AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #81 Skrevet 21. oktober 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: mitt inntrykk er at han vil bestemme så og si ALT, at han ser på det som at damer har lite de skulle sagt. Det virker å være "a man's world", og han vil styre all kontakt og er ganske avmålt og stolt i sin fremferd. Han kan bli veldig raskt "eksplosiv" og sjalu. Dette her har ingenting med samisk kultur å gjøre og er egentlig varselslamper som hadde gjort at jeg ikke ville satset. Eksplosiv og sjalu så tidlig i forholdet, nope. Jeg var i et forhold med en som skulle bestemme alt og mistet nesten meg selv, følte ikke mine meninger eller tanker var viktig lenger. Styr unna. Vet ikke hva du mener med avmålt, men lite følelser? Anonymkode: 4ba7f...f39 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #82 Skrevet 21. oktober 2019 Jeg er nordmann, vokst opp blant samer. Jeg vil sammenligne samer som jobber primært i naturen med norske bønder. De er nok hakket mer tradisjonelle enn andre i tankegangen. Kjønnsrollene er nok mer tydelige enn blant andre nordmenn, fordi oppgavene er mer fordelt etter kjønn. Men som i andre miljøer, så finnes det nok både fantastiske og mindre fantastiske menn blant samene. Dere får snakke sammen om disse temaene, så du finner ut om han et en du kan leve med. Anonymkode: 78aed...7aa 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #83 Skrevet 21. oktober 2019 Er det ikke mye vold blant samiske menn? Nå spør jeg bare ut fra hva jeg har lest og observert, jeg sier ikke på noen måte at alle samer er voldelige og sinte menn. Men var det ikke en artikkel om dette her et sted? Angående krisesenter og barnevern i Nord-Norge, og at norske myndigheter er redde for å gripe inn pga redsel for å bli stemplet som rasister. Syns uansett ikke daten din høres så flott ut ts. Regardless om han er same, indianer eller fra Kansas. Dump han. Anonymkode: bdde5...06c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #84 Skrevet 21. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns uansett ikke daten din høres så flott ut ts. Regardless om han er same, indianer eller fra Kansas. Dump han. Anonymkode: bdde5...06c Sant, men akkurat det tror jeg ikke at jeg trenger, da han driver og dumper seg selv. Han ringer meg ut av det blå, virker for det meste som han gjør det for å kverulere og spekulere i om jeg er med andre menn. Er ikke dette jeg tolker som en interessert mann, sånn sett, men mulig jeg er naiv der også. Kommer nok til å styre ganske så unna heretter, ja! 😅 - TS Anonymkode: ced40...456
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #85 Skrevet 21. oktober 2019 50 minutter siden, absinthia skrev: Jeg har sett såpass mye rart fra den siden og kjenner folk som har rømt langt bort fra denne sekten, så jeg regner med at det er mye større sjanser for at en læstadianer er opptatt av å tviholde seg til patriarkiet, enn andre. ..og jada , jeg kjenner læstadianere som er helt normale også, men de er bare læstadianere fordi de tilfeldigvis ikke vil bryte med kretsen rundt seg. Jeg dømmer ikke kristendommen som religion, jeg dømmer en sekt, som fungerer som et slags samfunn på siden av samfunnet og som lever etter egne lover. Det du gjør her, det er å generalisere og skjære alle over én kam, da er du ikke noen bedre enn de som geneliserer folk på grunn av etnisitet. Du vet at det ikke bare finnes læstadianere i Tysfjord? Det som har stått i mediene om Tysfjord og læstadianere, det handler om den spesifikke menigheten, ikke alle læstadianere - må en virkelig påpeke det? Det finnes læstadianere i flere land, også i USA og England. De er som oss alle andre, forskjellige. Jeg har en kompis som er samisk og som har hatt en læstadiansk oppvekst (i Troms) og han sier at det ligner på en hvilken konservativ protestantisk menighet. Langt i fra en sekt, men det skal nevnes at det finnes flere retningen innenfor læstadianismen, derfor er det helt meningsløst å snakke om læstadianismen som om det er én menighet. Å kalle læstadianismen for en sekt, er kunnskapsløst. Anonymkode: a30f3...cc0 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #86 Skrevet 21. oktober 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: «undertrykking» Det ER undertrykking Anonymkode: 57b71...094 2
