Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har nettopp kjøpt et hus for første gang...det er veldig spennende!

Nå må jeg velge boliglån som jeg har aldri gjort før...jeg har snakket med banken allerede men bare lurte på hva slags boliglån dere har og hvorfor har dere valgt denne typen?

Også, hvis jeg skal ha ekstra innskud. Er det best og få lavere månedlig nedbetaling eller å få kortere nedbetalingstid på lånet?

Skrevet

Kortere nedbetaling gir lavere rentekostnader på lånet så om du har mulighet ville jeg anbefalt det. 

Skrevet

Hvis du tenker på annuitetslån vs serielån ville jeg valgt (og har valgt selv) annuitetslån. Du kan da betale inn ekstra, differansen mellom terminbeløpet på annuitetslånet og serielånet.

https://finanssans.no/annuitetslan-og-serielan

Anonymkode: 0a023...84c

Skrevet

Husk å bygge opp en liten bufferkonto så du har penger tilgjengelig for vedlikehold og reparasjoner av ting og tang som er defekt. 

Ellers er det bare å finne et kostnadsnivå man er komfortabel med. Selv liker jeg lang løpetid på lånet slik at basiskostnaden er lav. Så kan man heller velge å betale inn ekstra en gang i året om det viser seg at økonomien går godt. Da har man fleksibilitet. 

De aller fleste velger annuitetslån

Skrevet

Vi har valgt rammelån. Da kan vi overbetale så ofte vi vil, men dersom vi trenger pengene ut igjen, f.eks. til oppussing eller bil, kan vi lett ta dem ut.

Ellers er jeg enig med newman01, jeg foretrekker lang løpetid og lave månedlige kostnader. Da har vi romslig økonomi. Vi lever uansett ikke over evne og overbetaler jevnlig. Er nå nede i 35 % belåningsgrad og kan være gjeldfrie før vi er 40, dersom vi ønsker det.

Anonymkode: 7e72c...612

Skrevet

Vi har valgt lang nedbetalingstid og så betaler vi bare ekstra hver måned. 

Anonymkode: 79d32...842

Skrevet

Takk så mye for svar.

Fikk tilbud fra banken ang boliglån. Men ved også at han som jobber hos banken prøver å selge meg noe. Så det er ikke helt uavhengig rådgivning.

Er rente % noe man kan diskuteres? For eks, han tilbyr meg 3,41% eff rente. (annuitets 25 år). Kan jeg prøve å få dette ned litt? Tenker ikke 1% ned men kanskje 3,25-3,30. Eller hva er mulig?

Hva tenker dere om (delvis) fastrente?

Skrevet (endret)

Er du redd for at rentenivået skal stige ytterligere? Med negative renter i omtrent hele EU, handelskrig mellom USA og Kina og generelt litt dårlig stemning er det mye som taler for at vi i Norge har sett en rentetopp nå. Men 3,41 rente hørtes da fryktelig mye ut... Har du ingen fagforening med noen gode medlemsfordeler? Ser ut som man bør kunne få flytende rente nede på 2,8%. Og fastrente 3år på 2,75%. 

https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

Dette er et fint sted å sjekke renter. Og forsikring. Og rente på sparepenger. Og mye annet. Fin statlig side uten profittjag eller kickbacks. 

Endret av newman01
Skrevet

Annuitetslån samt flytende rente er det som på sikt mest sannsynligvis vil gi deg de beste vilkårene og beste livskvalitet.

Annuitetslånet vil kanskje totalt sett bli dyrere enn et serielån, men ofte er det økonomi "fra dag til dag" som spiller inn på livskvaliteten, ikke hva man har den dagen man går i graven. Dessuten kan man betale ekstra etter ønske om annuitetslånet går for tregt.

Flytende rente vil over tid, i gjennomsnitt bli billigere enn fastrente, så man velger bare fastrente dersom man ikke kan/ikke ønsker å håndtere eventuelle rentesvingninger men liker forutsigbarhet og det å kunne sove godt om natten.

Anonymkode: f312a...573

• Liker 1
Skrevet

Synes det er så vanskelig å velge. Jeg liker fastrente fordi da blir det samme kostnad hver måned. Jeg liker det...å vite hva eg må betale hver måned, ingen endringen. 

Ja, eg kan betale rente økning hvis dette skjer...men jeg liker ikke det ¨ukjente¨. Kanskje litt vanskelig å forklare...

Har lest litt om det, og det er ingen som vet hva skal skjer...opp eller ned. Men er 2.87 eff. rente dårlig (10 år fast). Det er det laveste noensinne.

https://www.dn.no/privatokonomi/gullrente/dn-rente/jorge-jensen/slik-far-du-lavere-rente-pa-boliglan/2-1-151939

https://www.dn.no/privatokonomi/gullrente/dn-rente/jorge-jensen/slik-far-du-lavere-rente-pa-boliglan/2-1-151939

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-renteforvirring-men-5-av-8-eksperter-tror-pa-okning-torsdag/3423844007.html

https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/10-ars-fastrente-historisk-lav/https://finansavisen.no/nyheter/personlig-oekonomi/2018/09/trygve-hegnar-binde-renten-naa

Skrevet

Rentene endrer seg ikke fra måned til måned, og endringene pleier skjelden å være veldig voldsomme, så man vet hva man betaler når man setter opp budsjett og slikt. Alt etter hvor stort lånet er så pleier ikke endringene å bli mer enn kanskje 200-300kr maks. Mindre enn det en strømregning kan variere fra gang til gang

• Liker 1
Skrevet

Det har du helt rett i, strømregning kan også variere...

Det er bare så mye penger...mye å tenke om (for meg). 

Har et spørsmål til dere som har annuitetslån og betale ekstra ned på boliglånet. Er det bedre å forkorte nedbetalingsperioden eller å ha lavere terminbeløpet?

Skrevet
4 timer siden, Noa1979 skrev:

Takk så mye for svar.

Fikk tilbud fra banken ang boliglån. Men ved også at han som jobber hos banken prøver å selge meg noe. Så det er ikke helt uavhengig rådgivning.

Er rente % noe man kan diskuteres? For eks, han tilbyr meg 3,41% eff rente. (annuitets 25 år). Kan jeg prøve å få dette ned litt? Tenker ikke 1% ned men kanskje 3,25-3,30. Eller hva er mulig?

Hva tenker dere om (delvis) fastrente?

Er ikke den renten veldig høy? Vi fikk akkurat med 2;95% rente..

Anonymkode: 0f0cb...8af

Skrevet
1 time siden, Noa1979 skrev:

Har et spørsmål til dere som har annuitetslån og betale ekstra ned på boliglånet. Er det bedre å forkorte nedbetalingsperioden eller å ha lavere terminbeløpet?

Nedbetalingstid og terminbeløp henger direkte sammen. Endrer man den ene (øker nedbetalingstid), endrer man også den andre (reduserer terminbeløp). Man kan ikke gjøre enten det ene eller det andre.

Det må du se litt an på økonomien din. Tenker du langsiktig, vil det alltid lønne seg å betale det ned så fort som mulig siden man da totalt sett betaler minst renter. Men hvis det resulterer i at du må leve veldig trangt økonomisk de neste årene, så må du veie opp hva du faktisk ønsker. Det å kunne leve mer romslig nå med et lengre lån, eller det å leve trangere nå men å bli fortere ferdig med lånet.

Løpetid på 25 år er vel ganske standard, og jeg ville ikke kortet det inn hvis det fører til en mye trangere økonomi. Man har alltid mulighet til å betale inn ekstra om man plutselig får litt ekstra penger man trenger å "bli kvitt". Altså man kan fint betale ned et 25-års lån på 15 år om man har ekstra midler til det.

Vanskelig å si hva som er rett for deg når jeg ikke vet noe om inntekt, barn, alene/medlåntaker eller størrelsen på lånet.

Skrevet
4 timer siden, Noa1979 skrev:

Det avhenger helt av din situasjon. Som hovedregel er det ofte bedre å forkorte nedbetalingsperioden, fordi man da blir gjeldsfrie tidligere og betaler mindre renter totalt. Men andre er ikke så opptatt av å bli gjeldsfrie, og vil heller ha mer fleksibilitet nå (lavere terminbeløp). Du må rett og slett bestemme hva som er best for deg. Hvis du har god økonomisk kontroll, kan du fint velge lavere terminbeløp. Hvis du ikke er så flink med penger, og bruker opp alt du har hver måned, bør du velge å forkorte nedbetalingsperioden. Osv. osv.

Anonymkode: 7e72c...612

Annonse
Skrevet

For meg som har byttet bolig flere ganger og da tatt opp nytt lån, ble jeg litt sjokkert over at jeg nesten ikke har betalt ned på lånet i det hele tatt, siden jeg hadde annuitetslån. 

Valgte serielån sist, og elsker å se saldoen minke på nettbanken hver måned. 

Jeg er ikke en person som klarer å betale ned boliglånet når jeg får noe ekstra bonus etc, det går alltid til noe annet. Så da er det helt ok å leve sparsommelig til vanlig og heller sløse når det kommer inn noe ekstra. 

Hver sin smak. 

Anonymkode: 849ac...79a

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke den renten veldig høy? Vi fikk akkurat med 2;95% rente..

Og vi fikk 2,41% effektiv nylig. Størrelse på lånebeløp og egenkapital spiller nok en rolle. 

Anonymkode: 1ce07...193

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og vi fikk 2,41% effektiv nylig. Størrelse på lånebeløp og egenkapital spiller nok en rolle. 

Anonymkode: 1ce07...193

Etter renteøkningen? Vi ble forespeilet 2,7%, men den ble økt etter renteøkningen.

Skrevet

2,41! Hvor fikk du den?

til info, lånebeløpet mitt er 2.7 mil (500.000 egenkapt).

...når jeg leser % her, synes eg 3,41 er alt for mye!!

Skrevet

De som oppgir lav rente nå har kanskje ikke tatt med at flere banker har satt opp renten fra november? Dnb setter f eks opp 0,25% 7.november. Ved nytt lån nå får man den nye høyere renten med en gang.

Anonymkode: 79d32...842

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...