Gå til innhold

Voksne "barn" som kommer hjem på juleferie; og som ikke klarer å gi beskjed....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer er uenig i hvordan vi skal takle dette med at alle være nå voksne barn kommer hjem til jul. Vi er glade i barna våre og har selvsagt lyst til å tilbringe tid sammen med de, men det er et stort MEN....

Jeg mener at de må gi beskjed når de kommer og når de drar (sånn ca i alle fall) og hvor de skal spise, min samboer er i utgangspunktet enig med meg, men synes ikke ting er så viktig. Han mener jeg legger for mye arbeid i planlegging av mat og selskap, og at det fint går an å ta ting litt på sparket. Jeg er ikke typen som planlegger ørten selskap fra lillejulaften tom første nyttårsdag (liker at vi kan ta det helt rolig innimellom og at det er supert med hjemmelaget pizza til oss i familien i romjulen.)

Jeg er vel som de aller fleste andre, har en plan for julaften, 1. dag, 2. dag og nyttårsaften. Jeg har ikke glemt at jeg var ung selv, så jeg er vant med at de unge stikker på fest etter middag, så det er ikke det dette går i, men hvem skal spise hvor og når, hvem skal sove her eller der eller med kjæresten.... Jeg tilbyr meg sågar å legge middag til et litt tidligere tidspunkt slik de kan gå på fest. 

Likevel; hvert eneste år er det håpløst, jeg sitter noen dager før julaften og vet ikke hvem som er hvor, og samboer blir stresset fordi de enda ikke har svart. Selvsagt vet jeg hvor de skal feire julaften, men resten er stort sett håpløst. Feks middag 2. juledag var innkjøpt, forberedt og klar til å sette i gang da 2 av de stakk på middag til bestemor. 

Som noen sikkert har gjettet er vi en mine/dine-familie, og jeg kan raskt tilføye at mine er hverken bedre eller verre enn dine, dette er mer som et sukk over at de ikke respekterer at ting må avtales og organiseres. 

Jeg mener at vi bør gi beskjed at vi skal vite når de kommer, og hvilke juleselskap vi kan ha sammen. Samboer er vel enig, men har ikke lyst å forsure stemning med å mase før jul..... Hva gjør dere andre?

Jeg har mest lyst til å bestille meg en juleferie på et spahotell ;) 

Anonymkode: c5cbd...740

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send ungene en mld nå - både mine, dine og våre - og spør om de har planlagt hvilken dato de kommer. 

Så kan du i samme slengen spørre om de kan holde deg fortløpende underrettet om de blir invitert hit og dit og andre steder i løpet av røddagene.

Det pleier min mor å gjøre, mens hun skylder på 'fryserlogistikken' og ribbe på tilbud 😉

Anonymkode: 90ea4...f33

• Liker 38
Skrevet

Ja, lag en felleschat, og ta det i plenum 

Anonymkode: 8fc09...2ca

• Liker 26
Skrevet

Dette er vel forholdsvis voksne mennesker, og voksne mennesker stilles krav til. Det skulle da bare mangle at de legger en plan og deler den med dere. Jeg hadde laga en felleschat, som foreslått over, og vært helt tydelig på forventningene jeg hadde til dem. 

• Liker 24
Skrevet
9 minutter siden, kisskissbangbang said:

Dette er vel forholdsvis voksne mennesker, og voksne mennesker stilles krav til. Det skulle da bare mangle at de legger en plan og deler den med dere. Jeg hadde laga en felleschat, som foreslått over, og vært helt tydelig på forventningene jeg hadde til dem. 

Den holdningen der kan du fort skape konflikter med. Folk som argumenter med "det skulle bare mangle", "det er noe med", "slik er det" og "den norske folkesjela" når de EGENTLIG snakker om egne behov, er det vanskelig å kommunisere med. Bedre å prøve en empatisk tilnærming. Fortell dem hvordan DU ønsker at det skal være, ikke hvordan det BURDE være.