Ripshagen Skrevet 21. oktober 2019 #87 Skrevet 21. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke rart det renner over da. Det er mye drit her. Du forstår nok ikke. Anonymkode: e08ba...ac2 Jeg forstår. Du er frekk nok til å tro at folk bryr seg om du er same eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #88 Skrevet 21. oktober 2019 1 minutt siden, Ripshagen skrev: Jeg forstår. Du er frekk nok til å tro at folk bryr seg om du er same eller ikke. Haha virkelig. Anonymkode: e08ba...ac2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #89 Skrevet 21. oktober 2019 16 minutter siden, Ripshagen skrev: Jeg forstår. Du er frekk nok til å tro at folk bryr seg om du er same eller ikke. Hva er liksom frekt med å tro det? - TS Anonymkode: ced40...456 1
absinthia Skrevet 21. oktober 2019 #90 Skrevet 21. oktober 2019 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du gjør her, det er å generalisere og skjære alle over én kam, da er du ikke noen bedre enn de som geneliserer folk på grunn av etnisitet. Du vet at det ikke bare finnes læstadianere i Tysfjord? Det som har stått i mediene om Tysfjord og læstadianere, det handler om den spesifikke menigheten, ikke alle læstadianere - må en virkelig påpeke det? Det finnes læstadianere i flere land, også i USA og England. De er som oss alle andre, forskjellige. Jeg har en kompis som er samisk og som har hatt en læstadiansk oppvekst (i Troms) og han sier at det ligner på en hvilken konservativ protestantisk menighet. Langt i fra en sekt, men det skal nevnes at det finnes flere retningen innenfor læstadianismen, derfor er det helt meningsløst å snakke om læstadianismen som om det er én menighet. Å kalle læstadianismen for en sekt, er kunnskapsløst. Anonymkode: a30f3...cc0 Jeg har Læstadianere i flere nabohus. Det er liksom ikke tilfeldig at kvinner ikke får snakke i forsamlinger og at det bare er menn som innehar offentlige roller i menigheten. - Det er ikke tilfeldig at kommunen jeg bor i har langt færre prosentandel barn i barnehage enn gjennomsnittskommunen og det er ikke tilfeldig at absolutt alle damene over 40 her, som er læstadianere, har langt oppsatt hår/ hårtopp. Det er en holdning til at en ordner opp innad i miljøet og at det ikke er menighetens ansvar å anmelde lovbrudd, dette er noe som finner sted flere steder. https://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/26/kaleva-ckp-forhandsvarnar-laestadianer-om-brottsmisstankar http://www.hjelpekilden.no/blogg/kristen-aereskultur https://www.nordlys.no/nyheter/eks-lastadianerleder-forgrep-seg-pa-fem-barn/s/1-79-6246843 https://www.dagbladet.no/nyheter/alta-skole-limte-fast-sider-om-sex-og-mensen/68886771 https://www.ifinnmark.no/nyheter/star-fram-om-mishandling/s/1-30002-5088645 https://www.kyrkpressen.fi/aktuellt/53476-Leastadianpredikant-utsatte-pojkar-f-r-vergrepp.html?offset=2 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valet-stod-mellan-preventivmedel-och-doden ...det er mange fler stygge og merkelige saker der ute om alt fra undervisning i kreasjonisme til fordømming av homofile og lesbiske, vold, overgrep mm. Nå finnes det vel ikke noen reelle tall på hvor mange som tilhører læstadianske menigheter i Norge men de beregner det visst til rundt 50 000. Det er omtrent like mange som det er i Bodø. - Selvfølgelig utmerker disse tallene seg. Du kan starte en tråd om hvor mye bra denne vekkelsesbevegelsen fører med seg, så skal jeg delta. Endret 22. oktober 2019 av absinthia 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #91 Skrevet 22. oktober 2019 43 minutter siden, absinthia skrev: Jeg har Læstadianere i flere nabohus. Det er liksom ikke tilfeldig at kvinner ikke får snakke i forsamlinger og at det bare er menn som innehar offentlige roller i menigheten. - Det er ikke tilfeldig at kommunen jeg bor i har langt færre prosentandel barn i barnehage enn gjennomsnittskommunen og det er ikke tilfeldig at absolutt alle damene over 40 her, som er læstadianere, har langt oppsatt hår/ hårtopp. Det er en holdning til at en ordner opp innad i miljøet og at det ikke er menighetens ansvar å anmelde lovbrudd, dette er noe som finner sted flere steder. https://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/26/kaleva-ckp-forhandsvarnar-laestadianer-om-brottsmisstankar http://www.hjelpekilden.no/blogg/kristen-aereskultur https://www.nordlys.no/nyheter/eks-lastadianerleder-forgrep-seg-pa-fem-barn/s/1-79-6246843 https://www.dagbladet.no/nyheter/alta-skole-limte-fast-sider-om-sex-og-mensen/68886771 https://www.ifinnmark.no/nyheter/star-fram-om-mishandling/s/1-30002-5088645 Du generaliserer, og da er veldig vanskelig å ta deg seriøst. Alle artiklene du har postet her, omhandler menigheten i Tysfjord. Du kan ikke skjære alle over én kam pga. én menighet, De andre menighetene/retningene ikke har noe å gjøre med disse sakene. Du finner ikke én artikkel som nevner de andre menightene/retningene eller hva jeg skal kalle det. Og at du har læstadianere i nabohus? Eh, ok? Det sier ikke ingenting om andre læstadianere som du ikke har som nabo. Ærlig talt. Det var flere overgrepssaker innenfor den katolske kirke også, dømmer du alle katolikker da, eller? Anonymkode: a30f3...