Gå til innhold

Samiske menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet i kontakt med en mann som er same, og opplever det jeg tror er en slags kulturkræsj. Nå skal jeg være forsiktig med å dra "alle under én kam" - det kan godt hende dette er sånn kun han er og dermed ikke noe representativt for samiske menn generelt... Men jeg spør, for mitt inntrykk er at han vil bestemme så og si ALT, at han ser på det som at damer har lite de skulle sagt. Det virker å være "a man's world", og han vil styre all kontakt og er ganske avmålt og stolt i sin fremferd. Han kan bli veldig raskt "eksplosiv" og sjalu.

Jeg vil igjen presisere at jeg skjønner at folk er forskjellige, er ikke meningen å dømme, men som "norsk" dame som er vant til at menn flest bøyer seg ganske i støvet, er dette noe helt nytt. Noen som vil fortelle noe om mitt inntrykk i så fall kan stemme? Evt. hvordan er det, eller er det ikke, i deres kultur? :) 

Anonymkode: ced40...456

Skrevet

De fleste samer har nesten nøyaktig lik kultur som alle andre nordmenn.

Anonymkode: 3fcae...29b

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kommet i kontakt med en mann som er same, og opplever det jeg tror er en slags kulturkræsj. Nå skal jeg være forsiktig med å dra "alle under én kam" - det kan godt hende dette er sånn kun han er og dermed ikke noe representativt for samiske menn generelt... Men jeg spør, for mitt inntrykk er at han vil bestemme så og si ALT, at han ser på det som at damer har lite de skulle sagt. Det virker å være "a man's world", og han vil styre all kontakt og er ganske avmålt og stolt i sin fremferd. Han kan bli veldig raskt "eksplosiv" og sjalu.

Jeg vil igjen presisere at jeg skjønner at folk er forskjellige, er ikke meningen å dømme, men som "norsk" dame som er vant til at menn flest bøyer seg ganske i støvet, er dette noe helt nytt. Noen som vil fortelle noe om mitt inntrykk i så fall kan stemme? Evt. hvordan er det, eller er det ikke, i deres kultur? :) 

Du har bare funnet en drittsekk, det har lite å gjøre med at han er samisk å gjøre.  Er han lestadianer eller oppvokst i lestadiansk miljø? - Det kan i såfall være svaret. 

• Liker 23
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste samer har nesten nøyaktig lik kultur som alle andre nordmenn.

Anonymkode: 3fcae...29b

Det har jeg også tenkt, men vet at hans liv er veldig ulikt mitt, uten å utlevere for mye. Han bor mye ute, i alle fall. Jeg kan lite om kulturen, derfor jeg spør :) 

Skrevet
3 minutter siden, absinthia skrev:

Du har bare funnet en drittsekk, det har lite å gjøre med at han er samisk å gjøre.  Er han lestadianer eller oppvokst i lestadiansk miljø? - Det kan i såfall være svaret. 

Det spørs, ja. Akkurat det siste der vet jeg ikke, men hvordan kan det være et svar? Forklar meg gjerne, så kanskje jeg kan si mer.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dette kan kanskje ikke være resultat av f.eks dårlig oppdragelse, men må rett og slett ha noe med at han er same å gjøre? 

Skrevet

Har selv vært sammen med en same. En snillere mann skal jeg lete lenge etter.. så du har nok funnet en drittsekk her, tenker jeg. 

Anonymkode: e4141...cb8

• Liker 13
Skrevet

Er det rart å føle dette var litt rasistisk ? 

Anonymkode: 57b71...094

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det rart å føle dette var litt rasistisk ? 

nope

Anonymkode: fd70a...062

• Liker 6
Skrevet

Takk for svar.

Er absolutt ikke ment rasistisk, har selv sameblod i en gren av slekten og ser heller positivt på det jeg har sett av den samiske kulturen - spesielt deres forhold til naturen og kunnskap. Må presisere det! 

Grunnen til at jeg først tenkte det kunne ha en sammenheng er fordi en samisk venninne påsto at det kunne være litt slik i enkelte miljø, og akkurat denne fyren har kommet med noen «drypp» om hvordan det har vært der han har vokst opp. Men ja, tror også det er bare hans måte å være på, etter å ha lest hva dere har skrevet her :) 

- TS

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Er absolutt ikke ment rasistisk, har selv sameblod i en gren av slekten og ser heller positivt på det jeg har sett av den samiske kulturen - spesielt deres forhold til naturen og kunnskap. Må presisere det! 

Grunnen til at jeg først tenkte det kunne ha en sammenheng er fordi en samisk venninne påsto at det kunne være litt slik i enkelte miljø, og akkurat denne fyren har kommet med noen «drypp» om hvordan det har vært der han har vokst opp. Men ja, tror også det er bare hans måte å være på, etter å ha lest hva dere har skrevet her :) 

- TS

🙈

du vet det er flere samer i Oslo enn i Finnmark ? 

• Liker 2
Gjest ByeByeLove
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det heter “å skjære alle over ... same kam”.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙈

Hehe, ja, har hørt om det. Forstår hvor du vil, men denne fyren der ikke av dem som bor i by, men i et mer «lukket» miljø. Husk at jeg undrer meg av uvitenhet, er ikke for å være frekk 🌹

- TS

• Liker 3
Skrevet

Fint det ikke var ment slik det ble oppfattet, men ville nok rådet deg til å se litt på hvordan du formulerte deg i den opprinnelige posten, for den hintet ikke akkurat om positive meninger om den samiske kulturen fra ditt ståsted.

Skrevet
3 minutter siden, Safiya skrev:

Fint det ikke var ment slik det ble oppfattet, men ville nok rådet deg til å se litt på hvordan du formulerte deg i den opprinnelige posten, for den hintet ikke akkurat om positive meninger om den samiske kulturen fra ditt ståsted.

Oppriktig lei meg for at det ble tolket slik, noe som IKKE var intensjonen i det hele tatt. Hadde selvsagt heller ikke hatt kontakt med ham dersom jeg faktisk var av negativ oppfatning av samisk kultur. 

- TS

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Oppfattet deg ikke rasistisk, ts. Krenkorama i 2019 vil ingen ende ta, dessverre....

Anonymkode: 411b7...417

• Liker 20
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙈

Myte.... 

Anonymkode: 9b0f5...fb3

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oppfattet deg ikke rasistisk, ts. Krenkorama i 2019 vil ingen ende ta, dessverre....

Hørt om fornorskningspolitikken? De medisinske undersøkelsene som ble gjort på samer fordi vi var så jævla «annerledes»? Sårene etter de tingene, det er det som gjør at en spiss formulering som TS hadde fort kan bli tolket feil. Mange «nordmenn» er raske med å slenge ut av seg fordomsfulle ytringer om samer, på et tidspunkt har vi faen meg fått nok.

• Liker 8
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs, ja. Akkurat det siste der vet jeg ikke, men hvordan kan det være et svar? Forklar meg gjerne, så kanskje jeg kan si mer.

Det er nok å lese om dette https://www.nrk.no/troms/laestadianere-foler-seg-overkjort-etter-ansettelse-av-kvinnelig-prest-1.14471646  og ikke minst om skrekkeksempler fra bygda Musken i Tysfjord. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om fornorskningspolitikken? De medisinske undersøkelsene som ble gjort på samer fordi vi var så jævla «annerledes»? Sårene etter de tingene, det er det som gjør at en spiss formulering som TS hadde fort kan bli tolket feil. Mange «nordmenn» er raske med å slenge ut av seg fordomsfulle ytringer om samer, på et tidspunkt har vi faen meg fått nok.

Tenker du at det er ts som sto for fornorsningspolitikken da, eller? Verden går faktisk videre..

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...