Anonymkode: 9111f...f79

• Liker 16
Skrevet

Jeg hadde bedt om info og deres planer og sagt det som det er, at det er mye logistikk og arbeid med så mange mennesker. Og for å unngå å kaste masse mat eller kanskje gå tom for mat må de si ifra. Det skal jo være koselig for deg også.

Still litt krav til dem, de har nok ikke peiling ennå  hvor mye jobb ligger i det å stelle i stand for mange. Kanskje la dem hjelpe til litt?

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet (endret)

Felles chat på facebook. "Vi har begynt å planlegge julen, det blir middag her xxx, xxx, xxxx. Hvem kommer når? Hilsen nissefar og nissemor med handlelista klar."

Endret av Lama_Drama
Skrevet

Jeg er fra en familie med mine/dine/andre sine/ osv osv... og det er mannen min også. Det et opplagt kaos foran hver samling.

Men, vi alle, gir alltid beskjed og lager avtaler i god tid før dager som du snakker om... 1.2. dag, nyttårsaften osv. (Julaften er jo spikret) 

Det er mye mat som skal handles inn, en del å forberede, så dette tror jeg alle barna deres respekterer og tar på en fin måte om du sier hva du føler. Jeg kan ikke forstå at noen ikke skulle forstått deg? 

Anonymkode: c1637...bcb

• Liker 3
Skrevet

Her er det også studenter som kommer hjem på juleferie.

Vet sånn ca når de kommer og når de reiser igjen, og vil gjerne vite om de er hos oss julaften. De andre dagene forstår jeg at det ikke er helt enkelt å planlegge for dem, de blir invitert ander steder og det synes jeg de må få lov til. Blir det for mye mat, har vi en restedag, eller hiver noe i fryseren.

Jeg tror de synes det er kjekt at julen ikke må planlegges helt i detalj.

• Liker 12
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips, jeg skal vise samboer min denne tråden og så får vi håpe at felles mld på chat kan fungere. 

Som svar til Stargaze over her; jeg har også forståelse for at de både får invitasjoner og at at det ikke er enkelt å planlegge, men vi har mange "barn" og inkludert et par kjærester er det snakk om det å lage mat til 2 voksne (meg og samboer) eller om vi blir 7 personer i tillegg til meg og samboer, så det er ikke bare å ha rester eller å hive i fryser. Jeg skjønner også at en uplanlagt heisatur også kan forekomme, og som sagt har jeg ikke planlagt ukesmeny for hele jula...

Ungene våre er ikke 17 år og umodne heller (de to eldste er 26 år) , og samme spørsmålene og forklaringer om HVORFOR vi gjerne vil vite kommer jo hvert eneste år - uten at det liksom går helt inn. 

• Liker 5
Skrevet

Bestill deg juleferie på spahotell!! For eksempel i år. Høres dødsdeilig ut ( jeg Har små barn selv, hadde elsket en sånn pause jeg da😁) Og si fra til barna på en ordentlig måte at du trenger å vite innen en viss dato om de skal feire hos deg.

Anonymkode: ac900...82a

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min samboer er uenig i hvordan vi skal takle dette med at alle være nå voksne barn kommer hjem til jul. Vi er glade i barna våre og har selvsagt lyst til å tilbringe tid sammen med de, men det er et stort MEN....

Jeg mener at de må gi beskjed når de kommer og når de drar (sånn ca i alle fall) og hvor de skal spise, min samboer er i utgangspunktet enig med meg, men synes ikke ting er så viktig. Han mener jeg legger for mye arbeid i planlegging av mat og selskap, og at det fint går an å ta ting litt på sparket. Jeg er ikke typen som planlegger ørten selskap fra lillejulaften tom første nyttårsdag (liker at vi kan ta det helt rolig innimellom og at det er supert med hjemmelaget pizza til oss i familien i romjulen.)

