Gå til innhold

Dere som holder på å gå ned i vekt, hva gjør dere med julebord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drar dere likevel og spiser det dere får? Tar med egen mat? Eller spiser dere ingenting? 

Jeg har lyst å gå ned en 5-6 kg men det er så vanskelig :( Og jeg gruer meg til julebordet, for det blir masse kalorier i både mat og drikke.. Har veldig lyst å takke nei. Føler meg også schtøgg og jævlig for jeg kommer ikke inn i buksene mine. Har heller ikke lyst å shoppe når jeg føler meg så elendig. Går ned i vekt, men det tar tid. 

Blir stressa av julebord og juleselskaper framover. Unngår dere alt av det? 

Anonymkode: 8c85c...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drar på julebord. Drikker 1-2 glass vin. Spiser mindre porsjon, unngår pølser, ribbe og fete sauser. Er mye tilbehør med lite kalorier som man kan spise mye av: surkål, kålrabistappe, poteter, ertestuing, så kan man heller bare ta mindre av det fete. Trenger ikke spise hele desserten, men det er ikke en liten porsjon riskrem som velter hele vektnedgangen. For meg er det viktig å ta gode valg hele tiden, ikke bare en kort periode med disiplin og så tilbake til gamle vaner. Gikk ned 10 kg for 6 år siden og har holdt vekten. 

Anonymkode: 0be0a...f15

• Liker 10
Skrevet

Faster dagen før og drar på julebord som vanlig

Anonymkode: 3be9d...b91

• Liker 5
Skrevet

Jeg spiser som vanlig, det vil si: jeg forsyner meg akkurat slik jeg ville gjort uavhengig av om jeg går ned i vekt eller ikke.

Jeg har et relativt høyt kaloribudsjett, så det skal litt til før det går utover kaloribudsjettet i særlig grad.

• Liker 1
Skrevet

Er vel bare å ikke spise så mye da vel?

Jøye meg så mye rart man kan lage problemer av.

Anonymkode: 406a5...f7e

• Liker 7
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faster dagen før og drar på julebord som vanlig

Det har jeg også tenkt meg å gjøre. Ikke nødvendigvis dagen før, men å ta meg en fastedag i samme uka som julebordet ligger. Dvs. Ikke spise fra f.eks. Kl.18 til kl.18 neste dag. 

Skrevet

Det er ikke det du spiser én dag som er avgjørende for vekten din. Det er hverdagskosten. La være å spise fet mat resten av uka, så kan du kose deg med litt julemat og noen glass vin den ene kvelden.

Ikke bli hysterisk. Da har du hengt deg opp i feil ting.

Anonymkode: d35f3...316

• Liker 13
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel bare å ikke spise så mye da vel?

Jøye meg så mye rart man kan lage problemer av.

Hva er vitsen med å svare så frekt? Har du mensen eller hva f.. er problemet ditt? 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er vitsen med å svare så frekt? Har du mensen eller hva f.. er problemet ditt? 

Synes du at du er spesielt mye mer voksen/mindre frekk når du beskylder folk for å ha mensen når du ikke liker svaret deres?

• Liker 21
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke mensen, og synes ikke at svaret mitt var frekt. Ro ned et hakk. Jeg kom bare på en veldig enkel løsning, og var forundret over at denne løsningen ikke var øyeblikkelig åpenbar for alle.

• Liker 1
Skrevet

Julebord er cheat day :)

Viktig å ha noen cheat days også!

• Liker 1
Skrevet

Dette er det som skiller dietter fra livstilsendringer. For det vil alltid være en bursdag, et julebord, en sammenkomst av ulike slag. Og det er ikke den ribbebiten og pølsebiten som velter lasset som flere sier, det er hverdagskosten.

Jeg har gått ned i vekt før og var helt desperat når det kom sånne anledninger og ville bare takke nei til alt. Men når jeg vekten gikk sakte men sikkert opp igjen når jeg var ferdig med dietten, da jeg aldri hadde tenkt over at det kommer en tid etter dietten.

Denne gangen har jeg gått ned sakte over snart 1,5 år, og har i perioder holdt vekten stabil før jeg har gått ned igjen. Jeg lever som vanlig, går i bursdagsfester, julebord og andre sammenkomster. Jeg spiser meg mett og stopper der, tar en kake istedet for å smake på alle fire slagene osv. Det handler ikke om hva du ikke skal spise, men mengdene.

Dette er en måte jeg kan leve på og da faktisk holde vekten nede.

Anonymkode: c5a61...a9e

• Liker 3
Skrevet

På steder hvor jeg forsyner meg selv (familieselskaper, julefeiring etc) så tar jeg heller små porsjoner enn å lesse på (føler at jeg må spise opp så da er det dumt å fylle tallerkenen). 
på restauranter og andre steder hvor man ikke får bestemt mengden selv så legger jeg ofte igjen mye mat. Jeg spiser meg aldri stappmett (kanskje med unntak av fredagstacoen😂

Anonymkode: 5bcde...e76

Skrevet

Anbefaler å nyte maten denne ene dagen, og følge vanlig diett både før og etter. Det har så lite å si i det lange løp. Fraråder deg å faste i forkant eller "straffe" deg selv med mindre mat i etterkant, for med et slikt regime er det veldig fort gjort at alt blir negativt og vanskelig, som igjen fører til flere utskeielser. 

- Elisabeth

• Liker 1
Skrevet

Som en skriver; det kommer alltid en anledning hvor det er ekstra god mat, kaker, is etc. Man kan ikke melde seg ut av alt dette. Spis heller all type mat, men mindre mengde, og velg heller det ene gode kakestykket du virkelig har lyst på og ikke alle fire liksom. 

Anonymkode: e89f1...285

Skrevet

Bestemte meg tidlig for at det er lov til å kose seg ved spesielle anledninger. Jeg har hatt en uke sommerferie, vært i bryllup og 30-årsdag uten å bry meg om hva jeg har spist :) Med unntak av sommerferien, så går det totale kaloribudsjettet i minus når uken er over uansett. Jeg går ned i vekt, bare litt mindre enn jeg ellers ville gjort. Det eneste jeg har vært nøye på er å kjenne godt etter når jeg er mett, også har jeg valgt sukkerfri brus når jeg har kunnet :) Det plager meg litt når jeg spiser kake eller noe annet jeg vet at er usunt, men så må jeg jo bare tenke at det er hva jeg gjør i hverdagen som er viktig, og at den ene dagen faktisk ikke ødelegger noe i det lange løp :) Til tross for en ukes ferie med mye godt og usunt, bryllup og bursdag de siste fire månedene, har jeg gått ned ca.1 kg i uken i snitt til nå. Det er faktisk ganske mye og understreker vel egentlig bare at det er hva som puttes i munnen i hverdagen som er viktigst.  

Anonymkode: c3acb...3e5

Skrevet

Jeg ville passet på å være strikt i hverdagen, så kan du kose deg på julebord med god samvittighet. Å ta med deg egen mat vil føles veldig trist tror jeg. Men, i alkohol er det mye unødvendige kalorier, så kanskje du kan nøye deg med et par enheter? Da vil det også være lettere å hente seg inn igjen dagen derpå😊

Skrevet

Altså ; er det noe problem? Hvis det er tradisjonelt julebord så er det buffet og mulighet til å forsyne seg med det som dietten/livsstilen tillater. 

Anonymkode: 9e27a...8b0

Skrevet

Selvfølgelig skal du gå på julebord og spise god mat! Jeg slanket med 35 kg for noen år siden, og har holdt vekten siden med enkelte grep.

I julebordsesongen spiser jeg en lett lunsj med et par knekkebrød (spiser aldri frokost), og et par til når jeg kommer hjem fra jobb for å ikke være utsultet før middagen. Da har jeg kun spist 500 kcal, og kan unne meg en normal porsjon julemat. Skeier ikke ut som jeg pleide lenger for magesekken tåler mindre mat for å bli mett. 

Går på to julebord, og så blir det 3-4 julemiddager hvor jeg kjører samme opplegget. Ellers i desember så lever jeg som vanlig. Jeg står over alt det ekstra som julematen i kantinen og alle kakene og konfekteskene som står overalt.  Men har altså disse få kveldene hvor jeg spiser det jeg har lyst på og koser meg med alt. Det er også noe med å ta del i og nyte den maten som venner og familie har tilbredt (eller som jeg lager selv), og den sosiale greia med å spise den gode maten med kollegaene og ikke sitte der demonstrativt med en salat. 

Dette har blitt så inngravde vaner nå, at jeg føler ikke jeg ofrer noe. Og holder vekten gjennom hele julesesongen 🙂 

Anonymkode: 13e73...7f5

• Liker 3
Skrevet

Herregud. Selvfølgelig drar jeg på julebord. Helt uten å tenke på kalorier. Ta med egen mat på julebord? Isåfall er du ganske forstyrra. 

Har gått ned 9 kilo, skal ned 15 til og skal definitivt kose meg på alle 3 julebordene og i jula. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...