er ikke designa til det..jeg hadde kjøpt en rimeligere variant.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, miaw said:

Mobiltelefoner har vel levetid ca et år.

Grøss, hva er det du gjør med telefonene dine? Ikke rart vi har miljøproblemer med den holdningen der.

Anonymkode: 18195...4e5

• Liker 8
Skrevet

IPhone er et bra kjøp fordi de holder seg lengre (bortsett fra batteri). Har hatt to forskjellige iPhones, hvor jeg har hatt begge  i snitt i over 4 år. Aldri noe problem med at de ble tregere, låste seg, fikk bugs og fikk softwareproblem. Android derimot.. hadde mye problem med de. Det samme med laptop. Hatt samme Mac i 7 år. Aldri noe softwareproblem. Men med pc-er som var Windowsbaserte, så var det stadig problemer. 

Anonymkode: 23dfe...546

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har spart en stund for å få råd til å kjøpe meg en ny mobiltelefon. Nå har jeg endelig råd til å bestille meg den jeg har lyst på, iPhone 11 pro, men jeg sliter så veldig med å forsvare summen man må betale for telefonen. Den koster over en halv månedslønn jo! 

Hvordan i all verden klarer folk å forsvare prisen på ny mobil over 10.000 kr? Jeg har veldig lyst på den, og har spart en stund for å få råd til den, og tenker at når jeg fremdeles vil ha den etter å ha spart så lenge så er det innafor å kjøpe den også. Men prisen svir likevel altså.

😳😳😳

Hvorfor ikke kjøpe en av de billigere?

Anonymkode: 1a59b...bc3

Gjest Villfisker
Skrevet
2 timer siden, Torelli skrev:

Vent til du får en bedre jobb, da får du sånn telefon, og månedslønnen din er mye høyere. Jeg tenker at folk som selv kjøper sånne telefoner, iallefall om du bare tjener 22.000, virkelig må realitetsorientere seg. Det gir ikke status.

Syns uansett ikke en slik pris kan forsvares. Høy lønn eller ikke. Telefonen er faktisk ikke verdt det. Men selvfølgelig bør man ikke kjøpe ting man ikke har råd til.

Skrevet

Jeg kjøpte iphone 11 pro med god samvittighet. Hadde min forrige Iphone i seks år, så jeg begriper ikke hva folk gjør med dem hvis de varer i bare ett år.

Anonymkode: 93857...6bd

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hvis du må spare for å kjøpe mobiltelefon, så hadde jeg aldri betalt 11.000,- for en telefon. Husk at den kan falle i gulvet og knuse eller bli stjålet om 6 måneder og da får du ikke så mye igjen på forsikringen.

Kjøp heller fjorårets toppmodell for halvparten, det er mer enn godt nok!

Fordelen med en eldre telefon er at ingen vil stjele den og du slipper å dø innvendig av skrekk hvis du mister den på flisene på badet. Jeg kjøper telefoner for max 5000,- og har aldri blitt frastjålet den. Deilig å kunne legge den fra seg på bordet på café eller utested uten at den blir snappet av en tyv. Og jeg har en diagnose som gjør at jeg skjelver mye på hendene og kan miste ting.

Endret av loveli
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

IPhone er et bra kjøp fordi de holder seg lengre (bortsett fra batteri). Har hatt to forskjellige iPhones, hvor jeg har hatt begge  i snitt i over 4 år. Aldri noe problem med at de ble tregere, låste seg, fikk bugs og fikk softwareproblem. Android derimot.. hadde mye problem med de. Det samme med laptop. Hatt samme Mac i 7 år. Aldri noe softwareproblem. Men med pc-er som var Windowsbaserte, så var det stadig problemer. 

Anonymkode: 23dfe...546

Det går jo ikke an å sammenligne dagens iphone med den du kjøpte for 8 år siden. Det er ikke samme telefon og det er ikke samme prissjikt. Det du egentlig sier er jo at telefonen du kjøpte til kanskje 5000 kroner holdt i 4 år og du var svært fornøyd. Det er jo ikke et argument for at trådstarter bør bruke over det dobbelte på en helt annen telefon. I tillegg er jo mobiltelefonene i 2019 helt annerledes enn de var for 8 år siden. 

Samme gjelder for laptoper. Man kan ikke sammenligne hva som var et godt kjøp for 7 år siden med hva som er et godt kjøp i dag. 

Anonymkode: e327a...a96

• Liker 1
Skrevet

Vel, i stedet for å kjøpe:

- Kamera

- PC / Laptop

- Telefon

- TV

- Musikkspiller

Så kan du i dag kjøpe en mobil som erstatter alle disse.

Skrevet

Man sparer penger for å kjøpe noe man har lyst på. 

Du har spart penger, og har lyst på denne. Du trenger ikke forsvare noe som helst. Noen bruker tusenvis av kroner på en veske, andre bruker tusenvis av kroner på puslespill, andre på mobil. 

Har du lyst på den, og du har spart penger til den, så kjøp den. Men har du ikke lyst på den, men heller ha sparepenger i banken, kjøp en billigere telefon til halvparten av prisen som er grei nok :) 

Anonymkode: 62d3b...43d

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke veldig bra kamera på den telefonen? Det er i så fall et viktig argument, syns jeg. Noe jeg er viktig til å betale for. Jeg syns det er helt ok å kjøpe akkurat den telefonen du har lyst på, hvis du har råd til den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...