Jeg er vel som de aller fleste andre, har en plan for julaften, 1. dag, 2. dag og nyttårsaften. Jeg har ikke glemt at jeg var ung selv, så jeg er vant med at de unge stikker på fest etter middag, så det er ikke det dette går i, men hvem skal spise hvor og når, hvem skal sove her eller der eller med kjæresten.... Jeg tilbyr meg sågar å legge middag til et litt tidligere tidspunkt slik de kan gå på fest. 

Likevel; hvert eneste år er det håpløst, jeg sitter noen dager før julaften og vet ikke hvem som er hvor, og samboer blir stresset fordi de enda ikke har svart. Selvsagt vet jeg hvor de skal feire julaften, men resten er stort sett håpløst. Feks middag 2. juledag var innkjøpt, forberedt og klar til å sette i gang da 2 av de stakk på middag til bestemor. 

Som noen sikkert har gjettet er vi en mine/dine-familie, og jeg kan raskt tilføye at mine er hverken bedre eller verre enn dine, dette er mer som et sukk over at de ikke respekterer at ting må avtales og organiseres. 

Jeg mener at vi bør gi beskjed at vi skal vite når de kommer, og hvilke juleselskap vi kan ha sammen. Samboer er vel enig, men har ikke lyst å forsure stemning med å mase før jul..... Hva gjør dere andre?

Jeg har mest lyst til å bestille meg en juleferie på et spahotell ;) 

Hvorfor ikke? :klo:

Det er da bare å sende "barna" en melding om at dere skal vekk i jula - ikke en eneste en av dem er avhengige av deg, ts. 

I forhold til besøket i jula: be om å få vite når de kommer og når de drar. Kommer de 4 til 2 gjesterom - legg ungene i samme dobbeltseng heller enn å legge dem i flatseng (som er mer bry). I forhold til middager: lag nok til dere selv og gjør det enkelt. Så kommuniserer du til ungene omvendt av nå: at du kun lager til dem som ber om middag. Ber de ikke om det får de selvsagt lage seg noe selv. 

Anonymkode: 9b529...7f9

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes du stresser for mye. Ta ting på sparket. Hvem har sagt at du må planlegge og lage all mat? De andre kan vel også bidra? 

Anonymkode: aa110...d77

• Liker 7
Skrevet

Som en som har planlagt og handlet til jul for storfamilien de siste 10 årene (først sammen med min mor, så mer eller mindre alene etter hun døde), skjønner jeg deg så uendelig godt.

Det er utrolig stor forskjell på å handle til 2 og 9. Og selv om man «bare» planlegger lille julaften til og med 2. dag (som man gjerne bør pga stengte butikker), er det snakk om totalt mye mat og ganske mye penger. Synes det bare skulle mangle at alle kan si fra om de blir til måltid. Det kan gjerne hjelp hvis de må planlegge og lage en middag hver (altså hvert par)? Ideelt sett bør de betale/legge ut også, så de får litt begrep om hvor mye penger som går. Første gang jeg hadde noen andre en mamma med på julehandel ble de blek om nebbet da de så regningen. 

En annen ting er jo at hvis dere plutselig bare blir to til middag, kanskje de «voksne» også vil lage andre planer?  Har et familiemedlem som gjerne inviterer på brunsj i romjulen, og det er enkelt å slenge seg med om man er 2, er man 9 er det en litt annen situasjon.

Dette er en del av å bli voksen, skjønne at ens valg har konsekvenser for andre enn en selv om ta hensyn til andre. 

• Liker 11
Skrevet

Spør de og si du må vite om de kommer og når. Og om de skal sover der og spise der eller andre steder.Så du vet hvor mye du skal handle inn og planlegge.De er voksne det kan de klare.

Anonymkode: cd6db...241

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kanskje du kan lage en konkret liste over samtlige av de dagene og si at du og far ønsker også å kunne slappe av i julen og at du derfor vil planlegge på forhånd og må få konkret beskjed fra alle som skal spise hos dere 1 juledag, 2 juledag etc innen en viss tid, f.eks 14 desember. Vær klar på at hvis de ikke svarer, regner du ikke med de til middag og vis de svarer ja, forventer du at de forholder seg til det når dagen kommer. 

Det er lov å si at nå som de er voksne folk forventer du å slippe å bruke masse tid og penger på å lage mat som går til spille fordi alle "har plutselig andre planer". Det handler også om respekt som du sier. Jeg synes forresten også at hvis hele hurven skal være hos dere i julen kan de få bidra med matlaging, rydding etc.

(Ellers støtter jeg også spahotell! 😊)

Endret av Kattugla
  • Liker 4
Skrevet
18 timer siden, Lama_Drama skrev:

Felles chat på facebook. "Vi har begynt å planlegge julen, det blir middag her xxx, xxx, xxxx. Hvem kommer når? Hilsen nissefar og nissemor med handlelista klar."

Vi har en felles chat på facebook messenger som brukes slik. Det fungerer veldig bra. Alle får all informasjon, i stedet for at alle kommuniserer en og en med hverandre. 

Anonymkode: c7e8f...da5

• Liker 1
Skrevet

Felles chat er gull! Selv om jeg synes det er rart at så store barn ikke skjønner at jul er planlegging.. har de aldri vært med å julehandle og / eller -planlegge? Vi har allerede meldt fra hvor og når vi ønsker å være sammen med familie på begge sider i jula.. 

Anonymkode: 0bfed...eae

• Liker 4
Skrevet

Synes du har fått mange fine forslag her. Og barna er store nok til å skjønne at det ikke automatisk er riktig mengde mat på bordet og i kjøleskapet og oppredde senger selv om du ikke aner hvem som kommer.

Anonymkode: a0843...5ff

• Liker 1
Skrevet

Min mor har fem barn i godt spredt alder, og når vi alle er "hjemme" i jula med både bedre halvdeler og også barn, så tas faktisk alt på sparket. Om det lages for mye mat, så spises det alltids opp av de yngste når de kommer hjem fra fest om natten. Om det lages for lite, så slenger man på et ekstra brød med smørboksen på bordet, og alle får beskjed om å dele. Vi tar med litt mat hver hjem, litt brus etc, så ikke det blir for mye på mor. Og vi bytter på å lage. Butikkene er jo åpne i romjula, så det er ikke verre enn å planlegge samme rett to ganger, blir det til overs første gangen så blir det brukt neste, blir det brukt opp så kjøper man mer. 

Jeg hadde faktisk ikke hatt mulighet til å komme på juleferie hos mor om jeg måtte avklart hvilke middager som spises der på forhånd. Vi har stor familie, og svigerfamilien bor der også. Ergo så skjer ting, planer endres, en unge blir syk en dag man skal bort så man må flytte på det, en annen unge vil sove hos søskenbarnet, broren min spør plutselig om to kompiser kan spise sammen med oss, søsteren min har plutselig fått vite at kjæresten er alene hjemme og vil være der, andre søsteren min fikk plutselig kveldsvakt på sykehuset ++. Heldigvis er moren vår raus og tøff, og koser seg bare vi kommer. Vi avlaster jo mye med middagslaging og handling, og det er alltids noen som kan svippe på butikken 3.dag jul om planer endres. 

To juler var også feiringen hos oss, i en annen by, og det var det samme da. Ingen visste hvor lenge de ble (flere jobber jo deltid i tillegg til studier, og tar på seg vakter når det blir ledig og må derfor dra tilbake til studiested), ikke alle visste når de kom før samme dag når de rakk et tog de skulle ta, osv. Det er hektisk ja, men så koselig at alle vil komme. Å sette krav til planer og konkrete datoer hadde resultert i at under halvparten kom, for det er vanskelig å planlegge slikt for mange dager. Til og med moren min måtte brått avbryte en julefeiring 1.dag jul, fordi en på jobben ringte og spurte om å bytte vakt, noe hun gjerne ville pga helligdagstillegg. 

Anonymkode: ec902...214

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...