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #92 Skrevet 22. oktober 2019 3 timer siden, Albbas skrev: Lever etter egne lover...? Du vet at læstadianere finnes over et ganske stort geografisk område, så du kan ikke bruke det du har "sett" som bekreftelse på hvordan læstadianere er og lever. Jeg har mange (aktive) læstadianere i familien, de skaper ikke egne lover, de er ikke involvert i noe "snusk" (og de kjenner heller ikke til dem involvert i tysfjordsaken), og de har heller ikke noe nedsettende kvinnesyn. 48 minutter siden, absinthia skrev: Jeg har Læstadianere i flere nabohus. Det er liksom ikke tilfeldig at kvinner ikke får snakke i forsamlinger og at det bare er menn som innehar offentlige roller i menigheten. - Det er ikke tilfeldig at kommunen jeg bor i har langt færre prosentandel barn i barnehage enn gjennomsnittskommunen og det er ikke tilfeldig at absolutt alle damene over 40 her, som er læstadianere, har langt oppsatt hår/ hårtopp. Og hva med det denne brukeren skriver? H*n har et helt annet inntrykk, noe jeg også har. Vi kan ikke drive og dømme alle pga. noen enkeltsaker og opplevelser. Det samme gjelder andre religioner og folkegrupper også. Anonymkode: a30f3...cc0 1
absinthia Skrevet 22. oktober 2019 #93 Skrevet 22. oktober 2019 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du generaliserer, og da er veldig vanskelig å ta deg seriøst. Alle artiklene du har postet her, omhandler menigheten i Tysfjord. Du kan ikke skjære alle over én kam pga. én menighet, De andre menighetene/retningene ikke har noe å gjøre med disse sakene. Du finner ikke én artikkel som nevner de andre menightene/retningene eller hva jeg skal kalle det. Og at du har læstadianere i nabohus? Eh, ok? Det sier ikke ingenting om andre læstadianere som du ikke har som nabo. Ærlig talt. Det var flere overgrepssaker innenfor den katolske kirke også, dømmer du alle katolikker da, eller? Anonymkode: a30f3...cc0 Nei, dette handler om menigheter i Alta, Ballangen, i Nord Sverige, Nord Troms, Finland osv... En del av disse sakene var ute, lenge før Tysfjordsaken. Mine naboer er ikke aktive læstadianere, men deltar fordi familiene deres er det. Jeg synes også at læstadianere som enkeltmennesker er hyggelige folk, men de lever fortsatt under stor sosial kontroll, fra menigheten. De få gangene det har vært skilsmisser i dette miljøet, har f,eks den som har forlatt den andre, blitt truet med evig fortapelse, og fotfulgt av folk fra menigheten, som vil rettlede dem i lang tid og ellers utsatt for press fra de rundt seg, som folk som ikke lever innen denne menigheten, ikke ville blitt utsatt for. Det er det samme, mange andre steder. Jeg merker enorm forskjell fra å flytte fra et relativt ureligiøst samfunn der det eneste utenom Statskirken var en liten frikirke, der folk ikke har denne typen regler, til å flytte hit, hvor læstadianismen har en forholdsvis lang tradisjon. Jeg har også bodd i en kommune der det var en svært aktiv baptistmenighet, men der merket jeg heller ikke stort til sosial kontroll og pålegg om hvordan en skal leve i forhold til hvilket kjønn en har. Folk som bryter ut av det læstadianske miljøet, sliter ofte med ettervirkninger og det er nok kanskje det største tegnet på at noe ikke er så sunt. Jeg har aldri hørt om noen som slet med ettervirkninger og forfølgelse om de brøt ut fra f.eks statskirken. På spørsmål om katolikker: Ja, jeg anser det for fornuftig å være mer skeptisk til å la en katolsk prest, sitte barnevakt for barnet sitt, enn la f.eks en tilfeldig utplukket ureligiøs snekker gjøre det. Jeg er naturlig nok like skeptisk til den typen katolske grupperinger som driver samme grad av sosial kontroll på sine medlemmer, som læstadianerne. Her kan du lese noe av hva de minst ekstreme selv sier åpent. https://www.ta.no/nyheter/det-er-med-sorg-vi-ser-pa-at-kirken-vingler/s/1-111-7307782 andre steder er det en stor motstand mot kvinnelige prester. Her er det påbud og forbud og gammeltestlamentlige regler Endret 22. oktober 2019 av absinthia 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå