AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #1 Skrevet 20. oktober 2019 Jeg jobber i butikk, en stor kjede i Europa med typ 160 butikker i Norge. Jeg har vært her siden høsten 2015, ca 50 % stilling inntill nyåret 2018, da ble det tilnærmet 100 % og lederansvar i ca 9 mnd. Kontrakten tilsier bare 48 %, men det er alltid mer å hente om sommeren, november-desember og ved sykemelding (som det er mye av). Jeg gjør litt av alt i butikken, utenom uke/månedsoppgjør og vaktlister. Leder delegerer arbeidsoppgaver som i andre butikker i kjeden gjøres av butikksjefen selv, og vi ansatte forventes et enormt engasjement utenom arbeidstid, på sosiale medier og egen app for kjedens ansatte. Tallene mine viser at jeg gjør en god jobb, og jeg er presis og jeg tar vakter på sparket. Jeg har fått avslag på større stilling flere ganger, enda behovet er der, fordi de vil heller ha to små stillinger (slik at den andre kan kompensere ved evt sykemelding etc). Jeg får lønn etter tariff, på krona. Jeg er 26 år, så den er på 162 kr og noen ører per i dag. Jeg syns det er latterlig lite i forhold til ansvar og arbeidsinnsats. Jeg har fagbrev i et nærliggende relevant område, men det tas ikke med i følge HR (skal ringe HoK og dobbeltsjekke, fyi) Er jeg helt på bærtur? Er det en tapt sak å be om et møte for lønnsforhandling? Anonymkode: cb017...5f8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #2 Skrevet 20. oktober 2019 Det er lav lønn, jeg jobber i fastfoodbransjen og her får alle over 20år 177kr som startlønn og høyere lønn jo mer ansvar du får. Anonymkode: d8145...2a5 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #3 Skrevet 21. oktober 2019 Ja, det er lav lønn, men sånn er det i butikk bransjen dessverre.. Tror nok ikke du får noe høyere lønn selv om du har mye ansvar. Anonymkode: f22c0...03d 2
Hedersbrukeren Skrevet 21. oktober 2019 #4 Skrevet 21. oktober 2019 Ekstremt lav lønn. Eneste måter å øke den på er å kreve høyere lønn (be om lønnsforhandling som du sier), eller bytte jobb
Clefable Skrevet 21. oktober 2019 #5 Skrevet 21. oktober 2019 Ikke veldig lavt for butikk, dessverre. Jeg har jobbet i butikk i 8 år samlet, men har kun 175 kr/t. De fleste yngre med mindre erfaring på min arbeidsplass ligger mellom 157-168 kr/t. (HR her også regner ikke med tidligere arbeidserfaring i samme bransje når det kommer til lønn. Jeg hadde 192 kr/t i forrige butikk, etter 5 år der). 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #6 Skrevet 21. oktober 2019 lønnsforhandling next! Anonymkode: 3eebc...ec8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #7 Skrevet 21. oktober 2019 Da jeg var 21 år, for to år siden fikk jeg 142 kr timen for å jobbe i Bik bok (drittbutikk, drittmiljø, drittklær ja). Dessverre er det bare slik i butikkbransjen. Anonymkode: a4f06...c4d 1
Carrot Skrevet 21. oktober 2019 #8 Skrevet 21. oktober 2019 Det du her må gjøre er å systematisk sette opp de oppgaver du mener du har en tilknytning til i form av ting du gjør (som alle gjør) ting du gjør som du har ansvar for som ikke andre gjør ting du er "accountable for" som du må stå til ansvar for om de ikke er gjort Deretter må du inn i tariffer og lønnsstatestikker for ditt område innen HK for eksempel og se på tilsvarende stillinger relevant for ditt område;https://www.hkinfo.no/Loennsstatistikk Når du har gjort jobben her kan du gå inn i dialog og be om at lønnen justers.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #9 Skrevet 21. oktober 2019 Oi. Så lav lønn hadde jeg aldri jobbet for. Man får jo ikke dekket utgifter med den lønna der 😱 Anonymkode: bcab3...cd1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #10 Skrevet 21. oktober 2019 Ja er det ikke kjekt med disse store kjedene som seller 80% møkk og hvor pengene ca slurpes ut av eget land. Jeg vil tro det er europris du jobber for, kan vel ikke forvente å bli rik der? Men men, de har i det minste ansatte. Vær glad du ikke jobber for biltema, der er det enda værre. De skal ha færrest mulig folk i fast arbeid og skal helst ha folk som er lønna av nav. De har et ekstremt lavt nivå av ansettelser kontra hvor stor de faktisk er og det er fremtiden. Kapitalismen er i ferd med å svikte. Anonymkode: b5575...bdb 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #11 Skrevet 22. oktober 2019 Er det en tariffavtale der du jobber, eller følger butikken kun tariff? Det er en vesentlig forskjell desverre. Anonymkode: 49d12...789
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #12 Skrevet 22. oktober 2019 Spørs om du er leder, eller eventuelt har typiske lederoppgaver nå. Hvis du fortsatt er leder eller har mange typiske lederoppgaver vil jeg si lønna er lav. Dessverre har du neppe krav på noe mer siden de allerede følger tariff med mindre fagbrevet ditt faktisk er relevant. Godkjenning av fagbrev ville jeg tatt opp med fagforeningen din, og har du ikke meldt deg inn allerede er dette en anledning til å gjøre det. Anonymkode: e0768...75c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #13 Skrevet 22. oktober 2019 On 10/21/2019 at 10:16 AM, AnonymBruker said: Ja er det ikke kjekt med disse store kjedene som seller 80% møkk og hvor pengene ca slurpes ut av eget land. Jeg vil tro det er europris du jobber for, kan vel ikke forvente å bli rik der? Men men, de har i det minste ansatte. Vær glad du ikke jobber for biltema, der er det enda værre. De skal ha færrest mulig folk i fast arbeid og skal helst ha folk som er lønna av nav. De har et ekstremt lavt nivå av ansettelser kontra hvor stor de faktisk er og det er fremtiden. Kapitalismen er i ferd med å svikte. Anonymkode: b5575...bdb Kjenner meg igjen i dette. Har jobbet i en del større butikk-kjeder gratis faktisk gjennom NAV. De lovet muligheter for videre jobb, men alltid på slutten av praktiskperiode så var det ikke mulig. Det kan sies at de fleste butikkene ikke hadde ansatt nye folk på 1-3 år. Det hadde vært 20 gjennom NAV innom samme butikken å jobbet gratis på 1 år. Hehe.. jeg gav NAV beskjed om å svarteliste dem, men vet ikke om det er blitt gjort. Finnes mange slike bedrifter visstnok. Å kreve lønn i dag er nesten en fornærmelse mot sjefen og bedriften. Du skal helst jobbe gratis. Bare vær glad du får lønn i det hele tatt. Anonymkode: badf7...a66 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #14 Skrevet 22. oktober 2019 Alt under 200kr er uholdbart. Anonymkode: 27ece...050
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå