Gå til innhold

Samiske menn

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske å bare for en gangs skyld kunne lese en hyggelig tråd om samer uten masse rasisme og annet oppgulp og som ikke mistenkeliggjorde og latterliggjorde oss. Hver gang jeg ser en tråd som dette så får jeg vondt i magen og det tror jeg ikke jeg er alene om. Er så lei av fordommer og karikaturer og nesten verst av alt ansvarsfraskrivelsen. Folk som skriver at man må slutte å sutre og klage og "legge det fra seg" når det er snakk om en sår og jævlig historie. Alle har et ansvar for å hjelpe til med å legge de dårlige holdningene i grava. Er så lei av det her. Virker som om det er vanskelig å forstå for mange at de greiene her faktisk sårer djupt for mange.

Anonymkode: e08ba...ac2

Kan ikke annet enn å beklage veldig om du tolket mitt hovedinnlegg rasistisk, det er mulig det fremsto slik for deg og enkelte andre, men det var virkelig ikke mening. Finnes ikke noe vondt i meg når det kommer til samer! Annet kan jeg ikke si..

Håper andre holder «oppgulp» for seg selv og sparer seg for «morsomme» (ikke akkurat..) spøker, o.l., og holder diskusjonen saklig og respektfull. 

- TS

Anonymkode: ced40...456

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva f*** har vi samer gjort galt for å fortjene alt oppgulpet som skrives om her og generelt på KG? Ja, vi klager over fornorskningspolitikken. Les om hva norske myndigheter faktisk utsatte våre forfedre for, så skjønner dere kanskje. Det er ikke sånn at fornorskningspolitikken er 100% avsluttet heller. Det er jo bare å se på de meningene som florerer her - samer blir fremdeles sett ned på av den øvrige, norske befolkningen. Hvorfor? Jeg spør igjen: HVA FAEN HAR VI GJORT GALT? Annet enn å eksistere?

Anonymkode: fd70a...062

Og det har vært så mange ekle tråder i det siste også

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke annet enn å beklage veldig om du tolket mitt hovedinnlegg rasistisk, det er mulig det fremsto slik for deg og enkelte andre, men det var virkelig ikke mening. Finnes ikke noe vondt i meg når det kommer til samer! Annet kan jeg ikke si..

Håper andre holder «oppgulp» for seg selv og sparer seg for «morsomme» (ikke akkurat..) spøker, o.l., og holder diskusjonen saklig og respektfull. 

- TS

Innholdet i tråden er ikke definert ene og alene av hovedinlegget ditt. Du burde forøvrig lese deg litt opp på kulturen vår og bli litt kjent med hva det faktisk betyr å være same. Historien vår er det også de færreste som har brydd seg med å kikke på. Jeg kan anbefale deg noen dokumentarer som er lette å se som jeg også syns gir et ganske fint innblikk i kultur og historie om du vil.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva f*** har vi samer gjort galt for å fortjene alt oppgulpet som skrives om her og generelt på KG? Ja, vi klager over fornorskningspolitikken. Les om hva norske myndigheter faktisk utsatte våre forfedre for, så skjønner dere kanskje. Det er ikke sånn at fornorskningspolitikken er 100% avsluttet heller. Det er jo bare å se på de meningene som florerer her - samer blir fremdeles sett ned på av den øvrige, norske befolkningen. Hvorfor? Jeg spør igjen: HVA FAEN HAR VI GJORT GALT? Annet enn å eksistere?

Må bare si: De få negative tingene jeg har hørt om samer kom fra samer selv, ellers har jeg aldri hørt noen snakke stygt om dem. Der jeg kommer fra er vi veldig positive til både nordlenninger og samer (være seg om folk er begge deler eller ikke), fordi det er en del likheter i dialekt og at vi er mer direkte enn østlendinger, kanskje. Det er jo langt ifra alle som misliker samer! 

- TS

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske å bare for en gangs skyld kunne lese en hyggelig tråd om samer uten masse rasisme og annet oppgulp og som ikke mistenkeliggjorde og latterliggjorde oss. Hver gang jeg ser en tråd som dette så får jeg vondt i magen og det tror jeg ikke jeg er alene om. Er så lei av fordommer og karikaturer og nesten verst av alt ansvarsfraskrivelsen. Folk som skriver at man må slutte å sutre og klage og "legge det fra seg" når det er snakk om en sår og jævlig historie. Alle har et ansvar for å hjelpe til med å legge de dårlige holdningene i grava. Er så lei av det her. Virker som om det er vanskelig å forstå for mange at de greiene her faktisk sårer djupt for mange.

Helt enig m deg 

Anonymkode: 57b71...094

• Liker 1
Skrevet

Må bare si: De få negative tingene jeg har hørt om samer kom fra samer selv, ellers har jeg aldri hørt noen snakke stygt om dem. Der jeg kommer fra er vi veldig positive til både nordlenninger og samer (være seg om folk er begge deler eller ikke), fordi det er en del likheter i dialekt og at vi er mer direkte enn østlendinger, kanskje. Det er jo langt ifra alle som misliker samer! 

- TS

Hvorfor i alle dager skulle vi snakke stygt om oss selv? Jeg spør av reinspikka nysgjerrighet. Bare fordi folk har et positivt syn på samer der du kommer fra vil det overhodet ikke si at det er representativt for resten av befolkninga. Et negativt syn på samer er dessverre altfor utbredt i dette landet.

• Liker 2
Skrevet

Innholdet i tråden er ikke definert ene og alene av hovedinlegget ditt. Du burde forøvrig lese deg litt opp på kulturen vår og bli litt kjent med hva det faktisk betyr å være same. Historien vår er det også de færreste som har brydd seg med å kikke på. Jeg kan anbefale deg noen dokumentarer som er lette å se som jeg også syns gir et ganske fint innblikk i kultur og historie om du vil.

Skjønner det, er enig der, men synes ikke jeg har vært lite respektfull videre i tråden. Hvis det var sånn du tenkte. Ja, sier absolutt ja takk til det :) 

- TS

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klapp igjen da. Ingen bryr seg om du er same. To deg ned.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skulle vi snakke stygt om oss selv? Jeg spør av reinspikka nysgjerrighet. Bare fordi folk har et positivt syn på samer der du kommer fra vil det overhodet ikke si at det er representativt for resten av befolkninga. Et negativt syn på samer er dessverre altfor utbredt i dette landet.

Nei, si det! Men nå er det jo bare noen få som har gjort det, sa ikke ALLE. Trist å høre, det er ikke slik det skal være, nei..

- TS

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppriktig lei meg for at det ble tolket slik, noe som IKKE var intensjonen i det hele tatt. Hadde selvsagt heller ikke hatt kontakt med ham dersom jeg faktisk var av negativ oppfatning av samisk kultur. 

- TS

Det nytter ikke å starte slike tråder. ALT blir tolket rasistisk, uansett hva en sier 🙈

Å diskutere samer blir bare til bråk.

Anonymkode: 81fbf...00b

• Liker 4
Skrevet

Skjønner det, er enig der, men synes ikke jeg har vært lite respektfull videre i tråden. Hvis det var sånn du tenkte. Ja, sier absolutt ja takk til det :) 

- TS

Hvis jeg får være ærlig med deg så må jeg fortelle deg at du har nok litt å jobbe med. Du mangler rett og slett kunnskap, og det gjør at du bruker et språk og stereotyper som er lite greie å bruke. Du usynliggjør også problemet samer her adresserer ved å si at du aldri har hørt ditt og datt og sammenligner med nordlenninger generelt(har jo virkelig ingenting med hverandre å gjøre da samer også bor f.eks i røros). Jeg mener ikke dette vondt og skjønner at du vil godt, men du har i likhet med mange en del å jobbe med. En god start er jo å lære mer om oss og historien vår!

https://tv.nrk.no/serie/samenes-tid

https://tv.nrk.no/serie/jaskes-daistaleapmi-den-stille-kampen/2013/SAPR67006613/avspiller

Disse dokumentarseriene er nok til stor hjelp!

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Ripshagen skrev:

Klapp igjen da. Ingen bryr seg om du er same. To deg ned.

Det er jo ikke rart det renner over da. Det er mye drit her. Du forstår nok ikke.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg får være ærlig med deg så må jeg fortelle deg at du har nok litt å jobbe med. Du mangler rett og slett kunnskap, og det gjør at du bruker et språk og stereotyper som er lite greie å bruke. Du usynliggjør også problemet samer her adresserer ved å si at du aldri har hørt ditt og datt og sammenligner med nordlenninger generelt(har jo virkelig ingenting med hverandre å gjøre da samer også bor f.eks i røros). Jeg mener ikke dette vondt og skjønner at du vil godt, men du har i likhet med mange en del å jobbe med. En god start er jo å lære mer om oss og historien vår!

https://tv.nrk.no/serie/jaskes-daistaleapmi-den-stille-kampen/2013/SAPR67006613/avspiller

Godt poeng, og så vidt jeg husker lærte vi meeeeget lite om samer og samisk kultur på skolen. Dette vet jeg at det også har blitt klaget på (fra ikke-samer selv også), fordi det er jo en form for "undertrykking". 

Skal se dokumentarene, takker :) 

- TS

• Liker 1
Skrevet

Godt poeng, og så vidt jeg husker lærte vi meeeeget lite om samer og samisk kultur på skolen. Dette vet jeg at det også har blitt klaget på (fra ikke-samer selv også), fordi det er jo en form for "undertrykking". 

Skal se dokumentarene, takker :) 

- TS

Ja, mangelen på undervisning om samisk historie og eksistens er nettop en form for usynliggjøring som henger godt igjen fra fornorskningspolitikken. Bra du evner å ta til deg litt, da er du allerede på en god vei.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flisespikkeri. 

Og de fleste samer jeg kjenner her jeg bor (på vidda) både tuller og snakker ned sin egen kultur. 

Og ts må da få lov å stille spørsmål selvom hun ikke er noen samisk ekspert makan. Er det rart folk ikke tørr å delta i debatter rundt det samiske. Til og med samer unngår all debatt ru dt egen kultur pga slike som deg. 

Anonymkode: 9b0f5...fb3

• Liker 5
Annonse
Skrevet

Skjønner dere ikke at det handler ikke om å være krenket der man kan, men at det er iboende i vår identitet å bli latterliggjort og bli sett på som mindreverdig.

Vi har bestemødre og oldemødre og mødre som har skammet seg sånn over hvem de er, at de har flyttet fra familien i samiske byer og tapt språket sitt for å bli Normann, mye pga stigmaen som hører med å være samisk. 

Folk går inn for å "fjerne" språket sitt, for så fort noen hører at du er same så kan du få masse dritt slengt etter deg. Det er jo de færreste som ønsker å bli konfrontert med fornærmelser og hets. 

Vi mister vår kultur fordi vi er en minoritet som av mange, blir sett ned på. Og det har vi faen meg lov til å være sinte over.

Anonymkode: b92db...462

• Liker 2
Skrevet

Flisespikkeri. 

Og de fleste samer jeg kjenner her jeg bor (på vidda) både tuller og snakker ned sin egen kultur. 

Og ts må da få lov å stille spørsmål selvom hun ikke er noen samisk ekspert makan. Er det rart folk ikke tørr å delta i debatter rundt det samiske. Til og med samer unngår all debatt ru dt egen kultur pga slike som deg. 

Det er noe ganske annet når man tuller med det selv. Mye av det som står i denne tråden er ikke tulling. Jeg syns virkelig ikke at jeg har gjort noe galt når jeg informerer henne om dette. Hvis du syns det er vanskelig å skjønne at denne tråden inneholder mye drit så blir det nok vanskelig for deg å skjønne hva jeg faktisk driver med her. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet noen år i samiske kommuner i Finnmark og oppfattet mennene der som hakket mer macho med et mer tradisjonelt kjønnsrollesyn enn mange andre norske menn, men ikke i den grad som han du har møtt. De kunne virke litt sjåvinistiske ved første øyekast, men da jeg ble nærmere kjent med forholdene så jeg at kvinnens rolle var stor og viktig, og at det bare var mennene som tøffet seg. Samiske kvinner er sterke og finner seg ofte ikke i for mye tull fra mannfolk. Det virket mer som at de lot mannfolkene få holde på med machogreiene sine mens de himlet med øynene og visste med seg selv hvem som egentlig var sjefen. 

Anonymkode: 59c3e...c8f

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, absinthia said:

Jeg har sett såpass mye rart fra den siden og kjenner folk som har rømt langt bort fra denne sekten, så jeg regner med at det er mye større sjanser for at en læstadianer er opptatt av å tviholde seg til patriarkiet, enn andre. ..og jada , jeg kjenner læstadianere som er helt normale også, men de er bare læstadianere fordi de tilfeldigvis ikke vil bryte med kretsen rundt seg.  

Jeg dømmer ikke kristendommen som religion, jeg dømmer en sekt, som fungerer som et slags samfunn på siden av samfunnet og som lever etter egne lover. 

:klo:

Lever etter egne lover...? 

Du vet at læstadianere finnes over et ganske stort geografisk område, så du kan ikke bruke det du har "sett" som bekreftelse på hvordan læstadianere er og lever. Jeg har mange (aktive) læstadianere i familien, de skaper ikke egne lover, de er ikke involvert i noe "snusk" (og de kjenner heller ikke til dem involvert i tysfjordsaken), og de har heller ikke noe nedsettende kvinnesyn. 

Skrevet

Flisespikkeri. 

Ofte når noen lager spøker på egen bekostning er det en forsvarsmekanisme, så det er heller ett motargument enn ett argument. 

Ikke bare TS, men de fleste burde ha fått med seg at alle er forskjellige, uansett hvilket miljø, land eller kultur de komme fra.

Det at ikke dette faller folk inn viser til en lite reflektert og sneversynt "oss og dem" mentalitet som er selve grunnlaget til både rasisme og diskriminering. 

Anonymkode: b92db...462

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...