AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #41 Skrevet 21. oktober 2019 Har selv vært sammen med en same fra tjukkeste Finnmark. Er østlending selv. Veldig snill, respektfull, «moderne» mann og akkurat som de andre mennene jeg har vært sammen med. Anonymkode: b3436...ce7 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #42 Skrevet 21. oktober 2019 Kjenner 3 samiske menn, to av dem er voldelig og den siste er alkoholiker! 50 prosent av samiske kvinner blir utsatt for vold/overgrep..ringer det noen bjeller her?!? En spade er en spade..så styr unna om du er glad i deg selv! Anonymkode: 84839...9f4 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #43 Skrevet 21. oktober 2019 2 timer siden, Illuminatum skrev: Er nok en feil mange tar. Det er flest samer i Finnmark https://www.sametinget.no/Valg/Valgmanntall/Sametingets-valgmanntall-2019 Samemanntall = stemmeberettigede samer (folk som er fylt 18) og de må selv melde seg inn, ergo er det noen/flere som ikke har gjort det. Det føres ikke statistikk over hvor mange samer som bor i Norge, da kan vi heller ikke vite om det bor flere samer i Oslo eller Finnmark. Anonymkode: a30f3...cc0 2
Illuminatum Skrevet 21. oktober 2019 #44 Skrevet 21. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samemanntall = stemmeberettigede samer (folk som er fylt 18) og de må selv melde seg inn, ergo er det noen/flere som ikke har gjort det. Det føres ikke statistikk over hvor mange samer som bor i Norge, da kan vi heller ikke vite om det bor flere samer i Oslo eller Finnmark. Anonymkode: a30f3...cc0 Nei, men det er i alle fall ikke noe hold å si at det er flere i Oslo enn Finnmark
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #45 Skrevet 21. oktober 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørt om fornorskningspolitikken? De medisinske undersøkelsene som ble gjort på samer fordi vi var så jævla «annerledes»? Sårene etter de tingene, det er det som gjør at en spiss formulering som TS hadde fort kan bli tolket feil. Mange «nordmenn» er raske med å slenge ut av seg fordomsfulle ytringer om samer, på et tidspunkt har vi faen meg fått nok. Anonymkode: fd70a...062 Å herregud. Gå videre a Anonymkode: a2acb...cb7 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #46 Skrevet 21. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner 3 samiske menn, to av dem er voldelig og den siste er alkoholiker! 50 prosent av samiske kvinner blir utsatt for vold/overgrep..ringer det noen bjeller her?!? En spade er en spade..så styr unna om du er glad i deg selv! Anonymkode: 84839...9f4 Du unnskyld meg... Anonymkode: e08ba...ac2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #47 Skrevet 21. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du unnskyld meg... Anonymkode: e08ba...ac2 49% faktisk https://www.framtidinord.no/nyheter/article10993652.ece Anonymkode: 212df...17c 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #48 Skrevet 21. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 49% faktisk https://www.framtidinord.no/nyheter/article10993652.ece Anonymkode: 212df...17c Jeg er samisk dame selv. Det jeg reagerte på er generaliseringa di. Anonymkode: e08ba...ac2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #49 Skrevet 21. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er samisk dame selv. Det jeg reagerte på er generaliseringa di. Anonymkode: e08ba...ac2 Feil ab. du svarer. Jeg la til en artikkel om forsking som underbygge utsagnet om at kvinner i det samiske miljøet opplever mer vold enn andre. Anonymkode: 212df...17c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #50 Skrevet 21. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Feil ab. du svarer. Jeg la til en artikkel om forsking som underbygge utsagnet om at kvinner i det samiske miljøet opplever mer vold enn andre. Anonymkode: 212df...17c Ser det nå når du sier det, beklager det. Anonymkode: e08ba...ac2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #51 Skrevet 21. oktober 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en myte, men det kan hverken bekreftes eller avkreftes. Jeg har selv en kompis som er same, og han er en av de koseligste jeg kjenner Anonymkode: a30f3...cc0 http://samiskmyteknuser.no/ Anbefaler deg å lese her. Anonymkode: e08ba...ac2
minister-mio Skrevet 21. oktober 2019 #52 Skrevet 21. oktober 2019 Kanskje han er en kødd uavhengig av at han er samisk 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #53 Skrevet 21. oktober 2019 Hans holdninger er nok et resultat av hans oppvekst og hans erfaringer hittil i livet. Sånn er det jo med oss alle. Men det har ingenting med at han er same å gjøre. Jeg er gift med en same, og har et stort samisk nettverk. Det du spør etter er ikke igjennkjenbart i min samiske krets i større grad enn i min norske krets. Det vil si at det finnes råtne epler litt hist og her, i alle kretser og samfunn. 😉 Anonymkode: 89818...a57 3
Gjest Albbas Skrevet 21. oktober 2019 #54 Skrevet 21. oktober 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: De fleste samer har nesten nøyaktig lik kultur som alle andre nordmenn. Anonymkode: 3fcae...29b Eh, nei, hvertfall ikke hvis du ser på samer som har vokst opp i samisk kultur (mange har jo ikke det pga fornorskninga) 21 hours ago, AnonymBruker said: 🙈 du vet det er flere samer i Oslo enn i Finnmark ? Anonymkode: 57b71...094 Feil. 20 hours ago, AnonymBruker said: Siden du er klar over det for din egen familie også har blitt rammet, så burde du vært såpass opplyst at du vet at den samiske kulturen er så og si helt lik den norsk kulturen. Anonymkode: 1c760...697 Den samiske kulturen er da slettes ikke helt lik! Noen fellestrekk er det, men reiser du til samiske steder vil du oppdage at mange av de norske tilflytterne absolutt opplever kulturforskjeller. Det er forskjell på barneoppdragelse, hvordan man forholder seg til tid, religion og tro, syn på kropp, overtro, håndtverkstradisjoner osv osv. TS - jeg syns ikke det er rasistisk å stille spørsmålet. Jeg er oppvokst i "tjukkeste Sapmi", og syns absolutt ikke han høres typisk samisk ut. Det er dessverre slik at det nok i større grad kan være forskjell på mann og kvinne (kvinnen skal passe barn og hjem), men ikke i den grad at mannen skal kontrollere kvinnen. At det i noen samiske områder er mer vold mot kvinner tror jeg ikke skyldes den samiske kulturen i seg selv, men at den samiske befolkning dessverre har gått gjennom mye uheldig som har gitt konsekvenser også for senere generasjoner. Det ser man jo for andre urbefolkninger også. Det er jo for eksempel ikke aboriginsk kultur å drikke seg full, men det har blitt et vondt problem som resultat av historien.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #55 Skrevet 21. oktober 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørt om fornorskningspolitikken? De medisinske undersøkelsene som ble gjort på samer fordi vi var så jævla «annerledes»? Sårene etter de tingene, det er det som gjør at en spiss formulering som TS hadde fort kan bli tolket feil. Mange «nordmenn» er raske med å slenge ut av seg fordomsfulle ytringer om samer, på et tidspunkt har vi faen meg fått nok. Anonymkode: fd70a...062 👍👍👍 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare fordi du ikke "mener det rasistisk" eller "slemt", så betyr ikke det at dette ikke er en rasistisk tanke eller et rasitisk spørsmål. Han er en drittsekk og da tenker du "han er jo same, kanskje det har noe med det å gjøre". Det er rasisme det. Greit nok at folk synes begrepet har blitt utvannet, men dette er rasisme, selv om du ikke mener noe vondt med det. Det er viktig å vite at i Norge i dag finnes det mange, mange mennesker med dype sår pga den lidelsen vi ikke-samer har påført dem. Det er ikke så lenge siden fornorskingsprosessene skjedde. Og diskrimineringen og rasismen mot dem finnes fortsatt og det er ikke lenge siden det var mye utbredt. Anonymkode: 82ae3...bd1 Var i Kirkenes to år siden og overhørte to godt voksne norske menn slenge virkelig stygge groviser om samer. Og det er først nå det er sosialt akseptert å lære samisk på skolen igjen. Man er ikke hårsår om man reagerer på hets mot en folkegruppe nei. At denne mannen du dater er kan være sånn eller slik pga hans samiske opphav, slik du stiller spørsmål om anser jeg på det beste å være kleint på det verste rasistisk Anonymkode: 57b71...094 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #56 Skrevet 21. oktober 2019 Bare legg hele debatten død. Det er INGEN permanent faste variable for NOEN befolkningsgrupper NOESTED i verden i henhold til psykososialt miljø. Alle er forskjellige. Anonymkode: b92db...462 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #57 Skrevet 21. oktober 2019 27 minutter siden, Albbas skrev: Det er forskjell på barneoppdragelse, hvordan man forholder seg til tid, religion og tro, syn på kropp, overtro, håndtverkstradisjoner osv, osv. Takk for et informativt svar! Har merket at vi forholder oss til tid forskjellig ja. Hvis han sier 5 minutter, så kan det fort være 4 timer. Er dette noe som er vanlig, altså? Andre Finnmarkinger jeg kjenner kan i alle fall ha en tendens til den der 😄 Vil gjerne høre mer om de tingene, for jeg vet virkelig lite. Hvordan forholder man seg forskjellig til f.eks. overtro og syn på kropp, mener du? - TS Anonymkode: ced40...456 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #58 Skrevet 21. oktober 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: 👍👍👍 Var i Kirkenes to år siden og overhørte to godt voksne norske menn slenge virkelig stygge groviser om samer. Og det er først nå det er sosialt akseptert å lære samisk på skolen igjen. Man er ikke hårsår om man reagerer på hets mot en folkegruppe nei. At denne mannen du dater er kan være sånn eller slik pga hans samiske opphav, slik du stiller spørsmål om anser jeg på det beste å være kleint på det verste rasistisk Anonymkode: 57b71...094 Jeg skulle ønske å bare for en gangs skyld kunne lese en hyggelig tråd om samer uten masse rasisme og annet oppgulp og som ikke mistenkeliggjorde og latterliggjorde oss. Hver gang jeg ser en tråd som dette så får jeg vondt i magen og det tror jeg ikke jeg er alene om. Er så lei av fordommer og karikaturer og nesten verst av alt ansvarsfraskrivelsen. Folk som skriver at man må slutte å sutre og klage og "legge det fra seg" når det er snakk om en sår og jævlig historie. Alle har et ansvar for å hjelpe til med å legge de dårlige holdningene i grava. Er så lei av det her. Virker som om det er vanskelig å forstå for mange at de greiene her faktisk sårer djupt for mange. Anonymkode: e08ba...ac2 1
absinthia Skrevet 21. oktober 2019 #59 Skrevet 21. oktober 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser du ironien i det du skriver? Først mener du at en ikke skal dømme alle pga. etnisiteten deres, men så dømmer du alle pågrunn av religionen deres. TS, dette handler ikke om etnisitet, religion osv, men dette handler om denne mannen. Han er en drittsekk. Anonymkode: a30f3...cc0 Jeg har sett såpass mye rart fra den siden og kjenner folk som har rømt langt bort fra denne sekten, så jeg regner med at det er mye større sjanser for at en læstadianer er opptatt av å tviholde seg til patriarkiet, enn andre. ..og jada , jeg kjenner læstadianere som er helt normale også, men de er bare læstadianere fordi de tilfeldigvis ikke vil bryte med kretsen rundt seg. Jeg dømmer ikke kristendommen som religion, jeg dømmer en sekt, som fungerer som et slags samfunn på siden av samfunnet og som lever etter egne lover. Endret 21. oktober 2019 av absinthia 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #60 Skrevet 21. oktober 2019 Hva f*** har vi samer gjort galt for å fortjene alt oppgulpet som skrives om her og generelt på KG? Ja, vi klager over fornorskningspolitikken. Les om hva norske myndigheter faktisk utsatte våre forfedre for, så skjønner dere kanskje. Det er ikke sånn at fornorskningspolitikken er 100% avsluttet heller. Det er jo bare å se på de meningene som florerer her - samer blir fremdeles sett ned på av den øvrige, norske befolkningen. Hvorfor? Jeg spør igjen: HVA FAEN HAR VI GJORT GALT? Annet enn å eksistere? Anonymkode: fd70a...062 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå