AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #21 Skrevet 20. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oppfattet deg ikke rasistisk, ts. Krenkorama i 2019 vil ingen ende ta, dessverre.... Anonymkode: 411b7...417 Så bra! Denne tråden handlet vel egentlig om samiske menns kvinnesyn er bra eller dårlig i den forstand som det kanskje ble tolket som her, forstår jo at alle folk er forskjellige. Var mest interessert i å høre om det KUNNE ha en sammenheng, hvert fall være en kilde til ulike forventninger av hverandre, men det har jeg fått avkreftet. Så beklager til alle som føler de ble truffet av min litt teite formulering. Håper dere leser gjennom tråden og har meg litt unnskyldt - TS Anonymkode: ced40...456 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #22 Skrevet 20. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så bra! Denne tråden handlet vel egentlig om samiske menns kvinnesyn er bra eller dårlig i den forstand som det kanskje ble tolket som her, forstår jo at alle folk er forskjellige. Var mest interessert i å høre om det KUNNE ha en sammenheng, hvert fall være en kilde til ulike forventninger av hverandre, men det har jeg fått avkreftet. Så beklager til alle som føler de ble truffet av min litt teite formulering. Håper dere leser gjennom tråden og har meg litt unnskyldt - TS Anonymkode: ced40...456 Rettelse: Handlet vel egentlig IKKE om* - TS Anonymkode: ced40...456
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #23 Skrevet 20. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørt om fornorskningspolitikken? De medisinske undersøkelsene som ble gjort på samer fordi vi var så jævla «annerledes»? Sårene etter de tingene, det er det som gjør at en spiss formulering som TS hadde fort kan bli tolket feil. Mange «nordmenn» er raske med å slenge ut av seg fordomsfulle ytringer om samer, på et tidspunkt har vi faen meg fått nok. Anonymkode: fd70a...062 Jeg er hvert fall fullt klar over det, for deler av min egen familie har nok også blitt rammet av det. Men merk at det ikke var ment som en fordomsfull ytring. Var vel mer spørsmål om det kunne være slik at i den samiske kulturen (eller i noen miljøer) har menn og kvinner mer ulike oppgaver og andre forventninger til hverandre, og at det evt. her har blitt litt kræsj mellom meg og ham. For eksempel da at han forventer å kunne styre kontakten litt mer på «gamlemåten», at han er den som tar initiativ. Men det har jeg som sagt fått avkreftet. - TS Anonymkode: ced40...456 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #24 Skrevet 20. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hvert fall fullt klar over det, for deler av min egen familie har nok også blitt rammet av det. Men merk at det ikke var ment som en fordomsfull ytring. Var vel mer spørsmål om det kunne være slik at i den samiske kulturen (eller i noen miljøer) har menn og kvinner mer ulike oppgaver og andre forventninger til hverandre, og at det evt. her har blitt litt kræsj mellom meg og ham. For eksempel da at han forventer å kunne styre kontakten litt mer på «gamlemåten», at han er den som tar initiativ. Men det har jeg som sagt fått avkreftet. - TS Anonymkode: ced40...456 Svaret mitt var ikke ment til deg. 😊 Anonymkode: fd70a...062
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #25 Skrevet 20. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hvert fall fullt klar over det, for deler av min egen familie har nok også blitt rammet av det. Men merk at det ikke var ment som en fordomsfull ytring. Var vel mer spørsmål om det kunne være slik at i den samiske kulturen (eller i noen miljøer) har menn og kvinner mer ulike oppgaver og andre forventninger til hverandre, og at det evt. her har blitt litt kræsj mellom meg og ham. For eksempel da at han forventer å kunne styre kontakten litt mer på «gamlemåten», at han er den som tar initiativ. Men det har jeg som sagt fått avkreftet. - TS Anonymkode: ced40...456 Siden du er klar over det for din egen familie også har blitt rammet, så burde du vært såpass opplyst at du vet at den samiske kulturen er så og si helt lik den norsk kulturen. Anonymkode: 1c760...697 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #26 Skrevet 20. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du er klar over det for din egen familie også har blitt rammet, så burde du vært såpass opplyst at du vet at den samiske kulturen er så og si helt lik den norsk kulturen. Anonymkode: 1c760...697 Hvorfor er du så frekk? Ts kunne umulig stilt spm på en mer respektfull og åpen måte. Anonymkode: 411b7...417 14
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #27 Skrevet 20. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du er klar over det for din egen familie også har blitt rammet, så burde du vært såpass opplyst at du vet at den samiske kulturen er så og si helt lik den norsk kulturen. Anonymkode: 1c760...697 Nei, fordi dette fant jeg nylig ut selv gjennom slektsforskning. Aldri blitt fortalt meg av de eldre i slekten, faktisk.. - TS Anonymkode: ced40...456 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #28 Skrevet 20. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du er klar over det for din egen familie også har blitt rammet, så burde du vært såpass opplyst at du vet at den samiske kulturen er så og si helt lik den norsk kulturen. Anonymkode: 1c760...697 Mener du at det ikke eksisterer samisk kultur? Det var nytt for meg... Anonymkode: 411b7...417 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #29 Skrevet 20. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du at det ikke eksisterer samisk kultur? Det var nytt for meg... Anonymkode: 411b7...417 Selvfølgelig eksisterer det samisk kultur, men den er ikke så ulike den norske kulturen at samene har fått en egen adferd slik TS tror. Det er i grenseland til rasisme og får meg til å tenke på fornorskningspolitikken. Anonymkode: 1c760...697 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #30 Skrevet 20. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig eksisterer det samisk kultur, men den er ikke så ulike den norske kulturen at samene har fått en egen adferd slik TS tror. Det er i grenseland til rasisme og får meg til å tenke på fornorskningspolitikken. Anonymkode: 1c760...697 Ts innlegg er så langt fra rasisme som du kommer, så du må nok stresse ned et par hakk. Anonymkode: 411b7...417 14
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #31 Skrevet 20. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig eksisterer det samisk kultur, men den er ikke så ulike den norske kulturen at samene har fått en egen adferd slik TS tror. Det er i grenseland til rasisme og får meg til å tenke på fornorskningspolitikken. Anonymkode: 1c760...697 Synes det er dumt av deg å snakke som om jeg er en slags forkjemper for fornorskningspolitikk, fordi om jeg av uvitenhet og nysgjerrighet stilte spørsmål om kulturene våre (meg og han) kunne være forskjellige på visse punkter. Påsto ingenting negativt (synes jeg selv da), og absolutt ikke rasistisk ment. - TS Anonymkode: ced40...456 9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #32 Skrevet 20. oktober 2019 Bare fordi du ikke "mener det rasistisk" eller "slemt", så betyr ikke det at dette ikke er en rasistisk tanke eller et rasitisk spørsmål. Han er en drittsekk og da tenker du "han er jo same, kanskje det har noe med det å gjøre". Det er rasisme det. Greit nok at folk synes begrepet har blitt utvannet, men dette er rasisme, selv om du ikke mener noe vondt med det. Det er viktig å vite at i Norge i dag finnes det mange, mange mennesker med dype sår pga den lidelsen vi ikke-samer har påført dem. Det er ikke så lenge siden fornorskingsprosessene skjedde. Og diskrimineringen og rasismen mot dem finnes fortsatt og det er ikke lenge siden det var mye utbredt. Anonymkode: 82ae3...bd1 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #33 Skrevet 21. oktober 2019 Jeg oppfattet heller ikke HI rasistisk/negativ til samisk kultur overhodet. Synes folk er litt vel ømfintlige her inne innimellom altså. Anonymkode: 4a6bb...462 11
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #34 Skrevet 21. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare fordi du ikke "mener det rasistisk" eller "slemt", så betyr ikke det at dette ikke er en rasistisk tanke eller et rasitisk spørsmål. Han er en drittsekk og da tenker du "han er jo same, kanskje det har noe med det å gjøre". Det er rasisme det. Greit nok at folk synes begrepet har blitt utvannet, men dette er rasisme, selv om du ikke mener noe vondt med det. Det er viktig å vite at i Norge i dag finnes det mange, mange mennesker med dype sår pga den lidelsen vi ikke-samer har påført dem. Det er ikke så lenge siden fornorskingsprosessene skjedde. Og diskrimineringen og rasismen mot dem finnes fortsatt og det er ikke lenge siden det var mye utbredt. Anonymkode: 82ae3...bd1 Skjønner hvordan du tenker, eller hvordan du tenker at jeg tenker, men må nok si at det er ikke HELT slik. Jeg vet at han er same, ja, men det er ikke noe jeg har fokusert på, hvert fall ikke som noe negativt, sånn sett. Det at han lever mye ute og så forskjellig fra meg som nesten er mulig på en del områder, gjør at det likevel blir ganske tydelig at han er samisk og fra en annen kultur enn meg (på en positiv måte). Og siden hans væremåte og opptreden, både positivt og negativt, har vært så annerledes enn jeg har opplevd før, så tenkte jeg at det kanskje kunne være våre kulturer som kanskje «kræsjer» litt, at noe han kanskje mener som positivt, er noe jeg tolker som mer «kontrollerende», fordi jeg er vant til noe annet. Skjønner du? Men igjen, sagt det mange ganger: Tar til meg det dere har sagt og tenker at der tok jeg sikkert nok feil! Interessant og litt sår diskusjon. Blir kanskje litt det samme som at jeg hadde spurt om italienere eller latino-menn er mer ditt eller datt enn norske menn, bare at som du sier; fornorskningen og det negative som har vært gjør at temaet er betent.. Det forstår jeg godt, men siden jeg så og si aldri har hørt eller tenkt noe negativt om samer selv, så tenkte jeg ikke at det skulle tolkes rasistisk. - TS Anonymkode: ced40...456 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #35 Skrevet 21. oktober 2019 Hallo - spørsmålet hennes er jo helt relevant og ikke rasistisk, bare undrende. Og ja, i mange samiske familier, kanskje særlig innenfor reindrifta er det slik at kjønnsrollemønstret er litt sånn at mannen jobber mens kvinnen tar seg av hus og barn. Ikke i alle, men noen! Det har sin forklaring i at mannen i lengre perioder er på fjellet med reinflokken, og da naturlig nok ikke kan ta del i alt av familieliv. Da styrer kvinnen hus, hjem og økonomi mens han er med flokken. Anonymkode: b0615...213 15
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #36 Skrevet 21. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hallo - spørsmålet hennes er jo helt relevant og ikke rasistisk, bare undrende. Og ja, i mange samiske familier, kanskje særlig innenfor reindrifta er det slik at kjønnsrollemønstret er litt sånn at mannen jobber mens kvinnen tar seg av hus og barn. Ikke i alle, men noen! Det har sin forklaring i at mannen i lengre perioder er på fjellet med reinflokken, og da naturlig nok ikke kan ta del i alt av familieliv. Da styrer kvinnen hus, hjem og økonomi mens han er med flokken. Anonymkode: b0615...213 Før i tiden var det nok slik du beskriver, men det gjaldt ikke bare innenfor reindrifta. Det er svært sjelden at mannen trenger å være på fjellet i lengere tid med reinflokken, det var nok slik før snøscooter og atv ble brukt. Nå setter mannen seg på snøscooter/atv og kjører på fjellet og sjekker reinflokken for så å kjøre hjem igjen. De trenger ikke lenger å bo på fjellet i lengere perioder sammen med reinflokken sin. Ofte så har både kvinnen og mannen en utdanning, de jobber også med noe annet i tillegg til reindrift. Anonymkode: 1c760...697 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #37 Skrevet 21. oktober 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er dumt av deg å snakke som om jeg er en slags forkjemper for fornorskningspolitikk, fordi om jeg av uvitenhet og nysgjerrighet stilte spørsmål om kulturene våre (meg og han) kunne være forskjellige på visse punkter. Påsto ingenting negativt (synes jeg selv da), og absolutt ikke rasistisk ment. - TS Anonymkode: ced40...456 Du burde ikke være nødt til å forsvare deg slik, TS. Du har opplevd at en mann du dater har en spesifikk negativ oppførsel, og lurer på om det er kulturelt betinget eller han bare er en vanlig dust. Det er et ærlig spørsmål, stilt med hensikt å lære og forstå, og burde ikke være spesielt støtende. Ja, fornorskingspolitikken er et svart kapittel i historien. Den burde ikke funnet sted. Men å trekke paralleller dit, fordi noen stiller spørsmål rundt samisk kultur og familieliv, det er drøyt. Slik jeg ser det, har du ditt på det rene. Anonymkode: 06c08...d7e 12
Illuminatum Skrevet 21. oktober 2019 #38 Skrevet 21. oktober 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: 🙈 du vet det er flere samer i Oslo enn i Finnmark ? Anonymkode: 57b71...094 Er nok en feil mange tar. Det er flest samer i Finnmark https://www.sametinget.no/Valg/Valgmanntall/Sametingets-valgmanntall-2019 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #39 Skrevet 21. oktober 2019 20 timer siden, absinthia skrev: Du har bare funnet en drittsekk, det har lite å gjøre med at han er samisk å gjøre. Er han lestadianer eller oppvokst i lestadiansk miljø? - Det kan i såfall være svaret. Ser du ironien i det du skriver? Først mener du at en ikke skal dømme alle pga. etnisiteten deres, men så dømmer du alle pågrunn av religionen deres. TS, dette handler ikke om etnisitet, religion osv, men dette handler om denne mannen. Han er en drittsekk. Anonymkode: a30f3...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #40 Skrevet 21. oktober 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Myte.... Anonymkode: 9b0f5...fb3 Det er ikke en myte, men det kan hverken bekreftes eller avkreftes. Jeg har selv en kompis som er same, og han er en av de koseligste jeg kjenner Anonymkode: a30f3...cc0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå